Forma i zakres finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 września 2007 r.
w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1) 1
formy i zakres finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach realizowanego na podstawie Rządowego programu wspierania w latach 2007-2009 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach "Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach", ustanowionego uchwałą nr 156/2007 Rady Ministrów z dnia 5 września 2007 r. w sprawie Rządowego programu wspierania w latach 2007-2009 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w publicznych szkołach i placówkach "Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach", zmienioną uchwałą nr 104/2008 Rady Ministrów z dnia 12 maja 2008 r.;
2)
sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu, o którym mowa w pkt 1;
3)
szczegółowe kryteria i tryb oceny wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego;
4)
zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego.
§  2.
1. 2
Organom prowadzącym:
1)
publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne dla dzieci i młodzieży i zespoły tych szkół (z wyjątkiem szkół specjalnych i zespołów szkół specjalnych) oraz szkoły i placówki artystyczne - liczące nie mniej niż 200 uczniów lub wychowanków,
2)
publiczne bursy oraz szkoły podstawowe specjalne, gimnazja specjalne, szkoły ponadgimnazjalne specjalne dla dzieci i młodzieży i zespoły tych szkół - liczące nie mniej niż 100 uczniów lub wychowanków,
3)
publiczne młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze - liczące nie mniej niż 50 wychowanków,
4)
publiczne szkoły przy zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,

zwane dalej "szkołami i placówkami", udziela się wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.

2.
Wsparcia finansowego, o którym mowa w ust. 1, udziela się z przeznaczeniem na:
1)
zakup i instalację w szkołach i placówkach zestawów do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej lub w wersji z dodatkowym wyposażeniem;
2)
modernizację lub rozszerzenie działających w szkołach i placówkach urządzeń do monitoringu wizyjnego lub sieci monitoringu wizyjnego.
3.
Przez modernizację urządzeń do monitoringu wizyjnego lub sieci monitoringu wizyjnego, o której mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się wymianę urządzeń, których parametry techniczne nie odpowiadają wymogom określonym w § 7.
§  3.
1.
Wsparcia finansowego, o którym mowa w § 2 ust. 1, udziela się prowadzącym publiczne szkoły i placówki:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego,
2)
osobom prawnym niebędącym jednostkami samorządu terytorialnego,
3)
osobom fizycznym,
4)
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Sprawiedliwości, ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa, ministrowi właściwemu do spraw środowiska

- zwanym dalej "organami prowadzącymi".

2.
Wsparcia finansowego, o którym mowa w § 2 ust. 1, udziela się w formie:
1)
dotacji dla organów prowadzących, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3;
2)
sfinansowania organom prowadzącym, o których mowa w ust. 1 pkt 4, kosztów zakupu i instalacji oraz modernizacji lub rozszerzenia w szkołach i placówkach zestawów i urządzeń do monitoringu wizyjnego lub sieci monitoringu wizyjnego.
§  4.
1.
Środki budżetu państwa na dotacje, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dzieli między województwa na podstawie danych, o których mowa w § 8 ust. 4.
2.
Środki budżetu państwa na wydatki, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dzieli między organy prowadzące, biorąc pod uwagę wysokości kwot określone we wnioskach, o których mowa w § 12 ust. 3.
3.
Dotacji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, udziela się w wysokości:
1)
do 80 % kosztów zakupu i instalacji zestawów do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej lub w wersji z dodatkowym wyposażeniem;
2)
do 90 % kosztów modernizacji lub rozszerzenia działających w szkołach i placówkach urządzeń do monitoringu wizyjnego lub sieci monitoringu wizyjnego.
4.
Pozostałe koszty, o których mowa w ust. 3, są finansowane ze środków własnych organów prowadzących.
5.
Przez środki własne, o których mowa w ust. 4, rozumie się wkład finansowy oraz wkład rzeczowy.
§  5.
1.
Szkoły i placówki, które nie posiadają urządzeń do monitoringu wizyjnego, wyposaża się w zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej.
2.
W zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji z dodatkowym wyposażeniem można wyposażyć szkoły i placówki, jeżeli jest to uzasadnione w szczególności liczbą uczniów lub wychowanków danej szkoły lub placówki, powierzchnią, jaką obejmuje teren danej szkoły lub placówki, lub koniecznością stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania w danej szkole lub placówce.
§  6.
1.
Zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej obejmuje:
1)
dwie kamery umożliwiające rejestrację zdarzeń od wewnątrz i na zewnątrz wejścia, w kolorze i rozdzielczości wystarczającej do identyfikacji osób, oraz urządzenie rejestrujące;
2)
kolorowy monitor;
3)
urządzenia dodatkowe niezbędne do zainstalowania zestawu.
2.
Miejscami, w których instaluje się zestawy do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej, są wejścia do budynków szkół i placówek.
3.
Zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej powinien umożliwiać włączenie szkoły lub placówki do lokalnej sieci monitoringu w danej miejscowości.
4.
Zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji z dodatkowym wyposażeniem obejmuje zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej oraz dodatkowe kamery, odpowiednie podłączenia i podzielnik obrazu na monitorze.
5.
Miejscami, w których instaluje się zestawy do monitoringu wizyjnego w wersji z dodatkowym wyposażeniem, są w szczególności ogrodzenia zewnętrzne terenu szkoły lub placówki, fasada budynku szkoły lub placówki, bramy, furtki, ciągi komunikacyjne wewnątrz budynku szkoły lub placówki, parkingi przynależne do szkoły lub placówki, boiska i miejsca przeznaczone do zabaw i gier zespołowych.
§  7. 3
 
1.
Do utrwalenia obrazu służą urządzenia mechaniczne i elektroniczne typu analogowego lub cyfrowego oraz odpowiednie do tych urządzeń nośniki informacji.
2.
Instalowane w szkołach i placówkach urządzenia wchodzące w skład systemu rejestracji obrazu powinny spełniać wymogi określone Polską Normą PN-EN 50132-7 dla systemów dozorowych CCTV oraz wymagania zasadnicze określone odpowiednio w art. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o kompatybilności elektromagnetycznej (Dz. U. Nr 82, poz. 556) albo w art. 153 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).
3.
Po utrwaleniu obrazu nośnik powinien być opisany i zabezpieczony przed utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
4.
Szkoła lub placówka przechowuje nośnik, o którym mowa w ust. 3, nie krócej niż 30 dni.
§  8.
1.
Z wnioskiem o udzielenie dotacji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, organ prowadzący występuje do wojewody w 2007 r. w terminie do dnia 21 września, a w latach 2008 i 2009 - do dnia 20 maja.
2.
We wniosku o udzielenie dotacji organ prowadzący określa:
1)
liczbę szkół i placówek, które powinny zostać wyposażone w zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej;
2)
liczbę szkół i placówek, które powinny zostać wyposażone w zestaw do monitoringu wizyjnego w wersji z dodatkowym wyposażeniem;
3)
liczbę szkół i placówek, w których działające urządzenia do monitoringu wizyjnego lub sieć monitoringu wizyjnego wymagają modernizacji lub rozszerzenia;
4)
dane o szkołach i placówkach, których wniosek dotyczy, obejmujące w szczególności: nazwy, typy i rodzaje szkół i placówek, ich adresy, liczbę oddziałów i grup wychowawczych w poszczególnych szkołach i placówkach, liczbę uczniów i wychowanków w poszczególnych szkołach i placówkach ze wskazaniem liczby uczniów i wychowanków dojeżdżających i korzystających z bursy lub internatu, liczbę pracowników poszczególnych szkół i placówek, w tym pracowników niebędących nauczycielami;
5)
zwięzły opis najczęściej występujących zagrożeń bezpieczeństwa uczniów, wychowanków i pracowników w poszczególnych szkołach i placówkach;
6)
zwięzły opis planowanych działań związanych z wprowadzaniem monitoringu wizyjnego w poszczególnych szkołach i placówkach, wraz z kalkulacją kosztów:
a)
zakupu i instalacji zestawów do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej lub w wersji z dodatkowym wyposażeniem,
b)
modernizacji lub rozszerzenia działających w poszczególnych szkołach i placówkach urządzeń do monitoringu wizyjnego lub sieci monitoringu wizyjnego;
7)
wysokość udziału środków własnych w kosztach zakupu i instalacji zestawów do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej lub w wersji z dodatkowym wyposażeniem.
3.
Do wniosku o udzielenie dotacji organ prowadzący dołącza:
1)
opinię lokalnej jednostki policji albo straży miejskiej lub straży gminnej dotyczącą zasadności planowanych działań w zakresie monitoringu wizyjnego w poszczególnych szkołach i placówkach wraz z uzasadnieniem oraz z uwzględnieniem, w miarę możliwości, informacji o liczbie zarejestrowanych w statystykach policyjnych w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu, jakie miały miejsce na terenie poszczególnych szkół i placówek lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie;
2)
harmonogram planowanych działań związanych z wprowadzeniem monitoringu wizyjnego w poszczególnych szkołach i placówkach.
4.
Wojewoda przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania dane o liczbie szkół i placówek uwzględnionych we wnioskach organów prowadzących o udzielenie dotacji.
§  9.
1.
Wnioski o udzielenie dotacji, o których mowa w § 8 ust. 1, ocenia zespół powołany przez wojewodę w 2007 r. w terminie do dnia 6 października, a w latach 2008 i 2009 - do dnia 30 czerwca.
2.
Zespół powołany przez wojewodę składa się z co najmniej czterech osób, w tym co najmniej jednego przedstawiciela wojewody i co najmniej jednego przedstawiciela kuratora oświaty.
3.
Wojewoda zapewnia warunki pracy zespołu.
4.
Wniosek o zwiększenie budżetu, z podaniem klasyfikacji budżetowej, wojewoda przekazuje do Ministra Finansów w terminie do dnia 10 października.
§  10.
1.
Zespół, o którym mowa w § 9 ust. 1, dokonuje oceny wniosków o udzielenie dotacji pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, uwzględniając w szczególności:
1)
kompleksowość planowanych działań związanych z wprowadzeniem monitoringu wizyjnego w poszczególnych szkołach i placówkach;
2)
stopień zagrożenia bezpieczeństwa uczniów, wychowanków i pracowników w poszczególnych szkołach i placówkach, z uwzględnieniem opinii, o której mowa w § 8 ust. 3 pkt 1;
3)
wskaźnik efektywności planowanych działań związanych z wprowadzeniem monitoringu wizyjnego w poszczególnych szkołach i placówkach stanowiący iloraz całkowitego kosztu zakupu i instalacji oraz modernizacji lub rozszerzenia w szkołach i placówkach zestawów i urządzeń do monitoringu wizyjnego lub sieci monitoringu wizyjnego oraz liczby uczniów i wychowanków w szkołach i placówkach, których dotyczy wniosek o udzielenie dotacji;
4)
wysokość środków własnych organu prowadzącego na zakup i instalację zestawów do monitoringu wizyjnego w wersji standardowej lub w wersji z dodatkowym wyposażeniem lub na modernizację, lub rozszerzenie działających w szkołach i placówkach urządzeń do monitoringu wizyjnego lub sieci monitoringu wizyjnego.
2.
Z przeprowadzonej oceny wniosków zespół sporządza protokół i przedkłada go wojewodzie.
3.
Protokół zawiera w szczególności:
1)
wykaz wniosków podlegających ocenie;
2)
wnioski rekomendowane do uwzględnienia wraz z uzasadnieniem oraz proponowaną wysokością kwoty dotacji.
§  11.
1.
Wojewoda podejmuje decyzję o udzieleniu dotacji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, oraz określa jej wysokość.
2.
Wojewoda podaje do publicznej wiadomości listę organów prowadzących, którym została udzielona dotacja, wraz z podaniem wysokości kwot dotacji.
§  12.
1.
Z wnioskiem o przyznanie środków budżetu państwa na wydatki, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, organ prowadzący występuje do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2.
Sporządzając wniosek, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący uwzględnia odpowiednio kryteria, o których mowa w § 10 ust. 1.
3.
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący określa wysokość środków niezbędnych na sfinansowanie wydatków, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2; przepisy § 8 ust. 1-3 i § 9 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791 i Nr 120, poz. 818.

1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 maja 2008 r. (Dz.U.08.94.598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2008 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 maja 2008 r. (Dz.U.08.94.598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2008 r.
3 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 maja 2008 r. (Dz.U.08.94.598) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 czerwca 2008 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024