Spis wyborców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 27 lipca 2011 r.
w sprawie spisu wyborców

Na podstawie art. 33 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzenia i udostępniania spisu wyborców;
2)
wzór spisu wyborców;
3)
metody aktualizacji spisu wyborców;
4)
wzór wniosku o udostępnienie spisu wyborców;
5)
wzory wykazów wyborców przebywających w zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych oraz oddziałach zewnętrznych takich zakładów i aresztów, w których utworzono obwody głosowania;
5a) 2
 wzór wykazu wyborców, którzy opuścili zakład opieki zdrowotnej, dom pomocy społecznej, zakład karny, areszt śledczy lub oddział zewnętrzny takiego zakładu albo aresztu;
6)
wzór zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
7)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania i ewidencjonowania.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy;
2)
numerze domu - należy przez to rozumieć numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji porządkowej nieruchomości;
3)
zakładzie - należy przez to rozumieć zakład opieki zdrowotnej, dom pomocy społecznej, zakład karny i areszt śledczy oraz oddział zewnętrzny takiego zakładu i aresztu, a także dom studencki oraz zespół domów studenckich;
4)
kierującym zakładem - należy przez to rozumieć dyrektora zakładu opieki zdrowotnej albo dyrektora lub kierownika domu pomocy społecznej, zakładu karnego, aresztu śledczego, a także domu studenckiego oraz zespołu domów studenckich, w których utworzono obwód głosowania;
5)
wójcie - należy przez to rozumieć także burmistrza lub prezydenta miasta.

Rozdział  2

Sposób sporządzania spisu wyborców

§  3. 
1. 
Spis wyborców sporządza się w urzędzie gminy na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie.
2. 
W wyborach do Parlamentu Europejskiego część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
3.  3
 W przypadkach, o których mowa w art. 29 § 2 i art. 30 § 2 Kodeksu wyborczego, przy nazwiskach osób, które nie zamieszkują stale na obszarze danej gminy, ale stale zamieszkują na obszarze powiatu lub województwa, na którego terenie położona jest ta gmina, w spisie wyborców w rubryce "Uwagi" zamieszcza się odpowiednio adnotację: "Tylko wybory do rady powiatu i sejmiku województwa" lub "Tylko wybory do sejmiku województwa".;
4. 
W gminie, w której do rejestru wyborców nie wpisano obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, części B spisu nie sporządza się.
5. 
Wzór części A spisu wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. 
Wzór części B spisu wyborców stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
Spis wyborców sporządza się dla każdego obwodu głosowania, w dwóch egzemplarzach.
§  5.  4
1. 
Spis wyborców sporządza się w systemie informatycznym umożliwiającym wydruk tego spisu.
2. 
Wydruku spisu wyborców dokonuje się nie później niż na dwa dni przed dniem wyborów.
3. 
Wszelkie zmiany dokonane w spisie po jego wydrukowaniu wprowadza się również do systemu informatycznego.
§  6. 
1. 
Spis wyborców w gminie mającej status miasta sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2. 
Spis wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
3. 
W wyborach do rad gmin spis wyborców sporządza się z uwzględnieniem podziału gminy na okręgi wyborcze utworzone dla wyboru rady tej gminy.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się do części A i B spisu wyborców.
§  7. 
1. 
Spis wyborców dla obwodu utworzonego w zakładzie sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców, na podstawie wykazu osób, które będą przebywać w zakładzie w dniu wyborów.
2. 
W wyborach do Parlamentu Europejskiego i wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów wykaz osób, o którym mowa w ust. 1, sporządza się odrębnie dla obywateli polskich i obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którzy:
1)
stale zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku wyborów do Parlamentu Europejskiego;
2)
stale zamieszkują na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, dla wyboru organu której przeprowadzane są wybory - w przypadku wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów.
3. 
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza osoba kierująca zakładem, w którym utworzono obwód głosowania, i przekazuje właściwemu miejscowo ze względu na siedzibę jednostki urzędowi gminy nie później niż w 5 dniu przed dniem wyborów.
4. 
W odniesieniu do oddziału zewnętrznego zakładu karnego lub aresztu śledczego zadania kierującego wykonuje dyrektor tego zakładu lub aresztu.
5. 
Kierujący zakładem, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w wyborach wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania - po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie położony jest zakład.
6.  5
 (uchylony).
7. 
W przypadku konieczności dopisania do spisu wyborców, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu po sporządzeniu wykazu, ale nie później niż na dwa dni przed dniem wyborów, kierujący tym zakładem niezwłocznie przekazuje właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych wyborców. Przepisy ust. 2 oraz 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
7a.  6
 Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio w przypadku konieczności skreślenia ze spisu wyborców, o którym mowa w ust. 1, wyborców stale zamieszkałych w gminie, na której obszarze znajduje się zakład, którzy po sporządzeniu wykazu wyborców opuścili ten zakład.
8. 
Wzory wykazów, o których mowa w ust. 1 i 7, stanowią załącznik nr 3 do rozporządzenia.
9.  7
 Wzór wykazu wyborców, którzy opuścili zakład opieki zdrowotnej, dom pomocy społecznej, zakład karny, areszt śledczy lub oddział zewnętrzny takiego zakładu albo aresztu, o którym mowa w ust. 7a, stanowi załącznik nr 3a do rozporządzenia.
§  8.  8
 Spis wyborców, o którym mowa w § 7 ust. 1, sporządza się i drukuje najpóźniej w 2 dniu przed dniem wyborów.
§  9. 
W spisie wyborców odnotowuje się fakt cofnięcia lub wygaśnięcia pełnomocnictwa do głosowania w rubryce "Uwagi" na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
§  10. 
1. 
Jeżeli głosowanie w wyborach przeprowadza się w ciągu dwóch dni:
1)
sporządza się spis dodatkowy, w którym wpisuje się osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania; spis opatruje się w prawym górnym rogu oznaczeniem: "Spis dodatkowy";
2)
kierujący zakładami w sporządzanych wykazach osób, o których mowa w § 7 ust. 1 i 7, osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania wpisują na odrębny arkusz wykazu opatrzony w prawym górnym rogu oznaczeniem: "Do spisu dodatkowego".
2. 
Do sporządzania spisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, i wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przepisy § 3-6 i 8 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  3

Aktualizowanie spisu wyborców

§  11. 
1.  9
 Spis wyborców jest aktualizowany odpowiednio w częściach A i B do dnia przekazania go przewodniczącym właściwych obwodowych komisji wyborczych, przez dopisanie wyborcy do spisu wyborców lub skreślenie ze spisu wyborców - odpowiednio do okoliczności. W przypadku dopisania wyborcy do spisu wyborców po jego wydrukowaniu, drukuje się w dwóch egzemplarzach dodatkowy formularz spisu obejmujący dopisanych wyborców.
2. 
Przepisy § 3-5 stosuje się odpowiednio.
§  12.  10
1. 
Po sporządzeniu spisu wyborców w części A spisu dopisuje się osoby, które:
1)
zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu wyborców;
2)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 27 § 1 Kodeksu wyborczego;
3)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 28 § 1 i 4 Kodeksu wyborczego;
4)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 30 § 1 i 3 Kodeksu wyborczego;
5)
przybyły do zakładu i zostały objęte dodatkowym wykazem, o którym mowa w § 7 ust. 7 lub § 10 ust. 1 pkt 2;
6)
opuściły zakład i na podstawie wykazu, o którym mowa w § 7 ust. 7a, zostały skreślone ze spisu wyborców sporządzonego dla obwodu głosowania utworzonego w zakładzie;
7)
zostały pominięte w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta lub właściwy sąd rejonowy;
8)
zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki.
2. 
Po sporządzeniu spisu wyborców w części B spisu dopisuje się obywateli Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1;
2)
pkt 2, pod warunkiem że wyborca jest wpisany do rejestru wyborców danej gminy;
3)
pkt 3 i 5, pod warunkiem wskazania przez wyborcę gminy, w której został on wpisany do rejestru wyborców - w wyborach do Parlamentu Europejskiego;
4)
pkt 5, pod warunkiem że wyborca jest ujęty w rejestrze wyborców gminy na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego lub gminy, w której przeprowadzone będą wybory wójta - w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów;
5)
pkt 6, 7 i 8.
3. 
W przypadku dopisania wyborcy do spisu wyborców po jego sporządzeniu, w spisie w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę dopisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się "wpis do rejestru wyborców", "art. 27 § 1 Kodeksu wyborczego", "art. 28 § 1 Kodeksu wyborczego", "art. 28 § 4 Kodeksu wyborczego", "art. 30 § 1 Kodeksu wyborczego", "art. 30 § 3 Kodeksu wyborczego", "przybycie do zakładu", "opuszczenie zakładu", "reklamacja", "omyłka".
§  13.  11
1. 
O wpisaniu osób, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3-5, do spisu w części A lub dopisaniu ich do spisu w części A zawiadamia się odpowiednio urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały.
2. 
O wpisaniu osób, o których mowa w § 12 ust. 2 w związku z § 12 ust. 1 pkt 3-5, do spisu w części B lub dopisaniu ich do spisu w części B zawiadamia się urząd gminy, w którym osoby te zostały wpisane do rejestru wyborców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.";
§  14. 
1. 
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
skreślone z rejestru wyborców;
2)
wobec których wójt wydał decyzję, albo właściwy sąd rejonowy - postanowienie, o skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji;
3)
umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki;
4)
niemające prawa wybierania w rozumieniu art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego;
5)
w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
6)
wpisane do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania na obszarze gminy;
7)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 32 § 1 Kodeksu wyborczego;
8)
które zgłosiły chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej - w przypadku wyborów do Parlamentu Europejskiego.
2.  12
 W przypadku skreślenia wyborcy ze spisu wyborców w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "skreślenie z rejestru wyborców", "reklamacja", "omyłka", "zawiadomienie - art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego", "§ 14 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia", "zawiadomienie o wpisaniu lub dopisaniu do spisu", "zaświadczenie", "UE - § 3 ust. 2 rozporządzenia" lub "opuszczenie zakładu".
3. 
Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego formularza spisu wyborców, o którym mowa w § 10.
§  15. 
1. 
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wyborach wójtów, w których przeprowadza się głosowanie ponowne, w okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania, spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 11-14.
2. 
Adnotacje, o których mowa w § 12 ust. 3 i § 14 ust. 2, uzupełnia się o wyrazy "ponowne głosowanie".
3.  13
 Najpóźniej na dwa dni przed głosowaniem ponownym drukuje się, w dwóch egzemplarzach, spis wyborców, który będzie stosowany w tym głosowaniu.

Rozdział  4

Udostępnianie spisu wyborców

§  16. 
1. 
Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek wyborcy.
2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  17. 
Udostępnianie spisu wyborców do wglądu następuje przez udzielenie informacji, że osoba wskazana we wniosku jest ujęta w spisie wyborców lub nie figuruje w spisie (w tym również z powodu skreślenia ze spisu) albo że dane wpisane we wniosku różnią się od danych osoby wpisanej do spisu wyborców. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana na piśmie.

Rozdział  5

Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania i ewidencjonowania

§  18. 
1. 
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów urząd gminy, który sporządził spis wyborców, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania, opatruje je numerem i wpisuje do ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania.
2. 
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
3. 
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
4. 
Przed sporządzeniem spisu wyborców zaświadczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie wyborców.
5. 
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  19. 
1. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w § 18, wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę.
2. 
W upoważnieniu wskazuje się imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim.
3. 
W przypadku gdy upoważnienie dotyczy wyborcy - obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim wskazuje się w nim jego imię (imiona) i nazwisko oraz numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.
§  20. 
Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje do chwili przekazania spisu wyborców przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej.
§  21. 
1. 
Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi urząd gminy.
2. 
Informacja o wydaniu zaświadczenia jest rejestrowana przez wskazanie numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy.
3. 
W przypadku wydania zaświadczenia osobie upoważnionej rejestracji podlegają również imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL upoważnionej osoby.
4. 
W przypadku obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim rejestruje się dane o obywatelstwie, numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.
5. 
Ewidencję wydanych zaświadczeń urząd gminy może prowadzić w formie papierowej lub w systemie informatycznym.
6. 
Ewidencja wydanych zaświadczeń prowadzona w formie papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią część dokumentów z wyborów.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  22. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2011 r. 14

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  15  

WZÓR

CZĘŚĆ A SPISU WYBORCÓW

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2  16  

WZÓR

CZĘŚĆ B SPISU WYBORCÓW

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3  17  

WZÓR

WYKAZ WYBORCÓW PRZEBYWAJĄCYCH W ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ, DOMACH POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁADACH KARNYCH I ARESZTACH ŚLEDCZYCH ORAZ ODDZIAŁACH ZEWNĘTRZNYCH TAKICH ZAKŁADÓW I ARESZTÓW, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA*)

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3a  18  

WZÓR

WYKAZ WYBORCÓW, KTÓRZY OPUŚCILI ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ, DOM POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁAD KARNY, ARESZT ŚLEDCZY LUB ODDZIAŁ ZEWNĘTRZNY TAKIEGO ZAKŁADU ALBO ARESZTU*)

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR

ZAWIADOMIENIE O DOPISANIU LUB WPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW

W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

..................................................., dnia ...............................

(miejscowość) (dd/mm/rrrr)

Do .......................................................................................

w .........................................................................................

Zawiadamia się, że ................................................................................................................................................................

(nazwisko i imiona)

................................................................................................................................................................................................

(imię ojca, data urodzenia, nr ewidencyjny PESEL*)

stale zamieszkały(-ła)/ostatnio zameldowany(-na) na pobyt stały/wpisany(-na) do rejestru wyborców/wpisany(-na)

do spisu wyborców** w gminie/mieście pod adresem:

a) gmina (miasto, dzielnica) ..................................................................................................................................................

b) miejscowość ......................................................................................................................................................................

c) ulica ...................................................................................................................................................................................

d) nr domu .............................................................................................................................................................................

e) nr mieszkania ....................................................................................................................................................................

został(a) wpisany(-na) do spisu wyborców w miejscowości ...................................................................................................

......................................... gmina .................................................. woj. .................................................................................

Powyższe przekazuję w celu skreślenia wyborcy ze spisu wyborców sporządzonego dla wyborów ....................................

................................................................................................................................................................................................

.................................................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

_______________

* W przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi podaje się obywatelstwo oraz numer pasz-

portu lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

** Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5 

WZÓR

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

..........................................., dnia .........................................

(miejscowość) (dd/mm/rrrr)

.....................................................................

(nazwisko i imiona wnioskodawcy)

...................................................................... Wójt/Burmistrz/

(adres wnioskodawcy) Prezydent Miasta*

...................................................................... .............................................................................

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn.

zm.) proszę o potwierdzenie, czy figuruję w spisie wyborców.

1. Imię (imiona) ....................................................................................................................................................................

2. Nazwisko .........................................................................................................................................................................

3. Adres zamieszkania:

a) gmina (miasto, dzielnica) ...........................................................................................................................................,

b) miejscowość ...............................................................................................................................................................,

c) ulica ............................................................................................................................................................................,

d) nr domu ......................................................................................................................................................................,

e) nr mieszkania ............................................................................................................................................................ .

............................................................

(podpis wnioskodawcy)

Wyjaśnienie:

Każdy może wnieść do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spi-

su, a w szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w spisie wyborców, wpisania do spisu osoby, która nie ma prawa

wybierania, niewłaściwych danych o osobach wpisanych do spisu wyborców, ujęcia w spisie osoby, która nie zamieszkuje

stale na obszarze gminy. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu (art. 37 § 1 i 2 ustawy z dnia 5 stycznia

2011 r. – Kodeks wyborczy).

______________

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  6 

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa urzędu gminy

 ......................................., dnia .........................................

(miejscowość) (dd/mm/rrrr)

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA Nr .........

Niniejsze zaświadczenie uprawnia

1. Imię (imiona) ....................................................................................................................................................................

2. Nazwisko ..........................................................................................................................................................................

3. Imię ojca ..........................................................................................................................................................................

4. Nr ewidencyjny PESEL ...................................................................................................................................................

5. Nr paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość* ..........................................................................

6. Adres zamieszkania:

a) gmina (miasto, dzielnica) .........................................................................................................................................,

b) miejscowość .............................................................................................................................................................,

c) ulica ...........................................................................................................................................................................,

d) nr domu .....................................................................................................................................................................,

e) nr mieszkania ........................................................................................................................................................... .

7. Obywatelstwo* ................................................................................................................................................................

do głosowania w dniu .................................................................................., w obwodzie miejsca pobytu w wyborach:

Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu pierwszego głosowania/

Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu ponownego głosowania/

do Sejmu i Senatu/do Parlamentu Europejskiego/

uzupełniających do Senatu w okręgu wyborczym nr ...**.

...........................................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

_____________

* Wypełnia się w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi w wyborach do Parlamentu

Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

** Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2 § 1 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
3 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
5 § 7 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
6 § 7 ust. 7a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
7 § 7 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
8 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
9 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
10 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
11 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
12 § 14 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
13 § 15 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
14 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniami Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji: z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie spisu wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 849, z 2005 r. Nr 166, poz. 1395, z 2009 r. Nr 63, poz. 527 oraz z 2010 r. Nr 66, poz. 425), z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz. U. Nr 84, poz. 922, z 2005 r. Nr 102, poz. 858 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 528), z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 62, poz. 583 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 530), z dnia 19 października 2006 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 191, poz. 1417 oraz z 2010 r. Nr 121, poz. 821), które na podstawie art. 15 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113, Nr 102, poz. 588, Nr 147, poz. 881 i Nr 149, poz. 889) tracą moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
15 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
16 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
17 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.
18 Załącznik nr 3a dodany przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 10 lipca 2014 r. (Dz.U.2014.931) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2014 r.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024