Organizacja wewnętrzna i zasady funkcjonowania Rady do Spraw Polaków na Wschodzie.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 marca 2008 r.
w sprawie organizacji wewnętrznej i zasad funkcjonowania Rady do Spraw Polaków na Wschodzie

Na podstawie art. 9 ust. 5 pkt 1-3 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180, poz. 1280) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wewnętrzną organizację i tryb pracy Rady do Spraw Polaków na Wschodzie, zwanej dalej "Radą";
2)
tryb wyboru, uprawnienia i obowiązki przewodniczącego Rady;
3)
wysokość wynagrodzenia przysługującego członkom Rady za udział w pracach Rady oraz sposób pokrywania pozostałych wydatków związanych z pracami Rady.
§  2.
1.
Rada dokonuje wyboru przewodniczącego Rady spośród swoich członków w głosowaniu tajnym, większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady. W tym samym trybie Rada dokonuje odwołania z funkcji przewodniczącego Rady.
2.
Rada i przewodniczący Rady pełnią swoje obowiązki do czasu pierwszego posiedzenia Rady nowej kadencji.
3.
Pierwsze posiedzenie Rady nowej kadencji zwołuje dotychczasowy przewodniczący Rady, w terminie 14 dni od dnia powołania członków Rady nowej kadencji.
§  3.
1.
Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady i reprezentuje Radę na zewnątrz.
2.
Przewodniczący Rady:
1)
ustala plan pracy Rady;
2)
zwołuje posiedzenia Rady, przewodniczy im oraz ustala ich porządek dzienny;
3)
wyznacza, spośród członków Rady, sprawozdawców dla spraw rozpatrywanych przez Radę;
4)
reprezentuje Radę przed innymi organami i instytucjami;
5)
reprezentuje Radę w postępowaniu przed sądem administracyjnym lub wyznacza w tym celu innego członka Rady;
6)
wyznacza członkom Rady zadania związane z działalnością Rady;
7)
w uzasadnionych przypadkach może zlecać wykonanie tłumaczeń na potrzeby postępowania toczącego się przed Radą;
8)
w uzasadnionych przypadkach może powoływać biegłych lub ekspertów do udziału w postępowaniu toczącym się przed Radą;
9)
wykonuje inne zadania przewidziane w przepisach prawa.
3.
W czasie nieobecności przewodniczącego Rady jego zadania wykonuje, na podstawie pisemnego upoważnienia, wyznaczony członek Rady.
§  4.
Rada obraduje na posiedzeniach. Posiedzenia odbywają się co najmniej dwa razy w miesiącu, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§  5.
1.
Przewodniczący Rady zawiadamia na piśmie członków Rady o terminie, miejscu i porządku dziennym posiedzenia, nie później niż na 3 dni przed planowanym terminem, załączając materiały, które mają być przedmiotem obrad.
2.
W posiedzeniu, na pisemne zaproszenie przewodniczącego Rady lub na wniosek członków Rady, mogą uczestniczyć, w charakterze doradczym bez prawa do głosowania, eksperci lub biegli.
3.
W razie nieobecności na posiedzeniu przewodniczącego Rady posiedzeniu przewodniczy wskazany przez niego członek Rady.
§  6.
1.
Przewodniczący posiedzenia otwiera posiedzenie i prowadzi obrady po stwierdzeniu obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2.
Sprawę przeznaczoną do rozpoznania przez Radę referuje sprawozdawca.
3.
Z ważnych przyczyn Rada może postanowić o odroczeniu posiedzenia, z równoczesnym wyznaczeniem nowego terminu posiedzenia. Członków Rady obecnych na posiedzeniu uznaje się za zawiadomionych, a nieobecnych zawiadamia się na piśmie.
§  7.
1.
Po rozpoznaniu sprawy przewodniczący posiedzenia zarządza naradę, a po jej zakończeniu zarządza głosowanie nad orzeczeniem.
2.
Podczas narady i głosowania obecni mogą być tylko członkowie Rady.
3.
Orzeczenie zapada większością głosów, a w razie równej liczby głosów przesądza głos przewodniczącego posiedzenia.
4.
Orzeczenie podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
5.
Uzasadnienie orzeczenia sporządza sprawozdawca.
§  8.
1.
Posiedzenia Rady są protokołowane.
2.
Protokół posiedzenia zawiera w szczególności:
1)
datę, miejsce i czas trwania posiedzenia;
2)
listę członków Rady i innych osób obecnych na posiedzeniu;
3)
informację na temat przebiegu obrad i rozpatrywanych spraw;
4)
informację o orzeczeniu wydanym przez Radę;
5)
inne sprawy, których odnotowanie zarządza przewodniczący posiedzenia.
3.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia oraz protokolant, pracownik komórki organizacyjnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wykonującej obsługę administracyjną i kancelaryjną Rady.
§  9.
Orzeczenie wraz z uzasadnieniem, aktami sprawy i protokołem przebiegu posiedzenia przewodniczący Rady przekazuje dyrektorowi komórki organizacyjnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wykonującej obsługę administracyjną i kancelaryjną Rady.
§  10.
1.
Wydatki związane z pracami Rady są pokrywane ze środków, o których mowa w art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka.
2.
Do wydatków, o których mowa w ust. 1, należą:
1)
wynagrodzenie członków Rady;
2)
koszty diet oraz podróży i zakwaterowania;
3)
koszty tłumaczeń;
4)
koszty ekspertyz i opinii;
5)
zasądzone koszty postępowania sądowo-administracyjnego.
3.
Wydatkowanie środków następuje na wniosek przewodniczącego Rady.
§  11.
1. 1
Członkom Rady przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach Rady, płatne z dołu, w wysokości:
1)
2.000 zł - wynagrodzenie miesięczne dla przewodniczącego Rady;
2)
1.000 zł - wynagrodzenie miesięczne dla pozostałych członków Rady;
3)
120 zł - wynagrodzenie za udział w postępowaniu przed sądem administracyjnym.
2.
Za nieobecność na posiedzeniach członkom Rady zmniejsza się wynagrodzenie miesięczne, proporcjonalnie do liczby odbytych posiedzeń Rady w danym miesiącu.
§  12.
Wydatki na diety oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania członków Rady są pokrywane na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej, wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.1)).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2008 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672.

1 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lutego 2009 r. (Dz.U.09.33.258) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2009 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024