Konkurs na stanowiska dyrektora albo kierownika finansowego sądu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 stycznia 2008 r.
w sprawie konkursu na stanowiska dyrektora albo kierownika finansowego sądu

Na podstawie art. 32a § 13 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
organizację, sposób i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora albo kierownika finansowego sądu;
2)
skład komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją";
3)
kryteria oceny kwalifikacji, wiedzy, predyspozycji oraz umiejętności osoby kandydującej na stanowisko dyrektora albo kierownika finansowego sądu, zwanej dalej "kandydatem";
4)
zakres informacji udostępnianych kandydatowi i sposób ich udostępniania.
§  2.
Do konkursu może przystąpić każdy, kto spełnia wymagania określone w art. 32a § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej "ustawą", oraz w ogłoszeniu o konkursie.
§  3.
Termin wyznaczony do składania dokumentów, o których mowa w art. 32a § 3 ustawy, nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania ogłoszenia o konkursie.
§  4.
Prezes danego sądu w terminie 14 dni od dnia opublikowania na stronie internetowej sądu oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie tego sądu listy, o której mowa w art. 32a § 5 ustawy, przekazuje komisji dokumenty złożone przez kandydatów.
§  5.
Prezes danego sądu występuje do Ministra Sprawiedliwości o wyznaczenie podmiotów do opracowania testów lub zestawów pytań, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2.
§  6.
1.
W skład komisji powołanej przez:
1)
prezesa sądu apelacyjnego wchodzą:
a)
przedstawiciele prezesa danego sądu w liczbie nieprzekraczającej trzech osób, w tym dwóch specjalistów w zakresie finansów publicznych i zasad gospodarowania mieniem Skarbu Państwa,
b)
przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości;
2)
prezesa sądu okręgowego wchodzą:
a)
przedstawiciele prezesa danego sądu w liczbie nieprzekraczającej trzech osób, w tym dwóch specjalistów w zakresie finansów publicznych i zasad gospodarowania mieniem Skarbu Państwa,
b)
dyrektor przełożonego sądu lub jego zastępca;
3)
prezesa sądu rejonowego wchodzą:
a)
przedstawiciele prezesa danego sądu w liczbie nieprzekraczającej trzech osób, w tym dwóch specjalistów w zakresie finansów publicznych i zasad gospodarowania mieniem Skarbu Państwa,
b)
dyrektor przełożonego sądu lub jego zastępca.
2.
Prezes danego sądu występuje do podmiotów, których przedstawiciele, zgodnie z ust. 1, wchodzą w skład komisji, o wskazanie w wyznaczonym terminie osób, które mają zostać powołane w skład komisji.
3.
Członkowie komisji mogą wybrać spośród siebie wiceprzewodniczącego komisji, który wykonuje zadania przewodniczącego komisji w razie jego nieobecności.
4.
Obsługę organizacyjno-techniczną komisji zapewnia prezes danego sądu.
§  7.
1.
Komisja obraduje na posiedzeniach.
2.
Pierwsze posiedzenie komisji prezes danego sądu zwołuje w terminie 7 dni od dnia przekazania komisji dokumentów, o których mowa w § 4.
3.
Z posiedzenia komisji jest sporządzany protokół, który podpisują członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
§  8.
1.
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwały, w głosowaniu jawnym. Uchwała wymaga uzasadnienia.
2.
Rozstrzygnięcia są podejmowane zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
§  9.
1.
Kryteria oceny kwalifikacji, wiedzy, predyspozycji oraz umiejętności kandydata stanowią kompetencje:
1)
zawodowe;
2)
kierownicze;
3)
społeczne;
4)
intelektualne;
5)
osobowościowe.
2.
Zakres kryteriów oceny, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Szczegółowy zakres kryteriów oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 3, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4.
Przy dokonywaniu oceny według kryteriów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, komisja bierze pod uwagę:
1)
zakres wykonywanych zadań;
2)
zakres odpowiedzialności kierowniczej;
3)
zakres uprawnień do podejmowania decyzji;
4)
rodzaj i zakres kontaktów niezbędnych do wykonywania zadań;
5)
liczbę podległych pracowników oraz zakres ich samodzielności.
§  10.
Przewodniczący komisji zawiadamia na piśmie, za potwierdzeniem odbioru, członków komisji i kandydatów, wskazanych na liście, o której mowa w art. 32a § 5 ustawy, o terminie i miejscu przeprowadzenia konkursu - co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem konkursu.
§  11.
1.
Konkurs składa się z następujących etapów:
1)
etap pierwszy - ocena spełnienia wymagań dotyczących kwalifikacji kandydatów na posiedzeniu z udziałem kandydatów, na podstawie prezentacji własnej kandydatów; na posiedzeniu tym kandydaci przedstawiają też koncepcję działania na stanowisku, którego konkurs dotyczy;
2)
etap drugi - ocena wiedzy oraz predyspozycji i umiejętności kandydatów, na podstawie testów lub zestawów pytań;
3)
etap trzeci - rozmowa kwalifikacyjna.
2.
Testy lub zestawy pytań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, opracowują na zlecenie Ministra Sprawiedliwości, działającego na rzecz danego sądu, wyznaczone podmioty, wyspecjalizowane w zakresie finansów publicznych i psychologii. Testy lub zestawy pytań przekazuje się prezesowi danego sądu w opieczętowanych kopertach.
§  12.
1.
Komisja dokonuje oceny kwalifikacji, wiedzy oraz predyspozycji i umiejętności kandydatów niezbędnych do wykonywania zadań na stanowisku, którego konkurs dotyczy.
2.
Ocena, o której mowa w ust. 1, jest wyrażana w sposób punktowy lub opisowy. Decyzję o wyborze sposobu wyrażania oceny podejmuje komisja.
§  13.
1.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej komisja ocenia w szczególności umiejętności kandydata dotyczące wykorzystania w praktyce jego wiedzy i doświadczenia zawodowego z zakresu zadań wykonywanych na stanowisku, którego konkurs dotyczy.
2.
Ocenę rozmowy kwalifikacyjnej wyraża się w sposób opisowy oraz w przyjętej przez komisję skali ocen.
3.
Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej jest utrwalany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk, o czym komisja powiadamia każdego kandydata przed rozpoczęciem rozmowy.
§  14.
Pisemne zawiadomienie o wyniku konkursu komisja przekazuje kandydatom, za potwierdzeniem odbioru, w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały o wyniku konkursu.
§  15.
Uchwałę o wyniku konkursu oraz dokumentację z przebiegu konkursu komisja przekazuje prezesowi danego sądu w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały.
§  16.
1.
Kandydatowi udostępnia się, w części dotyczącej jego indywidualnych wyników i ocen:
1)
uchwały komisji wraz z uzasadnieniem;
2)
protokoły posiedzeń komisji;
3)
nagranie przedstawiające przebieg rozmowy kwalifikacyjnej, o którym mowa w § 13 ust. 3.
2.
Kandydatowi udostępnia się także dotyczące go zawiadomienia, o których mowa w § 10.
3.
Dokumentację, o której mowa w ust. 1 i 2, udostępnia się do wglądu w siedzibie danego sądu.
§  17.
Komisja rozwiązuje się z chwilą przedstawienia prezesowi danego sądu uchwały oraz dokumentów, o których mowa w § 15.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAKRESY KRYTERIÓW OCENY KWALIFIKACJI, WIEDZY, PREDYSPOZYCJI ORAZ UMIEJĘTNOŚCI KANDYDATA

Kryterium Zakres kryterium oceny
1 2
1. Kompetencje zawodowe Zdolności i umiejętności w zakresie przeprowadzania operacji budżetowych, wyrażające się przez:
- planowanie roczne i strategiczne budżetu na poziomie dysponentów wszystkich szczebli, tj. umiejętność określania rocznych i generalnych kierunków działania,
- wykonywanie budżetu, tj. umiejętność realizacji planu finansowego na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych i gospodarce finansowej sądów,
- planowanie, realizacja i finansowanie inwestycji.
2. Kompetencje kierownicze Zdolności i umiejętności warunkujące uzyskiwanie sprawnego i efektywnego działania kierowanej jednostki, wyrażające się przez:
- przywództwo, tj. umiejętność przekazywania własnej wizji, tak aby uzyskać skuteczne wsparcie dla jej realizacji,
- planowanie i organizację, tj. określanie celów, ustalanie priorytetów działania i dobór optymalnych środków i metod ich realizacji,
- zarządzanie zasobami, tj. odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystywanie środków finansowych i potencjału ludzkiego.
3. Kompetencje społeczne Predyspozycje i umiejętności związane z procesem efektywnego komunikowania się i wzajemnego oddziaływania, wyrażające się przez:
- skuteczną komunikację, tj. umiejętność porozumiewania się w formie ustnej i pisemnej,
- efektywność i predyspozycje do współdziałania,
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, tj. umiejętność rozpoznania sytuacji, oceny ryzyka i podjęcia działań, w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem okolicznościach,
- asertywność, tj. umiejętność wyrażania własnych opinii bez naruszania praw innych.
4. Kompetencje intelektualne Zdolności i umiejętności związane z procesem podejmowania decyzji, wyrażające się przez:
- myślenie twórcze, tj. umiejętność kreowania rozwiązań zmierzających do optymalnego wykorzystania sił i środków dla realizacji zadań służących sprawności wymiaru sprawiedliwości,
- podejmowanie decyzji, tj. umiejętność dokonywania wyboru rozwiązania i podjęcie zobowiązującego do działania postanowienia,
- zdolność myślenia analitycznego oraz dokonywanie syntezy myślowej.
5. Kompetencje osobowościowe Predyspozycje, postawy i wartości warunkujące sposób reagowania na sytuacje i otoczenie, wyrażające się przez:
- wytrwałość, tj. konsekwentne dążenie do realizacji wyznaczonych celów,
- odporność na stres, np. zachowanie równowagi psychicznej w sytuacji presji lub zagrożenia,
- otwartość, tj. pozytywny stosunek do zmian, nowych sytuacji i rozwiązań, gotowość do ich wprowadzania,
- motywację do działania, tj. stosunek do obowiązków służbowych wynikający z przyjętej hierarchii potrzeb i wartości.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 SZCZEGÓŁOWE ZAKRESY KRYTERIÓW OCENY KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

Kryterium Zakres kryterium oceny
1 2
1. Umiejętność wystąpień publicznych Poprawne, zrozumiałe i budzące zainteresowanie prezentowanie zagadnień i problemów, wyrażające się w formie wystąpienia przed audytorium.
2. Umiejętność prowadzenia negocjacji Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:

- otwartemu prezentowaniu swojego stanowiska,

- dążeniu do zrozumienia stanowiska lub opinii innych osób,

- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat kwestii spornych,

- szukaniu kompromisowych rozwiązań.

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592 oraz z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024