Procedury urzędowe kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeprowadzane przez organy Inspekcji Weterynaryjnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 17 lipca 2008 r.
w sprawie procedur urzędowych kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeprowadzanych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej

Na podstawie art. 74 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
procedury urzędowych kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego przeprowadzanych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej, zwanych dalej "urzędowymi kontrolami", w tym szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania tych kontroli w produkcji i w obrocie, z uwzględnieniem zakresu czynności kontrolnych, obejmujących kontrolę:
a)
dokumentacji,
b)
obowiązujących w zakładzie wewnętrznych systemów kontroli jakości zdrowotnej produktów pochodzenia zwierzęcego i przestrzegania zasad higieny, w tym systemu HACCP,
c)
higieny personelu;
2)
procedury pobierania i analizy próbek;
3)
wzór świadectwa potwierdzającego wyniki badanych próbek.
2.
Wzór świadectwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  2.
Kontrola dokumentacji polega na sprawdzeniu:
1)
czy zakład posiada decyzję powiatowego lekarza weterynarii o wpisie do rejestru zakładów albo zatwierdzeniu zakładu;
2)
dokumentacji dotyczącej aktualnego zakresu i rodzaju działalności prowadzonej w zakładzie;
3)
dokumentacji dla materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
4)
dokumentów potwierdzających spełnianie przez zakład wymagań określonych w art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd Do Spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), w tym świadectw zdrowia i innych dokumentów towarzyszących surowcom i produktom pochodzenia zwierzęcego;
5)
dokumentacji dotyczącej okresowego sprawdzania urządzeń, aparatów, sprzętu, narzędzi w zakładzie pod względem właściwego ich funkcjonowania, sporządzonej przez upoważnione do tego organy na podstawie pomiarów własną aparaturą;
6)
dokumentacji zawierającej, związane z zapewnieniem bezpieczeństwa żywności, dane z wydruków urządzeń automatycznie rejestrujących parametry procesów technologicznych;
7)
dokumentacji pokontrolnej z przeprowadzonych kontroli;
8)
dokumentacji dotyczącej wykonania zaleceń pokontrolnych;
9)
dokumentacji dotyczącej szkoleń pracowników;
10)
dokumentów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127 i Nr 171, poz. 1225 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 429);
11)
innych dokumentów związanych z przedmiotem kontroli.
§  3.
Kontrola obowiązujących w zakładzie wewnętrznych systemów kontroli bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego i przestrzegania zasad higieny polega na sprawdzeniu stanu faktycznego oraz dokumentacji w zakresie:
1)
badania wody;
2)
czyszczenia, mycia i dezynfekcji urządzeń i sprzętu;
3)
stanu zdrowia pracowników;
4)
danych dotyczących temperatury przechowywania produktów pochodzenia zwierzęcego;
5)
skuteczności zabezpieczenia zakładu przed dostępem owadów i gryzoni;
6)
sposobu zabezpieczenia produktów pochodzenia zwierzęcego przed zanieczyszczeniem;
7)
stanu sanitarno-higienicznego budynków, linii produkcyjnych i otoczenia zakładu.
§  4.
W przypadku stosowania przez zakład systemu HACCP urzędowa kontrola polega na sprawdzeniu:
1)
planu systemu HACCP w zakładzie;
2)
określenia krytycznych punktów kontroli w celu wyeliminowania lub zminimalizowania wystąpienia zagrożeń jakości zdrowotnej produktów pochodzenia zwierzęcego;
3)
systemu monitorowania krytycznych punktów kontroli oraz sprawdzenia stwierdzonych podczas monitorowania zagrożeń jakości zdrowotnej produktów pochodzenia zwierzęcego;
4)
działań naprawczych podejmowanych w przypadku, gdy krytyczny punkt kontroli nie spełnia wymagań.
§  5.
Kontrola higieny personelu polega na sprawdzeniu, czy osoby biorące udział w procesie produkcji i obrocie produktami pochodzenia zwierzęcego przestrzegają zasad higieny oraz czy są odpowiednio przeszkolone w zakresie ich przestrzegania.
§  6.
1.
W ramach urzędowych kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego pobiera się próbki:
1)
produktów pochodzenia zwierzęcego lub
2)
z miejsc produkcji lub z materiałów stosowanych w procesie produkcji.
2.
Próbki pobiera się:
1)
zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie sposobu postępowania z substancjami niedozwolonymi, pozostałościami chemicznymi, biologicznymi, produktami leczniczymi i skażeniami promieniotwórczymi u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. Nr 147, poz. 1067 i Nr 155, poz. 1113);
2)
zgodnie z wieloletnim krajowym planem kontroli, o którym mowa w art. 41 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200);
3)
w każdym przypadku podejrzenia lub powzięcia wiadomości o nieprzestrzeganiu wymagań zdrowotnych produktów pochodzenia zwierzęcego lub wymagań higienicznych produkcji lub obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego.
§  7.
Próbki pobiera się:
1)
w sposób zapewniający uzyskanie reprezentatywności dla całej partii towaru w zakresie cech organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych;
2)
w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie lub zmianę cech partii towaru, z której próbki są pobierane;
3)
przy zastosowaniu sprzętu niepowodującego zmian organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych pobieranych próbek.
§  8.
1.
Próbki zaopatruje się w informację zawierającą następujące dane:
1)
nazwę produktu lub rodzaj próbki;
2)
dane identyfikacyjne oraz wielkość partii, z której pobrano próbki;
3)
datę i miejsce pobrania próbek;
4)
imię i nazwisko osoby pobierającej próbki;
5)
numer protokołu pobrania próbek.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, zamieszcza się na opakowaniu próbki w sposób zabezpieczający przed zmianą jej treści lub zniszczeniem.
3.
Pobrane i zabezpieczone próbki transportuje się i przechowuje w sposób zapewniający ich ochronę przed wpływem czynników powodujących zmianę stanu próbki.
§  9.
1.
Pobrane próbki przesyła się do laboratorium urzędowego w rozumieniu przepisów o Inspekcji Weterynaryjnej w celu przeprowadzenia analizy.
2.
W przypadku zastrzeżeń co do wiarygodności otrzymanego wyniku analizy próbkę, w miarę możliwości, pobiera się ponownie w celu przeprowadzenia powtórnej analizy.
§  10.
1.
Po pobraniu próbek sporządza się, w trzech egzemplarzach, protokół ich pobrania.
2.
W protokole, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się informacje, o których mowa w § 8 ust. 1, oraz:
1)
datę i pieczęć właściwego inspektoratu weterynarii;
2)
imię i nazwisko oraz podpis przedstawiciela podmiotu kontrolowanego;
3)
informacje dotyczące liczby i masy pobranych próbek.
3.
Jeden egzemplarz protokołu doręcza się podmiotowi kontrolowanemu lub osobie upoważnionej przez ten podmiot, obecnej przy pobraniu próbek, drugi egzemplarz wraz z próbkami przekazuje się do laboratorium badającego, trzeci egzemplarz pozostawia się w komórce organu urzędowej kontroli, która pobrała próbki.
4.
Przekazanie próbek wraz z protokołem ich pobrania do laboratorium potwierdza się na piśmie na egzemplarzu protokołu pobrania próbek, który pozostaje w komórce organu urzędowej kontroli.
§  11.
1.
Każdorazowo na wniosek podmiotu kontrolowanego lub osoby upoważnionej przez ten podmiot, obecnej przy pobieraniu próbek, równolegle z próbką do badań laboratoryjnych pobiera się drugą próbkę, zwaną dalej "kontrpróbką".
2.
Do oznakowania kontrpróbki stosuje się przepisy § 8 ust. 1 i 2.
3.
Kontrpróbką powinna być przechowywana przez podmiot kontrolowany w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie, zniszczenie lub zmianę jej właściwości.
4.
W przypadku pobrania kontrpróbki informację o tym umieszcza się w protokole, o którym mowa w § 10.
§  12.
Organ Inspekcji Weterynaryjnej po otrzymaniu z laboratorium wyników badań potwierdzających wystąpienie niezgodności powiadamia o wynikach badania podmiot kontrolowany.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

Świadectwo potwierdzające wyniki badanych próbek nr ...

Nazwa i adres jednostki prowadzącej badanie Data wystawienia świadectwa
Strona/stron
Imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwa, siedziba i adres zleceniodawcy lub nazwa i adres zakładu, z którego pobrano próbki
Rodzaj próbki
Nr protokołu pobrania próbki
Nr próbki/próbek
Próbka pobrana przez
Opis próbki
Data przyjęcia próbki
Data rozpoczęcia/zakończenia badań
Wyniki badań
Lp. Rodzaj oznaczenia Metodyka Wynik

Osoba odpowiedzialna za badania

Zatwierdził

..................

(pieczęć i podpis)

Otrzymują:

1. ................

2. ................

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024