Warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na realizację projektów celowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 7 listopada 2008 r.
w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na realizację projektów celowych

Na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na badania przemysłowe (stosowane) i prace rozwojowe określone w art. 2 pkt 2 lit. b i pkt 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą", prowadzone w ramach realizacji projektów celowych.
2.
Do pomocy, o której mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych) (Dz. Urz. UE L 214.3 z 09.08.2008).
3.
O pomoc publiczną na realizację projektu celowego mogą ubiegać się podmioty wymienione w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów celowych (Dz. U. Nr 221, poz. 1640), zwane dalej "przedsiębiorcami".
4.
O pomoc publiczną nie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej, uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem.
5.
Na podstawie rozporządzenia nie może być udzielona pomoc publiczna przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, lub będącemu w trakcie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
6.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do finansowania projektów celowych w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa, spełniających kryteria określone w art. 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
7.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:
1)
udzielanej na działalność bezpośrednio związaną z ilością wywożonych produktów do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;
2)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy;
3)
udzielanej w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, w przypadkach gdy:
a)
wartość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą objęte pomocą lub
b)
udzielenie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców.
§  2.
1.
Pomoc publiczną na realizację projektu celowego przyznaje przedsiębiorcy minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "ministrem", w drodze decyzji, o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, jeżeli możliwość realizacji projektu nie budzi wątpliwości oraz planowane koszty w stosunku do przedmiotu i zakresu zadań są zasadne.
2.
Przyznane środki finansowe stanowiące pomoc publiczną są przekazywane przedsiębiorcy na podstawie umowy o wykonanie projektu celowego.
§  3.
1.
Pomoc publiczna jest przyznawana na podstawie oceny wniosku o finansowanie projektu celowego dokonanej zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 1 ust. 3, po stwierdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w § 5 niniejszego rozporządzenia.
2.
Wzór wniosku dotyczącego projektu celowego stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.
§  4.
Przedsiębiorca ubiegający się o przyznanie pomocy publicznej dołącza do wniosku o finansowanie projektu celowego dokumenty określone w § 7 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 3, oraz informację o otrzymanej pomocy na techniczne studia wykonalności związane z realizacją projektu celowego objętego wnioskiem, sporządzoną zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§  5.
Pomoc publiczną można przyznać na prowadzenie badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1)
przedsięwzięcie objęte projektem celowym ma charakter innowacyjny;
2)
istnieje zapotrzebowanie na wynik realizacji projektu celowego;
3)
cechy przedsięwzięcia, którego dotyczy projekt celowy, są porównywalne lub lepsze od dotychczasowych rozwiązań technicznych, technologicznych lub organizacyjnych;
4)
możliwość realizacji przedsięwzięcia nie budzi wątpliwości, a osiągnięcie przewidywanego wyniku jest efektywne ekonomicznie;
5)
planowane koszty w stosunku do przedmiotu i zakresu badań przemysłowych (stosowanych) i prac rozwojowych są zasadne;
6)
przedsiębiorca złoży wniosek o udzielenie pomocy przed rozpoczęciem realizacji projektu;
7)
przedsiębiorca niebędący mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą przedstawi analizę porównawczą, wskazującą na wystąpienie na skutek udzielenia pomocy publicznej co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu do sytuacji, jaka miałaby miejsce przy braku jej udzielania:
a)
istotne zwiększenie rozmiaru projektu,
b)
istotne zwiększenie zakresu projektu,
c)
istotne skrócenie czasu realizacji projektu,
d)
istotne zwiększenie całkowitej kwoty przeznaczonej na realizację projektu.
§  6.
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną, zwanymi dalej "kosztami kwalifikowalnymi", są koszty:
1)
wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy prowadzeniu badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z prowadzeniem badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych;
2)
aparatury naukowo-badawczej i innych urządzeń służących do wykonywania badań, w zakresie i przez okres niezbędny do prowadzenia badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych; jeżeli aparatura naukowo-badawcza i inne urządzenia nie są wykorzystywane na potrzeby badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych przez całkowity okres ich użytkowania, są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3)
wynikające z odpłatnego korzystania z aparatury naukowo-badawczej i innych urządzeń służących do wykonywania badań, w zakresie i przez okres niezbędny do prowadzenia badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych;
4)
gruntów i nieruchomości zabudowanych, w zakresie i przez okres, w jakim są używane do prowadzenia badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych; w przypadku budynków są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości, a w przypadku gruntów są to koszty związane z przeniesieniem własności lub koszty wynikające z odpłatnego korzystania z gruntu, lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;
5)
usług badawczych wykonanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji, uzyskanych od osób trzecich na warunkach rynkowych oraz usług doradczych i usług równorzędnych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby prowadzenia badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych;
6)
dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych;
7)
pozostałe koszty operacyjne, w tym koszty nabycia i zużycia materiałów, środków eksploatacyjnych i podobnych produktów ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych.
§  7.
1.
Intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikowalnych nie może przekroczyć, w przypadku:
1)
badań przemysłowych (stosowanych) - 50 % kosztów kwalifikowalnych;
2)
prac rozwojowych - 25 % kosztów kwalifikowalnych.
2.
W przypadku badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych planowanych do przeprowadzenia zespołowego intensywność pomocy publicznej należy ustalić osobno dla każdego przedsiębiorcy.
§  8.
1.
W przypadku pomocy publicznej udzielanej mikro- lub małym przedsiębiorcom intensywność może zostać powiększona o 20 punktów procentowych dla badań przemysłowych (stosowanych) oraz o 20 punktów procentowych dla prac rozwojowych.
2.
W przypadku pomocy publicznej udzielanej średnim przedsiębiorcom intensywność może zostać powiększona o 10 punktów procentowych dla badań przemysłowych (stosowanych) oraz o 10 punktów procentowych dla prac rozwojowych.
§  9.
W przypadku badań przemysłowych (stosowanych) intensywność pomocy publicznej może zostać powiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli spełniony zostanie co najmniej jeden warunek:
1)
projekt celowy obejmuje skuteczną współpracę co najmniej między dwoma niepowiązanymi ze sobą przedsiębiorcami oraz łącznie spełnione są następujące warunki:
a)
żaden z przedsiębiorców nie ponosi więcej niż 70 % kosztów kwalifikowalnych wspólnego projektu,
b)
duży przedsiębiorca współpracuje co najmniej z jednym mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą lub współpraca ma charakter transgraniczny, czyli badania przemysłowe (stosowane) są prowadzone co najmniej w dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej; podwykonawstwa nie uznaje się za skuteczną formę współpracy;
2)
projekt obejmuje skuteczną współpracę między przedsiębiorcą a jednostką naukową określoną w art. 2 pkt 9 lit. a-f ustawy, zwaną dalej "jednostką naukową", lub zagranicznym publicznym ośrodkiem badawczym, a podmioty te ponoszą co najmniej 10 % kosztów kwalifikowalnych i mają prawo do publikowania wyników projektów celowych w zakresie, w jakim pochodzą one z badań przemysłowych (stosowanych) prowadzonych przez te podmioty; podwykonawstwa nie uznaje się za skuteczną formę współpracy;
3)
wyniki projektu są szeroko rozpowszechniane za pośrednictwem:
a)
konferencji technicznych lub naukowych lub
b)
czasopism naukowych lub technicznych lub w powszechnie dostępnych bazach danych zapewniających swobodny dostęp do surowych danych badawczych, lub
c)
oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania typu open source.
§  10.
W przypadku prac rozwojowych intensywność pomocy publicznej może zostać powiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli spełniony zostanie co najmniej jeden warunek:
1)
projekt celowy obejmuje skuteczną współpracę co najmniej między dwoma niepowiązanymi ze sobą przedsiębiorcami oraz łącznie spełnione są następujące warunki:
a)
żaden z przedsiębiorców nie ponosi więcej niż 70 % kosztów kwalifikowalnych wspólnego projektu,
b)
duży przedsiębiorca współpracuje co najmniej z jednym mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą lub współpraca ma charakter transgraniczny, czyli prace rozwojowe są prowadzone co najmniej w dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej; podwykonawstwa nie uznaje się za skuteczną formę współpracy;
2)
projekt obejmuje skuteczną współpracę między przedsiębiorcą a jednostką naukową lub zagranicznym publicznym ośrodkiem badawczym, a podmioty te ponoszą co najmniej 10 % kosztów kwalifikowalnych i mają prawo do publikowania wyników projektów celowych w zakresie, w jakim pochodzą one z prac rozwojowych prowadzonych przez te podmioty; podwykonawstwa nie uznaje się za skuteczną formę współpracy.
§  11.
1.
Pomoc publiczna udzielana na podstawie rozporządzenia podlega sumowaniu z każdą inną pomocą publiczną, w tym pomocą de minimis oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej udzielaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych ponoszonych w ramach projektu celowego, niezależnie od jej formy i źródła.
2.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w:
1)
§ 7 ust. 1 pkt 1, wraz ze zwiększeniami, o których mowa w § 8 i 9, z zastrzeżeniem § 12 ust. 1, przy uwzględnieniu zasad sumowania, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć:
a)
80 % kosztów kwalifikowalnych dla mikro- i małych przedsiębiorstw,
b)
75 % kosztów kwalifikowalnych dla średnich przedsiębiorstw,
c)
65 % kosztów kwalifikowalnych dla dużych przedsiębiorstw;
2)
§ 7 ust. 1 pkt 2, wraz ze zwiększeniami, o których mowa w § 8 i 10, z zastrzeżeniem § 12 ust. 1, przy uwzględnieniu zasad sumowania, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć:
a)
60 % kosztów kwalifikowalnych dla mikro- i małych przedsiębiorstw,
b)
50 % kosztów kwalifikowalnych dla średnich przedsiębiorstw,
c)
40 % kosztów kwalifikowalnych dla dużych przedsiębiorstw.
§  12.
1.
W przypadku gdy badania przemysłowe (stosowane) lub prace rozwojowe prowadzone są przez przedsiębiorcę we współpracy z jednostką naukową lub zagranicznym publicznym ośrodkiem badawczym, do wartości pomocy publicznej, ustalonej zgodnie z § 11, wlicza się wkłady wniesione przez te podmioty.
2.
Wkładów, o których mowa w ust. 1, nie wlicza się do wartości pomocy publicznej, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1)
uczestniczący we wspólnych badaniach przemysłowych (stosowanych) lub pracach rozwojowych przedsiębiorcy ponoszą ich całkowite koszty;
2)
wyniki badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych nieskutkujące powstaniem praw własności przemysłowej są upowszechniane w sposób określony w § 9 pkt 3, a wszelkie prawa wynikające z uzyskanych wyników badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych będących efektem działalności jednostki naukowej lub zagranicznego publicznego ośrodka badawczego, są im przekazywane w całości;
3)
jednostka naukowa lub zagraniczny publiczny ośrodek badawczy w zamian za prawa majątkowe wynikające z uzyskanych wyników badań przemysłowych (stosowanych) lub prac rozwojowych, będących efektem ich działalności, otrzymują od przedsiębiorców uczestniczących we wspólnych badaniach przemysłowych (stosowanych) lub pracach rozwojowych wynagrodzenie odpowiadające wartości rynkowej tych praw.
§  13.
1.
Pomoc publiczna dla przedsiębiorcy realizującego projekt celowy podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej, jeżeli jej wartość łącznie z pomocą na realizację technicznych studiów wykonalności przekracza:
1)
10.000.000 euro - jeżeli koszty kwalifikowalne badań przemysłowych (stosowanych) stanowią więcej niż połowę całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu;
2)
7.500.000 euro - w odniesieniu do pozostałych projektów celowych.
2.
Pomoc publiczna dla przedsiębiorcy realizującego projekt celowy w ramach projektu Eureka podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej, jeżeli jej wartość łącznie z pomocą na realizację technicznych studiów wykonalności przekracza:
1)
20.000.000 euro - jeżeli koszty kwalifikowalne badań przemysłowych (stosowanych) stanowią więcej niż połowę całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu;
2)
15.000.000 euro - w odniesieniu do pozostałych projektów celowych.
§  14.
W przypadku udzielenia przedsiębiorcy pomocy publicznej, której wartość obliczona zgodnie z § 11 przekracza 3.000.000 euro, minister przekazuje Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie 7 dni od dnia jej udzielenia następujące informacje:
1)
firmę przedsiębiorcy (nazwę);
2)
wskazanie, czy przedsiębiorca posiada status mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy;
3)
numery programów pomocowych, w ramach których została udzielona pomoc publiczna;
4)
nazwy podmiotów udzielających pomocy publicznej;
5)
przeznaczenie otrzymanej pomocy publicznej;
6)
krótki opis projektu celowego;
7)
wykaz i wielkość kosztów kwalifikowalnych wyrażoną w euro;
8)
wartość pomocy publicznej wyrażoną w ekwiwalencie dotacji brutto;
9)
intensywność pomocy publicznej (stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikowalnych);
10)
opis warunków, od których uzależnione jest udzielenie pomocy publicznej;
11)
planowaną datę rozpoczęcia i zakończenia projektu celowego;
12)
datę udzielenia pomocy publicznej.
§  15.
1.
Pomoc publiczna przyznawana na realizację projektów celowych jest rozliczana na podstawie i w trybie przewidzianym w rozporządzeniu, o którym mowa w § 1 ust. 3.
2.
Wzór raportu końcowego z realizacji projektu celowego, na który przyznano dofinansowanie będące pomocą publiczną, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 3.
§  16.
Minister może zawierać umowy o finansowanie projektu celowego do dnia 31 grudnia 2013 r.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024