Warunki bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stadiony, na których mogą odbywać się mecze piłki nożnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 10 czerwca 2010 r.
w sprawie warunków bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stadiony, na których mogą odbywać się mecze piłki nożnej

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stadiony, na których mogą odbywać się mecze piłki nożnej, zwane dalej "stadionami", w zakresie:
1)
rozwiązań technicznych pozwalających na kierowanie przepływem i kontrolę osób uczestniczących w meczach piłki nożnej;
2)
wprowadzenia identyfikacji osób uczestniczących w meczach piłki nożnej;
3)
wyposażenia stadionów w infrastrukturę obejmującą zintegrowane stanowiska dowodzenia, sposób rozmieszczenia osób uczestniczących w meczu piłki nożnej, system kontroli wejść i wyjść, zaplecze parkingowe oraz węzły komunikacyjne.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych;
2)
drogach ewakuacyjnych - należy przez to rozumieć drogi ewakuacyjne w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.2));
3)
drogach pożarowych - należy przez to rozumieć drogi pożarowe w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 353).
§  3.
1.
Stadiony wyposaża się w elementy infrastruktury i urządzenia pozwalające na kierowanie przepływem i kontrolę osób uczestniczących w meczach piłki nożnej, w szczególności organizuje się ciągi komunikacyjne umożliwiające osobom uczestniczącym w meczu piłki nożnej przemieszczanie się na obszarze stadionu, w tym od miejsca weryfikacji biletu wstępu lub innego dokumentu uprawniającego do wstępu na mecz piłki nożnej, zwanego dalej "dokumentem wstępu", do miejsca siedzącego.
2.
Infrastruktura i urządzenia, o których mowa w ust. 1, umożliwiają wykonanie przez służbę porządkową i służbę informacyjną czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, w sposób niezakłócający przepływu osób uczestniczących w meczu piłki nożnej.
3.
Ciągi komunikacyjne na stadionie wyposaża się w znaki i tablice informacyjne, w tym w znaki bezpieczeństwa, które ułatwiają osobom uczestniczącym w meczu piłki nożnej niezakłócone przemieszczanie się przed rozpoczęciem meczu do miejsca siedzącego, którego numer umieszczony jest na dokumencie wstępu, a po zakończeniu meczu niezakłócone opuszczenie stadionu.
4.
Ciągi komunikacyjne na stadionie organizuje się w taki sposób, aby w oparciu o opinię o przewidywanych zagrożeniach, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy, zminimalizować możliwość wywołania przez osoby uczestniczące w meczu piłki nożnej zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego.
5.
W ciągach komunikacyjnych na stadionie rozmieszcza się przedstawicieli służby informacyjnej, tak aby w szczególności wskazali oni osobom uczestniczącym w meczu piłki nożnej drogę do odpowiedniego sektora trybuny lub do wyjścia ze stadionu lub też podali informację o lokalizacji najbliżej położonych obiektów gastronomicznych, handlowych, punktów pomocy medycznej oraz sanitariatów.
§  4.
1.
Drogi ewakuacyjne spełniają wymagania określone w przepisach, o których mowa w § 2 pkt 2, oraz umożliwiają sprawne przeprowadzenie ewakuacji.
2.
Ciągi komunikacyjne oraz drogi ewakuacyjne zapewniają swobodny, niezakłócony przepływ osób uczestniczących w meczu piłki nożnej.
3.
Ciągi komunikacyjne wyposaża się w znaki i tablice informacyjne, w szczególności w miejscach skrzyżowań lub rozwidleń, ułatwiające kierowanie przepływem osób do odpowiednich miejsc stadionu, w tym w szczególności do sektorów.
4.
Obiekty gastronomiczne, handlowe, sanitariaty oraz inne obiekty tymczasowe rozmieszcza się w taki sposób, aby osoby z nich korzystające nie stwarzały utrudnień dla ruchu pozostałych osób uczestniczących w meczu piłki nożnej oraz pojazdów użytkowanych w obrębie stadionu.
5.
W przypadku meczu piłki nożnej odbywającego się przy sztucznym oświetleniu stadion wyposaża się w system awaryjnego oświetlenia ewakuacyjnego, stosowany w miejscach dostępnych dla osób uczestniczących w meczu piłki nożnej, drogach ewakuacyjnych oraz pomieszczeniach dla służb kierujących zabezpieczeniem meczu.
6.
Stadion wyposaża się w system umożliwiający przekazywanie komunikatów dźwiękowych wszystkim osobom uczestniczącym w meczu piłki nożnej. Nagłośnienie systemu zapewnia słyszalność podawanych komunikatów w każdych warunkach. System przekazywania komunikatów dźwiękowych wyposaża się w awaryjne zasilanie w energię elektryczną.
§  5.
Niedozwolona jest sprzedaż towarów, w tym żywności i napojów, w twardych opakowaniach, które wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem mogą stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, w szczególności wykonanych ze szkła, metalu, drewna lub tworzyw sztucznych, w punktach handlowych lub gastronomicznych, które znajdują się w obrębie ciągu komunikacyjnego.
§  6.
1.
Identyfikacja osób uczestniczących w meczu piłki nożnej obejmuje przetwarzanie danych osobowych tych osób w zakresie, o którym mowa w art. 13 ust. 4 ustawy.
2.
Identyfikacja, o której mowa w ust. 1, umożliwia weryfikację uprawnień osób uczestniczących w meczu piłki nożnej do przebywania na stadionie podczas meczu piłki nożnej, jak również spełnienie przez organizatora obowiązków wynikających z art. 15 ust. 2 i 3 ustawy.
3.
W przypadku stadionów, na których rozgrywane są mecze piłki nożnej w ramach ligi zawodowej, identyfikację osób, o której mowa w ust. 1, może wspomagać elektroniczny system identyfikacji osób, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy.
4.
Urządzenia techniczne wspomagające kontrolę dostępu do określonych miejsc, w szczególności bramki lub kołowrotki, instaluje się w taki sposób, aby nie powodowały zatorów i gwarantowały płynny przepływ osób uczestniczących w meczu piłki nożnej.
5.
Urządzenia, o których mowa w ust. 4, nie mogą być instalowane na drogach ewakuacyjnych.
§  7.
1.
Zintegrowane stanowisko dowodzenia organizuje się w wyodrębnionym pomieszczeniu dostępnym dla służb kierujących zabezpieczeniem meczu piłki nożnej, a w szczególności dla kierownika do spraw bezpieczeństwa oraz służb ratowniczych i Policji.
2.
Zintegrowane stanowisko dowodzenia zapewnia:
1)
koordynację działań prowadzonych w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa meczu piłki nożnej;
2)
monitorowanie i rejestrację zachowań osób uczestniczących w meczu piłki nożnej na stadionie oraz wokół niego.
§  8.
1.
Miejsca na trybunach przeznaczone dla osób uczestniczących w meczu piłki nożnej wyodrębnia się w oznaczone sektory.
2.
Każdą z osób uczestniczących w meczu piłki nożnej na stadionie kieruje się do sektora, w którym znajduje się miejsce siedzące, którego numer umieszczony jest na dokumencie wstępu.
3.
Jeżeli opinia o przewidywanych zagrożeniach, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy, wskazuje na możliwość stworzenia przez osoby uczestniczące w meczu piłki nożnej, będące kibicami poszczególnych drużyn, zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas trwania meczu piłki nożnej, wówczas osoby te kieruje się do sektorów odseparowanych od siebie, tak aby zminimalizować możliwość wywołania zagrożenia.
4.
Sektory wyposaża się w wejścia i wyjścia gwarantujące odpowiednią przepustowość osób uczestniczących w meczu piłki nożnej, w szczególności gdy zachodzi potrzeba przeprowadzenia ewakuacji tych osób.
§  9.
1.
Pomieszczenia i miejsca na stadionie nieprzeznaczone dla osób uczestniczących w meczu piłki nożnej wyposaża się w urządzenia uniemożliwiające dostęp do nich osobom nieupoważnionym oraz oznakowuje się w sposób jednoznacznie zakazujący wstępu.
2.
Miejsca, o których mowa w ust. 1, objęte są kontrolą dostępu, w szczególności są nadzorowane przez członków służby porządkowej lub objęte systemem monitoringu wizyjnego.
§  10.
1.
Zaplecze parkingowe stadionu obejmuje parkingi i drogi dojazdowe niekolidujące z przebiegiem dróg dojścia i wyjścia osób uczestniczących w meczu piłki nożnej oraz z przebiegiem dróg ewakuacyjnych.
2.
Parkingi przydziela się do poszczególnych sektorów na trybunach oraz rozmieszcza się w taki sposób, aby dojście od parkingu do właściwego sektora odbywało się w możliwie najkrótszym czasie. Poszczególne parkingi wyposaża się w znaki i tablice informacyjne wskazujące dojście do poszczególnych wejść na stadion oraz do poszczególnych sektorów.
3.
Przydzielenie parkingów następuje w taki sposób, aby w oparciu o opinię o przewidywanych zagrożeniach, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy, zminimalizować możliwość wywołania przez osoby uczestniczące w meczu piłki nożnej, będące kibicami poszczególnych drużyn, zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego.
4.
W ramach zaplecza parkingowego wydziela się parkingi przeznaczone dla pojazdów służb ratowniczych i Policji.
§  11.
1.
Węzły komunikacyjne, drogi ewakuacyjne oraz drogi pożarowe wyposaża się w oznakowanie ułatwiające korzystanie z nich zgodnie z ich przeznaczeniem.
2.
Węzły komunikacyjne są nadzorowane przez służbę porządkową, służbę informacyjną lub są objęte systemem monitoringu wizyjnego.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że:
1)
§ 6 stosuje się od dnia 1 sierpnia 2010 r. - dla stadionów, na których odbywają się mecze piłki nożnej rozgrywane poza ramami ligi zawodowej;
2)
§ 4 i 10 stosuje się od dnia 1 sierpnia 2011 r. - dla stadionów, o których mowa w pkt 1.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 99, poz. 665, Nr 127, poz. 880, Nr 191, poz. 1373 i Nr 247, poz. 1844, z 2008 r. Nr 145, poz. 914, Nr 199, poz. 1227, Nr 206, poz. 1287, Nr 210, poz. 1321 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 160, poz. 1276 i Nr 161, poz. 1279 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 474, Nr 106, poz. 675, Nr 119, poz. 804 i Nr 121, poz. 809.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024