Tryb sporządzania oraz wzór sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 4 kwietnia 2008 r.
w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni

Na podstawie art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
W przypadku prowadzenia audytu wewnętrznego na podstawie art. 51 ust. 2-7 i 12 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zwanej dalej "ustawą", audytor wewnętrzny sporządza jedno sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni, zwane dalej "sprawozdaniem".
2. 
Kopie sprawozdania audytor wewnętrzny przekazuje kierownikom wszystkich jednostek, w których prowadził audyt wewnętrzny.
§  2. 
W przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego, o której mowa w art. 52 ustawy, sprawozdanie podpisuje audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki.
§  3. 
Wzór sprawozdania stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 112, poz. 764 i Nr 198, poz. 1462).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2008 r.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

....................................................................................................................................

(nazwa i adres jednostki sektora finansów publicznych, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny)

SPRAWOZDANIE

Z WYKONANIA PLANU AUDYTU ZA ROK ....

1. Jednostki sektora finansów publicznych objęte audytem wewnętrznym1)

Lp. Nazwa jednostki
1 2

2. Podstawowe informacje o komórce audytu wewnętrznego

Lp. Imię i nazwisko2) Nazwa stanowiska Numer telefonu Adres poczty elektronicznej Wymiar czasu pracy

(w etatach)

Kwalifikacje zawodowe3) Udział w szkoleniach w roku sprawozdaw-czym (w dniach)
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2
Czy w roku sprawozdawczym dokonywano udokumentowanej samooceny audytu wewnętrznego? Tak/Nie4)

______

1) Należy wpisać jednostkę, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny, oraz wszystkie jednostki objęte audytem wewnętrznym na podstawie art. 51 ust. 2-7 i ust. 12 ustawy

z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104, z późn. zm.).

2) Należy wpisać dane wszystkich osób zatrudnionych w komórce audytu wewnętrznego, według stanu na dzień 31 grudnia roku sprawozdawczego.

3) Kwalifikacje zawodowe, o których mowa w art. 58 pkt 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz art. 23 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o

finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832). Należy wpisać odpowiednio: CIA, CGAP, CISA, ACCA, CFE, CCSA, CFSA, CFA, aplikacja

NIK, inspektor kontroli skarbowej, biegły rewident, egzamin MF. W przypadku braku ww. kwalifikacji zawodowych należy wpisać "-".

4) Niepotrzebne skreślić.

3. Przeprowadzone zadania audytowe w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania audy-

towego5)

Zadanie za

pewniające (Z)

albo czynność

doradcza (D)

Audyt

wewnętrzny

zlecony

Typ obszaru

działalności,

w którym prze-

prowadzono za-

danie audytowe

Obszar działal-

ności związany

z dysponowaniem

środkami, o któ-

rych mowa w art. 5

ust. 3 ustawy z dnia

30 czerwca 2005 r.

o finansach

publicznych

Opis obszaru

działalności

wspomagającej7)

Liczba audytorów

wewnętrznych prze-

prowadzających za-

danie audytowe

(w etatach)

Czas przeprowadzenia

zadania audytowego

(w dniach)

Powołanie

rzeczo-

znawcy

plan8) wykona-

nie

plan8) wykonanie
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Z/D4) Tak/Nie4) Podstawowa/

Wspomagająca6)

Tak/Nie4) Tak/Nie4)

4. Wydane zalecenia lub opinie w ramach przeprowadzonych zadań audytowych

Lp. Temat zadania zapew-

niającego lub przedmiot

czynności doradczej5)

Zadanie zapewnia-

jące (Z) albo

czynność

doradcza (D)

Efekty przeprowadzenia

zadania audytowego9)

Podstawowe zalecenia lub opinie i wnioski Ryzyka, do których odnoszą się wydane zalecenia

lub opinie i wnioski

1 2 3 4 5 6
Z/D4)

________________________

5) Należy wpisać wszystkie przeprowadzone zadania zapewniające i czynności doradcze, również te, które nie były ujęte w planie audytu wewnętrznego.

6) Niepotrzebne skreślić. Działalność podstawowa obejmuje działalność merytoryczną, statutową, charakterystyczną dla danej jednostki. Działalność wspomagająca obejmuje ogólnie

rozumiany proces zarządzania jednostką; zapewnia sprawność i skuteczność działań w obszarze działalności podstawowej, np. zamówienia publiczne, zarządzanie kadrami.

7) Kolumnę należy wypełnić tylko w przypadku wskazania w kolumnie 5 działalności wspomagającej, wpisując odpowiednio: "Gospodarka finansowa" albo "Zakupy", albo "Zarzą-

dzanie mieniem", albo "Bezpieczeństwo", albo "Systemy informatyczne", albo "Zarządzanie".

8) W przypadku zadań audytowych, które nie były ujęte w planie audytu wewnętrznego, należy wpisać "-".

9) Należy wybrać odpowiednio: "Zapewnienie o prawidłowości działania" albo "Wzrost efektywności i skuteczności działania", albo "Zwiększenie bezpieczeństwa zasobów", albo

"Doprowadzenie do działania zgodnego z prawem", albo "Identyfikacja znacznego ryzyka", albo "Zwiększenie efektywności i skuteczności kontroli wewnętrznej", albo "Wykry-

cie znacznej nieprawidłowości".

5. Przeprowadzone czynności sprawdzające w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania zapewniającego, którego dotyczą czynności

sprawdzające

Czas przeprowadzenia czynności sprawdzających

(w dniach)

Liczba audytorów wewnętrznych przeprowadzających

czynności sprawdzające

(w etatach)

1 2 3 4

6. Niezrealizowane zaplanowane zadania audytowe

Lp. Temat zadania zapewniającego lub przedmiot

czynności doradczej

Zadanie zapewniające (Z)

albo czynność doradcza (D)

Przyczyna niezrealizowania zadania zapewniającego lub czynności doradczej
1 2 3 4
Z/D4)

7. Istotne informacje dotyczące prowadzenia audytu wewnętrznego w roku sprawozdawczym10)

............................................................................................................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................................................................................................

............ .............................................................................

(data) (podpis i pieczęć audytora wewnętrznego/koordynatora komórki

audytu wewnętrznego)

_______________________

10) W tym propozycje zmian do obowiązujących regulacji dotyczących audytu wewnętrznego.

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024