Wysokość kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 26 maja 2010 r.
w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wysokość kar pieniężnych za naruszenia, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego, zwanej dalej "ustawą", wynosi:
1)
za prowadzenie produkcji w zakładzie, który podlega zatwierdzeniu zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 853/2004", bez tego zatwierdzenia albo warunkowego zatwierdzenia:
a)
od 1.000 zł do 10.000 zł, jeżeli naruszenie to trwa do 30 dni,
b)
powyżej 10.000 zł do 33.000 zł, jeżeli naruszenie to trwa powyżej 30 dni do 6 miesięcy,
c)
powyżej 33.000 zł do 66.000 zł, jeżeli naruszenie to trwa powyżej 6 miesięcy;
2)
od 200 zł do 5.000 zł - za prowadzenie produkcji w zakładzie:
a)
który podlega rejestracji zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 853/2004, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów, lub
b)
w którym jest prowadzona działalność:
marginalna, lokalna i ograniczona, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów, lub
w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów;
3)
od 1.000 zł do 20.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z zakładu, o którym mowa w pkt 1, bez jego zatwierdzenia albo warunkowego zatwierdzenia;
4)
od 200 zł do 1.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z zakładu, o którym mowa w pkt 2, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów;
5)
od 500 zł do 10.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 852/2004", w załączniku I lub załączniku II w rozdziale III, VIII lub XII;
6)
od 5.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 w załączniku II w rozdziale IV, VI, VII lub X;
7)
od 2.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 w załączniku II w rozdziale I, II, V, IX lub XI;
8)
od 1.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w art. 4 ust. 3 lub art. 5 rozporządzenia nr 852/2004;
9)
od 5.000 zł do 33.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji II w ust. 2;
10)
od 1.000 zł do 20.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji III;
11)
od 500 zł do 10.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku III, jeżeli stanowi ono zagrożenie dla zdrowia publicznego;
12)
od 10.000 zł do 66.000 zł - za niespełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku III, jeżeli może ono spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego;
13)
od 5.000 zł do 20.000 zł - za nieoznakowanie produktów pochodzenia zwierzęcego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji I;
14)
od 1.000 zł do 10.000 zł - za niespełnienie przez znak identyfikacyjny wymagań określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji I w części B albo nieznakowanie produktów pochodzenia zwierzęcego w sposób określony w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji I w części A oraz C;
15)
od 5.000 zł do 20.000 zł - za opatrzenie produktów pochodzenia zwierzęcego wytworzonych niezgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu nr 853/2004 znakiem identyfikacyjnym, o którym mowa w tym rozporządzeniu w załączniku II w sekcji I;
16)
od 5.000 zł do 30.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego nieopatrzonych znakiem jakości zdrowotnej wbrew obowiązkowi znakowania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 853/2004;
17)
od 1.000 zł do 20.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego opatrzonych znakiem jakości zdrowotnej niezgodnie z zasadami jego stosowania określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 206, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 75), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 854/2004", w załączniku I w sekcji I w rozdziale III;
18)
od 2.000 zł do 5.000 zł - za usunięcie z mięsa znaku jakości zdrowotnej, o którym mowa w rozporządzeniu nr 854/2004, w przypadkach innych niż określone w art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 853/2004;
19)
od 30.000 zł do 66.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z państw trzecich, które nie znajdują się w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 11 rozporządzenia nr 854/2004, lub z zakładu nieznajdującego się w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 12 rozporządzenia nr 854/2004;
20)
od 10.000 zł do 20.000 zł - za wprowadzenie na rynek małży, szkarłupni, osłonic lub ślimaków morskich, pochodzących z obszaru produkcyjnego nieznajdującego się w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 854/2004;
21)
od 10.000 zł do 66.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego niezaopatrzonych w wymagane dokumenty, określone w art. 14 rozporządzenia nr 854/2004;
22)
od 2.000 zł do 30.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z państw trzecich i niespełniających wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 lub rozporządzeniu nr 853/2004;
23)
od 500 zł do 1.000 zł - za niepowiadomienie urzędowego lekarza weterynarii o niespełnianiu wymagań, o których mowa w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji II w ust. 2;
24)
od 200 zł do 1.000 zł - za dokonanie uboju zwierząt bez zgody urzędowego lekarza weterynarii w sytuacjach określonych w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II w sekcji III w ust. 6 albo 7 lub w rozporządzeniu nr 854/2004 w załączniku I w sekcji II w rozdziale II w ust. 2;
25)
od 10.000 zł do 35.000 zł - za uniemożliwienie przeprowadzenia urzędowych kontroli w zakresie określonym w rozporządzeniu nr 854/2004, przez uniemożliwienie wstępu do zakładu lub do niektórych jego pomieszczeń albo nieokazanie żądanych dokumentów;
26)
od 2.000 zł do 20.000 zł - za utrudnienie przeprowadzenia urzędowych kontroli w zakresie określonym w rozporządzeniu nr 854/2004 przez nieudzielenie niezbędnej pomocy w jej przeprowadzeniu albo nieokazanie wyników badań laboratoryjnych;
27)
od 30.000 zł do 66.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego niezgodnie z przepisami art. 9 lub 10 ustawy;
28)
od 200 zł do 15.000 zł - za niespełnienie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego lub przez produkty pochodzenia zwierzęcego:
a)
wprowadzane na rynek, w zakresie nieuregulowanym w przepisach rozporządzenia nr 852/2004 i rozporządzenia nr 853/2004 oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tych rozporządzeń, a także w zakresie, w jakim przepisy te upoważniają państwo członkowskie Unii Europejskiej do wydania odrębnych regulacji prawnych, lub
b)
przeznaczone do sprzedaży bezpośredniej, lub
c)
produkowane w zakładzie, w którym jest prowadzona działalność marginalna, lokalna i ograniczona, w zakresie nieuregulowanym w przepisach rozporządzenia nr 852/2004 oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia, lub
d)
o tradycyjnym charakterze;
29)
od 200 zł do 2.000 zł - za niedopełnienie obowiązku określonego w art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia nr 852/2004 lub art. 21a ust. 6 ustawy;
30)
za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego, wyprodukowanych w zakładach zatwierdzonych z surowców niepochodzących z zakładów zatwierdzonych:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 1 000 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg do 2 500 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 2 500 kg;
31)
za wprowadzenie na rynek poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów pochodzenia zwierzęcego oraz produktów z nich wyprodukowanych, pochodzących z zakładów zatwierdzonych, które korzystają z krajowych środków dostosowujących, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 853/2004, w zakresie konstrukcji, rozplanowania i wyposażenia zakładów:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 1 000 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg do 2 500 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 2 500 kg;
32)
za niespełnienie przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego wymagań określonych w art. 8 lub 9 lub w załączniku V, lub w załączniku VI w lit. a, c, d, e (i), lub w załączniku VIII w rozdziale C, lub w załączniku XI w sekcji A w ust. 1-14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.), w rzeźni, w której jest prowadzony ubój przeżuwaczy, lub w zakładzie, w którym jest prowadzony rozbiór mięsa przeżuwaczy:
a)
od 500 zł do 5.000 zł, jeżeli liczba tych przeżuwaczy wynosi do 20 sztuk tygodniowo,
b)
powyżej 5.000 zł do 20.000 zł, jeżeli liczba tych przeżuwaczy wynosi powyżej 20 do 100 sztuk tygodniowo,
c)
powyżej 20.000 zł do 66.000 zł, jeżeli liczba tych przeżuwaczy wynosi powyżej 100 sztuk tygodniowo;
33)
od 1.000 zł do 5.000 zł - za wprowadzenie na rynek mięsa pochodzącego z produkcji mięsa na użytek własny;
34)
od 100 zł do 2.000 zł - za niespełnienie wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa na użytek własny;
35)
od 200 zł do 5.000 zł - za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego, które nie spełniają wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiającym system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczącym etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 (Dz. Urz. WE L 204 z 11.08.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 30, str. 248) w zakresie obowiązkowego etykietowania wołowiny;
36)
za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pozyskanych ze zwierząt lub od zwierząt, którym podawano produkty lecznicze, jeżeli te produkty pochodzenia zwierzęcego pozyskano przed upływem okresu karencji określonego dla danego produktu leczniczego:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 1 000 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg do 2 500 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 2 500 kg;
37)
za wprowadzenie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego będących zwierzętami, którym podawano produkty lecznicze, jeżeli zwierzęta te wprowadzano na rynek przed upływem okresu karencji określonego dla danego produktu leczniczego:
a)
od 1.000 zł do 5.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi do 500 kg,
b)
powyżej 5.000 zł do 15.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 500 kg do 1 000 kg,
c)
powyżej 15.000 zł do 30.000 zł, jeżeli ilość tych produktów wynosi powyżej 1 000 kg;
38)
od 200 zł do 15.000 zł - za niespełnienie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego lub przez produkty pochodzenia zwierzęcego wyprodukowane w zakładach zatwierdzonych, które korzystają z krajowych środków dostosowujących, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 853/2004, w zakresie konstrukcji, rozplanowania i wyposażenia zakładów.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 29 maja 2010 r.3)
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 171, poz. 1225, z 2007 r. Nr 64, poz. 429, z 2008 r. Nr 145, poz. 916 i Nr 214, poz. 1346 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 81, poz. 528.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2007 r. Nr 2, poz. 22 oraz z 2008 r. Nr 63, poz. 395), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. Nr 81, poz. 528).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024