Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 grudnia 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji

Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 77, poz. 514) § 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. 1. Pomoc, o której mowa w § 1 pkt 4, polega na finansowaniu lub dofinansowaniu, ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne będące małym lub średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu przepisów załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001, kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie, prowadzonych przez zakłady przetwórcze oraz spalarnie zwłok padłych zwierząt w rozumieniu przepisów rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. WE L 273 z 10.10.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 37, str. 92, z późn. zm.).

2. Pomoc, o której mowa w § 1 pkt 4, jest udzielana na podstawie umowy zawartej przez Agencję z zakładami przetwórczymi lub spalarniami zwłok padłych zwierząt, które nie wprowadzają do obrotu produktów przetworzonych z zebranych padłych zwierząt, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem tłuszczów i mączek zwierzęcych wykorzystywanych wyłącznie do spalania oraz pozostałości powstałych w wyniku spalania, na wniosek tego zakładu lub spalarni, jeżeli:

1) jednostkowe ceny netto za wykonanie usług w zakresie zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie nie są wyższe niż ceny określone w ust. 7;

2) obszar, z którego będą zbierane padłe zwierzęta gospodarskie z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie, obejmuje co najmniej jedno województwo.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera w szczególności wskazanie:

1) nazwy, siedziby i adresu wnioskodawcy oraz jego weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego;

2) jednostkowych cen netto, oferowanych producentom rolnym określonym w ust. 1 za wykonanie usług w zakresie zbioru, transportu lub unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie;

3) łącznej kwoty planowanych przez wnioskodawcę środków, które może uzyskać w danym roku za wykonanie usług w zakresie zbioru, transportu lub unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie;

4) obszaru, z którego będą zbierane padłe zwierzęta gospodarskie z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie;

5) przewidywanej liczby zbioru, transportu lub unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie na obszarze, o którym mowa w pkt 4.

4. Umowa, o której mowa w ust. 2, zawiera w szczególności:

1) warunki, sposób i terminy przekazania przez Agencję środków na finansowanie lub dofinansowanie producentom rolnym określonym w ust. 1 kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie;

2) sposób i terminy rozliczania środków, o których mowa w pkt 1, w tym w szczególności przekazywania zbiorczych zestawień faktur wystawionych producentom rolnym określonym w ust. 1;

3) sposób przeprowadzania przez Agencję kontroli realizacji udzielonej pomocy;

4) warunki zwrotu Agencji środków, o których mowa w pkt 1, w przypadku pomocy pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości albo wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem;

5) ceny jednostkowe netto za wykonanie usług w zakresie zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie.

5. W przypadku złożenia kilku wniosków, o których mowa w ust. 2, dotyczących tego samego obszaru, z którego będą zbierane padłe zwierzęta gospodarskie z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie, Agencja zawiera umowy określone w ust. 2 z tymi zakładami przetwórczymi lub spalarniami zwłok padłych zwierząt, które zobowiążą się do zastosowania najniższych jednostkowych cen netto za wykonanie usług w zakresie zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie, zaoferowanych przez jeden z tych zakładów przetwórczych lub spalarni zwłok padłych zwierząt.

6. Pomoc, o której mowa w § 1 pkt 4, nie może przekroczyć:

1) iloczynu liczby zebranych i transportowanych padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie oraz jednostkowej ceny netto, o której mowa w ust. 4 pkt 5, powiększonej, w przypadku rolników ryczałtowych w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, o podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli zakłady przetwórcze lub spalarnie zwłok padłych zwierząt nie wprowadzają tych zwierząt do obrotu;

2) iloczynu liczby unieszkodliwionych padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło lub owce lub kozy, podlegających badaniu w kierunku zakaźnych encefalopatii zwierząt (TSE) zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.), oraz jednostkowej ceny netto, o której mowa w ust. 4 pkt 5, powiększonej, w przypadku rolników ryczałtowych w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, o podatek od towarów i usług (VAT);

3) iloczynu liczby 0,75, liczby unieszkodliwionych padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło lub owce lub kozy niepodlegających badaniu w kierunku zakaźnych encefalopatii zwierząt (TSE) zgodnie z przepisami rozporządzenia wymienionego w pkt 2, lub z gatunku świnie lub konie oraz jednostkowej ceny netto, o której mowa w ust. 4 pkt 5, powiększonej, w przypadku rolników ryczałtowych w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, o podatek od towarów i usług (VAT).

7. Jednostkowa cena netto za wykonanie usług w zakresie:

1) zbioru i transportu padłych zwierząt gospodarskich nie może przekroczyć:

a) 106,29 zł - w przypadku sztuki dużej zwierząt gospodarskich z gatunku bydło lub konie lub sztuki małej zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy lub konie,

b) 95,03 zł - w przypadku sztuki małej zwierząt gospodarskich z gatunku świnie;

2) unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich nie może przekroczyć:

a) 162,93 zł - w przypadku sztuki dużej zwierząt gospodarskich z gatunku bydło lub konie,

b) 48,88 zł - w przypadku sztuki małej zwierząt gospodarskich z gatunku owce, kozy lub świnie.

8. Za sztukę:

1) dużą zwierząt gospodarskich z gatunku bydło lub konie uważa się:

a) każdą sztukę bydła mającą co najmniej 12 miesięcy życia,

b) każdą sztukę konia mającą co najmniej 12 miesięcy życia;

2) małą zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy lub konie uważa się każdą sztukę bydła lub konia poniżej 12. miesiąca życia oraz każdą sztukę owcy lub kozy niezależnie od wieku.

9. Liczbę sztuk małych zwierząt gospodarskich z gatunku świnie ustala się przy użyciu następującego współczynnika:

1) 1 sztuka mała - w przypadku świni o masie ciała powyżej 110 kg;

2) 0,55 sztuki małej - w przypadku świni o masie ciała od 50 do 110 kg;

3) 0,25 sztuki małej - w przypadku warchlaka o masie ciała od 20 do 50 kg;

4) 0,05 sztuki małej - w przypadku prosięcia o masie ciała do 20 kg.".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1110, Nr 150, poz. 1259, Nr 163, poz. 1362 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 92, poz. 638, Nr 144, poz. 1040, Nr 170, poz. 1217, Nr 187, poz. 1381, Nr 208, poz. 1541 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 217.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024