Szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 października 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 7 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób sprawowania nadzoru, w tym kontroli, przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zwanego dalej "Ministrem", nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją", w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym przyznawaniem tej pomocy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem".
§  2.
Kontrola w ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, zwana dalej "kontrolą", jest przeprowadzana w Agencji i polega na sprawdzeniu w szczególności:
1)
prawidłowości i terminowości wykonywania przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym w zakresie dotyczącym informowania i rozpowszechniania informacji określonym w art. 76 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.);
2)
przestrzegania wiążących wytycznych i poleceń Ministra związanych z wdrażaniem pomocy technicznej;
3)
zgodności procedur wdrażania pomocy technicznej z przepisami prawa;
4)
przestrzegania przyjętych przez Agencję procedur wdrażania pomocy technicznej;
5)
efektywności i skuteczności wdrażania pomocy technicznej;
6)
wykonania zaleceń pokontrolnych.
§  3.
1.
Kontrolę przeprowadza się po uprzednim zawiadomieniu na piśmie Agencji o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.
2.
W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, kontrolę można przeprowadzić bez wcześniejszego zawiadomienia.
3.
Kontrola jest przeprowadzana na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przez osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej "kontrolującymi".
4.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1)
datę i miejsce wystawienia;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
imiona i nazwiska kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli, stanowiska służbowe kontrolujących, nazwę komórki organizacyjnej, w której kontrolujący są zatrudnieni, i rodzaj dokumentu tożsamości kontrolujących;
4)
miejsce przeprowadzenia kontroli;
5)
termin przeprowadzenia kontroli;
6)
określenie zakresu kontroli;
7)
podpis Ministra, osoby go zastępującej albo przez niego upoważnionej w tym zakresie i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;
8)
termin ważności upoważnienia.
§  4.
1.
Kontrolujący ma prawo w zakresie kontroli do:
1)
swobodnego poruszania się po terenie jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli;
2)
wglądu do dokumentów związanych z działalnością Agencji podlegającą kontroli oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3)
przeprowadzenia oględzin składników majątkowych Agencji;
4)
żądania od pracowników Agencji ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5)
zabezpieczenia dowodów;
6)
wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
2.
Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa.
3.
Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w Agencji.
4.
Agencja zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  5.
1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Zebrane w toku kontroli dowody kontrolujący w razie potrzeby zabezpieczają, w szczególności przez:
1)
oddanie na przechowanie za pokwitowaniem Prezesowi Agencji lub upoważnionemu pracownikowi Agencji;
2)
przechowanie w jednostce organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
§  6.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu składników majątkowych Agencji albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli albo osoby przez niego upoważnionej.
3.
Z przebiegu oględzin sporządza się na piśmie protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które podpisują i otrzymują kontrolujący oraz osoby określone w ust. 2.
§  7.
1.
Z kontroli w Agencji jest sporządzana na piśmie informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Agencja, a drugi Minister.
2.
Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
miejsce przeprowadzenia kontroli;
4)
określenie zakresu kontroli i czynności kontrolnych wykonanych w ramach tej kontroli;
5)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;
6)
wskazanie imion, nazwisk oraz stanowisk służbowych kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;
7)
opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;
8)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie:
a)
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,
b)
odmowy podpisania informacji pokontrolnej;
9)
wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.
3.
Informacja pokontrolna jest wysyłana do Agencji w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
4.
Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
5.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, Prezes Agencji jest informowany na piśmie.
6.
Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona.
7.
Agencja wysyła Ministrowi podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
§  8.
1.
Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji, w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2.
Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, gdy to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.
3.
Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 7, z wyjątkiem ust. 2 pkt 8 lit. a, stosuje się odpowiednio.
4.
Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący wskazują na piśmie zgłaszającemu zastrzeżenia przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
§  9.
1.
Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając, w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo od dnia otrzymania stanowiska, o którym mowa w § 8 ust. 4, pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia przyczyn tej odmowy kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3.
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
§  10.
1.
Minister, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje Agencji.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń zawartych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Prezes Agencji jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach, mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie ich powstaniu w przyszłości, lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  11.
Minister w razie potrzeby może żądać, w zakresie przez niego wskazanym, przeprowadzenia przez Agencję audytu wewnętrznego dotyczącego wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej.
§  12.
W ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, Minister:
1)
jest zawiadamiany przez Agencję o udostępnieniu potencjalnym beneficjentom, w szczególności na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informacji dotyczących pomocy technicznej oraz o aktualizacji tych informacji;
2)
otrzymuje od Agencji sprawozdania z wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.192.1487

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 28/10/2009
Data ogłoszenia: 18/11/2009
Data wejścia w życie: 03/12/2009