Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 7 stycznia 2008 r.
w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych2)

Na podstawie art. 9 pkt 1-5 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli metrologicznej;
2)
szczegółowy sposób przeprowadzania prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych;
3)
dowody legalizacji wydawane dla określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
4)
okresy ważności legalizacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz terminy, w których przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności powinny być zgłaszane do legalizacji ponownej;
5)
wzory decyzji zatwierdzenia typu i świadectw legalizacji;
6)
wzory znaków zatwierdzenia typu, cech legalizacji i cech zabezpieczających.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach;
2)
Prezesie - należy przez to rozumieć Prezesa Głównego Urzędu Miar;
3)
podmiocie upoważnionym - należy przez to rozumieć podmiot upoważniony przez Prezesa, na podstawie art. 16a ustawy, do przeprowadzania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
4)
ocenie zgodności - należy przez to rozumieć ocenę zgodności przyrządu pomiarowego z zasadniczymi wymaganiami.
§  3.
Dokonanie prawnej kontroli metrologicznej wykonanej przez właściwe instytucje metrologiczne w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Republice Turcji oraz państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), będących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Prezes uznaje za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej, o których mowa w rozporządzeniu, pod warunkiem że prawna kontrola metrologiczna wykonywana przez właściwe instytucje metrologiczne gwarantuje jednolitość miar i dokładność pomiarów w stopniu co najmniej odpowiadającym przepisom szczegółowym określającym wymagania dla poszczególnych przyrządów pomiarowych.

Rozdział  2

Zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego

§  4.
1.
Wniosek o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego, zwane dalej "zatwierdzeniem typu", powinien zawierać:
1)
nazwę producenta przyrządu pomiarowego, jego siedzibę i adres;
2)
adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 1;
3)
numer identyfikacji podatkowej, o ile wnioskodawca taki numer posiada;
4)
numer w rejestrze przedsiębiorców (numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w ewidencji działalności gospodarczej), o ile wnioskodawca taki numer posiada;
5)
dane identyfikujące rodzaj przyrządu pomiarowego;
6)
nazwę oraz znak fabryczny przyrządu pomiarowego, o ile jest stosowany;
7)
przeznaczenie i przewidywany zakres użytkowania przyrządu pomiarowego;
8)
charakterystyki metrologiczne typu przyrządu pomiarowego;
9)
wykaz elementów przyrządu pomiarowego, jeżeli przyrząd składa się z więcej niż jednego elementu;
10)
wykaz urządzeń dodatkowych, które mogą wchodzić w skład przyrządu pomiarowego;
11)
określenie warunków znamionowych użytkowania przyrządu pomiarowego z uwzględnieniem jego wersji, o ile są przewidziane;
12)
wykaz załączników;
13)
datę i miejsce sporządzenia wniosku;
14)
podpis wnioskodawcy.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien być sporządzony w języku polskim albo powinno być dołączone jego tłumaczenie na język polski, sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
§  5.
1.
Do wniosku o zatwierdzenie typu dołącza się:
1)
dokumentację techniczno-konstrukcyjną typu przyrządu pomiarowego;
2)
instrukcję obsługi oraz dodatkowe dokumenty poświadczające charakterystyki metrologiczne, jeżeli są one niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia badania danego rodzaju przyrządu pomiarowego i zostały określone w przepisach określających szczegółowy zakres, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanych na podstawie art. 9a ustawy;
3)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej, uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, a w przypadku wnioskodawcy nieposiadającego siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - odpis z rejestru lub ewidencji prowadzonych w państwie, w którym znajduje się jego siedziba;
4)
upoważnienie do działania w imieniu producenta w sprawach związanych z zatwierdzeniem typu, jeżeli wnioskodawcą jest upoważniony przedstawiciel;
5)
inne dokumenty wynikające z obowiązujących przepisów, wydanych na podstawie art. 9a ustawy.
2.
Dokumentacja techniczno-konstrukcyjna typu przyrządu pomiarowego powinna zawierać co najmniej:
1)
szczegółowy opis:
a)
budowy i działania przyrządu pomiarowego,
b)
zabezpieczeń zapewniających prawidłowe działanie przyrządu pomiarowego, o ile mają być stosowane,
c)
urządzeń regulacyjnych lub adiustacyjnych, o ile mają być stosowane,
d)
miejsc na przyrządzie pomiarowym przewidzianych do umieszczania cech legalizacji oraz cech zabezpieczających, o ile mają być stosowane;
2)
rysunki ogólne przyrządu pomiarowego oraz w razie potrzeby szczegółowe rysunki konstrukcyjne podstawowych elementów, zespołów oraz obwodów przyrządu pomiarowego;
3)
schematy objaśniające zasadę działania przyrządu pomiarowego oraz w razie potrzeby jego fotografię;
4)
opisy i objaśnienia do rysunków i schematów;
5)
opis oprogramowania, uwzględniający jednoznaczną identyfikację zastosowanej wersji oprogramowania oraz wszystkie aspekty jego bezpieczeństwa, o ile ma być stosowane.
3.
Przepis § 4 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Wnioskodawca powinien:
1)
dołączyć do wniosku jeden egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać zatwierdzony, jego elementy, urządzenia dodatkowe i wyposażenie dodatkowe niezbędne do przeprowadzenia badania typu, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2, albo
2)
wskazać we wniosku miejsce zainstalowania egzemplarza przyrządu pomiarowego reprezentującego typ, jeżeli zgodnie z przepisami określającymi szczegółowy zakres, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanymi na podstawie art. 9a ustawy, badanie typu tego rodzaju przyrządu pomiarowego powinno być przeprowadzane w tym miejscu.
2.
Jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia badania typu, Prezes może wezwać wnioskodawcę do:
1)
dostarczenia dodatkowych egzemplarzy przyrządów pomiarowych reprezentujących typ przyrządu pomiarowego, ich elementów lub urządzeń dodatkowych lub wyposażenia dodatkowego;
2)
udostępnienia specjalistycznego sprzętu, w szczególności wzorców miary i odpowiednich środków technicznych, oraz zapewnienia pomocy personelu pomocniczego.
§  7.
1.
Wnioskodawca może dołączyć do wniosku protokoły z wynikami badań przeprowadzonych przez kompetentne instytucje metrologiczne lub laboratoria, wykazującymi, że typ przyrządu pomiarowego spełnia wymagania.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca przedstawia egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać zatwierdzony, oraz jego elementy, urządzenia dodatkowe i wyposażenie dodatkowe, o ile Prezes uzna to za niezbędne do przeprowadzenia badania typu i wezwie wnioskodawcę do ich przedłożenia.
§  8.
Prezes może powierzyć przeprowadzenie badania typu przyrządu pomiarowego w całości lub w części innemu organowi administracji miar w szczególności, gdy badanie typu ma być przeprowadzone w miejscu zainstalowania przyrządu pomiarowego.
§  9.
Z przeprowadzonego badania typu sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:
1)
dane identyfikujące:
a)
producenta przyrządu pomiarowego oraz, jeżeli ma to zastosowanie, jego upoważnionego przedstawiciela,
b)
wykonawcę badania,
c)
typ przyrządu pomiarowego,
d)
miejsce zainstalowania badanego egzemplarza przyrządu pomiarowego, jeżeli ma to zastosowanie;
2)
wskazanie zakresu przeprowadzonego badania;
3)
wyniki badania, w tym charakterystyki metrologiczne danego typu przyrządu pomiarowego;
4)
stwierdzenie, czy przyrząd pomiarowy spełnia wymagania;
5)
informację o dacie i czasie trwania badania;
6)
pieczątkę imienną i podpis wykonawcy badania.
§  10.
1.
Wzory decyzji zatwierdzenia typu oraz decyzji zatwierdzenia typu z ograniczeniami określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Wzorów, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, nie stosuje się przy zatwierdzaniu typu urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych oraz wykresówek do tych urządzeń.
§  11.
1.
Znak zatwierdzenia typu składa się z dużych liter "PL" i "T", dwóch ostatnich cyfr roku, w którym wydana jest decyzja zatwierdzenia typu, oraz kolejnego numeru tego znaku nadanego w danym roku.
2.
Znaku zatwierdzenia typu, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przy zatwierdzaniu typu urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych oraz wykresówek do tych urządzeń.
3.
Przyrządy pomiarowe, którym może być nadany znak zatwierdzenia typu o określonym wzorze, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4.
Jeżeli przedmiotem wniosku o zatwierdzenie typu są przyrządy pomiarowe, określone w pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, na wniosek producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, Prezes nadaje zatwierdzonemu typowi przyrządu pomiarowego znak zatwierdzenia typu.
§  12.
1.
Po zakończeniu postępowania w sprawie zatwierdzenia typu badane egzemplarze przyrządu pomiarowego są zwracane wnioskodawcy łącznie z tymi, które uległy zniszczeniu podczas badania typu. W przypadku nieodebrania przez wnioskodawcę zwracanych przyrządów pomiarowych w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji zatwierdzenia typu podlegają one zniszczeniu i utylizacji na jego koszt.
2.
Prezes może zatrzymać w Głównym Urzędzie Miar egzemplarz przyrządu pomiarowego, który był przedmiotem badania typu, albo jego część jako wzór zatwierdzonego typu, który będzie służył jako odniesienie do sprawdzania zgodności wprowadzanych do obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych z zatwierdzonym typem. Wzór zatwierdzonego typu jest zwracany wnioskodawcy po upływie okresu ważności decyzji zatwierdzenia typu; do zwrotu wzoru zatwierdzonego typu stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.
§  13.
1.
Wniosek o zmianę decyzji zatwierdzenia typu albo decyzji zatwierdzenia typu z ograniczeniami powinien zawierać:
1)
dane, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-6 i 12-14;
2)
dane identyfikujące decyzję, która ma zostać zmieniona;
3)
wskazanie zakresu wnioskowanych zmian wraz z uzasadnieniem.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca dołącza dokumentację dokonanych modyfikacji przyrządu pomiarowego lub wprowadzonych do niego nowych elementów, które mają lub mogą mieć wpływ na wyniki pomiarów, warunki właściwego stosowania lub warunki techniczne użytkowania tego przyrządu.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca przedstawia egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący zmodyfikowany typ oraz jego elementy, urządzenia dodatkowe i wyposażenie dodatkowe, jeżeli Prezes wezwie wnioskodawcę do ich przedłożenia.
4.
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-3 do postępowania w sprawie zmiany decyzji zatwierdzenia typu albo decyzji zatwierdzenia typu z ograniczeniami stosuje się odpowiednio przepisy § 5, § 6 ust. 2, § 8 i 9 oraz § 12.

Rozdział  3

Legalizacja pierwotna i legalizacja jednostkowa

§  14.
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o "legalizacji" bez dalszego określania, należy przez to rozumieć legalizację pierwotną i legalizację jednostkową.
§  15.
1.
Wniosek o dokonanie legalizacji powinien zawierać:
1)
dane identyfikujące wnioskodawcę:
a)
imię i nazwisko lub nazwę oraz jego adres,
b)
numer identyfikacji podatkowej, o ile wnioskodawca taki numer posiada;
2)
dane identyfikujące zgłaszany przyrząd pomiarowy:
a)
nazwę lub znak fabryczny, o ile jest stosowany,
b)
oznaczenie lub nazwę producenta,
c)
zakres pomiarowy, o ile ma to zastosowanie,
d)
numer fabryczny, a w przypadku zgłoszenia partii przyrządów pomiarowych - liczbę przyrządów pomiarowych w partii oraz zakres numerów fabrycznych tych przyrządów,
e)
nadany znak zatwierdzenia typu lub numer decyzji zatwierdzenia typu albo decyzji o uznaniu za równoważne zatwierdzeniu typu - w przypadku przyrządu pomiarowego, który podlega zatwierdzeniu typu i jest zgłaszany do legalizacji pierwotnej;
3)
datę i podpis wnioskodawcy.
2.
Wniosek o dokonanie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych w punkcie legalizacyjnym utworzonym u ich producenta albo importera powinien zawierać:
1)
nazwę i adres punktu legalizacyjnego;
2)
nadany znak zatwierdzenia typu lub numer decyzji zatwierdzenia typu przyrządu pomiarowego albo decyzji o uznaniu za równoważne zatwierdzeniu typu;
3)
liczbę przyrządów pomiarowych zgłaszanych do legalizacji pierwotnej;
4)
datę i podpis wnioskodawcy.
3.
Jeżeli wnioskodawcą jest upoważniony przedstawiciel producenta, do wniosku należy dołączyć upoważnienie do działania w imieniu producenta w sprawach związanych z legalizacją.
§  16.
Do wniosku o dokonanie legalizacji pierwotnej przyrządu pomiarowego niepodlegającego zatwierdzeniu typu oraz do wniosku o dokonanie legalizacji jednostkowej należy dołączyć dokumentację techniczno-konstrukcyjną przyrządu pomiarowego, która powinna zawierać dane określone w § 5 ust. 2.
§  17.
1.
Organy administracji miar oraz podmioty upoważnione prowadzą rejestry wniosków o dokonanie legalizacji.
2.
Przyjmujący wniosek o dokonanie legalizacji wydaje pisemne potwierdzenie przyjęcia wniosku albo potwierdza jego przyjęcie na kopii wniosku.
3.
W przypadku prowadzenia rejestru wniosków przy użyciu systemu informatycznego jako potwierdzenie przyjęcia wniosku wydawany jest wydruk z rejestru.
§  18.
1.
Wnioskodawca wraz z wnioskiem o dokonanie legalizacji powinien przedłożyć egzemplarz lub egzemplarze przyrządów pomiarowych, które mają być poddane legalizacji, albo wskazać we wniosku miejsce przeprowadzenia legalizacji, jeżeli zgodnie z przepisami określającymi szczegółowy zakres, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanymi na podstawie art. 9a ustawy, legalizacja tego rodzaju przyrządu pomiarowego powinna być przeprowadzona w miejscu jego zainstalowania lub miejscu użytkowania.
2.
Jeżeli wnioskodawca zgłasza do legalizacji pierwotnej partię przyrządów pomiarowych, przyrządy te mogą być dostarczone do miejsca przeprowadzenia legalizacji w późniejszym terminie ustalonym przez organ administracji miar albo podmiot upoważniony.
§  19.
W przypadku gdy legalizacja przyrządu pomiarowego odbywa się w miejscu jego zainstalowania lub miejscu użytkowania, organ administracji miar może wezwać wnioskodawcę do:
1) 1
udostępnienia materiałów lub substancji niezbędnych do dokonania legalizacji, specjalistycznego sprzętu, w szczególności wzorców miary i odpowiednich środków technicznych, oraz zapewnienia pomocy personelu pomocniczego w zakresie niezbędnym do dokonania legalizacji;
2)
przedstawienia kopii decyzji zatwierdzenia typu.
§  20.
1.
Organ administracji miar albo podmiot upoważniony przeprowadza podczas legalizacji pierwotnej sprawdzenie przyrządu pomiarowego w zakresie, o którym mowa w art. 8m ust. 2 ustawy, a podczas legalizacji jednostkowej w zakresie, o którym mowa w art. 8m ust. 3 ustawy, zgodnie z przepisami określającymi szczegółowy zakres, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanymi na podstawie art. 9a ustawy.
2.
Z przeprowadzonych czynności sprawdzenia sporządza się protokół sprawdzenia albo zapiskę sprawdzenia, które powinny zawierać:
1)
dane identyfikujące:
a)
wnioskodawcę,
b)
miejsce przeprowadzenia sprawdzenia,
c)
przyrząd pomiarowy,
d)
miejsce zainstalowania lub miejsce użytkowania przyrządu pomiarowego, jeżeli ma to zastosowanie;
2)
numer fabryczny przyrządu pomiarowego;
3)
wskazanie zakresu przeprowadzonego sprawdzenia;
4)
wyniki sprawdzenia, w tym charakterystykę metrologiczną danego przyrządu pomiarowego;
5)
informację o miejscach umieszczenia cechy legalizacji lub cech zabezpieczających oraz o liczbie umieszczonych cech zabezpieczających, o ile mają one zastosowanie;
6)
stwierdzenie, czy przyrząd pomiarowy spełnia wymagania techniczne i metrologiczne;
7)
datę wykonania czynności;
8)
pieczątkę imienną i podpis osoby przeprowadzającej sprawdzenie;
9)
pieczątkę właściwego urzędu miar lub podmiotu upoważnionego.
§  21.
1.
Organ administracji miar albo podmiot upoważniony na podstawie przeprowadzonego sprawdzenia przyrządu pomiarowego i stwierdzenia zgodności z wymaganiami technicznymi i metrologicznymi poświadcza dokonanie legalizacji poprzez:
1)
wydanie świadectwa legalizacji lub
2)
umieszczenie na przyrządzie cechy legalizacji, która wskazuje:
a)
organ administracji miar albo podmiot upoważniony, który przeprowadził legalizację,
b)
rok albo miesiąc i rok legalizacji.
2. 2
Na cechę legalizacji składa się cecha:
1)
identyfikująca urząd podległy organowi administracji miar albo podmiot upoważniony i
2)
roczna - jeżeli okres ważności legalizacji jest wyrażony w latach, albo
3)
roczna i miesięczna - jeżeli okres ważności legalizacji jest wyrażony w miesiącach.
3. 3
Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega legalizacji pierwotnej, a nie podlega legalizacji ponownej albo okres ważności legalizacji jest nieokreślony, cechę legalizacji stanowi wyłącznie cecha identyfikująca urząd podległy organowi administracji miar albo podmiot upoważniony.
4.
Cechy legalizacji i cechy zabezpieczające są nanoszone na przyrządy pomiarowe za pomocą nośników zapewniających ich czytelność, trwałość i odporność na zniszczenie.
§  22.
1.
Świadectwo legalizacji, o ile jest wydawane, powinno być dołączone do przyrządu pomiarowego wprowadzanego do obrotu lub użytkowania.
2.
Świadectwo legalizacji przyrządu pomiarowego, o ile jest wydawane, powinno być przechowywane w sposób umożliwiający:
1)
zapoznanie się z nim przez strony uczestniczące w pomiarach wykonywanych za pomocą tego przyrządu;
2)
udostępnienie go właściwym organom podczas przeprowadzanych kontroli.
§  23.
Przyrząd pomiarowy zgłoszony do legalizacji jest zwracany wnioskodawcy niezwłocznie po zakończeniu czynności legalizacji, a w przypadku partii przyrządów pomiarowych są one zwracane niezwłocznie po wykonaniu czynności w stosunku do wszystkich przyrządów.
§  24.
Cechy identyfikujące, o których mowa w § 21 ust. 2 pkt 1, są umieszczane na przyrządach pomiarowych jako cechy zabezpieczające przed dostępem osób nieuprawnionych we wszystkich przypadkach i miejscach wskazanych w:
1)
przepisach określających szczegółowy zakres, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanych na podstawie art. 9a ustawy, lub
2)
decyzji zatwierdzenia typu w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających zatwierdzeniu typu albo
3)
przepisach określających wymagania dla urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych.
§  25.
1.
Wzory cech legalizacji oraz wyróżniki cyfrowe identyfikujące urzędy podległe organom administracji miar i podmioty upoważnione stosowane w cechach identyfikujących urząd albo podmiot upoważniony określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Na przyrządach pomiarowych:
1)
o których mowa w pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, oraz na odważnikach klasy dokładności:
a)
E1, E2, F1, F2 i M1 od 1 mg do 50 kg,
b)
M2 prostopadłościennych od 5 kg do 50 kg i walcowych od 1 g do 10 kg,
2)
innych niż określone w pkt 1 będących przedmiotem decyzji zatwierdzenia typu EWG

- na wniosek wnioskodawcy mogą być umieszczone cechy legalizacji pierwotnej.

3.
Wzory cech legalizacji pierwotnej, które mogą być umieszczane na określonych przyrządach pomiarowych, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  26.
Wzory świadectw legalizacji pierwotnej i legalizacji jednostkowej określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  27.
1.
Rodzaje dowodów legalizacji, okresy ważności legalizacji dla poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz terminy zgłaszania przyrządów pomiarowych do legalizacji ponownej po ocenie zgodności określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2.
Okres ważności legalizacji wyrażony w:
1)
miesiącach - liczy się od pierwszego dnia tego miesiąca, w którym legalizacja została dokonana;
2)
latach - liczy się od dnia pierwszego stycznia roku następującego po roku, w którym legalizacja została dokonana.

Rozdział  4

Legalizacja ponowna

§  28.
1.
Wniosek o dokonanie legalizacji ponownej powinien zawierać:
1)
dane identyfikujące wnioskodawcę:
a)
imię i nazwisko lub nazwę oraz jego adres,
b)
numer identyfikacji podatkowej;
2)
dane identyfikujące zgłaszany przyrząd pomiarowy, w szczególności:
a)
nazwę lub znak fabryczny przyrządu pomiarowego,
b)
numer fabryczny przyrządu pomiarowego,
c)
liczbę sztuk zgłaszanych przyrządów pomiarowych, jeżeli jest większa niż jeden;
3)
datę i podpis wnioskodawcy.
2.
Jeżeli dowodem legalizacji przyrządu pomiarowego jest świadectwo legalizacji, do wniosku o dokonanie legalizacji ponownej powinno być dołączone świadectwo legalizacji pierwotnej lub poprzedniej legalizacji ponownej albo ich kopia, a w przypadku przyrządu pomiarowego zgłaszanego do legalizacji ponownej po raz pierwszy po dokonaniu oceny zgodności - kopia deklaracji zgodności, o której mowa w art. 5 pkt 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.4)).
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być składany w formie pisemnej albo ustnie do rejestru wniosków.
§  29.
1.
Organy administracji miar oraz podmioty upoważnione prowadzą rejestry wniosków o dokonanie legalizacji ponownej.
2.
Przyjmujący wniosek o dokonanie legalizacji ponownej wydaje pisemne potwierdzenie przyjęcia wniosku albo potwierdza przyjęcie na kopii wniosku.
3.
W przypadku prowadzenia rejestru wniosków przy użyciu systemu informatycznego jako potwierdzenie przyjęcia wniosku wydawany jest wydruk z rejestru.
§  30.
1.
Wnioskodawca wraz z wnioskiem powinien przedłożyć egzemplarz lub egzemplarze przyrządów pomiarowych, które mają być poddane legalizacji ponownej, albo wskazać we wniosku miejsce przeprowadzenia legalizacji, jeżeli zgodnie z przepisami określającymi szczegółowy zakres, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanymi na podstawie art. 9a ustawy, legalizacja tego rodzaju przyrządu pomiarowego powinna być przeprowadzona w miejscu jego zainstalowania lub miejscu użytkowania.
2.
Jeżeli wnioskodawca zgłasza do legalizacji ponownej większą liczbę przyrządów pomiarowych, przyrządy te mogą być dostarczone do miejsca przeprowadzenia legalizacji w późniejszym terminie ustalonym przez organ administracji miar albo podmiot upoważniony.
§  31.
1.
Organ administracji miar albo podmiot upoważniony przeprowadza podczas legalizacji ponownej sprawdzenie przyrządu pomiarowego w zakresie, o którym mowa w art. 8m ust. 4 albo ust. 4a ustawy, zgodnie z przepisami określającymi szczegółowy zakres, tryb, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanymi na podstawie art. 9a ustawy.
2.
Z przeprowadzonych czynności sprawdzenia podczas legalizacji ponownej sporządza się protokół sprawdzenia albo zapiskę sprawdzenia, które powinny zawierać dane określone w § 20 ust. 2.
§  32. 4
W przypadku gdy legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego odbywa się w miejscu jego zainstalowania lub miejscu użytkowania, organ administracji miar może wezwać wnioskodawcę do:
1)
udostępnienia materiałów lub substancji niezbędnych do dokonania legalizacji;
2)
udostępnienia specjalistycznego sprzętu, w szczególności wzorców miary i odpowiednich środków technicznych;
3)
zapewnienia pomocy personelu pomocniczego w zakresie niezbędnym do dokonania legalizacji.
§  33.
1.
Organ administracji miar albo podmiot upoważniony na podstawie przeprowadzonego sprawdzenia przyrządu pomiarowego i stwierdzenia zgodności z wymaganiami technicznymi i metrologicznymi poświadcza dokonanie legalizacji ponownej poprzez:
1)
wydanie świadectwa legalizacji ponownej lub
2)
umieszczenie na przyrządzie cechy legalizacji ponownej, która wskazuje:
a)
organ administracji miar albo podmiot upoważniony, który przeprowadził legalizację,
b)
rok albo miesiąc i rok legalizacji.
2.
Na cechę legalizacji ponownej składa się cecha:
1)
identyfikująca urząd podległy organowi administracji miar albo podmiot upoważniony i
2)
roczna - jeżeli okres ważności legalizacji jest wyrażony w latach albo
3)
roczna i miesięczna - jeżeli okres ważności legalizacji jest wyrażony w miesiącach.
2a. 5
Jeżeli okres ważności legalizacji ponownej jest nieokreślony, cechę legalizacji stanowi wyłącznie cecha identyfikująca urząd podległy organowi administracji miar albo podmiot upoważniony.
3.
Do świadectw legalizacji ponownej stosuje się odpowiednio przepis § 22 ust. 2.
§  34.
1.
Jeżeli w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzenia organ administracji miar lub podmiot upoważniony stwierdzą, że przyrząd pomiarowy nie spełnia wymagań, cechy legalizacji umieszczone na przyrządzie pomiarowym podczas legalizacji uprzedniej są kasowane za pomocą znaku, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Przyrządy pomiarowe zgłoszone do legalizacji ponownej są zwracane wnioskodawcy niezwłocznie po zakończeniu czynności legalizacji.
§  35.
1.
Wzory cech legalizacji ponownej oraz wyróżniki cyfrowe identyfikujące urzędy podległe organom administracji miar i podmioty upoważnione, stosowane w cechach legalizacji ponownej, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Cechy legalizacji ponownej i cechy zabezpieczające są nanoszone na przyrządy pomiarowe za pomocą nośników zapewniających ich czytelność, trwałość i odporność na zniszczenie.
§  36.
Wzór świadectwa legalizacji ponownej określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  37.
Cechy, o których mowa w § 33 ust. 2 pkt 1, są umieszczane na przyrządach pomiarowych:
1)
w przypadku, gdy legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego lub jego części wykonywana jest w dwóch etapach i w pierwszym etapie sprawdzenie spełniania wymagań lub zgodności z zatwierdzonym typem przeprowadza się przed zainstalowaniem przyrządu pomiarowego, po przeprowadzeniu tego etapu;
2)
jako cecha zabezpieczająca przed dostępem osób nieuprawnionych we wszystkich przypadkach i miejscach wskazanych w:
a)
przepisach określających szczegółowy zakres, sposoby oraz metody przeprowadzania badań i sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych, wydanych na podstawie art. 9a ustawy, lub
b)
decyzji zatwierdzenia typu w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających zatwierdzeniu typu albo
c)
certyfikacie badania typu WE, certyfikacie zatwierdzenia typu WE albo certyfikacie badania projektu WE w przypadku przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności, albo
d)
przepisach określających wymagania dla urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych.
§  38.
1.
Rodzaje dowodów legalizacji, okresy ważności legalizacji dla poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz terminy zgłaszania przyrządów pomiarowych do legalizacji ponownej po ocenie zgodności zostały określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
2.
Przepis § 27 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe, uchylające i końcowe

§  39.
Do wniosków o dokonanie legalizacji ponownej przyrządów pomiarowych, które zostały wprowadzone do obrotu lub użytkowania i zalegalizowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, składanych po raz pierwszy po dniu wejścia w życie rozporządzenia, nie stosuje się wymogu, o którym mowa w § 28 ust. 2.
§  40.
Dowody legalizacji pierwotnej, legalizacji jednostkowej i legalizacji ponownej wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia są ważne do czasu upływu ich okresów ważności określonych w przepisach dotychczasowych.
§  41.
Podmioty upoważnione mogą posługiwać się dotychczasowymi wyróżnikami identyfikującymi ustalonymi w upoważnieniach do dokonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia do czasu upływu okresów ważności upoważnień.
§  42.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Rozporządzenie wdraża przepisy następujących dyrektyw Unii Europejskiej:

a) dyrektywy Rady 71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej (Dz. Urz. WE L 202 z 06.09.1971, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 127),

b) dyrektywy Rady 71/317/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do odważników prostopadłościennych od 5 do 50 kilogramów średniej klasy dokładności oraz odważników walcowych od 1 g do 10 kg średniej klasy dokładności (Dz. Urz. WE L 202 z 06.09.1971, str. 14; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 140),

c) dyrektywy Rady 71/347/EWG z dnia 12 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pomiaru gęstości zboża w stanie zsypnym (Dz. Urz. WE L 239 z 25.10.1971, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 201),

d) dyrektywy Rady 74/148/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do odważników od 1 mg do 50 kg dokładności większej niż średnia (Dz. Urz. WE L 84 z 28.03.1974, str. 3; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 2, str. 63),

e) dyrektywy Rady 76/765/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu (Dz. Urz. WE L 262 z 27.09.1976, str. 143, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 3, str. 259),

f) dyrektywy Rady 86/217/EWG z dnia 26 maja 1986 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do manometrów do opon pojazdów silnikowych (Dz. Urz. WE L 152 z 06.06.1986, str. 48).

Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 20 września 2007 r., pod numerem 2007/0519/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1832 i 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124 i Nr 192, poz. 1381.

5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. Nr 77, poz. 730), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie art. 12 pkt 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1834).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WZORY DECYZJI ZATWIERDZENIA TYPU ORAZ DECYZJI ZATWIERDZENIA TYPU Z OGRANICZENIAMI

1. Wzór decyzji zatwierdzenia typu

wzór

2. Wzór decyzji zatwierdzenia typu z ograniczeniami

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 PRZYRZĄDY POMIAROWE, KTÓRYM MOŻE BYĆ NADANY ZNAK ZATWIERDZENIA TYPU O OKREŚLONYM WZORZE

1. Znaki zatwierdzenia typu, których wzory określają pkt 2 i 3, mogą być nadane w stosunku do następujących przyrządów pomiarowych:

1) gęstościomierze zbożowe 20 L, 1 L i 1/4 L użytkowe;

2) manometry do opon pojazdów mechanicznych, z wyłączeniem manometrów wykonanych w wersji elektronicznej;

3) alkoholomierze i densymetry do alkoholu klasy dokładności I, II i III.

2. Wzór znaku zatwierdzenia typu stanowi stylizowana litera "ε" zawierająca:

1) w górnej części duże litery "PL" identyfikujące Rzeczpospolitą Polską oraz dwie ostatnie cyfry roku, w którym Prezes wydał decyzję zatwierdzenia typu;

2) w dolnej części numer identyfikujący wydaną przez Prezesa decyzję zatwierdzenia typu.

wzór

Rys. 1. Wzór znaku zatwierdzenia typu

3. Wzór znaku zatwierdzenia typu z ograniczeniami stanowi znak, o którym mowa w ust. 2, poprzedzony literą "P" o takich samych wymiarach:

wzór

Rys. 2. Wzór znaku zatwierdzenia typu z ograniczeniami

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  6 WZORY CECH LEGALIZACJI ORAZ WYRÓŻNIKI CYFROWE IDENTYFIKUJĄCE URZĘDY PODLEGŁE ORGANOM ADMINISTRACJI MIAR I PODMIOTY UPOWAŻNIONE STOSOWANE W CECHACH IDENTYFIKUJĄCYCH URZĄD ALBO PODMIOT UPOWAŻNIONY

1. Cechę identyfikującą urząd stosowaną przez Prezesa przy legalizacji jednostkowej, legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej stanowią:

1) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami "PL",

2) dwie sześcioramienne gwiazdki umieszczone po obu stronach tarczy

- rysunek nr 1 przedstawia wzór cechy identyfikującej urząd stosowanej przez Prezesa.

wzór

Rysunek nr 1

2. Cechę identyfikującą urząd stosowaną przez dyrektorów okręgowych urzędów miar przy legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej stanowią:

1) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami "PL",

2) sześcioramienna gwiazdka umieszczona po prawej stronie tarczy i wyróżnik cyfrowy identyfikujący właściwy okręgowy urząd miar, umieszczony po lewej stronie tarczy

- rysunek nr 2 przedstawia wzór cechy identyfikującej urząd stosowanej przez dyrektorów okręgowych urzędów miar.

wzór

Rysunek nr 2

3. Cechę identyfikującą urząd stosowaną przez naczelników obwodowych urzędów miar przy legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej stanowią:

1) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami "PL",

2) wyróżnik cyfrowy identyfikujący właściwy obwodowy urząd miar, z tym że po lewej stronie tarczy umieszczona jest pierwsza cyfra wyróżnika, a po prawej stronie tarczy druga cyfra wyróżnika

- rysunek nr 3 przedstawia wzór cechy identyfikującej urząd stosowanej przez naczelników obwodowych urzędów miar.

wzór

Rysunek nr 3

4. Cechę identyfikującą podmiot upoważniony stosowaną przez podmioty upoważnione stanowią:

1) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami "PL",

2) wyróżnik cyfrowy identyfikujący podmiot upoważniony, ustalony w upoważnieniu do dokonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej zgodnie z ust. 12, umieszczony po prawej stronie tarczy, i litera "U" umieszczona po lewej stronie tarczy

- rysunek nr 4 przedstawia wzór cechy identyfikującej podmiot upoważniony stosowanej przez podmioty upoważnione przy legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej.

wzór

Rysunek nr 4

5. Cechy identyfikujące, o których mowa w ust. 1-3, mogą zawierać dodatkowe oznaczenie identyfikujące pracownika urzędu miar przeprowadzającego czynności legalizacji w postaci dwóch cyfr (01, 02, 03...), umieszczone nad stylizowaną tarczą, o wymiarach nieprzekraczających wymiarów elementów umieszczonych po lewej stronie tarczy.

6. Cechę roczną stanowi stylizowana ramka z umieszczonymi w niej symetrycznie cyframi arabskimi oznaczającymi dwie ostatnie cyfry roku, w którym została przeprowadzona legalizacja - rysunek nr 5 przedstawia wzór cechy rocznej.

wzór

Rysunek nr 5

7. Cechę miesięczną stanowi stylizowana ramka z umieszczoną w niej symetrycznie liczbą rzymską oznaczającą odpowiednio miesiąc: I - styczeń; II - luty; III - marzec; IV - kwiecień, V - maj; VI - czerwiec; VII - lipiec; VIII - sierpień; IX - wrzesień; X - październik; XI - listopad; XII - grudzień - rysunek nr 6 przedstawia wzór cechy miesięcznej.

wzór

Rysunek nr 6

8. Do kasowania cech legalizacji umieszczonych na przyrządach pomiarowych stosowany jest znak (kasownik) składający się z dwóch kresek o długości (I) wynoszącej co najmniej 2 mm, przecinających się pod kątem 60° - rysunek nr 7 przedstawia wzór znaku stosowanego do kasowania cech legalizacji.

wzór

Rysunek nr 7

9. Wymiary cech, których wzory określają rysunki nr 1-4, określa rysunek nr 8.

10. Wymiary cech, których wzory określają rysunki nr 5 i 6, określa rysunek nr 9.

wzór

Rysunek nr 8. Wymiary cech identyfikujących stosowanych przez organy administracji miar oraz podmioty upoważnione. Wymiar h jest wartością względną i wynosi co najmniej 1,5 mm

wzór

Rysunek nr 9. Wymiary cechy rocznej i cechy miesięcznej. Wymiar a jest wartością względną i wynosi co najmniej 0,8 mm

11. Wyróżniki cyfrowe identyfikujące urzędy podległe organom administracji miar stosowane w cechach identyfikujących urząd

Lp. Nazwa i siedziba urzędu Wyróżnik
1 2 3
1 Okręgowy Urząd Miar w Warszawie 1
2 Obwodowy Urząd Miar w Warszawie 11
3 Obwodowy Urząd Miar w Zamościu 12
4 Obwodowy Urząd Miar w Pruszkowie 13
5 Obwodowy Urząd Miar w Siedlcach 14
6 Obwodowy Urząd Miar w Ostrołęce 15
7 Obwodowy Urząd Miar w Białymstoku 16
8 Obwodowy Urząd Miar w Płocku 17
9 Obwodowy Urząd Miar w Lublinie 18
10 Obwodowy Urząd Miar w Radomiu 19
11 Okręgowy Urząd Miar w Krakowie 2
12 Obwodowy Urząd Miar w Krakowie 21
13 Obwodowy Urząd Miar w Przemyślu 22
14 Obwodowy Urząd Miar w Tarnobrzegu 23
15 Obwodowy Urząd Miar w Rzeszowie 24
16 Obwodowy Urząd Miar w Tarnowie 25
17 Obwodowy Urząd Miar w Jaśle 26
18 Obwodowy Urząd Miar w Nowym Sączu 27
19 Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu 3
20 Obwodowy Urząd Miar we Wrocławiu 31
21 Obwodowy Urząd Miar w Kłodzku 32
22 Obwodowy Urząd Miar w Legnicy 33
23 Obwodowy Urząd Miar w Jeleniej Górze 34
24 Obwodowy Urząd Miar w Świdnicy 35
25 Obwodowy Urząd Miar w Brzegu 36
26 Obwodowy Urząd Miar w Opolu 37
27 Obwodowy Urząd Miar w Nysie 38
28 Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu 4
29 Obwodowy Urząd Miar w Poznaniu 41
30 Obwodowy Urząd Miar w Pile 42
31 Obwodowy Urząd Miar w Lesznie 43
32 Obwodowy Urząd Miar w Kaliszu 44
33 Obwodowy Urząd Miar w Gnieźnie 45
34 Obwodowy Urząd Miar w Koninie 46
35 Okręgowy Urząd Miar w Katowicach 5
36 Obwodowy Urząd Miar w Katowicach 51
37 Obwodowy Urząd Miar w Bytomiu 52
38 Obwodowy Urząd Miar w Bielsku-Białej 53
39 Obwodowy Urząd Miar w Gliwicach 54
40 Obwodowy Urząd Miar w Rybniku 55
41 Obwodowy Urząd Miar w Częstochowie 56
42 Obwodowy Urząd Miar w Sosnowcu 57
43 Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku 6
44 Obwodowy Urząd Miar w Gdańsku 61
45 Obwodowy Urząd Miar w Tczewie 62
46 Obwodowy Urząd Miar w Gdyni 63
47 Obwodowy Urząd Miar w Elblągu 64
48 Obwodowy Urząd Miar w Olsztynie 65
49 Obwodowy Urząd Miar w Słupsku 66
50 Obwodowy Urząd Miar w Kętrzynie 67
51 Obwodowy Urząd Miar w Ełku 68
52 Obwodowy Urząd Miar w Chojnicach 69
53 Okręgowy Urząd Miar w Łodzi 7
54 Obwodowy Urząd Miar w Łodzi 71
55 Obwodowy Urząd Miar w Piotrkowie Trybunalskim 72
56 Obwodowy Urząd Miar w Łowiczu 73
57 Obwodowy Urząd Miar w Zduńskiej Woli 74
58 Obwodowy Urząd Miar w Kielcach 75
59 Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy 8
60 Obwodowy Urząd Miar w Bydgoszczy 81
61 Obwodowy Urząd Miar w Toruniu 82
62 Obwodowy Urząd Miar we Włocławku 83
63 Obwodowy Urząd Miar w Brodnicy 84
64 Obwodowy Urząd Miar w Inowrocławiu 85
65 Obwodowy Urząd Miar w Grudziądzu 86
66 Okręgowy Urząd Miar w Szczecinie 9
67 Obwodowy Urząd Miar w Szczecinie 91
68 Obwodowy Urząd Miar w Stargardzie Szczecińskim 92
69 Obwodowy Urząd Miar w Koszalinie 93
70 Obwodowy Urząd Miar w Gorzowie Wielkopolskim 94
71 Obwodowy Urząd Miar w Zielonej Górze 95

12. Wyróżniki cyfrowe identyfikujące podmioty upoważnione stosowane w cechach identyfikujących podmiot upoważniony określa się jako kolejne numery po wyróżnikach cyfrowych identyfikujących urzędy podległe organom administracji miar, rozpoczynając od numeru 100.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  7 WZORY CECH LEGALIZACJI PIERWOTNEJ, KTÓRE MOGĄ BYĆ UMIESZCZANE NA OKREŚLONYCH PRZYRZĄDACH POMIAROWYCH

1. Cecha legalizacji pierwotnej, zwana dalej "cechą legalizacji", z zastrzeżeniem ust. 3-5, składa się z dwóch elementów:

1) pierwszy element stanowi mała litera "e", zawierająca:

a) w górnej części duże litery PL, ustalone jako oznaczenie Rzeczypospolitej Polskiej,

b) w dolnej części wyróżnik cyfrowy identyfikujący właściwy urząd miar albo podmioty upoważnione, o którym mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

2) drugi element składa się z dwóch ostatnich cyfr roku, w którym dokonano legalizacji, umieszczonych w sześciokącie foremnym.

2. Rysunki nr 1 i 2 przedstawiają kształt i wymiary wzorów elementów cechy legalizacji, o których mowa w ust. 1, oraz krój liter i cyfr w nich stosowanych, przy czym:

1) wymiary podane na rysunkach są wartościami względnymi, są one funkcją średnicy okręgu opisanego na małej literze "e" i na polu powierzchni sześcioboku;

2) średnice okręgów opisanych na elementach stanowiących cechę legalizacji wynoszą: 1,6 mm; 3,2 mm; 6,3 mm; 12,5 mm.

3. Element cechy legalizacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest stosowany dodatkowo w przypadkach, o których mowa w § 24 rozporządzenia.

4. Na materialnych miarach długości może być umieszczana cecha legalizacji w postaci znaku składającego się z małej litery "e", znajdującej się w sześciokącie foremnym, zawierającej:

1) w górnej części duże litery "PL" ustalone dla Rzeczypospolitej Polskiej;

2) w dolnej części dwie ostatnie cyfry roku, w którym dokonano legalizacji pierwotnej.

5. Cecha legalizacji zamieszczana na alkoholomierzach i densymetrach do alkoholu, klasy dokładności I, II i III składa się kolejno z:

1) małej litery "e";

2) dwóch ostatnich cyfr roku, w którym dokonano legalizacji;

3) liter PL;

4) wyróżnika cyfrowego identyfikującego właściwy urząd miar, o którym mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

wzór

Rysunek 1. Kształt i wymiary wzoru elementu będącego częścią cechy legalizacji oraz krój liter i cyfr w nim stosowanych

wzór

Rysunek 2. Kształt i wymiary wzoru drugiego elementu będącego częścią cechy legalizacji oraz krój liter i cyfr w nim stosowanych

wzór

Rysunek 3. Wzór cechy legalizacji, która może być umieszczana na materialnych miarach długości

ZAŁĄCZNIK Nr  5

 WZORY ŚWIADECTW LEGALIZACJI PIERWOTNEJ I LEGALIZACJI JEDNOSTKOWEJ

1. Wzór świadectwa legalizacji pierwotnej

wzór

2. Wzór świadectwa legalizacji jednostkowej

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  8 RODZAJE DOWODÓW LEGALIZACJI, OKRESY WAŻNOŚCI LEGALIZACJI DLA POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH ORAZ TERMINY ZGŁASZANIA PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH DO LEGALIZACJI PONOWNEJ PO OCENIE ZGODNOŚCI

1. Rodzaje dowodów legalizacji pierwotnej, legalizacji jednostkowej i legalizacji ponownej oraz okresy ważności tych legalizacji określa tabela nr 1:

Tabela nr 1

Lp. Przyrządy pomiarowe podlegające legalizacji Rodzaje dowodów legalizacji1) Okresy ważności legalizacji pierwotnej i legalizacji jednostkowej2) Okresy ważności legalizacji ponownej
1 2 3 4 5
Przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych
1 Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego, klasy dokładności 0,2; 0,5; 1 i 2*:
1) indukcyjne o mocy nominalnej nie większej niż 30 kW c 15 lat 15 lat
2) przekładnikowe, statyczne oraz inne o mocy nominalnej większej niż 30 kW c 8 lat 8 lat
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu płynów oraz do pomiaru ciepła
2 Gazomierze*:
1) turbinowe o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 6.500 m3/h c 5 lat 5 lat
2) rotorowe c 5 lat 5 lat
3) miechowe c 10 lat 10 lat
3 Przeliczniki do gazomierzy* c nieokreślony -
4 Wodomierze o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h* c 5 lat 5 lat
5 Instalacje pomiarowe*:
1) do gazu ciekłego propan-butan o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 1.000 dm3/min s 1 rok 13 miesięcy
2) do cieczy kriogenicznych o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 600 dm3/min s 1 rok 13 miesięcy
3) do pozostałych cieczy innych niż woda o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 6.000 dm3/min s 2 lata 25 miesięcy
6 Odmierzacze*:
1) paliw ciekłych innych niż gazy ciekłe s 2 lata 25 miesięcy
2) gazu ciekłego propan-butan s 1 rok 13 miesięcy
7 Zbiorniki pomiarowe do cieczy:
1) przewoźne s 2 lata 25 miesięcy
2) stacjonarne s 11 lat 11 lat
3) schładzalniki do mleka s 5 lat 5 lat
8 Drogowe cysterny pomiarowe s 7 lat 7 lat
9 Beczki metalowe c nieokreślony -
10 (uchylony)
11 Ciepłomierze do wody o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m2/h, z wyłączeniem ciepłomierzy zwężkowych i ciepłomierzy składanych* c 5 lat 5 lat
12 Przeliczniki wskazujące do ciepłomierzy do wody, z wyłączeniem przeliczników wskazujących do ciepłomierzy zwężkowych* c 5 lat 5 lat
13 Pary czujników temperatury do ciepłomierzy do wody, z wyłączeniem par czujników temperatury do ciepłomierzy zwężkowych* c 5 lat 5 lat
14 Przetworniki przepływu do ciepłomierzy do wody o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h, z wyłączeniem przetworników przepływu zwężkowych* c 5 lat 5 lat
Przyrządy do pomiaru długości i wielkości związanych
15 Przyrządy do pomiaru długości tkanin, drutu, kabla, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych* s 37 miesięcy 37 miesięcy
16 Materialne miary długości*:
1) przymiary wstęgowe c lub s 5 lat 5 lat
2) przymiary sztywne, w tym do pomiaru wysokości napełniania zbiorników c lub s 5 lat 5 lat
3) przymiary półsztywne, w tym do pomiaru wysokości napełnienia zbiorników c lub s 5 lat 5 lat
17 Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór* s 37 miesięcy 37 miesięcy
Przyrządy do pomiaru parametrów ruchu
18 Urządzenia rejestrujące stosowane w transporcie drogowym - tachografy samochodowe c nieokreślony nieokreślony
19 Taksometry elektroniczne* s nieokreślony 25 miesięcy
20 Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym s 13 miesięcy 13 miesięcy
Przyrządy do pomiaru masy
21 Odważniki:
1) klas dokładności E1, E2, F1, F2 o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg c lub s 2 lata 25 miesięcy
2) klasy dokładności M1 o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg oraz klasy dokładności M2 o wartościach nominalnych masy od 1 g do 50 kg c 3 lata 3 lata
22 Wagi nieautomatyczne c albo c i s - 25 miesięcy
23 Wagi automatyczne:
1) porcjujące* c albo c i s 25 miesięcy 25 miesięcy
2) przenośnikowe* c albo c i s 25 miesięcy 25 miesięcy
3) odważające* c albo c i s 25 miesięcy 25 miesięcy
4) dla pojedynczych ładunków* c albo c i s 25 miesięcy 25 miesięcy
24 Wagi wagonowe do ważenia w ruchu wagonów spiętych* c albo c i s 13 miesięcy 13 miesięcy
25 Wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu c albo c i s 25 miesięcy 25 miesięcy
Przyrządy do pomiaru gęstości
26 Areometry szklane - alkoholomierze i densymetry do alkoholu c lub s nieokreślony -
27 Areometry szklane - densymetry do cieczy innych niż alkohol c lub s nieokreślony -
28 (uchylony)
29 Gęstościomierze zbożowe użytkowe 20 L, 1 L i 1/4 L c lub s 2 lata 2 lata
Przyrządy do pomiaru ciśnienia
30 Manometry do opon pojazdów mechanicznych c lub s 2 lata 2 lata
Przyrządy do pomiaru wielkości chemicznych i fizykochemicznych
31 Analizatory spalin samochodowych* s 6 miesięcy 6 miesięcy

Objaśnienia:

1) Litera: c - oznacza cechę legalizacji,

s - oznacza świadectwo legalizacji.

2) W przypadku przyrządów pomiarowych oznaczonych gwiazdką (*) okres ważności legalizacji pierwotnej dotyczy przyrządów wprowadzanych do obrotu lub użytkowania na podstawie decyzji zatwierdzenia typu wydanych do dnia 7 stycznia 2007 r., a w przypadku wag nieautomatycznych - na podstawie decyzji zatwierdzenia typu wydanych do dnia 1 maja 2004 r.

2. Rodzaje dowodów legalizacji ponownej dla przyrządów podlegających ocenie zgodności, termin zgłoszenia przyrządu pomiarowego po raz pierwszy do legalizacji ponownej po dokonaniu oceny zgodności oraz okresy ważności legalizacji ponownej określa tabela nr 2:

Tabela nr 2

Lp. Przyrządy pomiarowe wprowadzane do obrotu lub użytkowania w wyniku dokonania oceny zgodności i podlegające w użytkowaniu legalizacji ponownej Rodzaj dowodu legalizacji ponownej Termin zgłoszenia przyrządu pomiarowego po raz pierwszy do legalizacji ponownej po dokonaniu oceny zgodności Okresy ważności legalizacji ponownej
1 2 3 4 5
1 Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego do stosowania w gospodarstwach domowych, w usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym:
1) indukcyjne bezpośrednie o mocy nominalnej nie większej niż 30 kW c 15 lat 15 lat
2) pozostałe c 8 lat 8 lat
2 Gazomierze do stosowania w gospodarstwach domowych, usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym:
1) miechowe c 10 lat 10 lat
2) pozostałe c 5 lat 5 lat
3 Wodomierze przeznaczone do pomiaru objętości wody czystej, zimnej lub podgrzanej, zużywanej w gospodarstwach domowych, usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym c 5 lat 5 lat
4 Instalacje pomiarowe do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda:
1) w rurociągach o strumieniu objętości nie większym niż 6000 dm3/min s 2 lata 25 miesięcy
2) do pozostałych cieczy innych niż woda:
a) odmierzacze paliw ciekłych s 2 lata 25 miesięcy
b) odmierzacze biopaliw ciekłych s 2 lata 25 miesięcy
c) odmierzacze gazu ciekłego propan-butan, w tym gazu skroplonego (LPG) s 1 rok 13 miesięcy
d) instalacje pomiarowe montowane na cysternach samochodowych do cieczy o lepkości nie większej niż 20 mPa·s, z wyłączeniem gazu ciekłego propan-butan, w tym gazu skroplonego (LPG) s 2 lata 25 miesięcy
e) instalacje pomiarowe montowane na cysternach samochodowych do gazu ciekłego propan-butan, w tym gazu skroplonego (LPG) s 2 lata 25 miesięcy
f) instalacje pomiarowe do napełniania albo opróżniania statków, cystern kolejowych albo samochodowych cieczami, z wyłączeniem gazu ciekłego propan-butan, w tym gazu skroplonego (LPG), o strumieniu objętości nie większym niż 6000 dm3/min s 2 lata 25 miesięcy
g) instalacje pomiarowe do mleka o strumieniu objętości nie większym niż 2000 dm3/min s 1 rok 13 miesięcy
h) instalacje pomiarowe do tankowania samolotów s 2 lata 25 miesięcy
i) instalacje pomiarowe do napełniania cystern kolejowych albo samochodowych gazem ciekłym propan-butan, w tym gazem skroplonym (LPG), o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 1000 dm3/min s 1 rok 13 miesięcy
j) instalacje pomiarowe do cieczy, których temperatura jest wyższa niż 50 °C s 1 rok 13 miesięcy
k) instalacje pomiarowe do cieczy kriogenicznych o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 600 dm3/min s 1 rok 13 miesięcy
5 Ciepłomierze do wody z wyłączeniem ciepłomierzy zwężkowych i ciepłomierzy składanych oraz następujące podzespoły ciepłomierzy do wody, do stosowania w gospodarstwach domowych, w usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym: c 5 lat 5 lat
1) przeliczniki, z wyłączeniem przeliczników do ciepłomierzy zwężkowych c 5 lat 5 lat
2) pary czujników temperatury, z wyłączeniem par czujników temperatury do ciepłomierzy zwężkowych c 5 lat 5 lat
3) przetworniki przepływu, z wyłączeniem przetworników przepływu zwężkowych c 5 lat 5 lat
6 Taksometry elektroniczne s po zainstalowaniu w taksówce 13 miesięcy
7 Wagi nieautomatyczne c albo c i s 3 lata 25 miesięcy
8 Wagi automatyczne:
1) dla pojedynczych ładunków c albo c i s 3 lata 25 miesięcy
2) porcjujące c albo c i s 3 lata 25 miesięcy
3) odważające c albo c i s 3 lata 25 miesięcy
4) przenośnikowe c albo c i s 3 lata 25 miesięcy
5) wagonowe c albo c i s 2 lata 13 miesięcy
9 Analizatory spalin samochodowych s 1 rok 6 miesięcy
10 Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór s 3 lata 37 miesięcy

ZAŁĄCZNIK Nr  7

 WZÓR ŚWIADECTWA LEGALIZACJI PONOWNEJ

1. Wzór świadectwa legalizacji ponownej

wzór

2. Wzór drugiej strony świadectwa legalizacji ponownej taksometrów elektronicznych - wzór nie dotyczy taksometrów elektronicznych po ocenie zgodności:

wzór

1 § 19 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.
2 § 21 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.
3 § 21 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.
4 § 32 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.
5 § 33 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.
6 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.
7 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.
8 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U.10.110.728) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 lipca 2010 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024