Rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli wykonywanych przez Służbę Celną, a także osoby obowiązane do ich przechowywania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 29 października 2009 r.
w sprawie rodzajów dokumentów mających znaczenie dla kontroli wykonywanych przez Służbę Celną, a także osób obowiązanych do ich przechowywania

Na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli wykonywanych przez Służbę Celną, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 3-7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;
2)
osoby obowiązane do przechowywania dokumentów, o których mowa w pkt 1.
§  2.
Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli wykonywanych przez Służbę Celną, o których mowa w § 1 pkt 1, są, w szczególności:
1)
dokumenty wydawane lub potwierdzane przez organy Służby Celnej, w szczególności:
a)
pozwolenia,
b)
zezwolenia,
c)
świadectwa,
d)
zawiadomienia,
e)
powiadomienia,
f)
zaświadczenia,
g)
pokwitowania, w tym dowód uiszczenia kwoty wynikającej z długu celnego, potwierdzenie złożenia zabezpieczenia oraz dokonania innych wpłat na rzecz organów Służby Celnej,
h)
protokoły,
i) 2
dokumenty potwierdzające dokonanie zgłoszenia celnego, zgłoszenia do powrotnego wywozu oraz powiadomienia o powrotnym wywozie;
2)
inne niż określone w pkt 1 lit. a i b decyzje oraz postanowienia wydawane przez organy Służby Celnej;
3)
orzeczenia wydawane w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe;
4)
złożone wnioski oraz wydane decyzje związane z przywozem towarów objętych kontyngentem taryfowym;
5)
dokumenty potwierdzające status celny towarów;
6)
faktury, kontrakty, umowy, świadectwa pochodzenia i inne dokumenty służące w szczególności do ustalania wartości celnej, warunków dostawy, klasyfikacji taryfowej, kraju pochodzenia towaru oraz potwierdzające spełnienie warunków wymaganych do korzystania z preferencji celnych;
7) 3
przywozowe i wywozowe deklaracje skrócone lub inne dokumenty wykorzystane w charakterze deklaracji skróconej oraz deklaracje do czasowego składowania;
8)
regulaminy, których obowiązek sporządzenia wynika z przepisów prawa celnego;
9)
ewidencje i rejestry, których obowiązek prowadzenia wynika z przepisów prawa celnego, a w szczególności:
a)
ewidencje towarów składowanych w magazynie czasowego składowania,
b)
ewidencje towarów prowadzone przez prowadzącego skład celny,
c) 4
ewidencje towarów prowadzone w związku z korzystaniem z procedury celnej, jeżeli taki obowiązek został określony przez organ Służby Celnej,
d) 5
ewidencje prowadzone przez osoby prowadzące działalność w wolnym obszarze celnym,
e)
ewidencje i rejestry prowadzone przez osoby zarządzające magazynami żywnościowymi,
f) 6
ewidencje prowadzone w związku z korzystaniem ze zgłoszenia uproszczonego, o którym mowa w art. 166 i art. 182 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "UKC";
10)
zapisy na elektronicznych nośnikach informacji z ewidencji i rejestrów, o których mowa w pkt 9, jeżeli ewidencje i rejestry są prowadzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych;
11)
zapisy na elektronicznych nośnikach informacji zawierających komunikaty o dostarczeniu towaru oraz uwagach rozładunkowych, przesyłanych z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w ramach procedury tranzytu;
12)
złożone wnioski oraz wydane decyzje związane z ochroną praw własności intelektualnej;
13)
dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów dotyczących posiadania, obrotu lub rozpowszechniania towarów, od spełnienia których umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne uzależniają przywóz lub wywóz tych towarów;
14)
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków wymaganych do korzystania ze zwolnień z należności celnych przywozowych;
15)
zgłoszenia celne, w tym także zgłoszenia celne uzupełniające oraz dokumenty wymagane do objęcia towaru procedurą celną;
16)
zapisy na elektronicznych nośnikach informacji, jeżeli zgłoszenie celne zostało dokonane z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego;
17) 7
dokumenty potwierdzające objęcie towarów procedurą celną;
18) 8
dokumenty handlowe lub urzędowe, przedkładane organom Służby Celnej przy zgłoszeniu uproszczonym;
19) 9
pozwolenia na wykonywanie prac budowlanych na terenie wolnego obszaru celnego;
20)
upoważnienia do działania jako przedstawiciel;
21)
zaświadczenia o wpisaniu na listę agentów celnych;
22)
dokumenty określające status prawny osoby wprowadzającej towar lub wyprowadzającej towar podlegający kontroli wykonywanych przez Służbę Celną;
23)
dokumenty bankowe oraz inne dokumenty potwierdzające rozliczenie należności i zobowiązań z kontrahentami;
24)
dokumenty gwarancyjne zabezpieczające kwotę długu celnego i innych opłat ponoszonych w odniesieniu do przywożonych, przewożonych i wywożonych towarów;
25)
dokumenty dotyczące transportu i spedycji, w szczególności umowa przewozu, dokumenty przewozowe, faktury lub inne dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty za przewóz;
26)
księgi podatkowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), oraz dokumenty stanowiące podstawę dokonanych w nich zapisów, a także dokumentacja, księgi rachunkowe i dowody księgowe stanowiące podstawę dokonanych w nich zapisów oraz sprawozdania finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316);
27) 10
(uchylony);
28)
dokumenty dotyczące towarów objętych Wspólną Polityką Rolną;
29)
dokumenty dotyczące badań laboratoryjnych;
30)
ewidencje i rejestry, których obowiązek prowadzenia wynika z przepisów odrębnych;
31) 11
dokumenty dotyczące czynności audytowych;
32)
dokumenty dotyczące urzędowego sprawdzenia w zakresie określonym przepisami prawa celnego;
33)
pozwolenia wywozu (authorisations) i licencje wywozowe;
34)
dokumenty potwierdzające dokonanie przywozu towaru na terytorium państwa trzeciego;
35)
dokumenty potwierdzające jakość towaru;
36) 12
dokumenty ubezpieczeniowe dotyczące towarów przywożonych na obszar Unii Europejskiej oraz towarów wywożonych z tego obszaru;
37)
dokumenty zawierające wyniki audytów wewnętrznych.
§  3.
Osobami obowiązanymi do przechowywania dokumentów wymienionych w § 2 są w szczególności:
1)
zgłaszający i osoba upoważniona do korzystania z procedury celnej - dokumenty związane z dokonanym zgłoszeniem celnym oraz z korzystaniem z procedury celnej i dokumenty, które nie były przedstawiane organom Służby Celnej wraz ze zgłoszeniem elektronicznym;
2) 13
przedstawiciel celny, o którym mowa w przepisach prawa celnego - dokumenty potwierdzające uprawnienie do działania jako przedstawiciel celny;
3) 14
osoba składająca przywozową lub wywozową deklarację skróconą lub przyjmująca odpowiedzialność za przywóz towarów na obszar celny Unii Europejskiej lub wywóz z tego obszaru albo osoba składająca deklarację do czasowego składowania - dokumenty związane z przywozem i wywozem towarów oraz deklaracje skrócone;
4)
prowadzący skład celny, magazyn czasowego składowania lub magazyn żywnościowy - dokumenty związane z prowadzeniem składów celnych, magazynów czasowego składowania lub magazynów żywnościowych;
5) 15
zarządzający wolnym obszarem celnym lub prowadzący działalność w wolnym obszarze celnym - dokumenty związane z zarządzaniem wolnym obszarem celnym lub związane z prowadzoną działalnością w wolnym obszarze celnym;
6)
przewoźnik i spedytor - dokumenty związane z dokonanym przewozem lub spedycją;
7)
dłużnik - dokumenty związane z powstaniem długu celnego i pokryciem kwoty wynikającej z długu celnego;
8)
osoba pośrednio lub bezpośrednio uczestnicząca w operacjach dokonywanych w ramach wymiany towarowej - dokumenty związane ze stosowaniem przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów;
9)
prowadzący skład podatkowy - dokumenty związane z przywozem i wywozem towarów będących wyrobami akcyzowymi (w zakresie ich importu lub eksportu w rozumieniu prawa podatkowego);
10) 16
korzystający ze specjalnych refundacji wywozowych przyznawanych w związku ze składowaniem celnym lub przetwarzaniem przed wywozem - dokumenty związane ze składowaniem celnym lub przetwarzaniem towarów;
11)
producent towarów wywożonych z refundacją wywozową - dokumenty związane ze stosowaniem zgłoszonej i zarejestrowanej w agencji płatniczej receptury oraz dokumenty dotyczące deklarowanego zużycia surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z wnioskiem o refundację wywozową;
12)
podmiot dokonujący wywozu produktów rolnych do państw trzecich i otrzymujący subwencje z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji - dokumenty związane z potwierdzeniem spełnienia warunków wymaganych do korzystania z refundacji eksportowych;
13)
kierownik jednostki, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości - wszelkie dokumenty wytwarzane lub otrzymywane przez kontrolowaną jednostkę, mogące mieć znaczenie dla kontroli wykonywanych przez Służbę Celną;
14) 17
przedsiębiorca posiadający pozwolenie AEO lub jego przedstawiciel celny, o którym mowa w przepisach prawa celnego, oraz posiadacz pozwolenia, którego wydanie uzależnione jest od spełnienia kryterium określonego w art. 39 UKC - dokumenty, o których mowa w § 2 pkt 31;
15)
podmiot prowadzący działalność gospodarczą podlegającą kontroli, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej - dokumenty dotyczące urzędowego sprawdzenia, o których mowa w § 2 pkt 32 w zakresie, w jakim dotyczą one przepisów prawa celnego.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 października 2009 r. 18
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2 § 2 pkt 1 lit. i zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
3 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
4 § 2 pkt 9 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
5 § 2 pkt 9 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
6 § 2 pkt 9 lit. f zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. c tiret drugie rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
7 § 2 pkt 17 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
8 § 2 pkt 18 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
9 § 2 pkt 19 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
10 § 2 pkt 27 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
11 § 2 pkt 31 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 października 2016 r. (Dz.U.2016.1737) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 2016 r.
12 § 2 pkt 36 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. f rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
13 § 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
14 § 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
15 § 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
16 § 3 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
17 § 3 pkt 14 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia z dnia 24 maja 2016 r. (Dz.U.2016.731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 2016 r.
18 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rodzajów dokumentów mających znaczenie dla kontroli celnej i osób zobowiązanych do ich przechowywania (Dz. U. Nr 221, poz. 2247 oraz z 2007 r. Nr 234, poz. 1720), które na podstawie art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.182.1424

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli wykonywanych przez Służbę Celną, a także osoby obowiązane do ich przechowywania.
Data aktu: 29/10/2009
Data ogłoszenia: 30/10/2009
Data wejścia w życie: 31/10/2009