Udzielanie pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 8 października 2009 r.
w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych, zwanej dalej "pomocą".
2.
Pomoc może być udzielana jako:
1)
bezzwrotne dofinansowanie;
2)
dokapitalizowanie poprzez wniesienie:
a)
wkładów pieniężnych,
b)
wkładów niepieniężnych w postaci nieruchomości lub innych środków trwałych.
3.
Pomoc, o której mowa w ust. 2 pkt 2, jest udzielana łącznie z pomocą, o której mowa w ust. 2 pkt 1.
4.
Pomoc jest udzielana na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5.
5.
Pomoc, o której mowa w ust. 2 pkt 1, jest udzielana ze środków regionalnego programu operacyjnego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
podmiocie udzielającym pomocy - należy przez to rozumieć odpowiednio:
a)
podmiot udzielający pomocy, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - w przypadku określonym w § 1 ust. 2 pkt 1,
b)
organ jednostki samorządu terytorialnego lub przedsiębiorcę publicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775) - w przypadkach określonych w § 1 ust. 2 pkt 2;
2)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);
3)
dużym regionalnym porcie lotniczym2) - należy przez to rozumieć porty lotnicze: Kraków-Balice oraz Poznań-Ławica;
4)
małym regionalnym porcie lotniczym2) - należy przez to rozumieć porty lotnicze: Bydgoszcz, Lublin-Świdnik, Łódź-Lublinek, Modlin, Olsztyn-Szymany, Rzeszów-Jasionka, Zegrze Pomorskie oraz port lotniczy w województwie podlaskim;
5)
regionalnym porcie lotniczym - należy przez to rozumieć porty lotnicze, o których mowa w pkt 3 i 4.
§  3.
1.
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom zakładającym lub zarządzającym regionalnymi portami lotniczymi, zwanym dalej "beneficjentami pomocy".
2.
Pomoc nie może być udzielana ani wypłacana beneficjentom pomocy:
1)
na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem;
2)
znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej, spełniającym kryteria określone w pkt 9-11 komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
§  4.
1.
Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego regionu poprzez rozwój sieci regionalnych portów lotniczych.
2.
Pomoc może być udzielana na realizację projektów związanych z pasażerskim transportem lotniczym na terenie województwa objętego danym regionalnym programem operacyjnym polegających w szczególności na:
1)
budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury lotniskowej wraz z zakupem urządzeń lub pojazdów;
2)
budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury technicznej, operacyjnej lub towarzyszącej, służącej do obsługi infrastruktury lotniskowej;
3)
budowie, przebudowie, remoncie lub modernizacji infrastruktury portowej, w tym terminali pasażerskich.
3.
Pomoc nie może być udzielona na:
1)
wspieranie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością portu lotniczego, obejmującej między innymi budowę, przebudowę, remont lub modernizację powierzchni oraz nieruchomości przeznaczonych na biura, magazyny, hotele, sklepy, restauracje oraz parkingi3);
2)
pokrywanie strat finansowych lub kosztów operacyjnych beneficjentów pomocy.
§  5.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji projektu wydatki poniesione na:
1)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów;
2)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości zabudowanej;
3)
nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego dla prac biurowych,
e)
infrastruktury operacyjnej, technicznej lub towarzyszącej, związanej z inwestycją, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
4)
nabycie środków transportu;
5)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii poprzez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować kontroli nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym, w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy przez co najmniej 5 lat;
6)
prace związane z przygotowaniem projektu, w tym:
a)
nadzór techniczny,
b)
przygotowanie dokumentacji technicznej,
c)
przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych.
2.
Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na beneficjenta pomocy po zakończeniu obowiązywania umowy.
4.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać przez okres co najmniej 5 lat od przewidywanego zakończenia realizacji inwestycji.
5.
Wydatki poniesione na środki transportu, o których mowa w ust. 1 pkt 4, uznaje się za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku, gdy pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu, o którym mowa w § 4 ust. 2, i są wykorzystywane dla obsługi naziemnej4).
6.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316).
7.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o podatek od towarów i usług, chyba że zgodnie z odrębnymi przepisami beneficjentowi pomocy nie przysługuje prawo jego zwrotu lub odliczenia.
8.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, uznaje się za kwalifikowalne wyłącznie wtedy, gdy zostały poniesione po dniu zatwierdzenia danego regionalnego programu operacyjnego przez Komisję Europejską.
§  6.
1.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych wynosi 76 %.
2.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5) oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną beneficjentowi pomocy, niezależnie od jej formy i źródła.
3.
Skumulowana wartość pomocy, o której mowa w ust. 2, nie może przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej intensywności pomocy, to jest odpowiednio:
1)
76 % dla dużych regionalnych portów lotniczych;
2)
100 % dla małych regionalnych portów lotniczych - w przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, jest udzielana łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2.
§  7.
1.
Beneficjent pomocy może otrzymać pomoc, jeżeli zostaną spełnione kryteria odnoszące się do:
1)
celu i przedmiotu realizacji projektu, o których mowa w § 4;
2)
wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5;
3)
intensywności pomocy, o której mowa w § 6;
4)
zapewnienia wszystkim zainteresowanym podmiotom równego dostępu do portu lotniczego;
5)
zapewnienia trwałości realizacji projektu.
2.
Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uznaje się za spełniony w przypadku, gdy inwestycja zostanie utrzymana w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej 5 lat od dnia jej zakończenia, zgodnie z art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm).
3.
Wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny staną się przestarzałe w okresie, o którym mowa w ust. 2, nie będzie uznana za nieutrzymanie inwestycji, o ile działalność gospodarcza związana z inwestycją będzie prowadzona przez beneficjenta pomocy przez minimalny wymagany okres.
§  8.
1.
Beneficjent pomocy składa wniosek o dofinansowanie w ramach regionalnego programu operacyjnego do podmiotu udzielającego pomocy, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
nazwę beneficjenta pomocy;
2)
tytuł i miejsce realizacji projektu;
3)
cel realizacji projektu;
4)
opis projektu;
5)
opis rezultatów realizacji projektu;
6)
harmonogram realizacji projektu;
7)
wartość projektu;
8)
wydatki kwalifikowalne;
9)
wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10)
źródła finansowania projektu, w tym:
a)
wskazanie środków pochodzących ze źródeł własnych lub źródeł innych niż pomoc publiczna lub wsparcie ze środków publicznych,
b)
wskazanie wkładów pieniężnych lub niepieniężnych stanowiących dokapitalizowanie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, podmiotu dokonującego dokapitalizowania, wysokości oraz podstawy prawnej dokapitalizowania - w przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, ma być udzielona łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2,
c)
wskazanie innych środków publicznych podlegających zasadom kumulacji, o których mowa w § 6 ust. 2.
3.
Podmiot udzielający pomocy, o którym mowa w § 2 pkt 1 lit. a, przeprowadza ocenę wniosku w oparciu o:
1)
kryteria, o których mowa w § 7;
2)
kryteria, o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie WE nr 1260/1999.
4.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 3, beneficjentowi pomocy przyznawana jest pomoc w formie bezzwrotnego dofinansowania, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5, na podstawie umowy o dofinansowanie.
5.
W przypadku gdy pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, ma być udzielona łącznie z pomocą, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, umowa o dofinansowanie zawiera informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 10 lit. b. W takim przypadku podstawę udzielenia pomocy w części, w jakiej stanowi ona dokapitalizowanie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, stanowi umowa lub inny akt wydany na podstawie odrębnych przepisów dotyczących funkcjonowania i zakresu właściwości podmiotów udzielających pomocy, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b.
6.
Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego pomoc jest udzielana.
§  9.
Pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2015 r.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

2) Zgodnie z pkt 15 komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1).

3) Zgodnie z pkt 53 ppkt (iv) komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1).

4) Zgodnie z dyrektywą Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996, str. 36).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024