Tworzenie, łączenie, podział, reorganizacja, przekształcanie, włączanie lub likwidacja instytutów badawczych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych

Na podstawie art. 8 ust. 6 oraz art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych, zwanych dalej "instytutami", w tym:
1)
komisyjny tryb ustalania stanu majątkowego i organizacyjno-prawnego instytutu;
2)
regulowanie zobowiązań;
3)
zabezpieczenie roszczeń pracowniczych;
4)
zagospodarowanie mienia.

Rozdział  2

Tworzenie instytutów

§  2.
Postępowanie przygotowawcze, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, zwanej dalej "ustawą", ma na celu:
1)
określenie dziedzin i zakresu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz sektorów gospodarki i innych obszarów istotnych dla funkcjonowania państwa, w jakich powstała potrzeba utworzenia instytutu;
2)
ocenę zasadności prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, o których mowa w pkt 1, w formie określonej przepisami ustawy;
3)
określenie możliwości spełnienia warunków wymaganych dla utworzenia instytutu, o których mowa w art. 4 ustawy;
4)
określenie potencjału wdrożeniowego w obszarze dziedzin i zakresu badań naukowych lub prac rozwojowych, o których mowa w pkt 1.
§  3.
W skład zespołu roboczego, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, zwanego dalej "zespołem", wchodzą:
1)
trzy osoby wskazane przez ministra właściwego ze względu na planowaną działalność instytutu, w tym osoba posiadająca wiedzę i doświadczenie w obszarze zastosowań wyników prac badawczych oraz osoba posiadająca wiedzę i doświadczenie w zakresie zarządzania finansami;
2)
dwie osoby wskazane przez ministra właściwego do spraw nauki, reprezentujące dziedzinę nauki właściwą dla tworzonego instytutu.
§  4.
Opinia sporządzana przez zespół, o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, zawiera:
1)
ocenę skutków finansowych utworzenia instytutu, w tym wpływu na sektor finansów publicznych;
2)
ocenę wpływu na konkurencyjność gospodarki przedsiębiorstw oraz rynek pracy;
3)
analizę konkurencji na rynku badań w dziedzinach nauki, w których miałby działać nowo utworzony instytut;
4)
analizę sytuacji aktualnej i przyszłej na rynkach, na których mogłyby być wdrażane wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych prowadzonych przez nowo utworzony instytut.
§  5.
Obsługę prac zespołu zapewnia minister właściwy ze względu na planowaną działalność instytutu.
§  6.
Minister nadzorujący instytut, w terminie 30 dni od dnia utworzenia instytutu, powołuje osobę pełniącą funkcję kierownika instytutu, o której mowa w art. 6 ust. 5 ustawy.

Rozdział  3

Łączenie i podział instytutów

§  7.
1.
Łączenie instytutów polega na:
1)
utworzeniu jednego instytutu z dwóch lub większej liczby instytutów, które w wyniku połączenia tracą osobowość prawną;
2)
włączeniu do instytutu jednego lub większej liczby instytutów, które w wyniku włączenia tracą osobowość prawną.
2.
Instytut, do którego włączono inny instytut lub kilka instytutów, może zachować dotychczasową nazwę.
§  8.
Podział instytutu polega na:
1)
utworzeniu z instytutu dwóch lub większej liczby instytutów;
2)
wydzieleniu z instytutu komórki organizacyjnej w celu włączenia do innego instytutu;
3)
wydzieleniu z instytutu określonych komórek organizacyjnych w celu utworzenia nowego instytutu lub instytutów.
§  9.
1.
Akt o połączeniu instytutów zawiera:
1)
oznaczenie łączonych instytutów, przez wskazanie:
a)
nazwy i siedziby,
b)
numerów identyfikacyjnych REGON,
c)
numerów identyfikacji podatkowej NIP;
2)
określenie instytutu utworzonego w wyniku połączenia instytutów;
3)
określenie terminu połączenia instytutów;
4)
określenie składników majątkowych, w tym tytułu prawnego do nieruchomości, które w wyniku połączenia wejdą w skład majątku instytutu, o którym mowa w § 7.
2.
Jeżeli łączenie instytutów następuje w czasie roku obrotowego, akt o połączeniu powinien zawierać także zasady łączenia planów rzeczowo-finansowych instytutów oraz podziału nagród, premii i innych świadczeń.
§  10.
Akt o podziale instytutu zawiera:
1)
określenie instytutu podlegającego podziałowi, przez wskazanie:
a)
nazwy i siedziby,
b)
numeru identyfikacyjnego REGON,
c)
numeru identyfikacji podatkowej NIP;
2)
określenie terminu podziału instytutu;
3)
określenie instytutów, które zostaną utworzone w wyniku podziału lub do których będą dołączone komórki organizacyjne instytutu podlegającego podziałowi;
4)
określenie komórek organizacyjnych, które będą wydzielone z instytutu w celu ich włączenia do innych instytutów lub instytutów powstałych w wyniku podziału;
5)
ustalenia dotyczące sposobu podziału mienia oraz rozliczeń z tytułu zobowiązań i przejęcia uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych.
§  11.
1.
Instytuty powstałe w wyniku łączenia lub podziału przejmują pracowników i mienie instytutów, z których je utworzono.
2.
Instytut powstały w wyniku łączenia przejmuje należności i zobowiązania łączonych instytutów.
3.
Instytuty powstałe w wyniku podziału przejmują solidarnie należności i zobowiązania instytutów podlegających podziałowi.
4.
Podział zobowiązań instytutu podlegającego podziałowi może być dokonany w drodze umowy, za zgodą wierzycieli.
5.
Do pracowników łączonych i dzielonych instytutów stosuje się art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.1)).
§  12.
1.
W celu dokonania oceny stanu majątkowego i organizacyjno-prawnego łączonych i dzielonych instytutów oraz opracowania warunków, na jakich zostaną dokonane ich połączenie lub podział, minister nadzorujący instytuty powołuje komisję i wyznacza jej przewodniczącego. W przypadku gdy instytuty są nadzorowane przez więcej niż jednego ministra, komisję powołuje i przewodniczącego wyznacza minister nadzorujący instytut, który osiągnął najwyższe przychody z tytułu komercjalizacji własnej działalności badawczo-rozwojowej w okresie ostatnich 3 lat.
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut podlegający podziałowi lub po jednym przedstawicielu ministrów nadzorujących łączone instytuty;
2)
dyrektorzy instytutów podlegających łączeniu lub dyrektor instytutu podlegającego podziałowi;
3)
po jednym przedstawicielu rad naukowych każdego z instytutów podlegających łączeniu lub podziałowi;
4)
ekspert w dziedzinie gospodarczych zastosowań wyników działalności badawczo-rozwojowej instytutu podlegającego podziałowi lub łączonych instytutów wskazany przez ministra nadzorującego instytut.
3.
W pracach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym:
1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
2)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw nauki;
3)
po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych z każdego instytutu.
4.
Komisja, o której mowa w ust. 1, powołana w związku z planowanym podziałem instytutu, sporządza szczegółowe propozycje podziału instytutu, a także propozycje podziału mienia i zobowiązań.
5.
W przypadku łączenia instytutów obsługę prac komisji zapewnia instytut, do którego włączany jest inny instytut. W przypadku podziału instytutu obsługę prac komisji zapewnia dzielony instytut.
§  13.
1.
Określenie mienia łączonych lub dzielonych instytutów następuje na podstawie spisów z natury oraz sprawozdań finansowych łączonych lub dzielonych instytutów sporządzonych na dzień poprzedzający dzień łączenia lub dzielenia, zbadanych przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278) i zatwierdzonych przez ministra nadzorującego łączone lub dzielone instytuty.
2.
Wykaz mienia oraz zobowiązań i należności przysługujących łączonym lub dzielonym instytutom, które podlegają przejęciu przez instytut, do którego włączono inne instytuty, instytut powstały w wyniku połączenia lub instytuty powstałe w wyniku podziału, sporządza się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
3.
Instytuty, do których włączono wydzielone komórki organizacyjne innych instytutów, przejmują pracowników tych komórek organizacyjnych.
4.
Podział mienia i zobowiązań następuje na podstawie zbadanego i zatwierdzonego sprawozdania finansowego oraz spisu inwentaryzacyjnego zarządzonego przez dyrektora instytutu ulegającego podziałowi.
§  14.
1.
Minister nadzorujący instytut powstały w wyniku połączenia instytutów wyznacza osobę pełniącą funkcję tymczasowego kierownika instytutu utworzonego w wyniku połączenia instytutów, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1.
2.
Ministrowie nadzorujący instytuty powstałe w wyniku podziału wyznaczają osoby pełniące funkcję tymczasowych kierowników instytutów powstałych w wyniku podziału.
3.
Osoba pełniąca funkcję tymczasowego kierownika instytutu składa niezwłocznie wniosek o wpisanie instytutu do Krajowego Rejestru Sądowego oraz o wykreślenie z rejestru instytutów podlegających połączeniu.
4.
Minister nadzorujący instytut podlegający podziałowi, w przypadku dokonania podziału, o którym mowa w § 8 pkt 1, składa wniosek o wykreślenie instytutu z Krajowego Rejestru Sądowego.
§  15.
Dyrektor instytutu, do którego włączono inny lub inne instytuty, niezwłocznie składa wniosek o dokonanie w Krajowym Rejestrze Sądowym odpowiednich zmian dotyczących tego instytutu oraz o wykreślenie z Rejestru włączonego lub włączonych instytutów.
§  16.
1.
Z dniem połączenia instytutów, o którym mowa w § 7 ust. 1, kończy się kadencja rad naukowych połączonych instytutów.
2.
W przypadku dokonania łączenia instytutów, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, rada naukowa instytutu lub instytutów włączonych do innego instytutu działa do dnia wykreślenia tego instytutu lub instytutów z Krajowego Rejestru Sądowego, a rada naukowa instytutu, do którego włączono inny instytut lub instytuty, działa do dnia zakończenia swojej kadencji.
3.
Z dniem podziału instytutu, o którym mowa w § 8 pkt 1, kończy się kadencja rady naukowej instytutu.

Rozdział  4

Reorganizacja instytutu

§  17.
1.
Reorganizacja instytutu polega na:
1)
zmianie przedmiotu lub zakresu jego działania;
2)
zmianie dotychczasowej nazwy;
3)
zmianie ministra nadzorującego.
2.
Reorganizację instytutu przeprowadza się na wniosek ministra nadzorującego instytut.
§  18.
1.
Akt o reorganizacji instytutu zawiera:
1)
określenie instytutu podlegającego reorganizacji, przez wskazanie:
a)
nazwy i siedziby,
b)
numeru identyfikacyjnego REGON,
c)
numeru identyfikacji podatkowej NIP;
2)
określenie terminu przeprowadzenia reorganizacji instytutu;
3)
określenie zakresu reorganizacji instytutu, zgodnie z § 17 ust. 1.
2.
Jeżeli skutkiem reorganizacji będą istotne zmiany w zatrudnieniu lub majątku instytutu, akt o reorganizacji instytutu określa również sposób zabezpieczenia roszczeń pracowniczych lub zagospodarowania mienia instytutu.

Rozdział  5

Włączanie instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk

§  19.
Akt o włączeniu instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu Polskiej Akademii Nauk zawiera:
1)
określenie instytutu podlegającego włączeniu, przez wskazanie:
a)
nazwy i siedziby,
b)
numeru identyfikacyjnego REGON,
c)
numeru identyfikacji podatkowej NIP;
2)
określenie instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk lub uczelni publicznej, do których instytut zostaje włączony, przez wskazanie:
a)
nazwy i siedziby,
b)
numeru identyfikacyjnego REGON,
c)
numeru identyfikacji podatkowej NIP;
3)
określenie terminu włączenia instytutu;
4)
określenie zasad przejęcia składników majątkowych oraz zobowiązań włączanego instytutu przez uczelnię lub instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk.
§  20.
1.
W celu dokonania oceny stanu majątkowego i organizacyjno-prawnego instytutu włączanego do uczelni publicznej lub do instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk oraz opracowania warunków, na jakich zostanie dokonane jego włączenie, minister nadzorujący instytut powołuje komisję i wyznacza jej przewodniczącego.
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut;
2)
dyrektor włączanego instytutu;
3)
przedstawiciel instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk, do którego planuje się włączenie instytutu, lub przedstawiciel uczelni publicznej, do której planuje się włączenie instytutu;
4)
przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych działających w instytucie.
3.
Obsługę prac komisji zapewnia instytut włączany do uczelni publicznej lub do instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk.
§  21.
Komisja w terminie do 3 miesięcy od dnia powołania przedstawia ministrowi nadzorującemu instytut:
1)
informacje na temat składników majątkowych włączanego instytutu, ze wskazaniem ich wartości bilansowej, wynikającej ze sprawozdania finansowego sporządzonego za ostatni rok obrotowy;
2)
informację na temat stanu zobowiązań instytutu;
3)
opinię dyrektora instytutu lub rady naukowej w sprawie inicjatywy włączenia instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk;
4)
rekomendację dotyczącą celowości przeprowadzenia procesu przekształcenia lub włączenia instytutu, dołączając opinię rady naukowej instytutu oraz stanowisko instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk lub uczelni publicznej, do których planuje się włączenie instytutu.
§  22.
Warunkiem włączenia instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu Polskiej Akademii Nauk jest uprzednia pozytywna ocena możliwości regulowania zobowiązań przez podmioty, do których planowane jest włączenie, dokonana przez instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk lub uczelnię publiczną, do których planuje się włączenie instytutu.
§  23.
1.
Określenie mienia włączonego instytutu następuje na podstawie sprawozdania finansowego tego instytutu sporządzonego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia lub włączenia, zbadanego przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i zatwierdzonego przez ministra nadzorującego instytut.
2.
Wykaz mienia oraz należności przysługujących włączanemu instytutowi, które podlega przejęciu przez uczelnię publiczną lub instytut Polskiej Akademii Nauk, sporządza się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
3.
Przed włączeniem instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu Polskiej Akademii Nauk instytut jest obowiązany zabezpieczyć wszystkich wierzycieli oraz zabezpieczyć zobowiązania wobec pracowników, z wyłączeniem zobowiązań wynikających z umów określających sposób rozliczania dotacji przyznanych ze środków finansowych na naukę, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).
4.
Przed włączeniem instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu Polskiej Akademii Nauk instytut jest obowiązany rozliczyć wykorzystanie środków finansowych otrzymanych w ramach realizacji umów, o których mowa w ust. 3.
5.
Pracownicy włączanego instytutu stają się na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy pracownikami instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk lub uczelni publicznej, do których włączono instytut.

Rozdział  6

Przekształcanie instytutu w instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk

§  24.
Do przekształcenia instytutu w instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk przepisy rozdziału 5 stosuje się odpowiednio.
§  25.
1.
Do wniosku w sprawie przekształcenia instytutu w instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk dołącza się uchwałę Prezydium Polskiej Akademii Nauk w tej sprawie podjętą w trybie określonym w art. 44 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619).
2.
Z wnioskiem o podjęcie uchwały, o której mowa w ust. 1, występuje minister nadzorujący instytut.

Rozdział  7

Przekształcenie instytutu w instytucję gospodarki budżetowej

§  26.
1.
W celu dokonania oceny stanu majątkowego i organizacyjno-prawnego instytutu przekształcanego w instytucję gospodarki budżetowej oraz opracowania warunków, na jakich zostanie dokonane jego przekształcenie, minister nadzorujący instytut powołuje komisję i wyznacza jej przewodniczącego.
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut;
2)
dyrektor przekształcanego instytutu;
3)
przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych działających w instytucie.
3.
Obsługę prac komisji zapewnia instytut przekształcany w instytucję gospodarki budżetowej.
§  27.
Komisja w terminie do 3 miesięcy od dnia powołania przedstawia ministrowi nadzorującemu instytut:
1)
informacje na temat składników majątkowych przekształcanego instytutu, ze wskazaniem ich wartości bilansowej, wynikającej ze sprawozdania finansowego sporządzonego za ostatni rok obrotowy;
2)
informację na temat stanu zobowiązań instytutu;
3)
opinię dyrektora instytutu lub rady naukowej w sprawie inicjatywy przekształcenia instytutu w instytucję gospodarki budżetowej;
4)
rekomendację dotyczącą celowości przeprowadzenia procesu przekształcenia instytutu, dołączając opinię rady naukowej instytutu.
§  28.
1.
Przekształcenie instytutu w instytucję gospodarki budżetowej wymaga zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdań, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, a także zamknięcia rachunków bankowych.
2.
Bilans zamknięcia przekształcanego instytutu staje się bilansem otwarcia instytucji gospodarki budżetowej.
3.
W przypadku przekształcenia więcej niż jednego instytutu w instytucję gospodarki budżetowej bilans otwarcia instytucji gospodarki budżetowej sporządza się na podstawie bilansów zamknięcia instytutów, po uwzględnieniu wzajemnych rozliczeń.
4.
Określenie mienia przekształcanego instytutu następuje na podstawie sprawozdania finansowego tego instytutu sporządzonego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia, zbadanego przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i zatwierdzonego przez ministra nadzorującego instytut.
5.
Wykaz mienia oraz należności przysługujących przekształcanemu instytutowi, które podlegają przejęciu przez instytucję gospodarki budżetowej, sporządza się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
6.
Przed przekształceniem instytutu w instytucję gospodarki budżetowej instytut jest obowiązany zabezpieczyć wszystkich wierzycieli oraz zabezpieczyć zobowiązania wobec pracowników, z wyłączeniem zobowiązań wynikających z umów określających sposób rozliczania dotacji przyznanych ze środków finansowych na naukę, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.
7.
Przed przekształceniem w instytucję gospodarki budżetowej instytut jest obowiązany rozliczyć wykorzystanie środków finansowych otrzymanych w ramach realizacji umów, o których mowa w ust. 6.
8.
Wniosek o wpis instytucji gospodarki budżetowej do Krajowego Rejestru Sądowego składa dyrektor instytucji gospodarki budżetowej.
§  29.
Akt o przekształceniu instytutu w instytucję gospodarki budżetowej, w rozumieniu art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.2)), zawiera:
1)
określenie organu administracji rządowej wykonującego funkcję organu założycielskiego instytucji gospodarki budżetowej;
2)
określenie instytutu podlegającego przekształceniu, przez wskazanie:
a)
nazwy i siedziby,
b)
numeru identyfikacyjnego REGON,
c)
numeru identyfikacji podatkowej NIP;
3)
określenie przedmiotu działalności podstawowej instytucji gospodarki budżetowej, w tym wskazanie, jakie zadania publiczne będą przez nią realizowane;
4)
określenie źródła przychodów instytucji gospodarki budżetowej;
5)
określenie zasad przejęcia mienia, w tym aktywów trwałych i obrotowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, oraz zobowiązań.

Rozdział  8

Likwidacja instytutu

§  30.
Likwidacja instytutu polega na zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy, zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli oraz wykreśleniu instytutu z Krajowego Rejestru Sądowego.
§  31.
1.
W celu szczegółowego ustalenia warunków likwidacji instytutu minister nadzorujący instytut powołuje komisję i wyznacza jej przewodniczącego.
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut przeznaczony do likwidacji;
2)
dyrektor instytutu;
3)
dwaj przedstawiciele rady naukowej instytutu.
3.
W pracach komisji mogą uczestniczyć, z głosem doradczym:
1)
przedstawiciel Rady Głównej Instytutów Badawczych;
2)
przedstawiciel banku obsługującego instytut;
3)
przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych;
4)
kandydat na likwidatora;
5)
ekspert w dziedzinie zastosowań wyników działalności badawczo-rozwojowej instytutu podlegającego likwidacji.
4.
Komisja opracowuje opinię zawierającą w szczególności:
1)
analizę stanu organizacyjno-prawnego oraz ocenę stanu ekonomiczno-finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego majątku, wartości niematerialnych i prawnych, w tym praw autorskich instytutu;
2)
analizę stanu kadrowego instytutu;
3)
analizę możliwości zaspokojenia lub zabezpieczenia zobowiązań instytutu;
4)
propozycje w zakresie zagospodarowania mienia i należności instytutu.
5.
Obsługę prac komisji zapewnia instytut podlegający likwidacji.
§  32.
Akt o likwidacji instytutu zawiera:
1)
określenie instytutu podlegającego likwidacji;
2)
określenie dnia otwarcia i zakończenia likwidacji;
3)
określenie terminu zakończenia działalności instytutu;
4)
określenie sposobu i trybu rozdysponowania mienia instytutu;
5)
określenie sposobu uregulowania zobowiązań.
§  33.
Instytut w likwidacji działa pod dotychczasową nazwą, z dodaniem oznaczenia "w likwidacji".
§  34.
Z dniem otwarcia likwidacji instytutu:
1)
minister nadzorujący odwołuje dyrektora;
2)
rada naukowa ulega rozwiązaniu.
§  35.
1.
Od dnia otwarcia likwidacji do dnia zakończenia likwidacji instytutem zarządza likwidator.
2.
Likwidator działa na podstawie umowy zawartej z ministrem nadzorującym instytut.
3.
Wynagrodzenie likwidatora jest finansowane ze środków likwidowanego instytutu i zaliczane do kosztów likwidacji.
4.
Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora likwidowanego instytutu w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności instytutu.
§  36.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
sporządzenie planu finansowego likwidacji instytutu;
2)
opracowanie harmonogramu likwidacji instytutu;
3)
zgłoszenie do Krajowego Rejestru Sądowego wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji instytutu;
4)
zawiadomienie banku obsługującego instytut o otwarciu likwidacji;
5)
składanie ministrowi nadzorującemu instytut okresowych sprawozdań z przebiegu likwidacji;
6)
sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
7)
egzekucja należności, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli;
8)
zagospodarowanie mienia według wskazań ministra nadzorującego instytut;
9)
uregulowanie zobowiązań instytutu wobec jego pracowników oraz rozwiązanie z nimi stosunku pracy;
10)
zgłoszenie wniosku o wykreślenie instytutu z Krajowego Rejestru Sądowego na podstawie decyzji ministra nadzorującego o uznaniu instytutu za zlikwidowany;
11)
przekazanie materiałów do archiwum.
§  37.
Otwarcie likwidacji instytutu likwidator ogłasza dwukrotnie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, wzywając wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty ostatniego ogłoszenia. Okres między opublikowaniem pierwszego i drugiego ogłoszenia nie powinien być krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni.
§  38.
Z dniem otwarcia likwidacji instytutu wygasają pełnomocnictwa udzielone przed tym terminem.
§  39.
W razie braku możliwości podjęcia działań przewidzianych w § 36 likwidator występuje do ministra nadzorującego likwidowany instytut z wnioskiem o udzielenie wskazań co do dalszego działania.

Rozdział  9

Przepis końcowy

§  40.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704 oraz z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228 i Nr 224, poz. 1459.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 90, poz. 996).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024