Tryb rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 11 kwietnia 2008 r.
w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji

Na podstawie art. 24a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176, poz. 1238) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb rejestracji statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, wzory ksiąg rejestrowych i dokumentów rejestracyjnych.
§  2.
1.
Wpis do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, zwanego dalej "rejestrem", następuje na podstawie pisemnego wniosku wraz z oświadczeniem:
1)
armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo
2)
właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji

- składanego do organu rejestracyjnego właściwego polskiego związku sportowego.

2.
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę statku;
2)
nazwę portu macierzystego statku;
3)
rodzaj statku;
4)
rok budowy, numer identyfikacyjny kadłuba, jeżeli został nadany;
5)
rodzaj głównego napędu mechanicznego oraz jego markę, numer fabryczny i moc w kW;
6)
rodzaj pomocniczego napędu mechanicznego oraz jego markę, numer fabryczny i moc w kW;
7)
typ i powierzchnię pomiarową ożaglowania;
8)
wymiary statku przez podanie długości całkowitej i szerokości kadłuba oraz jego maksymalnej wysokości i maksymalnego zanurzenia;
9)
oznaczenie i adres armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji, wraz z numerem PESEL lub numerem identyfikacyjnym REGON, a w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego i numeru PESEL - numerem paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
10)
wskazanie poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z niego - jeżeli statek był wpisany do innego rejestru.
§  3.
1.
Do wniosku:
1)
armator statku o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW dołącza:
a)
dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności statku - jeżeli jest właścicielem albo współwłaścicielem statku,
b)
dokument potwierdzający tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu - jeżeli nie jest właścicielem statku;
2)
właściciel statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji dołącza dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności statku - jeżeli jest właścicielem albo współwłaścicielem statku;
3)
dla statku budowanego systemem gospodarczym - dołącza się pisemne oświadczenie budowniczego.
2.
Organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego sporządza kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oraz dołącza je do akt rejestrowych.
§  4.
1.
Tworzy się księgi rejestrowe odrębnie dla statków:
1)
o napędzie mechanicznym, o symbolu literowym "M", której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
bez napędu mechanicznego lub mogących posiadać pomocniczy napęd mechaniczny, o symbolu literowym "Z", której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Księga rejestrowa jest prowadzona w postaci papierowej lub w systemie teleinformatycznym.
§  5.
1.
Wpisu statku do rejestru dokonuje się w kolejności otrzymanych wniosków.
2.
Wpisu statku do rejestru dokonuje się chronologicznie w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej lub w systemie teleinformatycznym na podstawie danych zgłoszonych w oświadczeniu.
3.
Wpisy w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej są dokonywane czytelnie, pismem ręcznym lub maszynowym, a strony księgi numeruje się kolejno.
4.
W księdze rejestrowej prowadzonej w systemie teleinformatycznym zapis elektroniczny jest dokonywany w sposób umożliwiający niezwłoczny odczyt oraz wydruk całości lub części zapisanych danych.
§  6.
1.
Wpisy w księdze rejestrowej powinny być dokonywane w sposób trwały.
2.
Zmiany danych, skreśleń i poprawek w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej należy dokonywać w sposób trwały, w kolorze czerwonym pozwalającym na odczytanie poprzedniego wpisu.
3.
Dokonanie zmian danych, skreśleń i poprawek w księdze, o której mowa w ust. 2, powinno być opatrzone datą i podpisem osoby prowadzącej księgę rejestrową.
4.
W przypadku prowadzenia księgi rejestrowej w systemie teleinformatycznym osoba prowadząca dokonuje stosownych zapisów elektronicznych. Zmiany danych, skreślenia i poprawki powinny zapewniać czytelność tekstu sprzed zmiany i po niej, zawierać datę oraz imię i nazwisko osoby dokonującej danej czynności.
§  7.
1.
Organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego w przypadku stwierdzenia braków w oświadczeniu wzywa składającego do uzupełnienia braków.
2.
Wnioskodawca w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, o którym mowa w ust. 1, usuwa braki pod rygorem zwrotu posiadanej przez organ rejestracyjny dokumentacji.
§  8.
Po wpisaniu statku do rejestru organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego wydaje dokument rejestracyjny.
§  9.
1.
Dokumenty stanowiące podstawę wpisu statku do rejestru stanowią akta rejestrowe.
2.
Akta rejestrowe opatruje się numerem zgodnym z numerem rejestracyjnym i przechowuje się w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
§  10.
1.
We wniosku o zmianę danych w księdze rejestrowej należy podać w oświadczeniu dane identyfikujące armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji, a także:
1)
nazwę statku;
2)
numer rejestracyjny statku;
3)
inne dane podlegające zmianom.
2.
Składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, armator albo właściciel przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające zmianę danych zawartych w księdze rejestrowej.
§  11.
1.
Zmiany danych podlegających wpisowi do księgi rejestrowej armator dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciel statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji zgłasza organowi rejestracyjnemu właściwego polskiego związku sportowego w terminie do 30 dni od dnia ich zaistnienia.
2.
W przypadku zgłoszenia zmian, o których mowa w ust. 1, organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego dokonuje odpowiednich zmian także w dokumencie rejestracyjnym statku.
§  12.
Jeżeli przebudowa statku:
1)
ze statku o napędzie mechanicznym na statek bez napędu mechanicznego albo
2)
ze statku bez napędu mechanicznego na statek o napędzie mechanicznym

- skutkuje koniecznością zmiany księgi rejestrowej - armator dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciel statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji składa wniosek o wykreślenie statku z dotychczasowej księgi rejestrowej i wniosek o wpis statku do właściwej księgi rejestrowej.

§  13.
1.
Wykreślenie statku z księgi rejestrowej następuje na wniosek armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji, do którego dołącza się dokument rejestracyjny tego statku.
2.
Dokument rejestracyjny statku wykreślonego z rejestru podlega unieważnieniu przez opatrzenie każdej jego strony adnotacją "ANULOWANO".
§  14.
1.
Wzory dokumentów rejestracyjnych statków wpisanych do ksiąg rejestrowych, o których mowa w § 4 ust. 1:
1)
pkt 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2)
pkt 2, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
W dokumencie rejestracyjnym organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego nadaje numer rejestracyjny statku oraz wpisuje dane dotyczące armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji.
§  15.
1.
Numer rejestracyjny statku składa się z:
1)
dwóch liter:
a)
pierwsza - oznacza województwo właściwe dla siedziby organu rejestracyjnego:
B - podlaskie,
C - kujawsko-pomorskie,
D - dolnośląskie,
E - łódzkie,
F - lubuskie,
G - pomorskie,
K - małopolskie,
L - lubelskie,
N - warmińsko-mazurskie,
O - opolskie,
P - wielkopolskie,
R - podkarpackie,
S - śląskie,
T - świętokrzyskie,
W - mazowieckie,
Z - zachodniopomorskie,
b)
druga oznacza księgę rejestrową, do której statek został wpisany: "M" lub "Z";
2)
do 4 cyfr lub po wyczerpaniu możliwości - również kombinacji składających się z cyfr i liter oznaczających kolejność wpisu w księdze rejestracyjnej; dopuszcza się stosowanie liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
2.
Numer rejestracyjny statku armator albo właściciel umieszcza na obu burtach kadłuba powyżej linii wody.
§  16.
Dokumenty rejestracyjne potwierdzające rejestrację statku wydane do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602 oraz z 2008 r. Nr 24, poz. 146).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KSIĘGA REJESTROWA STATKÓW O NAPĘDZIE MECHANICZNYM

(format A4)

prowadzona przez (nazwa właściwego polskiego związku sportowego)

Księgę rejestrową rozpoczęto dnia ....... roku

Księgę rejestrową zakończono dnia ....... roku

(strony 1-100)

Nr rejestracyjny

Data

Armator (dla statków o długości kadłuba powyżej

12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy

silników większej niż 15 kW) albo właściciel (statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji):

imię i nazwisko, adres, PESEL/REGON (w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego

i numeru PESEL - numer

paszportu lub inny dokument potwierdzający tożsamość)

Nazwa statku Port macierzysty Typ statku

Nr identyfikacyjny kadłuba

Rok budowy Wymiary:

długość całkowita, szerokość kadłuba, wysokość maksymalna i maksymalne zanurzenie statku

Typ silnika

Moc w kW

Nr silnika

Marka

Wydano dowód rejestracyjny nr Numery i daty wydanych wtórników, uwagi organu rejestracyjnego o zmianie danych armatora (dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW) albo właściciela (statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji),

skreślenie z rejestru itp.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

KSIĘGA REJESTROWA

(format A4)

STATKÓW BEZ NAPĘDU MECHANICZNEGO

prowadzona przez (nazwa właściwego polskiego związku sportowego)

Księgę rejestrową rozpoczęto dnia ....... roku

Księgę rejestrową zakończono dnia ......roku

(strony 1-100)

Nr rejestracyjny

Data

Armator (dla statków

o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie

mechanicznym o mocy

silników większej niż 15 kW)

albo właściciel (statku

niepodlegającego

obowiązkowi rejestracji):

imię i nazwisko,

adres, PESEL/REGON

(w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa

polskiego i numeru PESEL - numer paszportu lub inny

dokument potwierdzający

tożsamość)

Nazwa statku

Port macierzysty

Typ statku

Nr

identyfikacyjny

kadłuba

Rok budowy

Wymiary:

długość

całkowita,

szerokość

kadłuba,

wysokość

maksymalna

i maksymalne

zanurzenie

statku

Powierzchnia pomiarowa żagli

Typ ożaglowania

Typ silnika

Moc w kW*

* jeżeli statek jest wyposażony w pomocniczy napęd mechaniczny

Nr silnika Marka

Wydano

dowód

rejestracyjny

nr

Numery i daty

wydanych wtórników, uwagi organu

rejestracyjnego o zmianie danych armatora (dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW) albo

właściciela (statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji), skreślenie z rejestru itp.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

DOKUMENT REJESTRACYJNY STATKU

(format A6)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

DOKUMENT REJESTRACYJNY STATKU

(format A6)

wzór

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024