Nadanie statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 14 września 2009 r.
w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu

Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711 i Nr 144, poz. 1176) zarządza się, co następuje:
§  1.
Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 lutego 1995 r. w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu (Dz. U. Nr 21, poz. 113, z 1997 r. Nr 126, poz. 808, z 2000 r. Nr 12, poz. 137, z 2001 r. Nr 16, poz. 174 oraz z 2008 r. Nr 192, poz. 1183).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT BANKOWEGO FUNDUSZU GWARANCYJNEGO

I.

Postanowienia ogólne

§  1. 1
Bankowy Fundusz Gwarancyjny, zwany dalej "Funduszem", działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, zwanej dalej "ustawą", oraz na podstawie postanowień niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą Funduszu jest Warszawa.
§  3.
Fundusz posiada osobowość prawną.

II.

Organizacja Funduszu

§  4.
Organami Funduszu są Rada Funduszu i Zarząd Funduszu.
§  5.
Skład i tryb powoływania i odwoływania Rady Funduszu oraz wygaśnięcia mandatu jej członków określa ustawa.
§  6.
1.
Rada Funduszu podejmuje uchwały na posiedzeniach w trybie określonym w ustawie.
2.
Uchwały w sprawie odwołania Zarządu Funduszu lub poszczególnych jego członków, a także w sprawach, o których mowa w § 12 pkt 2 i 3, Rada Funduszu podejmuje w głosowaniu tajnym.
§  7.
1.
Przewodniczący i członkowie Rady Funduszu są powoływani i odwoływani w trybie określonym w ustawie.
2.
Powołanie członków Rady Funduszu przez Związek Banków Polskich następuje w sposób zapewniający reprezentację całego sektora bankowego, z uwzględnieniem jego struktury kapitałowej. Związek Banków Polskich powołuje i odwołuje członków Rady Funduszu na Walnym Zgromadzeniu w głosowaniu tajnym. Uchwały w sprawie powołania i odwołania członków Rady Funduszu są podejmowane zwykłą większością głosów.
3.
Przewodniczący i członkowie Rady Funduszu nie pozostają z Funduszem w stosunku pracy.
§  8.
1.
Członkowie Zarządu Funduszu pozostają w stosunku pracy z Funduszem.
2.
Rada Funduszu w formie uchwały określa regulamin wynagradzania członków Zarządu.
§  9.
Prezes Zarządu Funduszu jest uprawniony do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Funduszu.
§  10.
1.
Rada Funduszu i Zarząd Funduszu wykonują swoje funkcje przy pomocy Biura Funduszu.
2.
Do zakresu działania Biura Funduszu należy:
1)
zapewnienie merytorycznej i technicznej obsługi organów Funduszu w związku z realizacją gwarancji, udzielaniem pomocy bankom oraz koordynacją wykonywania zadań Funduszu;
2)
gromadzenie i analizowanie informacji, w szczególności dotyczących podmiotów objętych systemem gwarantowania;
3)
prowadzenie obsługi prawnej, między innymi opiniowanie czynności prawnych dokonywanych przez Fundusz, reprezentowanie Funduszu w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
4)
prowadzenie spraw administracyjnych i spraw personalnych pracowników Funduszu;
5)
prowadzenie gospodarki finansowej oraz rachunkowości Funduszu;
6)
opracowywanie analiz i prognoz dotyczących podmiotów objętych systemem gwarantowania;
7)
działalność informacyjno-promocyjna w zakresie związanym z funkcjonowaniem Funduszu;
8)
działalność w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym z zagranicznymi instytucjami systemu gwarantowania depozytów.
3.
Regulamin organizacyjny Biura Funduszu, ustalający strukturę organizacyjną oraz zasady działania Biura Funduszu, określa uchwałą Zarząd Funduszu w uzgodnieniu z Radą Funduszu.

III.

Szczegółowe zadania organów Funduszu

§  11.
Zadania Funduszu realizują jego organy w ramach uprawnień nadanych ustawowo oraz szczegółowo określonych w niniejszym statucie.

Rada Funduszu

§  12.
Wykonując nadzór nad działalnością Funduszu, Rada Funduszu może:
1)
uchwalać zalecenia dla Zarządu Funduszu, w szczególności w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wykonaniu przez Zarząd jego zadań;
2)
zawiesić wykonanie albo uchylić uchwałę Zarządu Funduszu sprzeczną z prawem lub uchwałą Rady Funduszu;
3)
zawieszać w czynnościach członków Zarządu Funduszu.
§  13.
Wykonując kontrolę nad działalnością Funduszu, Rada Funduszu i poszczególni jej członkowie działający z upoważnienia Rady Funduszu badają pełny zakres działalności Funduszu, w szczególności:
1)
sprawdzają akta i dokumentację;
2)
dokonują kontroli majątku Funduszu i kontroli finansowej;
3)
wydają polecenia złożenia przez pracowników Funduszu sprawozdań i wyjaśnień;
4)
uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Funduszu.
§  14.
Informacje uzyskane przez członków Rady Funduszu przy pełnieniu przez nich obowiązków stanowią tajemnicę służbową.
§  15.
1.
Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, określa na dany rok wysokość stawki obowiązkowej opłaty rocznej, zgodnie z art. 13 i 14 ustawy.
2.
Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, ustala stawkę określającą wysokość funduszy ochrony środków gwarantowanych, o których mowa w art. 25 ustawy, tworzonych przez podmioty objęte systemem gwarantowania.
3.
Wysokość stawek, o których mowa w ust. 1 i 2, na dany rok kalendarzowy jest określana przez Radę Funduszu do dnia 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego i podawana do wiadomości podmiotom objętym systemem gwarantowania w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały przez Radę Funduszu.
4.
Rada Funduszu, podając do wiadomości wysokość stawki opłaty rocznej, określa dzień, na który suma wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka oraz wymogów kapitałowych z tytułu przekroczenia limitów i naruszenia innych norm określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)) stanowi podstawę do wyliczenia opłaty rocznej, oraz termin, do którego podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych są obowiązane do jej wniesienia.
§  16.
Rada Funduszu określa uchwałą formy, warunki i tryb udzielania pomocy finansowej bankom, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy oraz z ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252, z późn. zm.2)), zwanej dalej "ustawą o funkcjonowaniu banków spółdzielczych".
§  16a. 2
Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, podejmuje decyzję, w formie uchwały, o dokonaniu wypłat środków gwarantowanych z funduszy własnych w przypadkach, o których mowa w art. 16a ust. 2-4 ustawy.
§  17.
1.
Rada Funduszu sprawuje nadzór nad umownym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
2. 3
Rada Funduszu zatwierdza, w formie uchwały, umowę o utworzeniu umownego funduszu gwarantowania środków pieniężnych i zasadach jego działania.

Zarząd Funduszu

§  18.
Zarząd Funduszu na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 5 ustawy, corocznie, nie później niż do dnia 15 listopada każdego roku kalendarzowego, przedstawia Radzie Funduszu wnioski w sprawie ustalenia na rok następny wysokości stawki stosowanej do obliczania obowiązkowej opłaty rocznej, o której mowa w art. 13 i 14 ustawy, oraz stawki określającej wysokość funduszy ochrony środków gwarantowanych, o których mowa w art. 25 ustawy.
§  19.
Zarząd Funduszu sprawdza prawidłowość naliczenia opłaty rocznej przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych, w oparciu o dane umożliwiające taką weryfikację, przekazane przez Narodowy Bank Polski i Komisję Nadzoru Finansowego, oraz podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
§  20.
Zarząd Funduszu występuje z wnioskiem o ustanowienie Funduszu kuratorem w sytuacji, o której mowa w art. 20a ust. 2 ustawy.
§  21. 4
Zarząd Funduszu występuje z wnioskiem o przedłużenie terminu wypłat środków gwarantowanych w sytuacjach, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy.
§  22. 5
Zarząd Funduszu, w formie uchwały, określa dzień utworzenia funduszu ochrony środków gwarantowanych w sytuacji, o której mowa w art. 25 ust. 1a zdanie trzecie ustawy. W porozumieniu z instytucją, o której mowa w art. 2b ust. 3 ustawy, Zarząd Funduszu, w formie uchwały, określa warunki przystąpienia oddziału instytucji kredytowej do systemu gwarantowania środków pieniężnych.
§  23.
Zarząd Funduszu, w formie uchwały, określa sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 26 ust. 4 ustawy, oraz wzory formularzy sprawozdań przesyłanych przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
§  24. 6
(uchylony).
§  25. 7
(uchylony).
§  26. 8
Zarząd Funduszu podejmuje decyzję, w formie uchwały, o wystąpieniu do Narodowego Banku Polskiego z wnioskiem o udzielenie Funduszowi kredytu krótkoterminowego, zgodnie z art. 16a ust. 5 ustawy, po zatwierdzeniu wniosku przez Radę Funduszu, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy.
§  27.
1.
Zarząd jest obowiązany do bieżącego gromadzenia i analizowania informacji dotyczących sytuacji finansowej podmiotów objętych obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
2. 9
Porozumienia w sprawie zakresu, trybu i form przekazywania informacji określone w art. 38 ust. 5 ustawy wymagają, przed zawarciem przez Zarząd Funduszu, opinii Rady Funduszu.
§  28.
Zarząd Funduszu decyduje o wystąpieniu z żądaniem udzielenia informacji przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych, korzystające z pomocy finansowej Funduszu, na podstawie art. 20b ustawy.
§  29.
Zarząd Funduszu, po uzgodnieniu z Radą Funduszu zakresu informacji niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań Funduszu, występuje do Prezesa Narodowego Banku Polskiego z wnioskiem przewidzianym w art. 38 ust. 7 ustawy.
§  30.
1.
Udzielenie pomocy finansowej podmiotom objętym systemem gwarantowania następuje na podstawie uchwały Zarządu Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Udzielenie pomocy finansowej ze środków:
1)
funduszu pomocowego w wysokości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 6.000.000 euro,
2)
funduszu restrukturyzacji banków spółdzielczych w wysokości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 2.000.000 euro

- następuje po uprzednim uzyskaniu opinii Rady Funduszu.

3.
Do wyliczenia wartości euro w złotych przyjmuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w dniu wystąpienia Zarządu Funduszu o wyrażenie opinii, o której mowa w ust. 2.
§  31.
1.
Zarząd Funduszu kontroluje prawidłowość wykorzystania pomocy udzielonej podmiotowi objętemu obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych oraz realizację programu postępowania naprawczego banku, z punktu widzenia celowości i efektywności wykorzystania środków oraz zgodności z prawem i postanowieniami umów, na podstawie których Fundusz udzielił pomocy.
2.
Zarząd Funduszu monitoruje sytuację ekonomiczno-finansową i system zarządzania banku korzystającego z pomocy finansowej, udzielonej na podstawie ustawy.
3.
Zasady wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, określa Zarząd Funduszu w formie uchwały.

IV.

Zasady gospodarki finansowej

§  32.
1.
Fundusz tworzy następujące fundusze własne:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz pomocowy;
3)
fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych;
4)
fundusz zapasowy;
5)
fundusz z aktualizacji wyceny;
6) 10
fundusz środków odzyskanych z mas upadłości.
2.
Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, podejmuje uchwałę o utworzeniu innych funduszy, jeżeli obowiązek ich tworzenia wynika z innych ustaw.
§  33.
1. 11
Fundusz statutowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na nabycie rzeczowego majątku trwałego Funduszu oraz wypłatę środków gwarantowanych, zgodnie z art. 16a ust. 4 ustawy.
2.
Na fundusz statutowy składają się środki pochodzące z następujących źródeł:
1)
wpłat Narodowego Banku Polskiego i ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, o których mowa w art. 45 ustawy;
2)
dotacji udzielonych, na wniosek Funduszu, z budżetu państwa na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych;
3)
nadwyżki bilansowej, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy - w części określonej uchwałą Rady Funduszu, przewidzianą w § 42 ust. 4, z uwzględnieniem zastrzeżeń, o których mowa w art. 16 ust. 2a i 2b ustawy.
§  34.
1. 12
Fundusz pomocowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania oraz na wypłatę środków gwarantowanych, zgodnie z art. 16a ust. 3 ustawy.
2.
Na fundusz pomocowy składają się środki pochodzące z:
1)
wpłat podmiotów objętych obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych z tytułu opłat rocznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy;
2)
funduszu zapasowego - w części określonej uchwałą Rady Funduszu, przewidzianą w § 36 ust. 4.
3.
Dla celów ewidencyjnych fundusz pomocowy dzieli się na fundusz pomocowy do wykorzystania i fundusz pomocowy wykorzystany.
4.
Udzielone przez Fundusz pożyczki, zrealizowane gwarancje, poręczenia i nabyte wierzytelności zmniejszają stan funduszu pomocowego do wykorzystania, powiększając jego część wykorzystaną.
5.
Spłata pożyczek oraz kwoty uzyskane z tytułu wierzytelności wynikających z udzielonych gwarancji i poręczeń, a także ze sprzedaży nabytych uprzednio wierzytelności, zwiększają stan funduszu pomocowego do wykorzystania, zmniejszając część funduszu pomocowego wykorzystanego.
6.
W celu zabezpieczenia należności uznanych za zagrożone z tytułu udzielonych pożyczek, gwarancji i poręczeń, a także nabytych wierzytelności, Fundusz tworzy rezerwy, zmniejszające stan funduszu pomocowego.
7.
Rozwiązanie rezerw, o których mowa w ust. 6, zwiększa stan funduszu pomocowego do wykorzystania.
8.
Wypłata środków funduszu pomocowego następuje zgodnie z umową zawartą z podmiotem objętym systemem gwarantowania na podstawie uchwały Zarządu Funduszu o udzieleniu pomocy finansowej, o której mowa w § 30.
§  35.
1.
Fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych jest tworzony do zapewnienia środków finansowych na cele określone w art. 35 ust. 3 ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych.
2.
Na fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych składają się środki wraz z odsetkami, pochodzące z następujących źródeł:
1)
zlikwidowanego Funduszu Rozwoju Banków Spółdzielczych, o którym mowa w art. 32 ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych;
2)
wypłacone z budżetu państwa środki z tytułu wykupu obligacji, określonych w art. 33 ust. 1, 3 i 4 ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych.
3.
Przepisy § 34 ust. 3-8 stosuje się odpowiednio.
§  36.
1. 13
Fundusz zapasowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na pokrycie ewentualnych strat bilansowych, a także na bieżącą realizację zadań statutowych Funduszu w przypadkach, o których mowa w art. 16a ust. 4 ustawy.
2.
Fundusz zapasowy jest tworzony z nadwyżki bilansowej, przekazanej zgodnie z art. 16 ust. 2b ustawy.
3.
Fundusz zapasowy może być wykorzystany na:
1)
pokrycie straty bilansowej;
2)
wypłaty środków gwarantowanych;
3)
zasilenie funduszu pomocowego.
4.
Decyzję o wykorzystaniu funduszu zapasowego na cele określone w ust. 3 podejmuje, na wniosek Zarządu Funduszu, Rada Funduszu w formie uchwały.
5. 14
(uchylony).
§  37.
1.
Fundusz z aktualizacji wyceny służy do ewidencji zmian wartości środków trwałych na skutek aktualizacji ich wyceny, przeprowadzanych w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy.
2.
Fundusz z aktualizacji wyceny ulega zwiększeniu każdorazowo w wyniku podwyższenia wartości środków trwałych.
3.
Fundusz z aktualizacji wyceny ulega zmniejszeniu o część różnic z aktualizacji wyceny środków trwałych - uprzednio stanowiących majątek Funduszu, a następnie zbywanych, objętych darowiznami lub zlikwidowanych.
4.
Zmiany, o których mowa w ust. 3, dotyczą także zwiększenia funduszu zapasowego.
§  38. 15
 
1.
Fundusz środków odzyskanych z mas upadłości jest tworzony na potrzeby ewidencjonowania środków finansowych wykorzystywanych w celach określonych w art. 16a ust. 2 ustawy.
2.
Na fundusz środków odzyskanych z mas upadłości składają się środki pochodzące z sum odzyskanych z mas upadłości banków, których deponentom Fundusz wypłaci środki gwarantowane, oraz środki wyegzekwowane przez Fundusz w związku z niedokonaniem w terminie wpłat z funduszy ochrony środków gwarantowanych przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania.
§  39.
Środki pieniężne oraz papiery wartościowe Funduszu są przechowywane w Narodowym Banku Polskim na rachunku bieżącym, rachunkach lokat jednodniowych i innych lokat terminowych, wyodrębnionym rachunku specjalnym rozliczeń gwarancyjnych, w Rejestrze Papierów Wartościowych Narodowego Banku Polskiego oraz w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S. A. lub w wybranej przez Fundusz firmie inwestycyjnej.
§  40. 16
 
1.
W celu realizacji zadań w zakresie funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania Fundusz tworzy wyodrębniony rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych w Narodowym Banku Polskim.
2.
Na rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych wpływają środki, o których mowa w art. 16a ust. 1-5 i art. 26c ustawy, a w szczególności:
1)
wpłaty z funduszy ochrony środków gwarantowanych dokonywane przez podmioty objęte systemem gwarantowania na podstawie uchwały Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 26I ust. 1 pkt 4 ustawy;
2)
środki odzyskane przez Fundusz z masy upadłości w przypadkach, o których mowa w art. 16a ust. 2 ustawy;
3)
środki z funduszy własnych, o których mowa w art. 16a ust. 3 i 4 ustawy;
4)
środki uzyskane zgodnie z art. 15 pkt 5 i 6a oraz art. 16a ust. 5 ustawy.
3.
Podstawą przekazania środków z rachunku specjalnego rozliczeń gwarancyjnych zarządowi komisarycznemu, podmiotowi uprawnionemu do reprezentacji lub podmiotowi, z którym Zarząd Funduszu zawrze umowę o dokonanie wypłat środków gwarantowanych, jest uchwała Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 26l ust. 1 pkt 3 ustawy.
4.
Zanim wpłaty z funduszy ochrony środków gwarantowanych zostaną dokonane przez podmioty objęte systemem gwarantowania, rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych może być zasilany środkami z rachunku bieżącego Funduszu. Środki przekazane przez Fundusz na rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych podlegają zwrotowi na rachunek bieżący Funduszu po wpłacie środków przez podmioty objęte systemem gwarantowania.
§  41.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy, sporządzany przez Zarząd Funduszu i uchwalany przez Radę Funduszu w terminie do końca roku obrotowego poprzedzającego rok, którego dotyczy.
2.
Plan finansowy powinien posiadać wyodrębnione części dotyczące:
1) 17
planowanej wysokości funduszu ochrony środków gwarantowanych;
2)
planowanej wysokości funduszu pomocowego, z uwzględnieniem spłat pożyczek i przewidywanego jego wykorzystania;
3) 18
planowanego wyniku finansowego, z uwzględnieniem:
a)
przychodów z działalności statutowej,
b)
kosztów realizacji zadań statutowych,
c)
wyniku na operacjach finansowych,
d)
kosztów działalności Funduszu,
e)
innych przychodów, kosztów, zysków i strat Funduszu;
4) 19
planowanego stanu aktywów i pasywów Funduszu.
§  42.
1.
Koszty ponoszone i przychody otrzymane z tytułu działalności Funduszu są odnoszone bezpośrednio na rachunek zysków i strat i wykazywane oddzielnie: koszty, przychody, zyski i straty nadzwyczajne - w układzie rodzajowym.
2.
Kwoty odpowiadające przedawnionym roszczeniom, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy, są wykazywane jako pozostałe przychody operacyjne Funduszu.
3.
Nadwyżka bilansowa, jako dodatni wynik finansowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 i Nr 157, poz. 1241), powiększa fundusz pomocowy. Przeznaczenie nadwyżki bilansowej na fundusz statutowy lub fundusz zapasowy może nastąpić w przypadkach określonych w art. 16 ust. 2a i 2b ustawy.
4.
Decyzję o sposobie podziału nadwyżki bilansowej, a także o wykorzystaniu funduszu zapasowego na pokrycie straty bilansowej zgodnie z § 36, podejmuje Rada Funduszu w formie uchwały podjętej na wniosek Zarządu Funduszu, po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów rocznego sprawozdania finansowego.
§  43.
Fundusz prowadzi księgi rachunkowe na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (Dz. U. Nr 236, poz. 1631).
§  44.
Kwartalne sprawozdanie z działalności Funduszu przygotowuje Zarząd Funduszu i przedstawia je Radzie Funduszu w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału roku kalendarzowego, za który sprawozdanie zostało sporządzone.
§  45.
Rada Funduszu podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia kwartalnego sprawozdania z działalności Funduszu i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych, Przewodniczącemu Komisji Nadzoru Finansowego i Prezesowi Narodowego Banku Polskiego w terminie określonym w art. 7 ust. 2 pkt 3a ustawy.
§  46.
1.
Sprawozdanie z działalności Funduszu i sprawozdanie finansowe wraz z wynikami badania, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, przygotowuje Zarząd Funduszu.
2.
Sprawozdanie finansowe jest przedstawiane Radzie Funduszu w terminie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy.
3.
Rada Funduszu podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Funduszu oraz zbadanego sprawozdania finansowego i zwraca się z wnioskiem do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych o wyrażenie opinii, o której mowa w art. 17 ust. 3 ustawy.
4.
Do dnia 30 czerwca każdego roku Rada Funduszu przedkłada uchwałę wraz z opinią ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§  47.
Rokiem obrotowym Funduszu jest rok kalendarzowy.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 157, poz. 1119, Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775, z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 192, poz. 1179, Nr 209, poz. 1315 i Nr 231, poz. 1546 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 65, poz. 545, Nr 71, poz. 609, Nr 127, poz. 1045, Nr 131, poz. 1075 i Nr 144, poz. 1176.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 111, poz. 1195, z 2002 r. Nr 141, poz. 1178 i Nr 216, poz. 1824, z 2003 r. Nr 137, poz. 1303 i Nr 228, poz. 2260, z 2004 r. Nr 91, poz. 870, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 52, poz. 344, z 2008 r. Nr 209, poz. 1315 oraz z 2009 r. Nr 127, poz. 1050.

1 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
2 Załącznik § 16a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
3 Załącznik § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
4 Załącznik § 21 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
5 Załącznik § 22 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
6 Załącznik § 24 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
7 Załącznik § 25 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
8 Załącznik § 26 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
9 Załącznik § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
10 Załącznik § 32 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
11 Załącznik § 33 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
12 Załącznik § 34 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
13 Załącznik § 36 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
14 Załącznik § 36 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
15 Załącznik § 38 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
16 Załącznik § 40 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
17 Załącznik § 41 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
18 Załącznik § 41 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.
19 Załącznik § 41 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 października 2011 r. (Dz.U.11.226.1360) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2011 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024