Szczegółowy zakres danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układ i sposób prezentacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 1 października 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układu i sposobu prezentacji 2

Na podstawie art. 118a ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Określa się szczegółowy zakres danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układ i sposób prezentacji w celu ich wykorzystywania do opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska.
2. 
Szczegółowy zakres danych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Określa się szczegółowy zakres danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układ i sposób prezentacji w celu ich wykorzystywania do tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem.
2. 
Szczegółowy zakres danych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Określa się szczegółowy zakres danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układ i sposób prezentacji w celu ich wykorzystywania do informowania społeczeństwa o zagrożeniach środowiska hałasem.
2. 
Szczegółowy zakres danych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH UJĘTYCH NA MAPACH AKUSTYCZNYCH ORAZ ICH UKŁAD I SPOSÓB PREZENTACJI W CELU ICH WYKORZYSTYWANIA DO OPRACOWANIA DANYCH DLA PAŃSTWOWEGO MONITORINGU ŚRODOWISKA

1. Mapy akustyczne, ze względu na ich wykorzystywanie do opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska, zawierają:

1) część opisową, w której skład wchodzą:

a) informacje wprowadzające,

b) wynikowe zestawienia tabelaryczne, wykresy i inny materiał ilustracyjny, w tym dokumentacja fotograficzna,

c) podsumowanie i wnioski;

2) część graficzną, na którą składają się różnego rodzaju mapy akustyczne, o których mowa w pkt 9.

2. Informacje wprowadzające w części opisowej do mapy akustycznej zawierają w szczególności:

1) dane identyfikacyjne jednostki odpowiedzialnej za realizację mapy i podmiotu wykonującego mapę: nazwę, adres, kontakt;

2) charakterystykę obszaru podlegającego ocenie, w tym:

a) ogólny opis terenu objętego mapą, z podstawowymi danymi statystycznymi (położenie, powierzchnia, liczba mieszkańców i inne), ilustrowany materiałem fotograficznym,

b) identyfikację i charakterystykę źródeł hałasu obejmującą charakterystykę opisową, parametry funkcjonalne, kody krajowe i międzynarodowe dróg i ich odcinków, linii kolejowych i ich odcinków oraz lotnisk i lądowisk,

c) uwarunkowania akustyczne wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych dokumentów prawa miejscowego, a także z pozostałych dokumentów planistycznych, w tym opracowań ekofizjograficznych,

d) identyfikację obszarów miejskich, wiejskich oraz informacje o sposobach użytkowania gruntów;

3) charakterystykę systemów danych przestrzennych i narzędzi do ich stosowania, a w tym:

a) nazwę systemów,

b) oprogramowanie, formaty plików,

c) skalę, dokładność w metrach,

d) procent powierzchni analizowanego obszaru objętego tymi systemami,

e) datę ostatniej aktualizacji;

4) podstawowe metody wykorzystane do opracowania mapy akustycznej, w tym:

a) nazwy metod referencyjnych lub szczegółową charakterystykę metod, o ile zastosowano metody inne niż referencyjne,

b) oprogramowanie używane do wykonania obliczeń akustycznych, a w tym jego nazwę, autora - producenta, numer licencji i informację, komu została wydana;

5) wykorzystane bazy danych wejściowych:

a) nazwy baz, lokalizację, właściciela lub dysponenta,

b) oprogramowanie baz, formaty plików,

c) zakres danych w bazach, wykorzystywanych do opracowania mapy akustycznej,

d) warunki dostępu do baz, w tym adres internetowy oraz ewentualne ograniczenia i koszty, o ile nie są to bazy publiczne;

6) zestawienie wyników pomiarów wykonanych dla potrzeb mapy akustycznej lub wykonanych w innym celu, a wykorzystywanych w opracowaniu mapy akustycznej:

a) rodzaj wyników,

b) wykonawcę pomiarów, dysponenta wyników,

c) zestawienia wyników pomiarów wykonanych dla potrzeb realizacji mapy,

d) zestawienia wyników pomiarów wykonanych dla potrzeb kalibracji modelu,

e) miejsce przechowywania wyników i warunki dostępu do bazy wyników, w tym adres internetowy oraz ewentualne ograniczenia i koszty, o ile nie są to bazy publiczne, w przypadku pomiarów innych, lecz także wykorzystanych do opracowania mapy;

7) inne uwagi, uwarunkowania i ograniczenia.

3. Zakres danych części opisowej mapy akustycznej, obejmujący wynikowe zestawienia tabelaryczne, wykresy i inny materiał ilustracyjny oraz podsumowanie i wnioski, zawiera zróżnicowane zestawy danych w zależności od obszaru objętego mapą. Rozróżnia się:

1) mapę akustyczną dla obszaru aglomeracji, wykonywaną w oparciu o przepisy art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;

2) mapę akustyczną dla obszarów położonych w otoczeniu dróg, linii kolejowych oraz portów lotniczych, wykonywaną w oparciu o przepisy art. 179 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

4. Zakres danych części opisowej mapy akustycznej określonej w pkt 3 ppkt 1 obejmuje w szczególności następujące informacje:

1) szacunkową liczbę lokali mieszkalnych oraz osób, z dokładnością do stu, zamieszkujących te lokale, narażone na hałas oceniany wskaźnikiem LDWN, wyznaczonym na wysokości 4 m nad poziomem terenu, przy najbardziej narażonej na hałas elewacji w każdym z następujących przedziałów wartości podanym w dB:

a) 55-60 dB,

b) 60-65 dB,

c) 65-70 dB,

d) 70-75 dB,

e) powyżej 75 dB,

oddzielnie dla hałasu pochodzącego od: ruchu kołowego (na drogach lub ulicach), ruchu szynowego, ruchu lotniczego oraz źródeł przemysłowych;

2) od dnia 30 czerwca 2012 r., a w miarę możliwości pozyskania danych - przed tym terminem - szacunkową liczbę lokali mieszkalnych wraz z liczbą osób zamieszkujących w tych lokalach:

a) w których zastosowano przegrody zewnętrzne o podwyższonej izolacyjności akustycznej jako rozwiązanie ochronne w odniesieniu do hałasu w środowisku, z jednoczesnym zastosowaniem na tyle cichych urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, że nie eliminują one efektów podwyższenia tej izolacyjności,

b) mających tzw. względnie cichą elewację, co oznacza taką elewację budynku, przy której wartość wskaźnika LDWN na wysokości 4 m nad poziomem terenu oraz w odległości 2 m przed elewacją jest ponad 20 dB niższa niż najwyższa wartość wskaźnika LDWN przy elewacji najbardziej eksponowanej na hałas; względnie cichą elewację określa się osobno dla konkretnego rodzaju hałasu: drogowego, szynowego, lotniczego, przemysłowego;

3) szacunkową liczbę lokali mieszkalnych oraz osób, z dokładnością do stu, zamieszkujących te lokale, narażone na hałas oceniany wskaźnikiem LN, wyznaczonym na wysokości 4 m nad poziomem terenu, przy najbardziej narażonej na hałas elewacji w każdym z następujących przedziałów wartości podanym w dB:

a) 50-55 dB,

b) 55-60 dB,

c) 60-65 dB,

d) 65-70 dB,

e) powyżej 70 dB,

oddzielnie dla hałasu pochodzącego od: ruchu kołowego (na drogach lub ulicach), ruchu szynowego, ruchu lotniczego oraz źródeł przemysłowych;

4) od dnia 30 czerwca 2012 r., a w miarę możliwości pozyskania danych - przed tym terminem - szacunkową liczbę lokali mieszkalnych wraz z liczbą osób zamieszkujących w tych lokalach:

a) w których zastosowano przegrody zewnętrzne o podwyższonej izolacyjności akustycznej, o których mowa w pkt 4 ppkt 2 lit. a, dla wskaźnika LN,

b) mających tzw. względnie cichą elewację, o której mowa w pkt 4 ppkt 2 lit. b, dla wskaźnika LN.

5. Zakres danych części opisowej dla mapy akustycznej określony w pkt 3 ppkt 2 obejmuje w szczególności następujące informacje:

1) szacunkową liczbę lokali mieszkalnych oraz osób, z dokładnością do stu, zamieszkujących te lokale, narażone na hałas oceniany wskaźnikiem LDWN, wyznaczonym na wysokości 4 m nad poziomem terenu, przy najbardziej narażonej na hałas elewacji w każdym z następujących przedziałów wartości podanym w dB:

a) 55-60 dB,

b) 60-65 dB,

c) 65-70 dB,

d) 70-75 dB,

e) powyżej 75 dB;

2) od dnia 30 czerwca 2012 r., a w miarę możliwości pozyskania danych - przed tym terminem - szacunkową liczbę lokali mieszkalnych wraz z liczbą osób zamieszkujących w tych lokalach:

a) w których zastosowano przegrody zewnętrzne o podwyższonej izolacyjności akustycznej, o których mowa w pkt 4 ppkt 2 lit. a,

b) mających tzw. względnie cichą elewację, o której mowa w pkt 4 ppkt 2 lit. b;

3) szacunkową liczbę lokali mieszkalnych oraz osób, z dokładnością do stu, zamieszkujących te lokale, narażone na hałas oceniany wskaźnikiem LN, wyznaczonym na wysokości 4 m nad poziomem terenu, przy najbardziej narażonej na hałas elewacji w każdym z następujących przedziałów wartości podanym w dB:

a) 50-55 dB,

b) 55-60 dB,

c) 60-65 dB,

d) 65-70 dB,

e) powyżej 70 dB;

4) od dnia 30 czerwca 2012 r., a w miarę możliwości pozyskania danych - przed tym terminem - szacunkową liczbę lokali mieszkalnych wraz z liczbą osób zamieszkujących w tych lokalach:

a) w których zastosowano przegrody zewnętrzne o podwyższonej izolacyjności akustycznej, o których mowa w pkt 4 ppkt 2 lit. a, dla wskaźnika LN,

b) mających tzw. względnie cichą elewację, o której mowa w pkt 4 ppkt 2 lit. b, dla wskaźnika LN.

6. Dla wszystkich rodzajów wymienionych w pkt 3 map akustycznych, osobno dla poszczególnych rodzajów źródeł hałasu, określa się powierzchnię obszarów w km2, eksponowanych na:

1) hałas oceniany wskaźnikiem LDWN w przedziałach poziomów dźwięku wymienionych w pkt 4 ppkt 1;

2) hałas oceniany wskaźnikiem LN w przedziałach poziomów dźwięku wymienionych w pkt 4 ppkt 3.

7. Dla wszystkich map akustycznych wymienionych w pkt 3, osobno dla poszczególnych rodzajów hałasu, dokonuje się analizy trendów zmian stanu akustycznego środowiska, o ile są do dyspozycji materiały pozwalające na wykonanie takiej analizy, tzn. informacje o stanach przeszłych warunków akustycznych środowiska.

8. Informacje i dane wynikowe opracowania mapy akustycznej, zamieszczane w części opisowej, powinny być w miarę możliwości zestawiane tabelarycznie i uzupełniane wykresami oraz diagramami.

9. Zakres danych części graficznej obejmuje mapy opracowane osobno dla każdego rozpatrywanego rodzaju źródła hałasu oraz osobno dla stosowanych wskaźników oceny LDWN, LN, określonych na wysokości 4 m, a w szczególności:

1) mapę emisyjną1);

2) mapę imisyjną2) w postaci linii równego poziomu dźwięku lub obszarów oznaczonych kolorem;

3) mapę wrażliwości hałasowej obszarów3);

4) mapę terenów zagrożonych hałasem4), ujmującą przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku w przedziałach przekroczeń:

a) 0-5 dB,

b) 5-10 dB,

c) 10-15 dB,

d) 15-20 dB,

e) powyżej 20 dB;

5) mapę pokazującą liczbę osób eksponowanych na hałas, stanowiącą wynik nałożenia informacji z mapy imisyjnej oraz rozkładu liczby osób mieszkających na obszarach w przedziałach poziomów określonych w pkt 4 ppkt 1 lub w pkt 4 ppkt 3;

6) kolorystyka obszarów w poszczególnych przedziałach poziomów dźwięku powinna być zgodna z wymaganiami normy PN-ISO 1996-2:1999.

10. Informacje, o których mowa w pkt 2-8, są dostępne dla potrzeb państwowego monitoringu środowiska w formie elektronicznej, w postaci niezakodowanych plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych; jeden egzemplarz powinien być dostępny jako wydruk.

11. Układy i sposoby prezentacji części graficznych map akustycznych dla potrzeb państwowego monitoringu środowiska charakteryzowane są przez formaty tych map i ich udostępnianie:

1) mapy akustyczne dla potrzeb państwowego monitoringu środowiska udostępniane są w formie elektronicznych map wektorowych o dokładności odpowiadającej skali minimum 1:10.000, w jednym z powszechnie stosowanych formatów GIS; w wyjątkowych przypadkach część graficzna mapy może być udostępniona jako bitmapa;

2) wytwarzający mapy akustyczne dla potrzeb państwowego monitoringu środowiska zapewni dostęp przez sieć internet lub intranet do zasobów mapy akustycznej z pełną możliwością jej użytkowania i przekształcania na własne potrzeby w oparciu o własny terminal sieciowy, bez uprawnień modyfikowania zasobów źródłowych.

Objaśnienia:

1) Rozumie się przez to mapę charakteryzującą hałas emitowany z poszczególnych źródeł.

2) Rozumie się przez to mapę stanu akustycznego środowiska kształtowanego przez dany rodzaj źródła hałasu: drogowego, szynowego, lotniczego lub przemysłowego.

3) Rozumie się przez to mapę przedstawiającą rozkład dopuszczalnych poziomów hałasu na rozpatrywanym obszarze, w zależności od sposobu zagospodarowania terenu i jego funkcji, z odniesieniem do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub, w przypadku jego braku, do innych dokumentów planistycznych, w tym do opracowań ekofizjograficznych lub studiów zagospodarowania przestrzennego.

4) Rozumie się przez to mapę, na której przedstawiono izolinie i obszary przekroczeń dopuszczalnej wartości wskaźnika, dla którego mapę tę opracowano.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH UJĘTYCH NA MAPACH AKUSTYCZNYCH ORAZ ICH UKŁAD I SPOSÓB PREZENTACJI W CELU ICH WYKORZYSTYWANIA DO TWORZENIA I AKTUALIZACJI PROGRAMÓW OCHRONY ŚRODOWISKA PRZED HAŁASEM

1. Zakres danych wykorzystywanych do tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem ujętych na mapach akustycznych oraz ich układ i sposób prezentacji obejmuje dane określone w pkt 2-11 załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz dodatkowo dane określone w niniejszym załączniku.

2. Zakres danych części opisowej mapy akustycznej powinien być uzupełniony o:

1) informacje i analizy uprzednio wykonanych map akustycznych, o ile takie były wykonane; analizy takie są wykonywane nawet w przypadku, gdy podstawy metodyczne wykonania tych map różniły się od obecnie stosowanych;

2) informacje na temat uprzednio opracowanych i wdrożonych programów ochrony środowiska przed hałasem, w tym w szczególności:

a) obszar objęty programem,

b) rodzaj źródła hałasu,

c) nazwę programu i rodzaj: program lokalny lub ponadlokalny,

d) rok opracowania;

3) efekty wynikające z podejmowanych uprzednio działań w zakresie ochrony środowiska zarówno w odniesieniu do opracowanych i wdrożonych programów ochrony środowiska przed hałasem, jak też działań o charakterze lokalnym:

a) obszar, źródło,

b) przedsięwzięcia infrastrukturalne, w tym budowa obwodnic,

c) rozwiązania techniczne z uwzględnieniem zmiany nawierzchni oraz zastosowania ekranów akustycznych,

d) środki planistyczne, w tym obszary ograniczonego użytkowania, strefy przemysłowe,

e) środki ekonomiczne ograniczania hałasu,

f) przepisy prawa miejscowego;

4) analizy wykonane pod kątem możliwości wpływu na klimat akustyczny, aktualnych i przewidywanych w najbliższym czasie zamierzeń inwestycyjnych dla obszaru działań lub efektów według układu określonego w ppkt 2 oraz ppkt 3; w szczególności może to obejmować analizę rozwiązań wariantowych;

5) analizy kosztów i korzyści.

3. Fragmenty części opisowej mapy akustycznej, odnoszące się do prezentacji i podsumowania wyników, powinny zostać uzupełnione o:

1) wyniki analiz rozkładu hałasu przy elewacjach budynków, przeprowadzonych na różnych wysokościach;

2) oszacowania liczby ludności zamieszkałej na obszarach:

a) na których zrealizowano przedsięwzięcia w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, o których mowa w pkt 2 ppkt 3,

b) na których przewiduje się realizację przedsięwzięć w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, o których mowa w pkt 2 ppkt 4;

oszacowania te powinny spełniać warunki wymienione w pkt 4 ppkt 1 oraz w pkt 4 ppkt 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia;

3) oszacowania efektów zrealizowanych przedsięwzięć w zakresie zwalczania hałasu, o których mowa w pkt 2 ppkt 3, oraz przewidywanych efektów przedsięwzięć, o których mowa w pkt 2 ppkt 4;

4) identyfikację obszarów, które powinny zostać ustanowione jako obszary ciche w aglomeracji;

5) uzupełnienie wniosków wynikających z analiz i oszacowań, o których mowa w ppkt 1-4.

4. Informacje, o których mowa w pkt 3, powinny być w miarę możliwości zestawiane tabelarycznie i uzupełniane wykresami oraz diagramami.

5. Zakres danych części graficznej mapy akustycznej, oprócz wymagań określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, powinien także obejmować:

1) rozkład przestrzenny wartości wskaźnika M, określonego w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 października 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem (Dz. U. Nr 179, poz. 1498);

2) zestaw map pokazujących efekty zastosowania przedsięwzięć ochrony środowiska przed hałasem, odpowiadających sytuacjom ujętym w pkt 2 ppkt 3;

3) zestaw map prognostycznych1), które mogą obejmować tylko wycinek obszaru objętego mapą akustyczną, odpowiadających sytuacji ujętej w pkt 2 ppkt 4;

4) mapy zawierające proponowane kierunki zmian zagospodarowania przestrzennego, wynikające z potrzeb ochrony przed hałasem; w szczególności na mapach tych oznaczane są proponowane obszary ciche.

6. Mapy akustyczne wymienione w pkt 5 ppkt 2 oraz w pkt 5 ppkt 3, a mające charakter lokalny, mogą być wykonane i prezentowane także w oparciu o inny wskaźnik oceny poza LDWN oraz LN i na innych wysokościach niż 4 m.

7. Sposób prezentacji map, a w szczególności skala i format map wymienionych w pkt 6, może być dobierany indywidualnie w zależności od potrzeb.

Objaśnienie:

1) Rozumie się przez to mapę przedstawiającą różnice między stanem akustycznym środowiska w okresie, dla którego sporządzono mapę akustyczną, a przewidywanym stanem akustycznym w przyszłości w określonym roku lub przedziale czasu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH UJĘTYCH NA MAPACH AKUSTYCZNYCH ORAZ ICH UKŁAD I SPOSÓB PREZENTACJI W CELU ICH WYKORZYSTYWANIA DO INFORMOWANIA SPOŁECZEŃSTWA O ZAGROŻENIACH ŚRODOWISKA HAŁASEM

1. Mapy akustyczne, ze względu na ich wykorzystywanie do informowania społeczeństwa o zagrożeniach środowiska hałasem, zawierają:

1) część opisową, w skład której wchodzą:

a) synteza wprowadzenia,

b) wybrane zestawienia tabelaryczne oraz wykresy dotyczące stanu akustycznego środowiska,

c) krótkie podsumowanie;

2) część graficzną, na którą składają się wybrane mapy, opracowane dla wskaźników oceny stanu akustycznego środowiska - poziomów LDWN oraz LN.

2. Wprowadzenie do części opisowej mapy akustycznej zawiera w szczególności:

1) dane identyfikacyjne jednostki odpowiedzialnej za realizację mapy i podmiotu wykonującego mapę: nazwę, adres, kontakt;

2) charakterystykę obszaru podlegającego ocenie;

3) identyfikację i charakterystykę źródeł hałasu;

4) informacje o aktualnych poziomach dopuszczalnych z odniesieniem ich wartości do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub, w przypadku jego braku, do innych dokumentów planistycznych, w tym opracowań ekofizjograficznych i studiów zagospodarowania przestrzennego;

5) wyjaśnienie ważniejszych terminów specjalistycznych, takich jak: decybel, poziom dźwięku, poziom równoważny, wskaźnik hałasu i innych, oraz ogólne, poglądowe wyjaśnienie relacji między skalą logarytmiczną (decybele) a liniową.

3. Mapy wchodzące w skład części graficznej obejmują:

1) mapy emisyjne1);

2) mapę wrażliwości hałasowej obszarów2);

3) mapę terenów zagrożonych hałasem3), ujmującą przekroczenia dopuszczalnych poziomów dźwięku w przedziałach:

a) brak przekroczenia poziomu dopuszczalnego; obszar oznaczany kolorem zielonym,

b) 0-10 dB; obszar oznaczany kolorem żółto-pomarańczowym,

c) powyżej 10-20 dB; obszar oznaczany kolorem czerwonym,

d) powyżej 20 dB; obszar oznaczany kolorem ciemnobrunatnym;

4) mapę imisyjną4) zawierającą linie równego poziomu dźwięku lub rozróżnione kolorem obszary w przedziałach:

a) dla poziomu LDWN:

- 55-60 dB,

- powyżej 60-65 dB,

- powyżej 65-70 dB,

- powyżej 70-75 dB,

- powyżej 75 dB,

b) dla poziomu LN:

- 50-55 dB,

- powyżej 55-60 dB,

- powyżej 60-65 dB,

- powyżej 65-70 dB,

- powyżej 70 dB.

Na mapie imisyjnej poszczególne, wyżej określone obszary oznaczane są kolorem zgodnie z wymaganiami normy PN-ISO 1996-2:1999.

4. Na mapach akustycznych wykorzystywanych do informowania społeczeństwa o zagrożeniach hałasem powinny zostać naniesione odpowiednio do sytuacji nazwy ważniejszych ulic oraz znaki kartograficzne oznaczające ogólnie znane budynki użyteczności publicznej.

5. Zestawienia tabelaryczne zawierają podsumowanie danych i informacji opracowanych w ramach mapy akustycznej w układzie określonym poniższą tabelą.

Objaśnienia:

1) Rozumie się przez to mapę charakteryzującą hałas emitowany z poszczególnych źródeł.

2) Rozumie się przez to mapę przedstawiającą rozkład dopuszczalnych poziomów hałasu na rozpatrywanym obszarze, w zależności od sposobu zagospodarowania terenu i jego funkcji, z odniesieniem do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub, w przypadku jego braku, do innych dokumentów planistycznych, w tym do opracowań ekofizjograficznych lub studiów zagospodarowania przestrzennego.

3) Rozumie się przez to mapę, na której przedstawiono izolinie przekroczeń dopuszczalnej wartości wskaźnika, dla którego mapę tę opracowano.

4) Rozumie się przez to mapę stanu akustycznego środowiska kształtowanego przez dany rodzaj źródła hałasu: drogowego, szynowego, lotniczego lub przemysłowego.

Informacje identyfikujące obszar objęty mapą akustyczną, w tym: nazwa aglomeracji, nazwa i numer drogi wraz z nazwą odcinka drogi zsumowane na terenie danego województwa, nazwa i numer trasy ruchu szynowego wraz nazwą odcinka linii zsumowane na terenie danego województwa, nazwa i lokalizacja lotniska, na którym stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej wartości wskaźnika hałasu w danym zakresie: Wskaźnik hałasu (np. LDWN w dB)
do 5 dB > 5-10 dB > 10-15 dB > 15-20 dB pow. 20 dB
Stan warunków akustycznych środowiska
niedobry zły bardzo zły
Powierzchnia obszarów zagrożonych w danym zakresie [km2]
Liczba lokali mieszkalnych w danym zakresie [tys.]
Liczba zagrożonych mieszkańców w danym zakresie [tys.]
Liczba budynków szkolnych i przedszkolnych w danym zakresie
Liczba budynków służby zdrowia, opieki społecznej i socjalnej w danym zakresie
Inne obiekty budowlane istotne z punktu widzenia ochrony przed hałasem (liczba obiektów)

6. Wykresy dotyczące stanu akustycznego środowiska zawierają następujące dane, zestawione dla określonych przedziałów wartości danego wskaźnika oceny hałasu, ustalonych w pkt 3 ppkt 4:

1) liczbę mieszkańców eksponowanych na hałas;

2) liczbę lokali mieszkalnych eksponowanych na hałas;

3) powierzchnię terenu eksponowanego na hałas;

4) liczbę osób narażonych na hałas przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu.

7. Podsumowanie mapy akustycznej powinno zawierać podstawowe wnioski i interpretację prezentowanego stanu. W szczególności należy uwzględnić wpływ aktualnego stanu akustycznego środowiska, opisywanego prezentowaną mapą, na klimat akustyczny mieszkańców oraz plany działań i możliwości realizacji przedsięwzięć w zakresie ochrony przed hałasem.

8. Określa się dwa sposoby prezentowania społeczeństwu informacji dotyczącej mapy akustycznej:

1) informacja internetowa, zamieszczana na portalach organów odpowiedzialnych za opracowanie i zarządzanie mapami akustycznymi;

2) wydawnictwa drukowane, a w tym raporty, broszury, atlasy i plakaty, oraz wydawnictwa elektroniczne na płytach CD.

9. Dla map prezentowanych w przeglądarce internetowej wystarczające są skale:

1) dla mapy imisyjnej - skala 1:10.000;

2) dla mapy wrażliwości hałasowej obszarów - skala 1:25.000.

10. (uchylony).

11. Udostępniane społeczeństwu mapy akustyczne, jako materiały drukowane na papierze lub zapisane na płytach CD, w skali map lub ich wycinków wynoszące 1:10.000 w przypadku atlasów lub 1:25.000, swym zakresem i układem odpowiadają wymaganiom zawartym w pkt 2-8.

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 131, poz. 922 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 246).
2 Rozporządzenie implementuje przepisy dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101).
3 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 lutego 2018 r. (Dz.U.2018.504) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024