Kontrola korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 11 grudnia 2008 r.
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych

Na podstawie art. 44j ust. 7 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania kontroli przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych podmiotów, które korzystają z dostępu do danych za pomocą teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zwanej dalej "ustawą";
2)
wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli;
3)
wzór protokołu kontroli.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
kontrolerze - rozumie się przez to pracownika ministerstwa wyznaczonego przez ministra i upoważnionego do przeprowadzenia kontroli.
§  3. 
Kontrolę zarządza i koordynuje minister.
§  4. 
Minister może wyznaczyć osobę lub zespół kontrolerów do przeprowadzenia postępowania kontrolnego w danym podmiocie.
§  5. 
1. 
Kontrolę planową przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. 
W razie potrzeby minister zarządza przeprowadzenie kontroli doraźnej, wynikającej z konieczności zbadania zagadnień wskazanych przez ministra, niezależnie od rocznego planu kontroli.
§  6. 
1. 
Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa, właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. 
Roczny plan kontroli obejmuje:
1)
zakres kontroli;
2)
nazwę podmiotu kontrolowanego;
3)
termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§  7. 
1. 
Kontrolę przeprowadza kontroler na podstawie imiennego upoważnienia udzielanego przez ministra oraz legitymacji służbowej lub dowodu osobistego.
2. 
Jeżeli kontrolę przeprowadza zespół kontrolerów, to każdy z kontrolerów działa na podstawie imiennego upoważnienia, a minister wyznacza kierownika zespołu kontrolującego. Członkowie zespołu kontrolnego podlegają jego kierownikowi w okresie od rozpoczęcia do zakończenia kontroli.
3. 
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Kontroler przeprowadza kontrolę w siedzibie kontrolowanego podmiotu oraz w innych miejscach wykonywania przez niego zadań.
2. 
Kontroler ma prawo żądać złożenia pisemnych wyjaśnień przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub inne osoby przetwarzające udostępnione dane.
3. 
Niezależnie od warunków określonych w ust. 1 i 2 minister jest uprawniony do żądania od kontrolowanego podmiotu wyjaśnień i dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych warunków udostępnienia danych za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji.
4. 
W przypadku kontroli dokumentów zawierających informacje niejawne kontroler jest zobowiązany posiadać przy sobie odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa, o którym mowa w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.3)).
5. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu jest obowiązany umożliwić przeprowadzenie kontroli, w szczególności umożliwić wykonanie czynności oraz spełnić żądania, o których mowa w ust. 2 i 3. Kontrolerowi zapewnia się warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające sprawne przeprowadzenie kontroli.
§  9. 
1. 
Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli, które obejmują w szczególności:
1)
wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron;
2)
inne dokumenty związane z przedmiotem kontroli.
2. 
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
§  10. 
1. 
Z przeprowadzonej kontroli kontroler sporządza niezwłocznie protokół kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty, przedstawiając opis stanu faktycznego, stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. 
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra. Wzór protokołu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
W przypadku gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, nadaje się mu odpowiednią klauzulę tajności.
4. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może wnieść do protokołu kontroli zastrzeżenia w terminie 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania.
5. 
W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontroler obowiązany jest dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
6. 
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler uzupełnia protokół kontroli o informację w tym zakresie w ten sposób, że dołącza do niego dokument, w którym wskazuje przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń. Natomiast w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontroler zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu kontroli w ten sposób, że dołącza do niego stosowny tekst w brzmieniu:
1)
"Ustalenia na str. ... skreśla się";
2)
"Uzupełnienie do str. ... protokołu kontroli";
3)
"Treść ustaleń na str. ... otrzymuje brzmienie:".
7. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli.
§  11. 
Po zakończeniu kontroli, z uwzględnieniem terminów, o których mowa w § 10, kontroler sporządza, w przypadku stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy, wystąpienie do ministra o wydanie decyzji, o której mowa w art. 44i ust. 6 ustawy, jeżeli kontrola ujawniła niespełnienie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198 i Nr 220, poz. 1414.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1056.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

................................ dnia .......................

....................................................................

(nazwa i adres organu zarządzającego kontrolę)

Upoważnienie nr

Na podstawie art. 44j ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych

(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.) oraz w związku z § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Spraw We-

wnętrznych i Administracji z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych ze

zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze we-

ryfikacji danych (Dz. U. Nr 228, poz. 1523)

upoważniam

Pana/Panią .........................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe)

legitymującego/cą się legitymacją służbową / dowodem osobistym

.............................................................................................................................................................................

do przeprowadzenia kontroli ...............................................................................................................................

(oznaczenie kontroli - wskazanie daty wszczęcia i daty przewidywanego zakończenia kontroli)

w .........................................................................................................................................................................

(nazwa i adres kontrolowanego podmiotu)

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

(zakres przedmiotowy i okres objęty kontrolą)

Pouczenie

Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego:

— ustalenie z organem kontroli innego terminu kontroli, jeżeli działalność jest objęta kontrolą innego organu,

— łączny czas trwania wszystkich kontroli podmiotu kontrolowanego w jednym roku kalendarzowym nie mo-

że przekraczać 4 albo 8 tygodni, w zależności od kategorii przedsiębiorcy,

— uczestniczenie w czynnościach kontrolnych przedsiębiorcy lub pisemne wskazanie przez niego osoby upo-

ważnionej, w szczególności w razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy,

— prowadzenie książki kontroli oraz udostępnianie na żądanie kontrolującego książki kontroli, upoważnień

i protokołów kontroli,

— dokonywanie wpisu do książki kontroli informacji o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź ich uchyleniu,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w czasie kontroli dokonywanej przez inny organ, je-

żeli zachodzą przesłanki określone w art. 82 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w przypadkach, o których mowa w art. 83 ust. 2

i art. 84 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,

— udostępnienie dokumentów i urządzeń, o których mowa w art. 44h ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o ewidencji lud-

ności i dowodach osobistych,

— zapewnienie warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym swobodny dostęp do

pomieszczeń,

— okazywanie dokumentów potwierdzających uprawnienie do przetwarzania danych, przekazanych w celu

weryfikacji.

Upoważnienie niniejsze ważne jest za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu osobistego kontrolera.

Ważność upoważnienia upływa z dniem ................................................

.................................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka i podpis osoby wydającej upoważnienie)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ........................................

........................................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka i podpis osoby przedłużającej upoważnienie)

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

............................................................................

(nazwa i adres komórki zarządzającej kontrolę)

Nr akt kontroli ................................................. dnia ....................

Protokół kontroli

Nazwa i adres podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Osoby przeprowadzające kontrolę (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja, nr upoważnienia do przeprowa-

dzenia kontroli):

1. .........................................................................................

2. .........................................................................................

3. .........................................................................................

Kierownik podmiotu kontrolowanego oraz inne osoby uczestniczące w czynnościach kontrolnych ze strony te-

go podmiotu:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Przedmiot kontroli i okres objęty kontrolą:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Opis ustalonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości, przyczyn ich po-

wstania, zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz pra-

wie odmowy podpisania protokołu:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................

........................................................

(pieczątki i podpisy kontrolerów)

................................................................................

(pieczątka i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego)

W przypadku odmowy podpisania protokołu - wzmianka o tym fakcie: ...................................................

...................................................................................................................................................................

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.228.1523

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych.
Data aktu: 11/12/2008
Data ogłoszenia: 24/12/2008
Data wejścia w życie: 08/01/2009