Szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 czerwca 2009 r.
w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy

Na podstawie art. 121 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, w tym:
1)
szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów oraz sposób ich wykorzystania i przetwarzania;
2)
zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
3)
wymagania, jakie należy spełnić przy ustalaniu celów środowiskowych;
4)
zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód;
5)
częstotliwość weryfikacji pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów.
§  2.
Na potrzeby opracowywania planów gospodarowania wodami i ich aktualizacji jednolite części wód powierzchniowych, zwane dalej "JCWP", grupuje się w scalone części wód powierzchniowych, zwane dalej "SCWP".
§  3.
1.
Szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami obejmuje:
1)
ogólny opis charakterystyki obszaru dorzecza, w tym:
a)
dla wód powierzchniowych:
graficzne przedstawienie położenia i granic wraz z podaniem typów i ustalonych warunków referencyjnych dla JCWP,
graficzne przedstawienie położenia i granic SCWP,
b)
dla wód podziemnych - graficzne przedstawienie położenia i granic jednolitych części wód podziemnych, zwanych dalej "JCWPd";
2)
wykazy jednolitych części wód sporządzone na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, zwanej dalej "ustawą";
3)
określenie i graficzne przedstawienie obszarów chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 5 ustawy, oraz wskazanie prawodawstwa wspólnotowego, krajowego lub aktów prawa miejscowego, na podstawie którego zostały wyznaczone;
4)
mapę sieci monitoringu ustalonego do celów oceny stanu wód;
5)
ocenę stanu wód powierzchniowych i podziemnych dokonaną zgodnie z rozporządzeniami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 i 3 ustawy;
6)
cele środowiskowe zidentyfikowane dla poszczególnych JCWP, JCWPd i obszarów chronionych;
7)
informacje o zbiornikach wód śródlądowych powierzchniowych i podziemnych z ich wstępną oceną przeprowadzoną pod kątem wykorzystania dla zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia;
8)
podsumowanie identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
9)
wyniki identyfikacji oddziaływań zmian poziomów wód podziemnych;
10)
podsumowanie analiz ekonomicznych korzystania z wód;
11)
podsumowanie działań podstawowych i uzupełniających w poszczególnych SCWP, programu wodno-środowiskowego kraju z uwzględnieniem podziału na obszary dorzeczy, zawierające sposób osiągnięcia ustanowionych celów środowiskowych i przewidywanych odstępstw od ich realizacji;
12)
informacje dotyczące działań zastosowanych w celu niedopuszczenia do wzrostu zanieczyszczeń wód morskich;
13)
warunki i wskaźniki wystąpienia okoliczności powodujących czasowe pogorszenie stanu wód;
14)
wykaz pozostałych szczegółowych programów i planów gospodarowania dotyczących zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód wraz z krótką charakterystyką oraz przedstawieniem powiązań z planami gospodarowania wodami;
15)
podsumowanie działań podjętych na rzecz informowania i udziału społeczeństwa, o których mowa w art. 119 ust. 7 ustawy, oraz ich wyników i dokonanych na tej podstawie zmian w planach gospodarowania wodami;
16)
informacje o organach właściwych w sprawach gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza;
17)
informacje o sposobach i procedurach pozyskiwania informacji i dokumentacji źródłowej wykorzystanej do sporządzenia planów gospodarowania wodami oraz informacji o spodziewanych wynikach.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być dostosowane do odpowiedniego w tym zakresie postępu naukowo-technicznego oraz powinny być gromadzone w sposób umożliwiający przesyłanie, przetwarzanie danych, przeprowadzanie analiz, sporządzanie raportów, a także ich graficzną prezentację w formie map poglądowych, przy użyciu systemów informacji geograficznej (GIS).
§  4.
Zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych obejmuje:
1)
zestawienie i ocenę punktowych źródeł zanieczyszczeń;
2)
zestawienie i ocenę rozproszonych źródeł zanieczyszczeń, w tym charakterystykę sposobu użytkowania gruntów;
3)
zestawienie i ocenę oddziaływań mających wpływ na ilościowy stan wód, w tym pobory wód;
4)
analizę innych niż wymienione w pkt 1-3 wpływów działalności człowieka na stan wód.
§  5.
Przy ustalaniu celów środowiskowych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych należy spełnić następujące wymagania:
1)
uwzględnić sposób wykorzystania wód;
2)
uzasadnić przyczyny ustalania mniej rygorystycznych celów dla wybranych JCWP, JCWPd;
3)
uzasadnić przyczyny przesunięcia terminu osiągnięcia celów środowiskowych dla JCWP, JCWPd na kolejne cykle planistyczne, uwzględniając w tym aspekty ekonomiczne, społeczne i naturalne.
§  6.
Zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód obejmuje:
1)
analizę usług wodnych w obszarze dorzecza i stopnia zwrotu ich kosztów, z uwzględnieniem kosztów środowiskowych i zasobowych;
2)
informacje związane z przygotowaniem zestawienia najefektywniejszych ekonomicznie działań w odniesieniu do sposobów wykorzystania wód.
§  7.
Pierwsza weryfikacja i aktualizacja planów gospodarowania wodami, a także pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów, zostanie dokonana nie później niż do dnia 22 grudnia 2015 r., a następnie będzie dokonywana co 6 lat.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704 oraz z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu i trybu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz warunków korzystania z wód regionu wodnego (Dz. U. Nr 126, poz. 1318), które zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 130, poz. 1087) utraciło moc z dniem 30 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024