Szczegółowy zakres informacji zawartych w dokumentacji projektowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 3 grudnia 2010 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych w dokumentacji projektowej 2

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, jakie powinny być zawarte w dokumentacji projektowej dla projektu wspólnych wdrożeń realizowanego w ramach ścieżki pierwszej, zwanej dalej "dokumentacją projektową".
§  2.
Dokumentacja projektowa:
1)
w części dotyczącej opisu projektu wspólnych wdrożeń, zwanego dalej "projektem", i stosowanej technologii zawiera:
a)
określenie lokalizacji projektu:
województwo,
gminę oraz miejscowość,
adres lub numer ewidencyjny działki,
b)
określenie celu, rodzaju i czasu realizacji projektu,
c)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres realizującego projekt, właściciela projektu, a także właściciela instalacji, na której jest realizowany projekt, jeżeli projekt jest realizowany na istniejącej instalacji, oraz podmiotów upoważnionych do realizacji projektu przez kraje uprawnione,
d)
informacje wskazujące na:
doświadczenie w realizacji projektów, w tym projektów rozpoczętych i niezakończonych, przez realizującego projekt, właściciela projektu, podmioty upoważnione do realizacji projektu przez kraje uprawnione,
autorów lub współautorów technologii lub rozwiązań stosowanych w projekcie,
e)
określenie, na jakim etapie realizacji znajduje się projekt w dniu złożenia wniosku,
f)
opis techniczny projektu, obejmujący technologię lub rozwiązania stosowane w projekcie, ze wskazaniem:
innowacyjności technologii,
zastosowanych najlepszych dostępnych technik,
wykorzystania wyników prac badawczo-rozwojowych,
g)
opis sposobu osiągnięcia redukcji lub uniknięcia emisji gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2) poniżej wyznaczonego poziomu bazowego,
h)
opis wpływu projektu na środowisko,
i)
określenie zasięgu oddziaływania projektu na środowisko, w zakresie redukcji lub uniknięcia emisji gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2),
j)
imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu opracowujących dokumentację projektową,
k)
kalkulację planowanych kosztów i dochodów, związanych z realizacją projektu, w szczególności:
nakłady inwestycyjne,
koszty utrzymania i eksploatacji,
cenę za jednostkę redukcji emisji,
dochody ze sprzedaży jednostek redukcji emisji;
2)
w części dotyczącej opisu sposobu i źródeł finansowania projektu zawiera:
a)
określenie sposobu finansowania projektu,
b)
określenie źródeł finansowania projektu, z uwzględnieniem:
środków własnych,
kredytów i pożyczek,
dotacji;
3)
w części dotyczącej opisu poziomu bazowego projektu i sposobu jego wyznaczania zawiera:
a)
określenie sposobu wyznaczania poziomu bazowego, w tym wybranej metodologii, wraz z uzasadnieniem,
b)
dane źródłowe wykorzystane do obliczenia poziomu bazowego, w sposób umożliwiający odtworzenie tych obliczeń,
c)
określenie wyznaczonego poziomu bazowego wraz z uzasadnieniem,
d)
datę wyznaczenia poziomu bazowego,
e)
imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu wyznaczających poziom bazowy;
4)
w części dotyczącej oszacowania wielkości redukcji lub uniknięcia emisji gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla (CO2) i opisu stosowanej metodologii szacowania tych wielkości zawiera:
a)
określenie wielkości rocznych,
b)
określenie wielkości całkowitej w okresie rozliczeniowym 2008-2012,
c)
określenie wielkości całkowitej w okresie realizacji projektu,
d)
datę, od której będzie redukowana lub unikana emisja gazów cieplarnianych lub pochłaniany dwutlenek węgla (CO2),
e)
okres, w którym będą powstawały jednostki redukcji emisji,
f)
określenie wielkości emisji gazów cieplarnianych uzyskanej w wyniku realizacji projektu, w szczególności:
emisję,
ryzyko wystąpienia dodatkowej emisji i jej wielkość;
5)
zawiera ocenę, czy powstała w wyniku realizacji projektu redukcja lub uniknięcie emisji gazów cieplarnianych albo pochłonięcie emisji dwutlenku węgla (CO2) są dodatkowymi w stosunku do tych, które powstałyby bez jego realizacji, uwzględniającą:
a)
polityki krajowe lub sektorowe,
b)
szacowaną wewnętrzną stopę zwrotu z przychodami i bez przychodów ze sprzedaży jednostek redukcji emisji,
c)
opis utrudnień, które mogą wystąpić przy realizacji projektu, oraz wskazanie sposobu ich usunięcia;
6)
w części dotyczącej planu monitorowania projektu zawiera:
a)
określenie danych i informacji, jakie powinny być gromadzone w celu monitorowania projektu, oraz sposobu ich zbierania, analizy i przechowywania,
b)
określenie wzorów stosowanych do obliczania emisji uzyskanej w wyniku realizacji projektu wraz z ich opisem,
c)
określenie procedury kontroli rzetelności danych i informacji, o których mowa w lit. a,
d)
uzasadnienie wybranego sposobu monitorowania.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2004/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, z uwzględnieniem mechanizmów projektowych Protokołu z Kioto (Dz. Urz. UE L 338 z 13.11.2004, str. 18).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024