Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 1 września 2010 r.
w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

Na podstawie art. 40h ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy tryb postępowania w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania;
2)
wzory: wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania, zgody na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania i aktu pełnomocnictwa do głosowania;
3)
wzór i sposób prowadzenia oraz aktualizacji wykazu sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania.
§  2. 
W sprawach wniosków, doręczeń oraz wezwań, w zakresie nieuregulowanym w niniejszym .u, przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)) stosuje się odpowiednio.
§  3. 
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio w wyborach wójtów, burmistrzów, prezydentów miast w sprawach wniosków złożonych po dniu pierwszego głosowania, o ile przeprowadza się ponowne głosowanie.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania i jego wzór

§  4. 
1. 
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania, zwany dalej "wnioskiem", o którym mowa w art. 40c ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, zwanej dalej "ustawą", wnosi się, począwszy od dnia wejścia w życie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo zarządzenia wojewody w sprawie zarządzenia wyborów, nie później jednak niż do 10. dnia przed dniem wyborów. Za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy.
2. 
Wniosek złożony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo zarządzenia wojewody w sprawie zarządzenia wyborów pozostawia się bez rozpoznania.
§  5. 
1. 
Wniosek składa się na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.
3. 
O ile we wniosku nie zostanie zastrzeżone inaczej, w postępowaniu w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wyborcę reprezentuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
4. 
Wzór zgody na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
W przypadku gdy wniosek spełnia warunki, o których mowa w art. 40a, art. 40b oraz art. 40c ust. 2 i 3 ustawy, wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy niezwłocznie uzgadnia z wyborcą lub z osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania. W razie braku uzgodnienia terminu termin wyznacza wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wniosku, który został uzupełniony po wezwaniu.
3. 
Przed uzgodnionym lub wyznaczonym terminem sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy sporządza w 3 egzemplarzach projekt aktu pełnomocnictwa do głosowania, nadając mu kolejny niepowtarzalny numer wykazu.
4. 
W przypadku gdy w uzgodnionym lub wyznaczonym terminie sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie jest możliwe z powodu nieobecności wyborcy, wniosek pozostawia się w aktach sprawy bez nadania dalszego biegu.
5. 
Wyborca jest obowiązany przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania potwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) lub innym upoważnionym pracownikiem urzędu gminy, wolę udzielenia pełnomocnictwa do głosowania osobie, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie.
6. 
Wniosek niepotwierdzony w sposób, o którym mowa w ust. 5, pozostawia się w aktach sprawy bez nadania dalszego biegu.
7. 
W przypadku pozostawienia wniosku bez nadania dalszego biegu w aktach sprawy wpis w wykazie powstały w związku ze sporządzeniem projektu aktu pełnomocnictwa do głosowania przekreśla się, czyniąc adnotację o przyczynach wykreślenia.
§  7. 
1. 
Przed udzieleniem pełnomocnictwa do głosowania wyborca lub osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, są obowiązani do sprawdzenia poprawności danych zawartych w akcie pełnomocnictwa do głosowania. Stwierdzone oczywiste omyłki lub błędy pisarskie prostuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy, czyniąc stosowne adnotacje na wszystkich egzemplarzach aktu pełnomocnictwa do głosowania.
2. 
Wyborca, udzielając pełnomocnictwa do głosowania, składa podpis na przygotowanych projektach aktu pełnomocnictwa do głosowania w obecności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który potwierdza ten fakt przez złożenie własnego podpisu.
3. 
Wolę udzielenia pełnomocnictwa do głosowania przez wyborcę niemogącego lub nieumiejącego złożyć podpisu stwierdza przez złożenie własnego podpisu wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy, o ile wola wyborcy została potwierdzona w sposób niebudzący wątpliwości.
4. 
Akt pełnomocnictwa do głosowania przeznaczony dla osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, doręcza się tej osobie w miejscu jego sporządzenia albo, w zależności od wskazania w zgodzie na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, pozostawia się do odbioru w urzędzie gminy lub doręcza się pod wskazany adres. W razie niewskazania miejsca doręczenia pełnomocnictwa do głosowania lub nieobecności osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania przy sporządzaniu aktu pełnomocnictwa do głosowania, akt pełnomocnictwa do głosowania pozostawia się do odbioru w urzędzie gminy.
5. 
Wzór aktu pełnomocnictwa do głosowania stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Wezwanie do usunięcia wad wniosku, o którym mowa w art. 40d ust. 1 ustawy, oprócz wskazania wad wniosku powinno zawierać pouczenie o tym, że nieusunięcie wad w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania będzie skutkować odmową sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.
2. 
Odmowę sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania, o której mowa w art. 40d ust. 2 ustawy, sporządza się na piśmie.

Rozdział  3

Prowadzenie i aktualizacja wykazu sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania oraz jego wzór

§  9. 
1. 
Wykaz sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania, zwany dalej "wykazem", prowadzi urząd gminy, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2. 
Wzór wykazu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. 
Wykaz jest prowadzony w formie księgi lub w postaci elektronicznej, o ile zawiera wszystkie dane przewidziane w tym wzorze, w której każdemu pełnomocnictwu do głosowania nadaje się niepowtarzalny numer wynikający z kolejności wpisów.
4. 
Niezależnie od wykazu prowadzi się akta obejmujące dokumenty dotyczące postępowania w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.
§  10. 
1. 
W wykazie odnotowuje się niezwłocznie datę cofnięcia oraz wygaśnięcia pełnomocnictwa do głosowania.
2. 
Podstawę do odnotowania w wykazie cofnięcia pełnomocnictwa do głosowania stanowi pisemne oświadczenie o cofnięciu pełnomocnictwa do głosowania, w którym wola wyborcy została potwierdzona podpisem złożonym w obecności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy albo przed właściwą obwodową komisją wyborczą.
3. 
W przypadku wyborcy niemogącego lub nieumiejącego złożyć podpisu podstawę do odnotowania w wykazie cofnięcia pełnomocnictwa do głosowania stanowi protokół potwierdzający wolę cofnięcia przez wyborcę pełnomocnictwa do głosowania, o ile została ona potwierdzona w sposób niebudzący wątpliwości, sporządzony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy albo przewodniczącego właściwej obwodowej komisji wyborczej.
4. 
Za datę cofnięcia pełnomocnictwa do głosowania przyjmuje się dzień złożenia oświadczenia woli przez wyborcę.
§  11. 
1. 
Jednocześnie ze spisem wyborców wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej, dla celów aktualizacji wykazu, listę wyborców, którzy udzielili pełnomocnictwa do głosowania, wpisanych do spisu wyborców, zawierającą dane umieszczone w wykazie.
2. 
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje przewodniczącego właściwej obwodowej komisji wyborczej o zmianach w wykazie, które nastąpiły po przekazaniu listy, o której mowa w ust. 1, do zakończenia głosowania.
3. 
W celu aktualizacji wykazu przewodniczący właściwej obwodowej komisji wyborczej niezwłocznie przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) oświadczenia o cofnięciu pełnomocnictwa do głosowania oraz informację o pełnomocnictwach do głosowania, które wygasły, po zakończeniu głosowania, wraz z innymi dokumentami z wyborów.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1760, z 2005 r. Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 34, poz. 242, Nr 146, poz. 1055, Nr 159, poz. 1127 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 48, poz. 327 i Nr 112, poz. 766, z 2008 r. Nr 96, poz. 607 i Nr 180, poz. 1111, z 2009 r. Nr 213, poz. 1651 i 1652 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 356.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230 i Nr 167, poz. 1131.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

WNIOSEK O SPORZĄDZENIE AKTU PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

ZGODA NA PRZYJĘCIE PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

AKT PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WYKAZ SPORZĄDZONYCH AKTÓW PEŁNOMOCNICTWA DO GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa urzędu gminy

1.

KOLEJNY

NUMER

WYKAZU

2. NUMER AKTU

PEŁNOMOCNICTWA

3. DANE WYBORCY 4. DANE PEŁNOMOCNIKA 5. NUMER

WNIOSKU

6. DATA

SPORZĄDZENIA

AKTU

PEŁNOMOCNICTWA

7. DATA COFNIĘCIA

LUB WYGAŚNIĘCIA

PEŁNOMOCNICTWA

8.

UWAGI

3a. Imię

i nazwisko

3b.

Imię

ojca

3c. PESEL

(dla obywatela

UE niebędacego

obywatelem

polskim -

nr paszportu

lub nazwa

i nr innego

dokumentu

stwierdzającego

tożsamość)

4a. Imię

i nazwisko

4b.

Imię

ojca

4c. PESEL

(dla obywatela

UE

niebędacego

obywatelem

polskim -

nr paszportu

lub nazwa

i nr innego

dokumentu

stwierdzającego

tożsamość)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024