Ustalanie wysokości, warunków i trybu przyznawania oraz rozliczania dotacji z budżetu państwa na realizację zadań inwestycyjnych określonych w Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 lipca 2011 r.
w sprawie ustalania wysokości, warunków i trybu przyznawania oraz rozliczania dotacji z budżetu państwa na realizację zadań inwestycyjnych określonych w Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa

Na podstawie art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2011 r. Nr 81, poz. 439) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość oraz warunki i tryb przyznawania i rozliczania dotacji podmiotowej i dotacji celowych z budżetu państwa na realizację zadań inwestycyjnych określonych w Programie NSIP.
§  2.
Na sfinansowanie realizacji zadań publicznych związanych z realizacją na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Programu NSIP Minister Obrony Narodowej przekazuje instytucji gospodarki budżetowej rozumianej jako instytucja, o której mowa w art. 23-28 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.1)), utworzonej w celu realizacji Programu NSIP w Rzeczypospolitej Polskiej, dotacje budżetowe ustalone w ustawie budżetowej na dany rok budżetowy w części budżetu państwa, której jest dysponentem.
§  3.
1.
Dotacje budżetowe, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą", są przekazywane instytucji gospodarki budżetowej na podstawie umów zawieranych między Ministrem Obrony Narodowej a dyrektorem instytucji gospodarki budżetowej.
2.
Umowa określa w szczególności opis zadania, w tym cel, na który dotacja budżetowa jest przekazywana, jak również sposób sprawowania kontroli nad jej wykorzystaniem.
§  4.
1.
Wysokość dotacji celowych, o których mowa w art. 12a ust. 1 pkt 1 ustawy, jest ustalana następująco:
1)
dotacja na realizację zadań w zakresie inwestycji obronnych wynikających z udziału Rzeczypospolitej Polskiej w Programie NSIP - w wysokości zapewniającej finansowanie części polskiej nowych i kontynuowanych zadań Programu NSIP, wyliczonej według zatwierdzonej przez właściwe organy Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego proporcji finansowania każdego zadania;
2)
dotacja na realizację inwestycji krajowych jako zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach wydatków okołopakietowych, których wykonanie jest niezbędne w związku z realizowanymi projektami - w wysokości określonej w "Centralnym planie inwestycji budowlanych resortu obrony narodowej realizowanych w ramach NSIP" na dany rok;
3)
dotacja na płatności wnoszone w ramach składki do wspólnego funduszu inwestycyjnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego - w wysokości określonej w dokumentach decyzyjnych Komitetu Inwestycyjnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
4)
dotacja na finansowanie utrzymania zakończonych inwestycji do czasu przekazania ich użytkownikom - na podstawie potrzeb zgłoszonych przez instytucję gospodarki budżetowej, zweryfikowanych przez departament Ministerstwa Obrony Narodowej właściwy w sprawach infrastruktury.
2.
Wysokość dotacji podmiotowej jest ustalana z zapewnieniem sprawnej i efektywnej obsługi inwestorskiej zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, i nie może być większa niż 3% wartości dotacji, o których mowa w ust. 1, oraz nie może przekraczać kosztów ponoszonych przez instytucję gospodarki budżetowej w związku z wykonywanymi zadaniami, pomniejszonych o środki uzyskane na ten cel z Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
§  5.
1.
Wstępnego obliczenia wysokości dotacji, o których mowa w § 4 ust. 1, dokonuje instytucja gospodarki budżetowej i przesyła je do departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach infrastruktury do zaopiniowania.
2.
Proponowane wielkości dotacji, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3, departament Ministerstwa Obrony Narodowej właściwy w sprawach infrastruktury przesyła do Szefa Zarządu Sztabu Generalnego Wojska Polskiego właściwego w sprawach planowania rzeczowego w celu weryfikacji i ujęcia w centralnych planach rzeczowych.
3.
Proponowaną wielkość dotacji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, departament Ministerstwa Obrony Narodowej właściwy w sprawach infrastruktury przesyła do departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach budżetu, w trybie określonym odrębnymi przepisami dotyczącymi planowania budżetowego.
4.
Wysokość dotacji, o której mowa w § 4 ust. 2, na dany rok budżetowy dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach infrastruktury przedstawia dyrektorowi departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach budżetu.
§  6.
1.
Wysokość dotacji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, może ulec zmianie w trakcie roku budżetowego, stosownie do decyzji i ustaleń właściwych organów krajowych, jak i Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, które dotyczą realizacji Programu NSIP.
2.
Wysokość dotacji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, może ulec zmianie w trakcie roku budżetowego, stosownie do decyzji o wprowadzeniu do realizacji zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach wydatków okołopakietowych ujętych w "Centralnym planie inwestycji budowlanych resortu obrony narodowej realizowanych w ramach NSIP" na dany rok.
3.
Wysokość dotacji celowej, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 3, jest określona w dokumentach planistycznych na podstawie prognozy płatności przez Rzeczpospolitą Polską składki do wspólnego funduszu inwestycyjnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. W trakcie roku budżetowego wysokość dotacji podlega skorygowaniu, stosownie do okresowych dokumentów decyzyjnych Komitetu Inwestycyjnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, określających wysokość składki Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
Wniosek w sprawie zmiany wysokości dotacji budżetowej przedstawia organ planujący przedmiotową dotację, zgodnie z procedurą planowania i wykonywania budżetu obowiązującą w resorcie obrony narodowej.
§  7.
1.
Dotacje celowe i dotacja podmiotowa podlegają wyodrębnionej ewidencji księgowej, która umożliwi identyfikację otrzymanych środków oraz poniesionych wydatków w ramach dotacji.
2.
Instytucja gospodarki budżetowej składa kwartalne informacje o wykorzystaniu dotacji, w terminie do 5 dnia roboczego po zakończeniu kwartału, do dyrektorów departamentów Ministerstwa Obrony Narodowej właściwych w sprawach infrastruktury i budżetu oraz do Szefa Zarządu Sztabu Generalnego Wojska Polskiego właściwego w sprawach planowania rzeczowego.
3.
Przekazane dotacje są rozliczane z budżetem państwa na podstawie okresowych sprawozdań, składanych przez dyrektora instytucji gospodarki budżetowej dyrektorowi departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwemu w sprawach budżetu poprzez dyrektora departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego w sprawach infrastruktury.
4.
Naliczone przez instytucję bankową odsetki:
1)
od środków budżetowych pochodzących z dotacji podmiotowych - pozostają w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej otrzymującej dotację;
2)
od środków budżetowych pochodzących z dotacji celowych - są przekazywane na rachunek budżetowy dochodów Ministra Obrony Narodowej po pomniejszeniu o koszty prowadzenia rachunku bankowego, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku budżetowego.
5.
Niewykorzystana dotacja podlega rozliczeniu z budżetem państwa, zgodnie z postanowieniami art. 168 i 169 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.146.871

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalanie wysokości, warunków i trybu przyznawania oraz rozliczania dotacji z budżetu państwa na realizację zadań inwestycyjnych określonych w Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa.
Data aktu: 07/07/2011
Data ogłoszenia: 15/07/2011
Data wejścia w życie: 30/07/2011