Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 11 stycznia 2011 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą

Na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczanych na cele określone w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
1. 
Środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą są przyznawane w drodze decyzji, na podstawie wniosku złożonego przez wnioskodawcę, w ramach limitu środków finansowych dostępnych w danym roku na ten cel.
2. 
Wysokość przyznanych środków finansowych nie może być wyższa od określonej we wniosku.
3. 
Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "ministrem", może przyjmować wnioski przesłane drogą elektroniczną, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.2)).
4. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. Wnioski niekompletne zwraca się wnioskodawcy, wraz z zawiadomieniem o przyczynach zwrotu i możliwości uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.
5. 
Wniosek podlega ocenie zespołu specjalistycznego lub interdyscyplinarnego, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwanego dalej "zespołem". Ocena wniosku zawiera propozycję wysokości finansowania lub odmowy przyznania środków finansowych wraz z uzasadnieniem.
6. 
W przypadku wniosku o przyznanie środków finansowych na badania dotyczące obronności i bezpieczeństwa państwa zespołem właściwym do oceny jest zespół, o którym mowa w art. 52 ust. 3 ustawy.
7. 
Ocena zespołu, o której mowa w ust. 5, nie jest wymagana w przypadku decyzji o finansowaniu projektów, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwanych dalej "projektami międzynarodowymi współfinansowanymi", realizowanych w ramach programów ramowych w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji albo inicjatyw lub innych przedsięwzięć badawczych ocenionych pozytywnie przez Komisję Europejską lub podmiot przez nią upoważniony.
§  3. 
1. 
Minister podejmuje decyzję o finansowaniu w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia kompletnego, spełniającego wymagania formalne wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać przedłużony do 6 miesięcy.
2. 
Środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą są przekazywane:
1)
wnioskodawcy - na podstawie umowy ustalającej warunki realizacji i finansowania zadań oraz rozliczenia środków finansowych - na cele określone w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy;
2)
na cele określone w art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy:
a)
wnioskodawcy - na podstawie decyzji, lub
b)
bezpośrednio przez ministra.
3. 
Przyznane środki finansowe nie podlegają waloryzacji.
4. 
Środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą mogą być przekazane jednorazowo lub w rocznych ratach. Sposób przekazania tych środków określa decyzja lub umowa.
5. 
Projekt umowy, o której mowa w ust. 2 pkt 1, wraz z harmonogramem i kosztorysem, które stanowią załączniki do umowy, wnioskodawca przesyła do urzędu obsługującego ministra w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji przyznającej środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą. Nieprzesłanie projektu umowy w wymaganym terminie uważa się za rezygnację z przyznanego finansowania.
6. 
W przypadku otrzymania decyzji o przyznaniu środków finansowych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą w terminie późniejszym niż data zakończenia realizacji zadań ujętych we wniosku wnioskodawca jest obowiązany do ujęcia w projekcie umowy kosztów poniesionych na realizację projektu.
§  4. 
1. 
Środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą niewykorzystane przez wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym mogą być wydatkowane w kolejnych latach realizacji zadań określonych w decyzji lub umowie.
2. 
W terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań ustalonego w umowie niewykorzystane środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.
3. 
W przypadku zakończenia przez wnioskodawcę realizacji zadań w terminie wcześniejszym niż ustalony w umowie, ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. 
W przypadku przekazania środków finansowych w terminie późniejszym niż ustalony w umowie termin zakończenia zadań realizowanych przez wnioskodawcę, niewykorzystane środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą, po odliczeniu kwalifikowalnych kosztów zrealizowanych zadań w zakresie przewidzianym umową i kosztów poniesionych przez wnioskodawcę ze środków własnych, podlegają zwrotowi na właściwy rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia ich przekazania.
5. 
Niezwrócenie środków finansowych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą, w terminach określonych w ust. 2-4, powoduje naliczenie odsetek ustawowych od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zwrotu.
6. 
Środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą uznane za wydatkowane nieprawidłowo podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi za okres od dnia następującego po dniu stwierdzenia przez Ministra nieprawidłowego wykorzystania tych środków do dnia ich zwrotu.
7. 
Wnioskodawca otrzymujący środki finansowe na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą odpowiada za realizację zadań i wydatkowanie przyznanych środków finansowych zgodnie z umową oraz opisem zadań ujętym we wniosku stanowiącym podstawę przyznania środków.

Rozdział  2

Projekty międzynarodowe współfinansowane

§  5. 
1. 
Wnioskodawca realizujący projekt międzynarodowy współfinansowany może, na podstawie pozytywnej oceny lub decyzji Komisji Europejskiej lub podmiotu przez nią upoważnionego, wnioskować o finansowanie kosztów, uznanych za kwalifikowalne przez Komisję Europejską lub podmiot przez nią upoważniony, ponoszonych ze środków krajowych, stanowiących wkład własny wnioskodawcy.
2. 
Finansowanie kosztów zadań realizowanych przez wnioskodawcę w projekcie międzynarodowym współfinansowanym ze środków finansowych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą nie może być większe niż 80 % kosztów ponoszonych na ten cel przez wnioskodawcę ze środków krajowych.
3. 
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, może zostać złożony przez wnioskodawcę w każdym czasie, w dwóch egzemplarzach. Do wniosku dołącza się dokumenty, o których mowa w ust. 6.
4. 
Wniosek powinien określać planowany okres realizacji projektu międzynarodowego współfinansowanego, z uwzględnieniem terminów rozpoczęcia i zakończenia zadań realizowanych przez wnioskodawcę oraz wskazywać ogólne koszty planowane do poniesienia w tym okresie.
5. 
Wnioskodawca nie może ubiegać się o finansowanie kosztów poniesionych w związku z realizowanymi zadaniami w projekcie międzynarodowym współfinansowanym przed rokiem złożenia wniosku.
6. 
Do wniosku dołącza się kopię umowy lub innego dokumentu potwierdzającego współfinansowanie kosztów udziału w projekcie jednostki naukowej lub podmiotu działającego na rzecz nauki, z zagranicznych środków niepodlegających zwrotowi, zawierającego wykaz uczestników oraz informacje dotyczące podziału między nimi zadań i zagranicznych środków finansowych.
7. 
Wnioskodawca, o którym mowa w art. 2 pkt 9 lit. f lub art. 2 pkt 11 ustawy, będący przedsiębiorcą, do wniosku dołącza:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku;
2)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię umowy, statutu lub innego odpowiedniego dokumentu;
3)
oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
4)
oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
§  6. 
1. 
W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych, związanych z koniecznością wykonania doświadczeń na ludziach, do oceny mogą być przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę właściwej komisji etycznej.
2. 
W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych, związanych z koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach, do oceny mogą być przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę właściwej komisji etycznej, wymaganą na podstawie przepisów o doświadczeniach na zwierzętach.
3. 
W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych, dotyczących prowadzenia badań nad gatunkami roślin, zwierząt lub grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną, do oceny mogą być przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę lub zezwolenie wymagane na podstawie przepisów o ochronie przyrody.
4. 
W przypadku projektów międzynarodowych współfinansowanych, związanych z prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów, do oceny mogą być przyjęte wyłącznie wnioski, do których dołączono zgodę wymaganą na podstawie przepisów o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.
§  7. 
1. 
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego ocenia się, uwzględniając następujące kryteria:
1)
wartość naukową projektu i znaczenie badań naukowych lub prac rozwojowych dla rozwoju priorytetowych dziedzin nauki w Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
uzyskanie dostępu do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych osiągniętych przez uczestników programu, w tym możliwości praktycznego wykorzystania w kraju pozyskanej wiedzy, umiejętności lub technologii;
3)
innowacyjność proponowanych rozwiązań w porównaniu z aktualnym stanem wiedzy w zakresie objętym projektem;
4)
zasadność planowanych kosztów, w tym zakupu sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu międzynarodowego współfinansowanego albo zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej, w stosunku do przedmiotu i zakresu projektu;
5)
zasadność finansowania uczestnictwa wnioskodawcy w międzynarodowych programach, inicjatywach lub przedsięwzięciach badawczych;
6)
prawidłowość i ocenę wywiązywania się wnioskodawcy z realizowanych uprzednio zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę.
2. 
Środki finansowe na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego są przyznawane na cały okres realizacji projektu, jednak nie dłużej niż na 6 lat.
3. 
W uzasadnionych przypadkach okres, o którym mowa w ust. 2, może zostać przedłużony, nie dłużej jednak niż o 2 lata. Przepis § 8 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  8. 
1. 
Wnioskodawca może wystąpić do ministra z uzasadnionym wnioskiem o wyrażenie zgody na zmianę warunków umowy, nie później niż w terminie 60 dni przed upływem terminu zakończenia zadań ustalonym w umowie. Do wniosku dołącza się projekt aneksu do umowy. Zmiana warunków umowy nie może dotyczyć zakończonych okresów realizacji projektu.
2. 
Wniosek o wyrażenie zgody na zmianę warunków umowy jest opiniowany przez zespół. W przypadku zmian zaakceptowanych przez Komisję Europejską lub podmiot przez nią upoważniony, udokumentowanych przez wnioskodawcę, minister może wyrazić zgodę na ich dokonanie z pominięciem zasięgnięcia opinii zespołu.
3. 
Nie uważa się za zmianę warunków umowy zwiększenia lub zmniejszenia w poszczególnych pozycjach kosztorysu nie więcej niż o 15 % środków finansowych, bez zwiększenia wysokości finansowania przyznanego przez ministra na realizację projektu.
§  9. 
1. 
Wnioskodawca, któremu zostały przekazane środki finansowe na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego, składa raporty roczne oraz raport końcowy, sporządzone w dwóch egzemplarzach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Raport roczny składa się do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym wnioskodawcy zostały przekazane środki finansowe na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego.
3. 
W przypadku zakończenia zadań objętych finansowaniem wnioskodawca, w terminie 60 dni od dnia ich zakończenia, składa raport roczny uwzględniający rozliczenie kosztów krajowych ogółem, w tym poniesionych ze środków finansowych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą.
4. 
Raport roczny jest oceniany przez zespół pod względem merytorycznym oraz prawidłowości wykorzystania przyznanych środków, w tym zgodności wykonywanych zadań z celem i zakresem przedmiotowym określonym w harmonogramie i kosztorysie, które stanowią załączniki do umowy, oraz opisem zadań zawartym we wniosku stanowiącym podstawę przyznania środków.
5. 
Minister na podstawie oceny, o której mowa w ust. 4, rozstrzyga o:
1)
przyjęciu raportu rocznego i kontynuacji finansowania;
2)
wstrzymaniu lub zmniejszeniu dalszego finansowania przez uchylenie lub zmianę decyzji;
3)
nieprzyjęciu raportu i odstąpieniu od umowy z ewentualnym wezwaniem do zwrotu przekazanych środków finansowych.
6. 
Raport końcowy składa się nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania rozliczenia finansowego projektu dokonanego przez Komisję Europejską lub podmiot przez nią upoważniony, wraz z kopią dokumentu potwierdzającego rozliczenie projektu lub udziału wnioskodawcy w projekcie.
7. 
W przypadku gdy termin zakończenia realizacji zadań określonych w umowie jest późniejszy niż termin zakończenia umowy z Komisją Europejską lub podmiotem przez nią upoważnionym, raport końcowy składa się w terminie 60 dni od dnia zakończenia zadań przewidzianych w harmonogramie.
8. 
Zespół ocenia raport końcowy na podstawie dokumentu potwierdzającego rozliczenie projektu przez Komisję Europejską lub podmiot przez nią upoważniony, z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1)
zgodność zakresu merytorycznego wykonanej pracy z zakresem określonym we wniosku;
2)
prawidłowość wydatkowania środków finansowych na realizację projektu i zasadność wydatków w stosunku do przedmiotu i celu projektu.
9. 
Minister, na podstawie oceny raportu końcowego dokonanej przez zespół, uznaje umowę za:
1)
wykonaną;
2)
nienależycie wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych uznanych za wykorzystane nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kary, o której mowa w § 15 ust. 2;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kary, o której mowa w § 15 ust. 2.

Rozdział  3

Działania wspomagające uczestnictwo w programach, inicjatywach lub przedsięwzięciach badawczych

§  10. 
1. 
Wniosek o przyznanie środków finansowych na działalność punktu kontaktowego, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia, składa się w dwóch egzemplarzach, po ogłoszeniu konkursu przez Ministra.
2. 
Wnioskodawca, o którym mowa w art. 2 pkt 9 lit. f lub art. 2 pkt 11 ustawy, będący przedsiębiorcą, do wniosku dołącza:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku;
2)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię umowy, statutu lub innego odpowiedniego dokumentu;
3)
oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
4)
oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
3. 
Wnioskodawca może złożyć wniosek w imieniu grupy jednostek naukowych lub podmiotów działających na rzecz nauki, podejmujących współpracę w ramach działania, dołączając do wniosku pełnomocnictwa do występowania w imieniu tych jednostek lub podmiotów.
4. 
Wniosek o przyznanie środków finansowych na działalność punktu kontaktowego ocenia się, uwzględniając następujące kryteria:
1)
zgodność planowanych działań z tematyką konkursu ogłoszonego przez ministra;
2)
efektywność planowanych działań zgodnie z założeniami określonymi przez wnioskodawcę;
3)
przygotowanie merytoryczne i techniczne do realizacji planowanych działań, w tym liczbę i przygotowanie kadry do realizacji działań i doświadczenie w prowadzeniu prac o charakterze organizacyjnym, szkoleniowym lub doradczym, oraz posiadanie infrastruktury i wyposażenia technicznego niezbędnego do realizacji działań, w szczególności dostęp do sali konferencyjnej z wyposażeniem koniecznym do tworzenia, przetwarzania i upowszechniania informacji dotyczących realizacji programów, inicjatyw lub przedsięwzięć badawczych oraz zasad uczestniczenia w nich;
4)
zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu zadań planowanych do realizacji.
5. 
Środki na finansowanie działalności punktu kontaktowego są przyznawane na cały okres realizacji zadań, nie dłuższy niż okres obowiązywania programu międzynarodowego.
6. 
Projekt umowy na prowadzenie punktu kontaktowego, podpisany przez upoważnione do tego osoby, składa się w 4 egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji o przyznaniu środków finansowych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą. Niedotrzymanie tego terminu uznaje się za rezygnację wnioskodawcy z przyznanego finansowania.
7. 
Wniosek o zmianę warunków umowy może zostać złożony nie później niż na 3 miesiące przed terminem zakończenia zadań ustalonym w umowie. Do wniosku dołącza się projekt aneksu do umowy. Zmiany warunków umowy nie mogą dotyczyć zakończonych lat realizacji umowy.
8. 
Wniosek o zmianę warunków umowy, o którym mowa w ust. 7, ocenia zespół.
§  11. 
1. 
Wnioskodawca, któremu zostały przekazane środki finansowe na prowadzenie punktu kontaktowego, składa raporty roczne oraz raport końcowy, sporządzone w dwóch egzemplarzach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2. 
Raport roczny składa się w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym wnioskodawcy zostały przekazane środki finansowe na działalność punktu kontaktowego.
3. 
Raport roczny podlega ocenie zespołu pod względem zgodności z kosztorysem i harmonogramem, które stanowią załączniki do umowy.
4. 
Minister, na podstawie oceny zespołu, rozstrzyga o:
1)
kontynuacji finansowania;
2)
wstrzymaniu lub zmniejszeniu dalszego finansowania przez uchylenie lub zmianę decyzji;
3)
nieprzyjęciu raportu i odstąpieniu od umowy z ewentualnym wezwaniem do zwrotu przekazanych środków finansowych.
5. 
Raport końcowy składa się w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań ustalonego w umowie.
6. 
Zespół ocenia raport końcowy, z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1)
zgodność zakresu zrealizowanych zadań z treścią umowy;
2)
prawidłowe wydatkowanie środków finansowych na realizację zadań.
7. 
Minister, na podstawie oceny zespołu, uznaje umowę za:
1)
wykonaną;
2)
nienależycie wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych uznanych za wykorzystane nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych ustalonych w umowie;
3)
niewykonaną w całości lub części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych ustalonych w umowie.
§  12. 
1. 
Wniosek o przyznanie środków finansowych na działania mające na celu zwiększenie uczestnictwa w europejskich programach badawczych, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, składa się w dwóch egzemplarzach, po ogłoszeniu konkursu przez ministra.
2. 
Wnioskodawca, o którym mowa w art. 2 pkt 9 lit. f lub art. 2 pkt 11 ustawy, będący przedsiębiorcą, do wniosku dołącza:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku;
2)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię umowy, statutu lub innego odpowiedniego dokumentu;
3)
oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
4)
oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
3. 
Wniosek ocenia się, uwzględniając następujące kryteria:
1)
zgodność planowanych działań z tematyką konkursu ogłoszonego przez ministra;
2)
przewidywaną efektywność planowanych działań;
3)
przygotowanie merytoryczne i techniczne do realizacji planowanych działań;
4)
zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu zadań planowanych do realizacji.
4. 
Środki finansowe na realizację działań przyznaje się na okres nie dłuższy niż 24 miesiące.
5. 
Minister może przyznać środki finansowe na refundację poniesionych kosztów. W takim przypadku ogłoszenie o konkursie zawiera informacje w tym zakresie.
6. 
Raport końcowy, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia, wnioskodawca składa w dwóch egzemplarzach, w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań ustalonego w umowie.
7. 
Przepisy § 10 ust. 2, 7 i 8 oraz § 11 ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Składki na rzecz instytucji lub organizacji międzynarodowych

§  13. 
1. 
Wniosek o przyznanie środków finansowych na opłacenie składki na rzecz instytucji lub organizacji międzynarodowej, wynikającej z umowy międzynarodowej, składa się w dwóch egzemplarzach, w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok przyznania środków, według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia, z wyłączeniem składek opłacanych bezpośrednio przez ministra.
2. 
Do wniosku dołącza się informację o wynikach realizacji zadań wynikających z członkostwa lub udziału strony polskiej w pracach instytucji lub organizacji międzynarodowej w poprzednim roku.
3. 
Przy ocenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się następujące kryteria:
1)
naukowy charakter współpracy i międzynarodowe znaczenie instytucji lub organizacji, której dotyczy wniosek, a także zgodność jej działań z priorytetami polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa;
2)
korzyści strony polskiej wynikające z członkostwa lub udziału w pracach tych organizacji;
3)
wyniki realizacji zadań wynikających z członkostwa lub udziału strony polskiej w pracach instytucji lub organizacji międzynarodowej w poprzednim roku.
4. 
Wnioskodawca, który otrzymał środki finansowe na opłacenie składki na rzecz instytucji lub organizacji międzynarodowej, wynikającej z umowy międzynarodowej, składa rozliczenie finansowe w terminie 15 dni od dnia dokonania płatności. W tym samym terminie zwraca niewykorzystane środki finansowe.
5. 
Brak zwrotu środków finansowych w terminie, o którym mowa w ust. 4, powoduje naliczenie odsetek ustawowych od dnia dokonania płatności do dnia ich zwrotu.
6. 
W przypadku środków przekazywanych bezpośrednio przez ministra na opłacenie składek oraz wkładu krajowego na rzecz wspólnego międzynarodowego programu lub przedsięwzięcia nie stosuje się przepisów ust. 4 i 5.

Rozdział  5

Wniesienie wkładu krajowego na rzecz wspólnego międzynarodowego programu lub przedsięwzięcia

§  14. 
1. 
Wkład krajowy na rzecz wspólnego międzynarodowego programu lub przedsięwzięcia, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy, stanowią środki finansowe przeznaczane przez ministra na finansowanie lub współfinansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych wchodzących w skład programu.
2. 
Minister podejmuje decyzję w sprawie wysokości wkładu krajowego po zasięgnięciu opinii zespołu.
3. 
Środki finansowe w ramach wkładu krajowego są przekazywane podmiotowi reprezentującemu międzynarodowy program lub przedsięwzięcie na podstawie umowy.
4. 
Przepisy § 13 ust. 4-6 w zakresie rozliczania przyznanych środków finansowych stosuje się odpowiednio.

Rozdział  6

Rozliczanie przyznanych środków finansowych, w tym umarzanie lub odraczanie spłaty i rozkładanie na raty należności finansowych

§  15. 
1. 
Niezłożenie w terminie raportów i rozliczenia, o których mowa w § 9 ust. 1, § 11 ust. 1, § 12 ust. 6 i § 13 ust. 4, stanowi podstawę do wstrzymania przez ministra dalszego finansowania oraz może spowodować uchylenie lub zmianę decyzji albo odstąpienie od umowy, z żądaniem zwrotu przekazanych środków finansowych.
2. 
W przypadku wystąpienia nieprawidłowości w realizacji zadań określonych w decyzji lub umowie, z powodu okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność wnioskodawca, minister może naliczyć karę w wysokości do 10 % przekazanych środków finansowych.
3. 
Minister może dokonywać kontroli przebiegu wykonywania zadań i sposobu wydatkowania przyznanych środków finansowych.
4. 
W przypadku stwierdzenia, że przekazany raport został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, minister może zarządzić ponowne dokonanie oceny wykonania i rozliczenia finansowanych zadań.
§  16. 
1. 
Zakupiony sprzęt służący bezpośrednio do realizacji projektu międzynarodowego współfinansowanego albo aparatura naukowo-badawcza zakupiona lub wytworzona w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy, sfinansowane ze środków na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą, podlegają zagospodarowaniu zgodnie z przepisami dotyczącymi środków trwałych.
2. 
Zakupione ze środków na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą, niezużyte materiały i przedmioty nietrwałe po zakończeniu realizacji zadań pozostają w dyspozycji wnioskodawcy.
3. 
Przychody ze sprzedaży sprzętu lub aparatury naukowo-badawczej, o których mowa w ust. 1, uzyskane w okresie realizacji zadań, podlegają zwrotowi na rachunek urzędu obsługującego ministra.
§  17. 
1. 
Minister umarza należności finansowe wynikające z rozliczenia decyzji lub umów, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3)
zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2. 
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, po zasięgnięciu opinii zespołu, może umorzyć należność finansową w całości lub części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu wydania decyzji lub zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3)
jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.
3. 
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.

Rozdział  7

Przepis końcowy

§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, z 2006 r. Nr 145, poz. 1050, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 40, poz. 230 i Nr 182, poz. 1228.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 188, poz. 1346, z 2009 r. Nr 92, poz. 754 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 478), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 i Nr 155, poz. 1036).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

WNIOSEK

o przyznanie środków finansowych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego

na lata ......................

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa i adres jednostki, telefon, faks, e-mail, strona www1)

2. Kierownik jednostki

3. NIP, REGON

4. Nazwa banku, nr rachunku

B. INFORMACJE OGÓLNE

1. Tytuł projektu:

1) w języku polskim;

2) w języku angielskim.

2. Nazwa programu międzynarodowego, akronim projektu oraz numer kontraktu.

3. Liczba uczestników.

4. Planowany koszt realizacji projektu (w walucie obcej) ......................................................................................................

5. Planowany koszt udziału jednostki w projekcie (w zł) .........................................................................................., z tego:

1) środki krajowe ogółem .................................................................................................................................................:

a) środki finansowe na naukę .......................................................................................................................................,

b) środki własne ...........................................................................................................................................................;

2) środki zagraniczne .........................................................................................................................................................

6. Załączniki:

1) kopia umowy lub innego dokumentu będącego podstawą udziału wnioskodawcy w projekcie;

2) aneks zawierający informacje dotyczące podziału zadań oraz środków finansowych pomiędzy podmiota-

mi uczestniczącymi w realizacji projektu;

3) wykaz uczestników współrealizujących projekt;

4) załączniki określone w § 5 ust. 3 i 6 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 stycz-

nia 2011 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę

przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 20, poz. 103);

5) jednostka naukowa, o której mowa w art. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finan-

sowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615), oraz podmiot działający na rzecz nauki, będący przedsiębiorcą,

składa także dokumenty, o których mowa w § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyż-

szego z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finan-

sowych na naukę przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą.

C. OPIS PROJEKTU

1. Informacja o projekcie (maksymalnie 2 strony A4), umożliwiająca dokonanie oceny zgodnie z kryteriami

określonymi w § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 stycznia 2011 r.

w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych

na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą.

2. Opis zadań przewidzianych do realizacji przez wnioskodawcę w ramach projektu.

3. Planowane zakupy sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu albo planowany zakup lub wytwo-

rzenie aparatury naukowo-badawczej, wraz z ich wykazem i opisem.

______________

1) Uczelnie podają informacje określone w pkt 1 w odniesieniu do całej uczelni oraz podstawowej jednostki organizacyjnej

(zgodnie ze statutem uczelni) planowanej jako miejsce realizacji projektu.

Lp. Nazwa sprzętu

służącego

bezpośrednio

do realizacji

projektu lub

aparatury

naukowo-

badawczej

Planowany koszt (zł) Planowany miesiąc

zakupu

lub wytworzenia

(liczony

od rozpoczęcia

realizacji projektu)

Uzasadnienie

merytoryczne

środki finansowe

na naukę

środki

własne

środki

zagraniczne

1 2 3 4 5 6 7
RAZEM

D. HARMONOGRAM (zł)

Lp. Nazwa zadania Termin

rozpoczęcia zadania

Termin

zakończenia

zadania2)

Planowany koszt (zł)
środki

finansowe

na naukę

środki

zagraniczne

koszt

ogółem

1 2 3 4 5 6 7

E. KOSZTORYS (zł)3)

Lp. Treść Plan na .................
planowany

koszt udziału

jednostki

w projekcie

(ogółem -

środki krajowe

i zagraniczne)

środki

zagraniczne

środki krajowe
środki

własne

środki

finansowe

na naukę

razem

środki

krajowe

1 2 3 4 5 6 7
1 Koszty bezpośrednie

ogółem z tego:

1) wynagrodzenia

z pochodnymi

2) inne koszty realizacji

projektu (łącznie

z zakupem sprzętu

służącego bezpo-

średnio do realizacji

projektu albo zaku-

pem lub wytworze-

niem aparatury na-

ukowo-badawczej)

2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

________________

2) Należy podać dzień, miesiąc i rok.

3) Należy wypełnić tabelę dla całego projektu (łączne koszty) oraz dodatkowo po jednej tabeli dla każdego roku kalendarzo-

wego (liczba tabel = liczba lat realizacji projektu + 1). Wartości należy podawać w zł, według kursu średniego Narodowe-

go Banku Polskiego obowiązującego w dniu wypełniania wniosku.

F. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

(imię i nazwisko, telefon, e-mail)

pieczęć jednostki kierownik jednostki główny księgowy/kwestor

data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

RAPORT ROCZNY/KOŃCOWY1)

z realizacji projektu międzynarodowego współfinansowanego

za rok/lata1) .............

A. DANE OGÓLNE

1. Nazwa i adres jednostki, telefon, faks, e-mail, strona www2),

2. Tytuł projektu w języku polskim, akronim, numer kontraktu.

3. Decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr .................................. z dnia ............................................. .

4. Umowa nr: ................................... z dnia ........................................................................................................... .

B. SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z WYKONANIA ZADAŃ

1. Zrealizowane zadania:

1) opis;

2) wyjaśnienie rozbieżności między zadaniami zaplanowanymi i zrealizowanymi (jeżeli występują).

Wykaz zakupionego sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu albo zakupionej lub wytworzonej

aparatury naukowo-badawczej:

Lp. Nazwa sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu

lub aparatury naukowo-badawczej

Poniesiony koszt (zł) zakupu

sprzętu służącego bezpośrednio

do realizacji projektu

albo zakupu lub wytworzenia

aparatury naukowo-badawczej

ze środków budżetowych na naukę

1 2 3
RAZEM (zł)

Łączny koszt zakupu sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu albo zakupu lub wytworzenia apa-

ratury naukowo-badawczej:

Koszt zakupu sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu albo zakupu lub wytworzenia aparatury

naukowo-badawczej ze środków zagranicznych (zł):

Wyjaśnienie rozbieżności w realizacji zadań w stosunku do zakresu przedmiotowego i sposobu realizacji wska-

zanego w umowie i we wniosku (jeżeli występują):

C. REALIZACJA HARMONOGRAMU

Lp. Nazwa zadania Termin rozpoczęcia

zadania

Termin zakończenia

zadania3)

Koszt zadania

ze środków finansowych

na naukę (zł)

1 2 3 4 5
RAZEM

Łączny koszt zadań: ......... (zł)

Łączny koszt zadań ze środków zagranicznych: ..... (zł)

Wyjaśnienie rozbieżności w realizacji zadań w stosunku do zakresu przedmiotowego i sposobu realizacji wska-

zanego w umowie i we wniosku (jeżeli występują):

_____________

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Uczelnie podają informacje określone w pkt 1 w odniesieniu do całej uczelni oraz podstawowej jednostki organizacyjnej

(zgodnie ze statutem uczelni).

3) Należy podać dzień, miesiąc i rok.

D. ROZLICZENIE KOSZTÓW (zł)

Łączny poniesiony koszt udziału jednostki w projekcie: .........................................

Lp. Treść Planowane koszty w okresie rozliczeniowym .................. Poniesione koszty w okresie rozliczeniowym .................
ogółem środki krajowe w tym środki finansowe na naukę ogółem środki krajowe w tym środki finansowe na naukę
1 2 3 4 5 6
1 Koszty bezpośrednie ogó-

łem, z tego:

1) wynagrodzenia z pochod-

nymi

2) inne koszty realizacji pro-

jektu (łącznie z kosztem

zakupu sprzętu służącego

bezpośrednio do realiza-

cji projektu albo zakupu

lub wytworzenia aparatu-

ry naukowo-badawczej)

2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

Wyjaśnienie rozbieżności w realizacji zadań w stosunku do zakresu przedmiotowego i sposobu realizacji wskazanego w umowie i we wniosku (jeżeli występują):

E. INFORMACJA O WYSOKOŚCI ŚRODKÓW Z ZAGRANICY (zł)

1. Planowane:

2. Otrzymane:

3. Wydatkowane:

Wyjaśnienie rozbieżności w realizacji zadań w stosunku do zakresu przedmiotowego i sposobu realizacji wskazanego w umowie i we wniosku (jeżeli występują):

F. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE RAPORTU

(imię i nazwisko, telefon, e-mail)

główny księgowy/kwestor kierownik jednostki

pieczęć jednostki data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

WNIOSEK

o przyznanie środków finansowych na prowadzenie punktu kontaktowego

europejskich programów badawczych

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa i adres jednostki, telefon, faks, e-mail, strona www1)

2. Kierownik jednostki

3. NIP, REGON

4. Nazwa banku, nr rachunku

B. INFORMACJE OGÓLNE

1. Nazwa programu międzynarodowego.

2. Planowany koszt realizacji zadań w okresie trwania programu międzynarodowego (zł), z tego:

1) środki finansowe na naukę;

2) środki własne.

C. INFORMACJE O WNIOSKODAWCY

1) Informacja o przygotowaniu merytorycznym, w tym kwalifikacjach i liczebności kadry oraz doświadczeniu

w prowadzeniu prac o charakterze organizacyjnym, szkoleniowym i marketingowym.

2) Informacja o posiadanym wyposażeniu technicznym właściwym do tworzenia, przetwarzania i upowszech-

niania informacji dotyczących programów Unii Europejskiej i zasad uczestnictwa w nich.

3) Opis zadań przewidzianych do realizacji.

_______________

1) Uczelnie podają informacje określone w pkt 1 w odniesieniu do całej uczelni oraz podstawowej jednostki organizacyjnej

(zgodnie ze statutem uczelni) planowanej jako miejsce realizacji projektu. W przypadku składania wniosku w imieniu gru-

py jednostek należy podać dane dotyczące wszystkich partnerów indywidualnie.

D. HARMONOGRAM

Nazwa zadania; termin rozpoczęcia i zakończenia zadania2); planowane koszty ogółem (zł), z tego środki włas-

ne; środki finansowe na naukę.

E. INFORMACJA O ŹRÓDŁACH FINANSOWANIA I PLANOWANYCH KOSZTACH (zł)3)

Lp. Treść Plan na ................... r.
planowany

koszt realizacji

zadań

środki własne środki finanso-

we na naukę

1 2 3 4 5
1 Koszty bezpośrednie ogółem,

z tego:

1) wynagrodzenia z pochodnymi
2) koszty podróży służbowych
3) inne koszty bezpośrednie, w tym usługi obce4)
2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

F. INFORMACJE O OSOBIE WYPEŁNIAJĄCEJ WNIOSEK

(imię i nazwisko, telefon, e-mail)

główny księgowy/kwestor kierownik jednostki
pieczęć jednostki data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

_______________

2) Należy podać dzień, miesiąc i rok.

3) W przypadku wnioskowania w pierwszym roku programu międzynarodowego należy wypełnić dwie tabele: dla całego

okresu trwania programu oraz dla pierwszego roku realizacji zadań. W kolejnych latach realizacji zadań należy wypełnić

jedynie tabelę na dany rok.

4) Pozycja "inne koszty bezpośrednie" może obejmować m.in. koszty zakupu sprzętu komputerowego i innych urządzeń

biurowych niezbędnych do prowadzenia punktu kontaktowego.

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR

RAPORT ROCZNY/KOŃCOWY1)

z wykonania zadań i wykorzystania środków finansowych w zakresie prowadzenia punktu kontaktowego

do spraw europejskich programów badawczych za rok/lata ..........

A. DANE OGÓLNE

1. Nazwa i adres, telefon, faks, e-mail, strona www2)

2. Nazwa programu międzynarodowego

3. Decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr: ................ z dnia ............................

4. Umowa nr: .............................. z dnia .............................

B. SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z WYKONANIA ZADAŃ

C. WYKONANIE HARMONOGRAMU

1. Nazwa zadania; termin rozpoczęcia i zakończenia zadania; poniesione koszty (zł), w tym środki ogółem i środ-

ki finansowe na naukę.

2. Omówienie/uzasadnienie ewentualnych rozbieżności w realizacji zadań w stosunku do zakresu przedmioto-

wego i sposobu realizacji wskazanego w umowie i we wniosku.

______________

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Uczelnie podają informacje określone w pkt 1 w odniesieniu do całej uczelni oraz podstawowej jednostki organizacyjnej

(zgodnie ze statutem uczelni).

D. ROZLICZENIE KOSZTÓW ZA ROK/LATA .............. (zł)

Lp. Treść Planowane koszty w okresie

rozliczeniowym

Poniesione koszty w okresie

rozliczeniowym

ogółem w tym środki

finansowe

na naukę

ogółem w tym środki

finansowe

na naukę

1 2 3 4 5 6
1 Koszty bezpośrednie ogółem,

z tego:

1) wynagrodzenia z pochodnymi
2) koszty podróży służbowych
3) inne koszty bezpośrednie, w tym

usługi obce

2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

E. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE RAPORTU

(imię i nazwisko, telefon, e-mail)

główny księgowy/kwestor kierownik jednostki
pieczęć jednostki data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

ZAŁĄCZNIK Nr  5 

WZÓR

WNIOSEK

o przyznanie środków finansowych na działania mające na celu zwiększenie uczestnictwa

w europejskich programach badawczych

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa i adres jednostki, telefon, faks, e-mail, strona www1)

2. Kierownik jednostki

3. NIP, REGON

4. Nazwa banku, nr rachunku

5. Kategoria jednostki naukowej

B. INFORMACJE OGÓLNE

1. Nazwa zadania – zgodnie z ogłoszeniem ministra właściwego do spraw nauki o konkursie.

2. Zadania objęte wnioskiem (opis każdego zadania nie powinien przekraczać 1 strony A4).

3. Planowany okres realizacji zadań.

4. Planowane nakłady ogółem (zł), z tego:

1) środki własne;

2) środki finansowe na naukę.

C. INFORMACJE O WNIOSKODAWCY

(wypełnia tylko podmiot działający na rzecz nauki)

1. Podstawowe informacje o prowadzonej działalności.

2. Liczba osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku

– ogółem ....., w tym z wykształceniem wyższym ... .

3. Do wniosku należy dołączyć dokumenty określone w § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa

Wyższego z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków fin-

ansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 20, poz. 103).

D. OPIS ZADAŃ I OCZEKIWANYCH EFEKTÓW ICH REALIZACJI

(dotyczy poszczególnych zadań wymienionych w części B pkt 2)

1. Diagnoza stanu związanego z przedmiotem zadania.

2. Cel, jaki zamierza się osiągnąć dzięki realizacji zadania.

3. Sposób realizacji zadania, w tym informacje o osobach lub podmiotach uczestniczących w realizacji zadania

oraz o sposobie ich wyboru.

4. Oczekiwane efekty realizacji zadania.

5. Planowane zakupy sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu albo planowany zakup lub wytwo-

rzenie aparatury naukowo-badawczej, wraz z ich wykazem i opisem.

_______________

1) Uczelnie podają informacje określone w pkt 1 w odniesieniu do całej uczelni oraz podstawowej jednostki organizacyjnej

(zgodnie ze statutem uczelni) planowanej jako miejsce realizacji projektu.

2) Należy podać dzień, miesiąc i rok.

E. HARMONOGRAM WYKONYWANIA ZADAŃ

Nazwa zadania; termin rozpoczęcia i zakończenia zadania; planowane koszty ogółem (zł), z tego środki własne

i środki finansowe na naukę.

F. KOSZTORYS (zł)

Lp. Treść Plan na .................. r.
planowany koszt

realizacji zadań

środki własne środki finansowe

na naukę

1 2 3 4 5
1 Koszty bezpośrednie ogółem,

z tego:

1) wynagrodzenia z pochodnymi
2) inne koszty bezpośrednie

(łącznie z kosztem zakupu sprzętu

służącego bezpośrednio do

realizacji projektu albo zakupu lub

wytworzenia aparatury naukowo-

badawczej)

2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

G. INFORMACJE O OSOBIE WYPEŁNIAJĄCEJ WNIOSEK

(imię i nazwisko, telefon, e-mail)

główny księgowy/kwestor kierownik jednostki
pieczęć jednostki data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

ZAŁĄCZNIK Nr  6 

WZÓR

RAPORT KOŃCOWY

z realizacji działań mających na celu zwiększenie uczestnictwa w europejskich programach badawczych

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa i adres jednostki, telefon, faks, e-mail, strona www1)

2. Kierownik jednostki

3. NIP, REGON

4. Nazwa banku, nr rachunku

5. Decyzja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr: .............. z dnia ..............

6. Umowa nr: .................. z dnia ..................

B. SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z WYKONANIA ZADAŃ W OKRESIE ROZLICZENIOWYM1)

1. Nazwa zadania; termin rozpoczęcia i zakończenia zadania; krótki opis realizacji zadania (do 150 słów o każ-

dym zadaniu).

2. Rozliczenie harmonogramu – koszty planowane w okresie rozliczeniowym/koszty poniesione na realizację

poszczególnych zadań.

3. Omówienie/uzasadnienie ewentualnych rozbieżności w realizacji zadań w stosunku do zakresu przedmioto-

wego i sposobu realizacji wskazanego w umowie i we wniosku.

4. Wykaz i opis zakupionego sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu albo zakupionej lub wytwo-

rzonej aparatury naukowo-badawczej.

_________________

1) Uczelnie podają informacje określone w pkt 1 w odniesieniu do całej uczelni oraz podstawowej jednostki organizacyjnej

(zgodnie ze statutem uczelni).

C. ROZLICZENIE KOSZTÓW (zł)

Lp. Treść Planowane koszty w okresie

rozliczeniowym ........................

.........................

Poniesione koszty w okresie

rozliczeniowym .........................

..........................

ogółem w tym środki

finansowe na

naukę

ogółem w tym środki

finansowe na

naukę

1 2 3 4 5 6
1 Koszty bezpośrednie ogółem,

z tego:

1) wynagrodzenia z pochodnymi
2) inne koszty bezpośrednie

(łącznie z kosztem zakupu sprzętu

służącego bezpośrednio

do realizacji projektu albo

zakupem lub wytworzeniem

aparatury naukowo-badawczej)2)

2 Koszty pośrednie
3 Koszty ogółem

D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE RAPORTU

(imię i nazwisko, telefon, e-mail)

główny księgowy/kwestor kierownik jednostki
pieczęć jednostki data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

_________________

2) Wykaz sprzętu służącego bezpośrednio do realizacji projektu lub aparatury naukowo-badawczej wykorzystanej przy reali-

zacji zadań.

ZAŁĄCZNIK Nr  7 

WZÓR

WNIOSEK

o przyznanie środków finansowych na opłacenie składki na rzecz instytucji

lub organizacji międzynarodowej na lata .................

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa i adres, telefon, faks, e-mail

2. NIP, REGON

3. Nazwa banku, nr rachunku

B. INFORMACJE OGÓLNE

1. Nazwa instytucji lub organizacji międzynarodowej, na rzecz której jest opłacana składka

2. Informacja o instytucji lub organizacji międzynarodowej i o jej działalności

3. Podstawa prawna członkostwa1)

4. Wnioskowana kwota:

1) wysokość składki w walucie2);

2) wysokość składki w zł ................. według tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego nr ................ z dnia ..................... (kurs średni).

C. UZASADNIENIE WNIOSKU

1. Określenie celu i zakresu współpracy z instytucją lub organizacją międzynarodową.

2. Korzyści strony polskiej wynikające z członkostwa w instytucji lub organizacji międzynarodowej.

D. INFORMACJA O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

(imię i nazwisko, telefon, e-mail)

główny księgowy/kwestor kierownik jednostki

pieczęć jednostki data podpis i pieczęć podpis i pieczęć

_____________

1) Należy dołączyć kopię dokumentu potwierdzającego członkostwo.

2) Należy dołączyć kopię wezwania do zapłaty.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024