Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 23 września 2010 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę

Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczanych na cele określone w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "Ministrem", w ramach środków finansowych przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę wyodrębnia w planie finansowym środki na realizację zadań:
1)
dla Polskiej Akademii Umiejętności, podmiotów działających na rzecz nauki i bibliotek naukowych, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy;
2)
wynikających z potrzeb własnych Ministra.
§  3. 
Środki na realizację zadań działalności upowszechniającej naukę mogą być przyznane na okres nie dłuższy niż 2 lata.
§  4. 
Środki na realizację zadań wynikających z potrzeb własnych Ministra są ustalane w planie zadaniowym działalności upowszechniającej naukę.
§  5. 
1. 
Środki, o których mowa w § 2 pkt 1, są przyznawane w drodze decyzji na podstawie wniosku sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, złożone w formie papierowej i elektronicznej, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. Wnioski niekompletne zwraca się wnioskodawcy z zawiadomieniem informującym wnioskodawcę o przyczynach zwrotu i o możliwości uzupełnienia braków w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia oraz z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
3. 
Wnioski są opiniowane przez zespół powołany na podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwany dalej "zespołem". Opinia zespołu zawiera propozycję dotyczącą wysokości przyznania środków finansowych lub odmowy ich przyznania oraz uzasadnienie tej propozycji. Zespół przedstawia Ministrowi propozycję finansowania zadań.
4. 
Zespół sporządza ocenę wniosków w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
§  6. 
1. 
Wnioski o finansowanie działalności upowszechniającej naukę składa się w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, którego dotyczy planowane do realizacji zadanie, lub do dnia 31 marca roku, którego dotyczy planowane do realizacji zadanie.
2. 
W przypadku zadania szczególnie ważnego dla realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, niemożliwego do zaplanowania w terminach określonych w ust. 1, do rozpatrzenia może zostać skierowany wniosek złożony bez zachowania tych terminów.
§  7. 
1. 
Środki finansowe na realizację zadań działalności upowszechniającej naukę, o których mowa w § 2 pkt 1, są przekazywane podmiotowi wnioskującemu na podstawie umowy.
2. 
Podmiot, któremu Minister przyznał środki, przedkłada podpisany projekt umowy w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji. Niedotrzymanie tego terminu traktuje się jako odstąpienie podmiotu od zawarcia umowy.
3. 
Zmiana warunków umowy może być dokonana na wniosek strony umowy złożony nie później niż 30 dni przed zakończeniem jej realizacji.
4. 
Środki finansowe na realizację zadań wynikających z potrzeb własnych ministra są przekazywane podmiotom na podstawie umowy, faktury lub noty księgowej.
§  8. 
1. 
Przy rozpatrywaniu wniosków o finansowanie działalności upowszechniającej naukę uwzględnia się następujące kryteria:
1)
znaczenie wnioskowanych zadań dla realizacji celów polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej oraz dla rozwoju społecznego i gospodarczego kraju;
2)
zasięg i skalę oddziaływania wnioskowanego zadania;
3)
ocenę możliwości wykonania zadań przez wnioskodawcę oraz zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu zadań;
4)
prawidłowość wywiązania się wnioskodawcy z podejmowanych uprzednio zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę.
2. 
Do określenia wysokości dofinansowania na zadania wydawnicze stosuje się podstawową stawkę dofinansowania do jednego arkusza wydawniczego dla monografii, czasopisma oraz publikacji on-line, ogłaszaną w formie komunikatu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego Ministra, zwanego dalej "ministerstwem". W szczególnie uzasadnionych przypadkach wysokość podstawowej stawki może być zwiększona lub obniżona na podstawie opinii zespołu, o którym mowa w § 5 ust. 3. W przypadku publikacji rozprowadzanej bezpłatnie i nieposiadającej ceny sprzedaży dofinansowanie może być przyznane wyłącznie na wydanie jej w formie elektronicznej.
§  9. 
1. 
Podmiot, który otrzymał środki finansowe na realizację zadań objętych działalnością upowszechniającą naukę, składa w formie pisemnej i elektronicznej raport z realizacji zadań, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia, w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadania określonego w decyzji lub umowie.
2. 
Raporty są rozpatrywane pod względem merytorycznym przez zespół, a pod względem finansowym - przez właściwe komórki organizacyjne ministerstwa.
3. 
Przy ocenie raportów uwzględnia się następujące kryteria:
1)
jakość wykonanych zadań;
2)
stopień osiągnięcia planowanych celów ujętych we wniosku;
3)
zgodność zakresu wykonanych zadań z decyzją lub umową;
4)
wykorzystanie środków finansowych zgodnie z przeznaczeniem oraz zasadność poniesionych wydatków w stosunku do uzyskanych wyników.
4. 
Ocena raportu z realizacji zadania zawiera informacje o rozliczeniu zadania i wniosek o uznaniu decyzji lub umowy za:
1)
wykonaną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych określonych w umowie;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych określonych w umowie.
5. 
Minister zatwierdza rozliczenie wykonania zadania.
6. 
Po zakończeniu realizacji zadania niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy ministerstwa w terminie 14 dni od dnia zakończenia zadania określonego w decyzji lub w umowie.
§  10. 
1. 
Niezłożenie w terminie raportu stanowi podstawę do żądania zwrotu środków finansowych.
2. 
Podmiot otrzymujący środki finansowe na działalność upowszechniającą naukę ponosi odpowiedzialność za wydatkowanie tych środków zgodnie z decyzją lub umową.
3. 
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli, że przekazany raport nie został sporządzony prawidłowo lub jest nierzetelny, Minister może zarządzić ponowne dokonanie oceny wykonania i rozliczenia finansowanych zadań.
4. 
Środki finansowe wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi na rachunek bankowy ministerstwa wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych dla dotacji udzielonych z budżetu państwa.
§  11. 
1. 
Należności finansowe wynikające z rozliczenia decyzji lub umów umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3)
zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2. 
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu otrzymania decyzji lub zawierania umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika.
3. 
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2010 r.2)
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 października 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność wspomagającą badania (Dz. U. Nr 194, poz. 1402 oraz z 2009 r. Nr 94, poz. 777), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

WNIOSEK

o finansowanie działalności upowszechniającej naukę

A. DANE WNIOSKODAWCY

Nazwa i adres wnioskodawcy

Numer telefonu, numer faksu, e-mail, www oraz siedmiocyfrowy identyfikator gminy określony w przepisach

o statystyce publicznej

NIP, REGON

Kierownik jednostki / osoba do kontaktu (imię, nazwisko, telefon, e-mail)

Nazwa banku, nr rachunku

.....................................................................................................................

B.w złotych

PLANOWANE KOSZTY REALIZACJI ZADAŃ

w roku 20.......

Ogółem w tym

ze środków

finansowych

na naukę

1. Promowanie przedsięwzięć innowacyjnych wykorzystujących wyniki

badań naukowych lub prac rozwojowych.

2. Upowszechnianie, promowanie i popularyzowanie osiągnięć nauko-

wych lub naukowo-technicznych, w tym:

1) organizacja konferencji, wystaw lub innych przedsięwzięć
2) prenumerata czasopism naukowych lub popularyzujących naukę
3) promocja nauki w mediach
...
3. Tworzenie, przetwarzanie, udostępnianie i upowszechnianie infor-

macji naukowych i naukowo-technicznych, w tym:

1) zadania wydawnicze
2) zadania bibliotek podmiotów działających na rzecz nauki
3) zadania upowszechniające naukę bibliotek naukowych
4) działalność muzealna lub archiwalna
5) tworzenie i utrzymanie baz danych
...
4. Ekspertyzy, opinie i oceny naukowe.
5. Inne działania szczególnie ważne dla rozwoju nauki.
RAZEM

Liczba zadań ..... wnioskowanych o finansowanie

C. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ

1. INFORMACJE PODSTAWOWE

Charakterystyka zadania, określenie celów i efektów planowanych do osiągnięcia, termin i sposób ich realizacji

oraz uzasadnienie potrzeby finansowania zadania ze środków na naukę w odniesieniu do poszczególnych kry-

teriów, o których mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 września

2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upo-

wszechniającą naukę.

2. INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE

Zadania wydawnicze planowane w roku .....

1. Autor, tytuł.

2. Proponowany wydawca.

3. Termin realizacji zadania.

4. Nazwa instytucji, z którą autor współpracował, przygotowując publikację.

5. Objętość w arkuszach wydawniczych, w tym arkuszy wydawniczych tekstu naukowego (bez reklam, artyku-

łów sponsorowanych itp.).

6. Nakład (liczba egzemplarzy).

7. Informacja o czasopiśmie (publikacji periodycznej), częstotliwość ukazywania, nr ISSN:

1) czy czasopismo (periodyk):

a) zawiera oryginalne i nigdzie wcześniej niepublikowane wyniki naukowe? tak – nie,

b) służy wtórnemu upowszechnianiu istniejącej wiedzy? tak – nie

(przy odpowiedzi "tak" na obydwa pytania proszę podać orientacyjne proporcje procentowe pomiędzy

artykułami odnoszącymi się do lit. a i b);

2) czy publikowane materiały były wcześniej recenzowane? tak – nie

Jeżeli "tak", to jaki procent nadsyłanych prac jest

a) odrzucany, b) poprawiany po recenzjach;

3) język publikacji:

a) polski tak – nie, b) angielski tak – nie, c) inne (podać jakie),

d) niektóre w języku polskim, a niektóre w języku obcym tak – nie (w jakich proporcjach);

4) czy artykuły polskojęzyczne zawierają streszczenia angielskie? tak - nie;

5) inne ważne informacje (np. czy czasopismo jest indeksowane w Current Contents, Science Citation

Index, HRIH, B, jaki ma impact factor).

8. Planowane koszty ogółem, w tym ze środków finansowych na naukę - w złotych:

1) honorarium autorskie;

2) koszty redakcyjne;

3) koszt przygotowalni, koszty drukarskie, inne koszty (wymienić jakie) razem.

9. Planowany koszt 1 arkusza wydawniczego.

10. Planowana cena 1 egzemplarza.

11. Planowane przychody:

1) z prenumeraty zagranicznej;

2) z prenumeraty krajowej;

3) ze sprzedaży bezpośredniej;

4) z reklam;

5) inne (np. z opłat za publikacje, tzw. page charge itp., z projektu badawczego, podać nr, z działalności sta-

tutowej, z innych instytucji, uczelni itp.).

12. Wymagania dotyczące recenzji:

1) do wniosku o dofinansowanie publikacji periodycznych należy dołączyć poprzedni tom publikacji i dwie

oryginalne recenzje wydawnicze (nie rekomendacje) niezależnych ekspertów odpowiedniej specjalności

(dyscypliny naukowej), jeżeli czasopismo lub inna seria wydawnicza była dofinansowywana przez mini-

stra właściwego do spraw nauki w okresie ostatnich trzech lat - jedną recenzję. Nie jest wymagane zło-

żenie recenzji dla wydawnictw zamieszczonych w wykazie czasopism naukowych ministra właściwego

do spraw nauki;

2) do wniosku o dofinansowanie publikacji zwartych należy dołączyć elektroniczną wersję publikacji prze-

znaczonej do druku oraz dwie oryginalne recenzje (nie rekomendacje) niezależnych ekspertów odpo-

wiedniej specjalności (dyscypliny naukowej).

Recenzje powinny dotyczyć tekstu przygotowanego do wydania i zawierać następujące informacje: tytuł i sto-

pień naukowy oraz imię i nazwisko recenzenta, jego miejsce pracy, datę wykonania recenzji, oświadczenie

o braku konfliktu interesów w odniesieniu do recenzowanej pozycji wydawniczej, słowną ocenę zawartości

i poziomu naukowego publikacji wraz z ewentualnymi uwagami krytycznymi, informację, jak blisko nurtu zain-

teresowań naukowych recenzenta leży jej tematyka (w głównym nurcie, pobocznym, jest od niego oddalona),

końcową, syntetyczną ocenę recenzowanej pozycji na tle innych, znanych recenzentowi, wydanych współcześ-

nie publikacji z tego obszaru - przez zaznaczenie jednej z możliwości: znakomita - mieści się wśród 25 %

najlepszych wydanych ostatnio pozycji; bardzo dobra - mieści się wśród 50 % najlepszych wydanych ostatnio

pozycji; średnia - nie jest gorsza od innych wydawanych ostatnio pozycji.

Konferencje naukowe planowane w roku ......

1. Nazwa zadania.

2. Planowany termin, czas trwania i miejsce.

3. Organizator konferencji, przewodniczący komitetu organizacyjnego.

4. Współorganizatorzy konferencji.

5. Skład komitetu organizacyjnego.

6. Zasięg konferencji (np.: międzynarodowa, ogólnopolska, regionalna).

7. Czy konferencja ma charakter cykliczny (tak/nie).

8. Język konferencji.

9. Przewidywana liczba uczestników ogółem: ..........................., w tym zagranicznych ........................... .

10. Wysokość opłaty konferencyjnej (uwaga: nie wlicza się kosztów podróży, zamieszkania, wyżywienia uczest-

ników): pełna .................................... zł, ulgowa .................................... zł.

11. Opis merytoryczny konferencji: tematyka, cel, proponowany program, przewidywana liczba referatów.

12. Zaproszeni wykładowcy.

13. Przewidywana forma upowszechniania wyników konferencji.

14. Planowane koszty ogółem, w tym ze środków finansowych na naukę - w złotych:

1) koszty organizacyjne (wynajęcie sal, sekretariat, korespondencja itp.);

2) koszt zaproszenia wykładowców;

3) honoraria;

4) opracowanie i druk materiałów pokonferencyjnych;

5) inne koszty organizacyjne (wymienić jakie).

15. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy,

w tym oczekiwane wpływy z opłat konferencyjnych;

2) środki współorganizatorów;

3) inne środki (np. sponsorzy).

Działalność bibliotek naukowych planowana w roku .......

1. Nazwa zadania.

2. Termin realizacji.

3. Planowane koszty ogółem, w tym ze środków finansowych na naukę - w złotych.

4. Wyszczególnienie kosztów.

5. Charakterystyka biblioteki według stanu na dzień 31.12. .......... r.:

1) nazwa i adres biblioteki, rok założenia:

a) stan zbiorów (zgodnie z wytycznymi GUS formularz K-04), w tym zbiorów specjalnych (według kryte-

riów stosowanych w odniesieniu do Narodowego Zasobu Bibliotecznego): książki ..........................;

starodruki .......................; rękopisy .......................; muzykalia.........................; kartografia........................;

ikonografia ..........................; dokumenty życia społecznego .........................; mikrofilmy .........................;

audiowizualne .........................; elektroniczne .........................,

b) charakterystyka tematyczna zbiorów,

c) charakter zbiorów (unikatowy w skali regionu, kraju lub inny);

2) udostępnianie zbiorów:

a) dostępność zbiorów (liczba i rodzaj użytkowników, czytelnie, godziny udostępniania),

b) liczba wypożyczeń w ciągu roku, w tym międzybibliotecznych;

3) komputeryzacja biblioteki:

a) posiadane systemy/moduły,

b) dostęp do sieci komputerowych (lokalnych lub/i rozległych),

c) udostępnianie katalogów w Internecie.

Ekspertyzy, opinie i oceny naukowe planowane w roku .....

1. Tytuł ekspertyzy, opinii, oceny naukowej.

2. Wykonawca (nazwa podmiotu lub imię i nazwisko osoby, stopień lub tytuł naukowy).

3. Odbiorca (nazwa podmiotu).

4. Termin realizacji zadania.

5. Planowane koszty ogółem, w tym ze środków finansowych na naukę - w złotych.

6. Informacja o sposobie wyboru wykonawców zadań oraz przewidywane efekty z realizacji zadań.

Inne zadania planowane do realizacji w roku .....

1. Nazwa zadania.

2. Termin i miejsce realizacji zadania.

3. Opis merytoryczny zadania.

4. Planowane koszty ogółem, w tym ze środków finansowych na naukę - w złotych,

z wyszczególnieniem rodzajów kosztów.

5. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) inne środki.

6. Informacja o sposobie wyboru wykonawców zadań.

7. Inne informacje uznane za ważne dla oceny wniosku. Do wniosku należy dołączyć dokumenty odpowiednie

dla rodzaju zadania:

1) opinię właściwego konserwatora zabytków w zakresie udostępniania dla nauki zasobów muzealnych i ar-

chiwalnych;

2) gwarancję lub oświadczenie o terminie emisji w mediach w przypadku produkcji programów radiowych,

telewizyjnych lub filmów.

Miejscowość, data ....................

Główny księgowy/KwestorKierownik jednostki/Organizator biblioteki naukowej

Pieczęć jednostkiPieczęć i podpisPieczęć i podpis

UWAGA:

1. W przypadku składania przez podmiot działający na rzecz nauki wniosku należy przedłożyć dodatkowo doku-

menty potwierdzające wykonywanie działalności upowszechniającej naukę oraz potwierdzające zdolność

prawną oraz zdolność do czynności prawnych (aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, wydany nie

wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, w przypadku spółek handlowych, w tym z udzia-

łem kapitału zagranicznego - umowę lub statut spółki albo kopię jednego z tych dokumentów, poświadczo-

ne za zgodność z oryginałem) oraz informację z wyliczeniem prowadzonych prac na rzecz upowszechniania,

promocji i popularyzacji nauki.

2. W przypadku wniosku o finansowanie zadań planowanych do realizacji w okresie dwuletnim należy podać

dla poszczególnych zadań etapy realizacji wraz z kosztami planowanymi na każdy rok osobno.

3. Przy wnioskowaniu o finansowanie zadań realizowanych w ramach działalności upowszechniającej naukę

podlegających przepisom o pomocy publicznej stosuje się przepisy rozporządzenia wydanego na podstawie

art. 25 ust. 8 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96 poz. 615). Wnios-

kodawca jest obowiązany podać informacje o wysokości uzyskanej pomocy publicznej sporządzone na pod-

stawie przepisów o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej (formularz o pomocy publicznej innej niż

de minimis, oświadczenie o korzystaniu z pomocy de minimis) oraz siedmiocyfrowy identyfikator gminy,

określony w przepisach o statystyce publicznej, w której beneficjent pomocy ma siedzibę, kod województwa,

status prawny przedsiębiorcy, wielkość przedsiębiorcy, podstawową klasę rodzaju działalności gospodarczej

(PKD). Informacje o otrzymanej pomocy publicznej powinny dotyczyć dwóch poprzednich lat podatkowych

oraz bieżącego roku podatkowego, z uwzględnieniem odpowiednio wnioskowanego dofinansowania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

RAPORT

z realizacji zadań finansowanych ze środków na działalność upowszechniającą naukę

w roku 20.....

A. DANE WYKONAWCY

Nazwa i adres wykonawcy

Numer telefonu, numer faksu, e-mail, www

Nr decyzji/umowy

Kierownik jednostki/osoba do kontaktu (imię, nazwisko, telefon, e-mail)

Nazwa banku, nr rachunku

.....................................................................................................................

B.w złotych

PONIESIONE KOSZTY ZADAŃ ZREALIZOWANYCH

w roku 20.......

Ogółem w tym

ze środków

finansowych

na naukę

1. Promowanie przedsięwzięć innowacyjnych wykorzystujących wyniki

badań naukowych lub prac rozwojowych.

2. Upowszechnianie, promowanie i popularyzowanie osiągnięć nauko-

wych lub naukowo-technicznych, w tym:

1) organizacja konferencji, wystaw lub innych przedsięwzięć
2) prenumerata czasopism naukowych lub popularyzujących naukę
3) promocja nauki w mediach
...
3. Tworzenie, przetwarzanie, udostępnianie i upowszechnianie informa-

cji naukowych i naukowo-technicznych, w tym:

1) zadania wydawnicze
2) zadania bibliotek podmiotów działających na rzecz nauki
3) zadania upowszechniające naukę bibliotek naukowych
4) działalność muzealna lub archiwalna
5) tworzenie i utrzymanie baz danych
...
4. Ekspertyzy, opinie i oceny naukowe.
5. Inne działania szczególnie ważne dla rozwoju nauki.
RAZEM liczba zadań ....../...... planowanych/zrealizowanych

C. OPIS ZREALIZOWANYCH ZADAŃ

1. Omówienie stanu wykonania zadań i ich zgodności z planem określonym decyzją lub w umowie.

2. Opis osiągniętych celów i uzyskanych efektów.

3. Informacja finansowa o wysokości i przeznaczeniu poniesionych kosztów oraz o źródłach ich finansowania

– ogółem, w tym: ze środków na naukę, środków własnych i innych.

1. Rozliczenie środków finansowych przyznanych na realizację zadań z zakresu działalności wydawniczej

w roku.......

1. Autor, tytuł.

2. Wydawca.

3. Termin realizacji zadania.

4. Liczba arkuszy wydawniczych (planowana – według wniosku i wykonana).

5. Nakład (planowany - według wniosku i wykonany).

6. Cena 1 egzemplarza.

7. Poniesione koszty ogółem, w tym ze środków budżetowych na naukę – w złotych.

8. Źródła finansowania zadania – w złotych

środki – ogółem, w tym:

1) środki własne jednostki;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki (np. od sponsorów, współrealizatorów zadań).

9. Środki finansowe na naukę niewykorzystane według stanu na dzień 31 grudnia ...... r.

10. Informacja opisowa do części finansowej:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności w kosztach planowanych i zrealizowanych;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności powstałych w toku wykonywania zadań w zakresie zadań

określonych w umowie a zadań faktycznie zrealizowanych.

2. Rozliczenie środków finansowych przyznanych na konferencje naukowe zrealizowane w roku .......

1. Nazwa zadania.

2. Organizator, przewodniczący konferencji.

3. Termin wykonania zadania.

4. Informacja o sposobie wyboru wykonawców do realizacji zadania oraz uzyskanych efektach realizacji za-

dania.

5. Źródła finansowania zadania – w złotych

środki – ogółem, w tym:

1) środki własne jednostki;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki (np. od sponsorów, współrealizatorów zadań).

6. Środki finansowe na naukę niewykorzystane według stanu na dzień 31 grudnia ...... r.

7. Informacja opisowa do części finansowej:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności w kosztach planowanych i zrealizowanych;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności powstałych w toku wykonywania zadań w zakresie zadań

określonych w umowie a zadań faktycznie zrealizowanych.

3. Rozliczenie środków finansowych przyznanych na realizację zadań z zakresu działalności bibliotek nauko-

wych w roku .......

1. Nazwa zadania.

2. Termin realizacji zadania.

3. Źródła finansowania zadania – w złotych

środki – ogółem, w tym:

1) środki własne jednostki;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki (np. od sponsorów, współrealizatorów zadań).

4. Środki finansowe na naukę niewykorzystane według stanu na dzień 31 grudnia ..... r.

5. Informacja opisowa do części finansowej:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności w kosztach planowanych i zrealizowanych;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności powstałych w toku wykonywania zadań w zakresie zadań

określonych w umowie a zadań faktycznie zrealizowanych.

4. Rozliczenie środków finansowych przyznanych na ekspertyzy, opinie i oceny naukowe zrealizowane

w roku .......

1. Tytuł ekspertyzy, opinii, oceny naukowej.

2. Wykonawca (nazwa podmiotu lub imię i nazwisko osoby, stopień lub tytuł naukowy).

3. Odbiorca (nazwa podmiotu).

4. Termin wykonania zadania.

5. Informacja o sposobie wyboru wykonawcy zadania oraz uzyskanych efektach z realizacji zadania.

6. Źródła finansowania zadania – w złotych

środki – ogółem, w tym:

1) środki własne jednostki;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki (np. od sponsorów, współrealizatorów zadań).

7. Środki finansowe na naukę niewykorzystane według stanu na dzień 31 grudnia ..... r.

8. Informacja opisowa do części finansowej:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności w kosztach planowanych i zrealizowanych;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności powstałych w toku wykonywania zadań w zakresie zadań

określonych w umowie a zadań faktycznie zrealizowanych.

5. Inne zadania zrealizowane w roku ..............

1. Nazwa zadania.

2. Termin i miejsce realizacji zadania.

3. Informacja o sposobie wyboru wykonawców zadań.

4. Źródła finansowania zadania – w zł

środki – ogółem, w tym:

1) środki własne jednostki;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki (np. od sponsorów, współrealizatorów zadań).

7. Środki finansowe na naukę niewykorzystane

według stanu na dzień 31 grudnia ........... r.

8. Informacja opisowa do części finansowej:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności w kosztach planowanych i zrealizowanych;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności powstałych w toku wykonywania zadań w zakresie zadań

określonych w umowie a zadań faktycznie zrealizowanych.

9. Inne informacje uznane za ważne dla oceny raportu.

Miejscowość, data ....................

Główny księgowy/KwestorKierownik jednostki/Organizator biblioteki naukowej

Pieczęć jednostkiPieczęć i podpisPieczęć i podpis

UWAGA:

W przypadku rozliczania realizacji zadań finansowanych ze środków na działalność upowszechniającą naukę

przekazanych na podstawie umowy raport powinien zawierać wyszczególnienie zrealizowanych prac oraz po-

niesionych rodzajów kosztów określonych w umowie.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024