Udzielanie niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na zatrudnienie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 2007 r.
w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na zatrudnienie

Na podstawie art. 67b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc na zatrudnienie, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia (Dz. Urz. WE L 337 z 13.12.2002, str. 3, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 273, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2204/2002", na podstawie art. 67a i art. 67b § 1 pkt 3 lit. g ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w formie odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a tej ustawy, oraz umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej, wraz ze wskazaniem przypadków, w których ulgi udzielane są jako pomoc indywidualna.
2.
Udzielanie, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, ulg, o których mowa w ust. 1, nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, z zastrzeżeniem § 3.
§  2.
Rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:
1)
udzielanej dla działalności związanej z wywozem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej względem towarów przywożonych;
3)
udzielanej na tworzenie nowych miejsc pracy dla przedsiębiorców niebędących małym i średnim przedsiębiorcą, działających w sektorze hutnictwa żelaza i stali oraz włókien syntetycznych w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej2) oraz w sektorze rybołówstwa;
4)
udzielanej na tworzenie nowych miejsc pracy dla przedsiębiorców niebędących małym i średnim przedsiębiorcą, działających w sektorze rolnictwa w zakresie działalności związanej z produkcją pierwotną produktów, o których mowa w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, oraz w zakresie działalności związanej z wytwarzaniem i obrotem produktami mającymi imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1898/87 z dnia 2 lipca 1987 r. w sprawie ochrony oznaczeń stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi (Dz. Urz. WE L 182 z 03.07.1987, str. 36, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 7, str. 247, z późn. zm.).
§  3.
W przypadkach gdy:
1)
wartość pomocy brutto łącznie z inną pomocą na zatrudnienie otrzymaną przez przedsiębiorcę w okresie kolejnych trzech lat poprzedzających dzień udzielenia wnioskowanej pomocy przekracza kwotę stanowiącą równowartość 15.000.000 euro lub
2)
przedsiębiorca, niebędący małym przedsiębiorcą, wnioskujący o pomoc na zatrudnienie, znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy3) lub realizuje proces restrukturyzacji z wykorzystaniem pomocy publicznej, lub
3)
przedsiębiorca wnioskuje o pomoc na zatrudnienie, w związku z realizacją dużego projektu inwestycyjnego, a kwota pomocy łącznie z inną pomocą przeznaczoną na ten projekt przekracza maksymalną kwotę, jaką można udzielić na inwestycję o kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą stanowiących równowartość 100.000.000 euro, lub
4)
przedsiębiorca wnioskujący o pomoc na zatrudnienie działa w sektorach górnictwa węgla lub budownictwa okrętowego4), lub
5)
przedsiębiorca wnioskujący o pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy działa w sektorze transportu

- pomoc taka stanowi pomoc indywidualną, podlegającą notyfikacji, która może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską.

§  4.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
małym i średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć małego i średniego przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 64, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 70/2001";
2)
nowej inwestycji - należy przez to rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa; za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte przez przedsiębiorstwo niezależne w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001.
§  5.
Pomoc na zatrudnienie, o której mowa w § 1, może być udzielona na:
1)
tworzenie nowych miejsc pracy;
2)
rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych w rozumieniu art. 2 lit. f i g rozporządzenia nr 2204/2002.
§  6.
1.
Intensywność pomocy brutto na tworzenie nowych miejsc pracy, obliczona na podstawie kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, nie może przekraczać, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6:
1)
30 % - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy;
2)
40 % - na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego oraz obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3)
50 % - na obszarach województw niewymienionych w pkt 1 i 2.
2.
Intensywność pomocy określoną w ust. 1 podwyższa się o:
1)
20 punktów procentowych brutto - w przypadku małych przedsiębiorców;
2)
10 punktów procentowych brutto - w przypadku średnich przedsiębiorców.
3.
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, że:
1)
utrzyma przez okres 3 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - 2 lat, nowo utworzone miejsca pracy oraz dotychczasowy stan zatrudnienia na poziomie nie niższym niż średnie zatrudnienie z ostatnich 12 miesięcy albo stan zatrudnienia z dnia składania wniosku o pomoc, o ile jest on wyższy od średniego zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy;
2)
wkład własny w finansowanie kosztów zatrudnienia wyniesie co najmniej 25 %, z wyjątkiem małych i średnich przedsiębiorców działających w sektorach, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4.
4.
W przypadku pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy, związanych z realizacją dużego projektu inwestycyjnego, maksymalną wielkość pomocy ustala się zgodnie z wzorem:

I = R x (50.000.000 euro + 0,5 x B + 0,34 x C),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - dopuszczalną wielkość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,

R - intensywność pomocy określoną w ust. 1 - w zależności od obszaru, na którym realizowany jest projekt inwestycyjny,

B - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą powyżej 50.000.000 euro, nieprzekraczającą równowartości 100.000.000 euro,

C - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą równowartość 100.000.000 euro.

5.
Za duży projekt inwestycyjny uznaje się nową inwestycję, podjętą w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców, w przypadku której środki trwałe są połączone ze sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny oraz której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50.000.000 euro.
6.
Intensywność pomocy brutto na tworzenie nowych miejsc pracy w sektorach, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4, nie może przekraczać:
1)
15 % - w przypadku małych przedsiębiorców;
2)
7,5 % - w przypadku średnich przedsiębiorców.
7.
Wyrażone w euro kwoty określone w ust. 4 i 5 przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
§  7.
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy zalicza się ponoszone przez przedsiębiorcę dwuletnie koszty wynagrodzenia brutto powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, związane z nowo utworzonymi miejscami pracy.
§  8.
1.
Wniosek o udzielenie pomocy na tworzenie nowych miejsc pracy powinien zostać złożony przed zatrudnieniem osób, dla których tworzone są nowe miejsca pracy, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1.
2.
Pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy może być udzielona, pod warunkiem że:
1)
nastąpi wzrost netto liczby pracowników w rozumieniu art. 2 lit. e rozporządzenia nr 2204/2002 w danym przedsiębiorstwie w porównaniu ze średnią za okres ostatnich 12 miesięcy;
2)
przedsiębiorca utrzyma przez okres 3 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - 2 lat:
a)
stan zatrudnienia na poziomie nie niższym niż średnie zatrudnienie z ostatnich 12 miesięcy albo stan zatrudnienia z dnia składania wniosku o pomoc, o ile jest on wyższy od średniego zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy, oraz
b)
miejsca pracy utworzone w związku z udzielaną pomocą;
3)
na nowo utworzonych miejscach pracy zostaną zatrudnione osoby bezrobotne lub którym pracodawca wypowiedział umowę o pracę;
4)
wkład własny w finansowanie kosztów zatrudnienia wyniesie co najmniej 25 %, z wyjątkiem małych i średnich przedsiębiorców, działających w sektorach, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4.
§  9.
1.
Pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją nowej inwestycji może być udzielona, pod warunkiem że wniosek o udzielenie pomocy zostanie złożony przed rozpoczęciem inwestycji.
2.
Miejsca pracy uznaje się za związane z nową inwestycją, jeśli są związane z działalnością, której dotyczy inwestycja, oraz zostaną utworzone w okresie 3 lat od dnia zakończenia inwestycji.
§  10.
1.
Pomoc na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych może być udzielona, jeżeli:
1)
nastąpi wzrost netto liczby pracowników w rozumieniu art. 2 lit. e rozporządzenia nr 2204/2002 w danym przedsiębiorstwie w porównaniu ze średnią za okres ostatnich 12 miesięcy albo
2)
nie nastąpi wzrost netto liczby pracowników w rozumieniu przepisów prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej, w danym przedsiębiorstwie, w porównaniu ze średnią za okres ostatnich 12 miesięcy, w przypadku gdy stanowisko lub stanowiska pracy zostały zwolnione w następstwie rozwiązania stosunku pracy przez pracownika, rozwiązania stosunku pracy na mocy porozumienia stron, zmniejszenia wymiaru czasu pracy z inicjatywy pracownika, przejścia na emeryturę lub rozwiązania stosunku pracy z winy pracownika oraz
3)
stosunek pracy zostanie zawarty na okres co najmniej 12 miesięcy i w okresie tym stosunek pracy nie zostanie rozwiązany przez pracodawcę z innych przyczyn niż z winy pracownika.
2.
Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych jest zobowiązany do złożenia oświadczenia, że zatrudni tych pracowników na okres co najmniej 12 miesięcy oraz spełni pozostałe warunki określone w ust. 1.
3.
Maksymalna intensywność pomocy brutto na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych, obliczona na podstawie kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, wynosi:
1)
50 % - w odniesieniu do pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji;
2)
60 % - w odniesieniu do pracowników niepełnosprawnych.
4.
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych zalicza się ponoszone przez przedsiębiorcę przez rok od dnia zatrudnienia koszty wynagrodzenia brutto tych pracowników wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenia społeczne.
§  11.
1.
Jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy uzyskał pomoc w odniesieniu do kosztów wynagrodzenia nowo zatrudnianych pracowników, które stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą, o której mowa w § 6 ust. 1, to łączna kwota pomocy nie może przekroczyć iloczynu maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 6 i kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy.
2.
Jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji uzyskał także pomoc w odniesieniu do kosztów tej inwestycji lub jakichkolwiek miejsc pracy z nią związanych, to łączna kwota pomocy nie może przekroczyć iloczynu maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 6 i wyższej kwoty kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, to jest kosztów zatrudnienia albo kosztów inwestycji.
3.
Jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o pomoc na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych uzyskał pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy w odniesieniu do kosztów, o których mowa w § 10 ust. 4, to łączna kwota pomocy nie może przekroczyć 100 % kosztów wynagrodzenia poniesionych w okresie zatrudnienia pracownika.
§  12.
Wnioski o udzielenie pomocy na zatrudnienie wniesione i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  13.
Rozporządzenie stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 769 i Nr 120, poz. 818.

2) Zakres sektora hutnictwa żelaza i stali został określony w załączniku I do Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 (Dz. Urz. UE C 54 z 04.03.2006, str. 13), natomiast zakres sektora włókien syntetycznych w załączniku II do tych Wytycznych.

3) Kryteria te zostały określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).

4) Zakres sektora górnictwa został określony w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170), zakres sektora budownictwa okrętowego został określony w Zasadach ramowych dotyczących pomocy państwa dla przemysłu stoczniowego 2003/C 317/06 (Dz. Urz. WE C 317 z 30.12.2003, str. 11; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 201, z późn. zm.).

5) Zakres spraw uregulowany rozporządzeniem był poprzednio uregulowany rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy na zatrudnienie w zakresie niektórych ulg podatkowych (Dz. U. Nr 95, poz. 956), które utraciło moc z dniem 31 maja 2007 r. na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024