Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 29 października 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193, poz. 1397, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1:
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) jest pełnoletnia i nie osiągnęła wieku emerytalnego; za osiągnięcie wieku emerytalnego uważa się ukończenie 60 roku życia przez kobietę i 65 roku życia przez mężczyznę;",

pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005", oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1e w brzmieniu:

"1a. Wielkość ekonomiczną gospodarstwa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się z wykorzystaniem współczynników standardowych nadwyżek bezpośrednich, o których mowa w decyzji Komisji z dnia 7 czerwca 1985 r. ustanawiającej wspólnotową typologię gospodarstw rolnych (85/377/EWG) (Dz. Urz. WE L 220 z 17.08.1985, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 6, str. 198, z późn. zm.), obliczonych dla:

1) rodzajów produkcji prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) okresu 2003-2005 jako okresu referencyjnego, o którym mowa w tej decyzji;

3) czterech polskich okręgów wymienionych w załączniku do rozporządzenia Rady nr 79/65/EWG z dnia 15 czerwca 1965 r. ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i prowadzonej działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej (Dz. Urz. WE L 109 z 23.06.1965, str. 1859; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 1, str. 47, z późn. zm.).

1b. W przypadku gdy dla danego rodzaju produkcji prowadzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie obliczono współczynnika, o którym mowa w ust. 1a, wielkość ekonomiczną gospodarstwa można ustalić z wykorzystaniem współczynnika standardowej nadwyżki bezpośredniej obliczonej dla rodzaju produkcji zgodnego ze wspólnotowym wykazem działalności wymienionym w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych (Dz. Urz. WE L 56 z 02.03.1988, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 8, str. 10, z późn. zm.).

1c. Wielkość ekonomiczną gospodarstwa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się na podstawie danych dotyczących w szczególności:

1) rodzaju i wielkości produkcji prowadzonej w gospodarstwie w roku poprzedzającym rok, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy, z zastrzeżeniem pkt 3 - w przypadku wniosków składanych przed dniem 15 marca;

2) rodzaju i wielkości produkcji prowadzonej w gospodarstwie w roku, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy - w przypadku wniosków składanych od dnia 15 marca;

3) rodzaju i wielkości produkcji prowadzonej w gospodarstwie albo w jego części w roku, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy - w przypadku wniosków składanych przed dniem 15 marca i dotyczących gospodarstw lub ich części, nabytych w okresie od dnia 1 stycznia roku, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy, do dnia złożenia wniosku.

1d. Ustalając wielkość ekonomiczną gospodarstwa, uwzględnia się użytki rolne wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy, przy czym w przypadku użytków rolnych będących przedmiotem posiadania zależnego uwzględnia się tylko te użytki rolne:

1) których posiadanie wynika z umów zawartych na piśmie na okres nie krótszy niż do dnia zawarcia umowy przyznania pomocy lub

2) do których przyznano płatność w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem", lub Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006, co najmniej w roku, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, a jeżeli w danym roku nie przyznano jeszcze płatności, co najmniej w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

1e. Ustalenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa dokonuje się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją".",

c)
w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) była posiadaczem gospodarstwa, z wyłączeniem okresu przed ukończeniem przez tę osobę 16 roku życia, lub",

d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, w przypadku gdy o przyznanie pomocy ubiega się beneficjent działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem, powinien być spełniony najpóźniej w terminie wyznaczonym w związku z przyznaniem pomocy na podstawie przepisów w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.";

2)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. O pomoc mogą wspólnie ubiegać się osoby fizyczne, które:

1) spełniają warunki określone w § 2,

2) planują zakup nowych maszyn lub urządzeń, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, które będą stanowić przedmiot ich współwłasności, w celu używania tych maszyn lub urządzeń w posiadanych gospodarstwach,

3) zawarły pomiędzy sobą, w formie pisemnej, umowę, której czas trwania nie może być krótszy niż 6 lat od dnia złożenia przez te osoby wniosku o przyznanie pomocy, zawierającą w szczególności postanowienia dotyczące zasad wspólnego używania maszyn lub urządzeń, o których mowa w pkt 2, oraz zakresu prac wykonywanych przez każdą z tych osób z użyciem tych maszyn lub urządzeń, przy czym określając zakres prac, należy uwzględnić zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób

- zwane dalej "osobami wspólnie wnioskującymi".";

3)
po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:

"§ 5a. 1. O pomoc na operację dotyczącą priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, mogą ubiegać się: osoba fizyczna, osoby wspólnie wnioskujące, osoba prawna, wspólnicy spółki cywilnej, spółka osobowa w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, jeżeli:

1) spełniają odpowiednio warunki, o których mowa w § 2-5;

2) są wpisani do rejestru producentów, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65 i Nr 97, poz. 799 oraz z 2010 r. Nr 148, poz. 990), i w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy przysługuje im kwota indywidualna, o której mowa w tej ustawie, zwana dalej "kwotą indywidualną", w wysokości co najmniej 20 000 kg;

3) co najmniej od roku prowadzą działalność rolniczą w zakresie produkcji mleka.

2. W przypadku osób wspólnie wnioskujących każda z tych osób powinna spełniać warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w przypadku podmiotów, które nabyły gospodarstwo w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, uznaje się za spełniony, jeżeli w nabytym gospodarstwie działalność rolnicza w zakresie produkcji mleka jest prowadzona co najmniej od roku.";

4)
w § 6 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) osobom wspólnie wnioskującym, jeżeli każda z tych osób spełnia warunki określone w pkt 1 oraz są spełnione warunki określone w § 2a pkt 2 i 3;";

5)
w § 7:
a)
w ust. 1 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), w szczególności w wyniku racjonalizacji technologii produkcji lub wprowadzenia innowacji, zmiany profilu lub skali produkcji, poprawy jakości produkcji lub zwiększenia wartości dodanej produktu, co najmniej o 10 % w odniesieniu do roku bazowego w okresie 5 lat od dnia przyznania pomocy przez Agencję, lub",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1d w brzmieniu:

"1a. W przypadku operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, pomoc przyznaje się, jeżeli:

1) operacja obejmuje wyłącznie inwestycje związane z prowadzeniem działalności rolniczej;

2) operacja spełnia warunki, o których mowa w ust. 1;

3) w związku z realizacją operacji:

a) zostanie rozwinięta produkcja mleka w gospodarstwie albo

b) nastąpi całkowita rezygnacja z produkcji mleka w gospodarstwie.

1b. Przez rozwinięcie produkcji mleka, o której mowa w ust. 1a pkt 3 lit. a, rozumie się spełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w zakresie produkcji mleka.

1c. Przez całkowitą rezygnację z produkcji mleka, o której mowa w ust. 1a pkt 3 lit. b, rozumie się zaprzestanie produkcji mleka w gospodarstwie w celu wprowadzenia do obrotu oraz zbycie posiadanej kwoty indywidualnej.

1d. W przypadku operacji, o której mowa w ust. 1a, realizowanej przez osoby wspólnie wnioskujące, powinno nastąpić rozwinięcie produkcji mleka w gospodarstwie każdej z tych osób albo całkowita rezygnacja z produkcji mleka w gospodarstwie każdej z tych osób.";

6)
w § 8:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty poniesione przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy, lecz nie wcześniej niż w dniu podania przez Prezesa Agencji informacji, o której mowa w § 15 ust. 10, jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w dniu podania tej informacji.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku przyznania pomocy osobom wspólnie wnioskującym do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie koszty zakupu maszyn lub urządzeń, poniesione przez wnioskodawcę od dnia zawarcia umowy z Agencją, jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w tym dniu.",

c)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:

"5a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących refundacji podlegają koszty kwalifikowalne poniesione przez beneficjenta, nie więcej jednak niż:

1) 50 % kosztów kwalifikowalnych, jeżeli żadna z tych osób w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie ukończyła 40 roku życia;

2) 60 % kosztów kwalifikowalnych, jeżeli żadna z tych osób w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie ukończyła 40 roku życia, a operacja jest realizowana na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), określonych w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, obszarach NATURA 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej określonych w przepisach odrębnych.

5b. W przypadku osób wspólnie wnioskujących poziom refundacji, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 i 3 oraz ust. 5a, zwiększa się o 10 punktów procentowych, jeżeli realizowana operacja dotyczy priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.",

d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Za operację realizowaną na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), określonych w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, obszarach NATURA 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej określonych w przepisach odrębnych, uważa się:

1) operację obejmującą wyłącznie budowę, przebudowę, remont połączony z modernizacją budynków lub budowli lub wyposażenie budynków lub budowli wchodzących w skład gospodarstwa, lub wyposażenie pastwisk, zakładanie, wyposażanie sadów lub plantacji wieloletnich położonych na tych obszarach lub

2) operację realizowaną w gospodarstwie, w którym co najmniej 50 % użytków rolnych położonych jest na tych obszarach.",

e)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. W przypadku gdy operacja jest realizowana w gospodarstwach osób wspólnie wnioskujących, przepis ust. 6 pkt 2 stosuje się do każdego z gospodarstw, w których jest realizowana ta operacja.",

f)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:

"7a. W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych:

1) nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo

2) do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego

- o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, koszty te podlegają refundacji w wysokości określonej w ust. 4 pomniejszonej o 10 %.

7b. Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję, gdy na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.",

g)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Przy ustalaniu limitu, o którym mowa w ust. 8, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej w ramach operacji zrealizowanych, w tym zrealizowanych przez osobę fizyczną występującą jako jedna z osób wspólnie wnioskujących, i kwot pomocy przyznanej w ramach operacji niezakończonych, w tym operacji realizowanych przez osobę fizyczną występującą jako jedna z osób wspólnie wnioskujących.",

h)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:

"9a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących pomoc przyznaje się każdej z tych osób w wysokości uzasadnionej zakresem prac wykonywanych przez każdą z nich przy użyciu maszyn lub urządzeń planowanych do zakupu na współwłasność, uwzględniającym zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób.";

7)
w § 9:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Kosztem kwalifikowalnym może być koszt:

1) budowy nowego budynku inwentarskiego przeznaczonego do produkcji trzody chlewnej (chlewni) albo drobiu (kurnika),

2) przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją istniejącego budynku wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz do przechowywania, magazynowania, przygotowywania do sprzedaży lub sprzedaży bezpośredniej, mających na celu przekształcenie go w budynek inwentarski przeznaczony do produkcji trzody chlewnej (chlewni) albo drobiu (kurnika)

- wyłącznie w przypadku, gdy celem operacji jest przeniesienie całej produkcji z istniejącego budynku inwentarskiego będącego w posiadaniu wnioskodawcy do budynku, o którym mowa w pkt 1 albo 2, przy zachowaniu dotychczasowego poziomu produkcji; ograniczenie to nie dotyczy wnioskodawcy, który jest beneficjentem działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem.",

b)
w ust. 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) do dnia podania informacji, o której mowa w § 15 ust. 10, nie były w posiadaniu wnioskodawcy w szczególności na podstawie umowy leasingu, najmu albo użyczenia.",

c)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W przypadku osób wspólnie wnioskujących do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie koszty zakupu nowych maszyn lub urządzeń.";

8)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. 1. Prezes Agencji podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję oraz co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, informację o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w poszczególnych województwach, w tym wniosków o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.

2. Prezes Agencji określa w informacji, o której mowa w ust. 1, dzień rozpoczęcia oraz dzień zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 28 dni.

3. Prezes Agencji może określić w informacji, o której mowa w ust. 1, że przez pierwsze 14 dni terminu, o którym mowa w ust. 2, mogą być składane wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.";

9)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. W jednym roku można złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy.

2. Przepis ust. 1 dotyczy również złożenia wniosku o przyznanie pomocy przez osobę fizyczną występującą jako jedna z osób wspólnie wnioskujących.

3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli na podstawie uprzednio złożonego wniosku o przyznanie pomocy nie przyznano pomocy.";

10)
w § 12 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących wniosek o przyznanie pomocy składa się w oddziale regionalnym Agencji właściwym ze względu na położenie gospodarstw osób wspólnie wnioskujących, przy czym jeżeli gospodarstwa tych osób są położone na obszarze więcej niż jednego województwa, wniosek składa się w tym województwie, w którym jest położona największa część tych gospodarstw.";

11)
w § 13:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu:

"11) kwotę pomocy, o którą ubiega się wnioskodawca;

12) informację, czy operacja dotyczy priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku wniosku o przyznanie pomocy składanego przez osoby wspólnie wnioskujące informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, 7, 9 i 11, podaje się dla każdej z tych osób, przy czym kwotę, o której mowa w ust. 1 pkt 11, podaje się z uwzględnieniem zakresu prac wykonywanych przez każdą z tych osób z użyciem maszyn lub urządzeń planowanych do zakupu.",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się wymagane dokumenty, o których mowa w ust. 4, w tym plan rozwoju gospodarstwa, przygotowany na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.";

12)
w § 14:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dane, które należy podać w wymaganych pozycjach wniosku o przyznanie pomocy, wynikają bezpośrednio z innych pozycji wniosku, z dokumentów dołączonych do wniosku lub zawarte są w ewidencji producentów w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.",

b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez wnioskodawcę w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, z wyłączeniem:

1) zmian wynikających z wezwań Agencji;

2) jednej zmiany w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy oraz zwiększenia kwoty pomocy.";

13)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przez Agencję dla każdego województwa, przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji.

2. Agencja, ustalając kolejność przysługiwania pomocy, uwzględnia wszystkie wnioski o przyznanie pomocy złożone osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w oddziale regionalnym Agencji albo za pośrednictwem biura powiatowego Agencji w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, oraz wszystkie wnioski o przyznanie pomocy złożone przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej operatora publicznego w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, które wpłynęły do oddziału regionalnego Agencji w terminie do 30 dnia od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.

3. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie następujących kryteriów, z zastrzeżeniem § 15a:

1) w przypadku operacji, której realizacja przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA) określonego w § 7 ust. 1 pkt 3 lit. a, punkty przyznaje się w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa w następujący sposób:

a) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 4 do 16 ESU, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 16, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wartości ESU równej 4,

b) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 16 do 40 ESU, przyznaje się od 9 do 10 punktów, przy czym 10 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 28, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 9 punktów dla wartości z krańców tego przedziału,

c) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 40 do 70 ESU, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 40, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wartości ESU równej 70,

d) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi więcej niż 70 ESU, przyznaje się 5 punktów;

2) w przypadku operacji, której realizacja nie przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA) określonego w § 7 ust. 1 pkt 3 lit. a, punkty przyznaje się w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa w następujący sposób:

a) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 4 do 16 ESU, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla wartości ESU równej 16, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wartości ESU równej 4,

b) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 16 do 40 ESU, przyznaje się od 4 do 5 punktów, przy czym 5 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 28, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 4 punktów dla wartości z krańców tego przedziału,

c) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 40 do 70 ESU, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla wartości ESU równej 40, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wartości ESU równej 70,

d) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi więcej niż 70 ESU, przyznaje się 0 punktów;

3) w przypadku operacji, która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa, w następujący sposób:

a) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 4 i mniej niż 16 ESU, przyznaje się 5 punktów,

b) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 16 i mniej niż 40 ESU, przyznaje się 3 punkty,

c) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 40 i mniej niż 70 ESU, przyznaje się 1 punkt,

d) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 70 ESU, przyznaje się 0 punktów.

4. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy na dzień złożenia wniosku. Jeżeli wniosek nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia kolejności, nie przyznaje się punktów.

5. W przypadku osób wspólnie wnioskujących wielkość ekonomiczną gospodarstwa stanowi średnia arytmetyczna z wielkości ekonomicznej gospodarstw będących w posiadaniu tych osób.

6. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.

7. Operację, o której wsparcie ubiegają się osoby wspólnie wnioskujące, uznaje się za operację, której realizacja przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), jeżeli przyczyni się ona do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie każdej z tych osób.

8. W przypadku operacji o takiej samej liczbie punktów w pierwszej kolejności pomoc przysługuje wnioskodawcy, który do dnia złożenia danego wniosku o przyznanie pomocy nie zawarł żadnej umowy, na podstawie której została przyznana pomoc w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem.

9. W przypadku gdy po ustaleniu kolejności zgodnie z ust. 8 konieczne jest ustalenie kolejności w ramach operacji z taką samą liczbą punktów, o kolejności tej decyduje wartość wielkości ekonomicznej gospodarstwa, przy czym kolejność ta jest ustalana od najmniejszej do największej wartości.

10. Prezes Agencji, nie później niż w terminie 40 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informację o kolejności przysługiwania pomocy w danym województwie. Informacja ta jest aktualizowana w przypadkach, o których mowa w ust. 11-13 oraz § 15c ust. 2, nie rzadziej niż co 10 dni.

11. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy, które zostały złożone w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, ale wpłynęły do właściwego oddziału regionalnego Agencji po 30 dniu od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, pomoc przysługuje w kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji, po wnioskach o przyznanie pomocy, których kolejność ustalono zgodnie z ust. 1-9.

12. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy, które zostały złożone w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, do oddziału regionalnego Agencji, który nie jest właściwy, a następnie ustalono dla nich kolejność przysługiwania pomocy w oddziale regionalnym Agencji, który nie jest właściwy, pomoc przysługuje w kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji we właściwym oddziale regionalnym Agencji, po wnioskach o przyznanie pomocy, których kolejność ustalono zgodnie z ust. 1-9.

13. Jeżeli dane zawarte we wniosku o przyznanie pomocy mające wpływ na ustalenie kolejności przysługiwania pomocy ulegną zmianie, dokonuje się aktualizacji informacji o kolejności przysługiwania pomocy w danym województwie wyłącznie w przypadku, gdy z nowych danych wynika, że pomoc przysługuje w dalszej kolejności niż pierwotnie ustalona.

14. Wniosek o przyznanie pomocy rozpatruje się w terminie 4 miesięcy od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 10.

15. Dokonanie przez wnioskodawcę zmiany we wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w § 14 ust. 6 pkt 2, może wydłużyć termin rozpatrzenia wniosku określony w ust. 14, nie więcej jednak niż o miesiąc.

16. Przepis ust. 15 stosuje się odpowiednio w przypadkach, o których mowa w § 20a ust. 1 i 2.

17. W przypadku nierozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy w terminie, o którym mowa w ust. 14, Agencja zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, podając nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 3 miesiące.";

14)
po § 15 dodaje się § 15a-15c w brzmieniu:

"§ 15a. 1. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, złożonych w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 3, o kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów, przyznanych na podstawie następujących kryteriów:

1) w przypadku operacji związanych z rozwijaniem produkcji mleka:

a) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 20 000 do 99 999 kg, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 99 999 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 20 000 kg,

b) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 100 000 do 200 000 kg, przyznaje się od 9 do 10 punktów, przy czym 10 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 150 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 9 punktów dla wartości z krańców tego przedziału,

c) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 200 000 do 400 000 kg, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 200 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 400 000 kg,

d) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi więcej niż 400 000 kg, przyznaje się 5 punktów;

2) w przypadku operacji związanych z całkowitą rezygnacją z produkcji mleka:

a) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 20 000 do 99 999 kg, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 99 999 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 20 000 kg,

b) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 100 000 do 200 000 kg, przyznaje się od 4 do 5 punktów, przy czym 5 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 100 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 4 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 200 000 kg,

c) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 200 000 do 400 000 kg, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 200 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 400 000 kg,

d) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi więcej niż 400 000 kg, przyznaje się 0 punktów;

3) w przypadku operacji, która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wysokości kwoty indywidualnej, w następujący sposób:

a) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 20 000 i mniej niż 100 000 kg, przyznaje się 5 punktów,

b) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 100 000 i mniej niż 200 000 kg, przyznaje się 3 punkty,

c) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 200 000 i mniej niż 400 000 kg, przyznaje się 1 punkt,

d) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 400 000 kg, przyznaje się 0 punktów.

2. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy na dzień złożenia wniosku. Jeżeli wniosek nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia kolejności, nie przyznaje się punktów.

3. W przypadku osób wspólnie wnioskujących wysokość kwoty indywidualnej stanowi średnia arytmetyczna z wysokości kwot indywidualnych będących w posiadaniu tych osób.

4. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.

5. W przypadku gdy po ustaleniu kolejności zgodnie z ust. 1-4 konieczne jest ustalenie kolejności w ramach operacji z taką samą liczbą punktów, o kolejności tej decyduje powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa, przy czym kolejność ta jest ustalana od największej do najmniejszej powierzchni.

6. W przypadku operacji, która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, kolejność, o której mowa w ust. 5, ustala się na podstawie średniej arytmetycznej z wielkości powierzchni użytków rolnych gospodarstw będących w posiadaniu tych osób.

7. W przypadku gdy po ustaleniu kolejności zgodnie z ust. 5 konieczne jest ustalenie kolejności w ramach operacji z taką samą liczbą punktów, o kolejności tej decyduje wysokość kwoty indywidualnej, przy czym kolejność ta jest ustalana od najmniejszej do największej wysokości.

§ 15b. Jeżeli Prezes Agencji określi w informacji, o której mowa w § 10 ust. 1, termin składania wniosków o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, pomoc przysługuje w pierwszej kolejności wnioskodawcom ubiegającym się o przyznanie pomocy w ramach tego priorytetu.

§ 15c. 1. Jeżeli operacja dotycząca priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, nie spełnia warunków, o których mowa w § 7 ust. 1a-1c, albo wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, został złożony po terminie składania tych wniosków określonym zgodnie z § 10 ust. 3, ale w terminie składania wniosków o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 10 ust. 2, pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji, o których mowa w § 15 ust. 1-9, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, pomoc przysługuje po wnioskach o przyznanie pomocy, których kolejność ustalono zgodnie z § 15 ust. 1-9.

3. Jeżeli Prezes Agencji nie określi w informacji, o której mowa w § 10 ust. 1, że przez pierwsze 14 dni terminu, o którym mowa w § 10 ust. 2, mogą być składane wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, mogą być składane w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji, o których mowa w § 15 ust. 1-9, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.";

15)
w § 18:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wniósł prośbę w terminie 45 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;",

b)
uchyla się ust. 3;
16)
po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:

"§ 20a. 1. W przypadku ubiegania się o pomoc przez osoby wspólnie wnioskujące, w razie śmierci lub rezygnacji jednej z tych osób z ubiegania się o przyznanie pomocy, pozostałe osoby wspólnie wnioskujące mogą, w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, zawrzeć nową umowę, o której mowa w § 2a pkt 3, oraz zmienić złożony wniosek o przyznanie pomocy. Agencja w terminie 21 dni od dnia otrzymania informacji o śmierci lub rezygnacji jednej z tych osób informuje na piśmie pozostałe osoby wspólnie wnioskujące o takiej możliwości. Nową umowę i zmieniony wniosek składa się w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji od Agencji przez ostatnią z osób wspólnie wnioskujących.

2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1, tylko jednej z osób wspólnie wnioskujących może być przyznana pomoc, wniosek o przyznanie pomocy złożony przez osoby wspólnie wnioskujące, na pisemną prośbę osoby, której może być przyznana pomoc, może zostać uznany za wniosek o przyznanie pomocy złożony przez osobę fizyczną, jeżeli prośba ta zostanie złożona w terminie 21 dni od dnia otrzymania przez tę osobę pisemnej informacji od Agencji o takiej możliwości.

3. Jeżeli Agencja nie przyzna pomocy co najmniej jednej z osób wspólnie wnioskujących, pomocy nie przyznaje się pozostałym osobom wspólnie wnioskującym.";

17)
w § 21:
a)
w ust. 2 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) zaprzestania produkcji mleka oraz zbycia posiadanej kwoty indywidualnej do dnia złożenia wniosku o płatność albo pierwszego wniosku o płatność, jeżeli beneficjent będzie składał więcej niż jeden wniosek o płatność, oraz niepodejmowania produkcji mleka przez 5 lat - w przypadku operacji, o której mowa w § 7 ust. 1a pkt 3 lit. b.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących zawiera się jedną umowę, która poza postanowieniami i zobowiązaniami, o których mowa w ust. 2, zawiera również:

1) informację o kwocie pomocy przyznanej poszczególnym osobom;

2) zobowiązanie do przedłużenia czasu trwania umowy, o której mowa w § 2a pkt 3, do dnia, w którym upływa pięcioletni okres, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 - w przypadku gdy termin obowiązywania tej umowy upływa przed dniem, w którym upływa pięcioletni okres, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;

3) postanowienia dotyczące zasad i zakresu ponoszenia odpowiedzialności w przypadku niewywiązania się co najmniej jednej z osób z postanowień umowy.",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pięcioletni okres, którego dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 2:

1) pkt 1, 3, 4, 6 i 7, liczy się od dnia przyznania pomocy;

2) pkt 5, liczy się od dnia dokonania przez Agencję płatności:

a) ostatecznej - w przypadku operacji obejmujących wyłącznie inwestycje niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu,

b) w wyniku której po raz pierwszy w ramach operacji zostały zrefundowane koszty kwalifikowalne, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 9 - w przypadku operacji obejmujących wyłącznie inwestycje polegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu,

c) w wyniku której w ramach operacji zostały zrefundowane wszystkie koszty kwalifikowalne, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-8 i ust. 2 - w przypadku operacji obejmujących inwestycje zarówno polegające, jak i niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu.";

18)
w § 22 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku beneficjentów, którymi są osoby wspólnie wnioskujące, każdy z beneficjentów podpisuje oddzielny weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1.";

19)
w § 25:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Beneficjenci, którymi są osoby wspólnie wnioskujące, składają wspólny wniosek o płatność.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Do wniosku o płatność stosuje się odpowiednio przepis § 12 ust. 4.";

20)
w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność stosuje się przepisy § 17-19.";

21)
w § 32 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku beneficjentów, którymi są osoby wspólnie wnioskujące, pomoc może być przyznana następcy prawnemu jednego z takich beneficjentów albo nabywcy gospodarstwa albo jego części, jeżeli zgodę na to wyrażą na piśmie pozostałe osoby wspólnie wnioskujące.";

22)
w § 34 w ust. 1 pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) przeniesienie przez beneficjenta, za zgodą Agencji, w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy, o której mowa w § 21 ust. 1, własności lub posiadania gospodarstwa lub jego części objętych realizacją inwestycji w ramach operacji lub przeniesienie własności lub posiadania nabytych dóbr objętych operacją, jeżeli przeniesienie to nastąpi na rzecz podmiotu, który spełnia warunki przyznania i wypłaty pomocy i przejmie zobowiązania dotychczasowego beneficjenta;

7) zmiana, za zgodą Agencji, w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy, o której mowa w § 21 ust. 1, przeznaczenia nabytych przez beneficjenta dóbr, wyremontowanych lub wybudowanych budynków lub budowli w całości lub w części, jeżeli nowy sposób ich wykorzystania nie naruszy celów i zakresu działania, o którym mowa w § 1.";

23)
w załączniku do rozporządzenia w ust. 9 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) zasadniczego zawodowego - jest świadectwo ukończenia szkoły z uzyskanym tytułem wykwalifikowanego robotnika lub dyplom ukończenia szkoły z tytułem wykwalifikowanego robotnika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie innym niż wymieniony w ust. 2.".

§  2.
Do postępowań w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz do pomocy finansowej przyznanej w ramach tego działania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem § 14 ust. 1a i 6, § 18 ust. 1 pkt 1, § 21 ust. 3, § 27 ust. 2 oraz § 34 ust. 1 pkt 6 i 7 rozporządzenia wymienionego w § 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
1.
Umowy o przyznaniu pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą być zmienione w zakresie postanowień wynikających z § 21 ust. 3, § 27 ust. 2 oraz § 34 ust. 1 pkt 6 i 7 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, jeżeli beneficjent złoży w oddziale regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwym do przyznania pomocy wniosek o zmianę tych postanowień, najpóźniej w terminie 6 miesięcy przed upływem pięcioletniego okresu, o którym mowa w § 21 ust. 3 rozporządzenia określonego w § 1.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje się w terminie miesiąca od dnia otrzymania.
3.
Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, informację o możliwości zmiany umowy w zakresie postanowień wynikających z § 21 ust. 3, § 27 ust. 2 oraz § 34 ust. 1 pkt 6 i 7 rozporządzenia określonego w § 1.
§  4.
Przepisy § 8 ust. 7a i 7b rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się wyłącznie do refundacji kosztów poniesionych na realizację operacji objętej wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 złożonym nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, z tym że w przypadku kosztów poniesionych przez:
1)
podmioty, które są obowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, przepisy te stosuje się od nowego roku obrotowego w rozumieniu przepisów o rachunkowości;
2)
pozostałe podmioty, przepisy te stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 205, poz. 1492, z 2008 r. Nr 47, poz. 279 i Nr 173, poz. 1076 oraz z 2009 r. Nr 48, poz. 389.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.207.1372

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 29/10/2010
Data ogłoszenia: 04/11/2010
Data wejścia w życie: 12/11/2010