Niezbędny zakres informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposób prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 10 listopada 2011 r.
w sprawie niezbędnego zakresu informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposobu prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami

Na podstawie art. 37 ust. 12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa niezbędny zakres informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposób prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych, o których mowa w art. 37 ust. 6 i 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
§  2. 
1. 
Obowiązkiem zbierania i przetwarzania, o którym mowa w § 1, obejmuje się następujące informacje:
1)
o ilości i rodzajach wytworzonych odpadów;
2)
o ilości i rodzajach odbieranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości ogółem, w tym z gospodarstw domowych;
3)
o ilości i rodzajach zbieranych odpadów;
4)
o sposobach gospodarowania poszczególnymi rodzajami odpadów, z podaniem metod odzysku i unieszkodliwiania odpadów;
5)
o gospodarce komunalnymi osadami ściekowymi, z wyszczególnieniem składu i właściwości komunalnych osadów ściekowych oraz miejsc ich stosowania;
6)
o rejestrze wydanych decyzji w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz decyzji zmieniających i decyzji, które utraciły moc, wraz z zestawieniem rejestrów posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów;
7)
o gminnych, powiatowych i wojewódzkich planach gospodarki odpadami oraz o sprawozdaniach z ich realizacji;
8)
o instalacjach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, z wyodrębnieniem składowisk odpadów, spalarni odpadów i współspalarni odpadów oraz obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
9)
o gospodarowaniu pojazdami wycofanymi z eksploatacji, przyjętymi do stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów;
10)
o frakcjach materiałowych uzyskiwanych przez przedsiębiorców prowadzących strzępiarki w wyniku próby strzępienia pojazdów wycofanych z eksploatacji;
11)
uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów o odpadach.
2. 
W wojewódzkiej bazie danych zbiera się i przetwarza informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczące danego województwa.
3. 
W centralnej bazie danych zbiera się i przetwarza informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczące odrębnie każdego województwa oraz całego kraju.
§  3. 
1. 
Centralna baza danych jest prowadzona w taki sposób, aby zbieranie danych odbywało się z wykorzystaniem raportów wojewódzkich i sprawozdań, o których mowa w przepisach o odpadach.
2. 
Wojewódzka baza danych jest prowadzona w taki sposób, aby zbieranie danych odbywało się z wykorzystaniem zbiorczych zestawień danych i sprawozdań, o których mowa w przepisach o odpadach.
3. 
Zbieranie danych dla centralnej bazy danych odbywa się w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem wojewódzkich baz danych.
4. 
Zbieranie danych dla wojewódzkiej bazy danych odbywa się w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem wojewódzkiej bazy danych oraz w formie pisemnej.
§  4. 
1. 
Centralna baza danych i wojewódzka baza danych są prowadzone w formie bazy danych dostępnej przy użyciu środków elektronicznych.
2. 
Centralna baza danych i wojewódzka baza danych są prowadzone w sposób zapewniający zgodność programową i zgodność danych tych baz.
3. 
Centralna baza danych i wojewódzka baza danych mają jednakowe interfejsy.
4. 
Odpowiadające sobie pola opisowe w centralnej bazie danych i wojewódzkiej bazie danych mają jednakowe nazwy oraz jednakowy format i typ zawartości danych.
5. 
Pola opisowe, o których mowa w ust. 4, mają określoną niestandardową liczbę znaków pozwalającą na wpisanie w nich odpowiednio kilku numerów decyzji administracyjnych oraz szczegółowego opisu sposobu postępowania, jak również pozwalają na wpisanie dodatkowych informacji.
§  5. 
Administratorzy centralnej bazy danych i wojewódzkiej bazy danych wykonują kopie danych zawartych w bazach danych, w celu zabezpieczenia ich przed utratą, oraz przenoszą je na inne nośniki danych, okresowo, nie rzadziej niż raz w roku.
§  6. 
1. 
Centralna baza danych i wojewódzka baza danych są prowadzone w następujący sposób, który umożliwia:
1)
przetwarzanie danych przez wybór jednego lub wielu z kryteriów przetwarzania danych stanowiących informacje zamieszczane w zbiorczym zestawieniu danych i sprawozdaniach, o których mowa w przepisach o odpadach;
2)
generowanie w ramach struktury centralnej bazy danych i wojewódzkiej bazy danych, zgodnie z wybranymi kryteriami, raportów zawierających sumy odpowiadające wybranym kryteriom;
3)
eksportowanie wygenerowanych raportów do plików w następujących formatach: doc, xls oraz pdf.
2. 
Kryteria, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są określone w załączniku do rozporządzenia.
3. 
Informacje, które podlegają udostępnieniu zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.3)), są generowane na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
§  7. 
Centralna baza danych i wojewódzka baza danych są prowadzone w sposób umożliwiający graficzną prezentację danych obejmującą przedstawienie rozmieszczenia wytwórców odpadów oraz instalacji do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów odpowiednio na opracowanej w państwowym systemie odniesień przestrzennych mapie kraju, województwa, powiatu oraz gminy.
§  8. 
1. 
Administratorzy centralnej bazy danych i wojewódzkiej bazy danych wykonują aktualizację baz danych.
2. 
Administrator wojewódzkiej bazy danych wykonuje aktualizację danych zawartych w wojewódzkiej bazie danych w formie korekty raportu wojewódzkiego raz w miesiącu.
3. 
Administrator centralnej bazy danych wykonuje aktualizację danych zawartych w centralnej bazie danych niezwłocznie po uzyskaniu korekty raportu wojewódzkiego.
§  9. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2007 r. w sprawie niezbędnego zakresu informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposobu prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami (Dz. U. Nr 133, poz. 930).
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 203, poz. 1351 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 117, poz. 678, Nr 138, poz. 809, Nr 152, poz. 897 i Nr 171, poz. 1016.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 340, Nr 84, poz. 700 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 145, Nr 106, poz. 675, Nr 119, poz. 804, Nr 143, poz. 963 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 122, poz. 695, Nr 132, poz. 766, Nr 135, poz. 789, Nr 152, poz. 897, Nr 163, poz. 981, Nr 170, poz. 1015 i Nr 178, poz. 1060.

ZAŁĄCZNIK 

KRYTERIA PRZETWARZANIA DANYCH

Lp. Kryteria przetwarzania danych zawartych w centralnej i wojewódzkiej bazie danych
Kryteria ogólne
1 Przynajmniej jeden rodzaj odpadu
2 Przynajmniej jedna podgrupa odpadów
3 Przynajmniej jedna grupa odpadów
4 Przynajmniej jeden rok sprawozdawczy
5 Dla całego kraju
6 Przynajmniej dla jednego województwa
7 Przynajmniej dla jednego powiatu
8 Przynajmniej dla jednej gminy w przypadku odbierania odpadów komunalnych
9 Masa odpadów w Mg
10 Sucha masa odpadów w Mg
11 Przynajmniej jeden rodzaj prowadzonej działalności:

- wytwarzanie,

- zbieranie,

- transport,

- odzysk,

- unieszkodliwianie,

- odbieranie odpadów komunalnych

12 Odzysk w instalacjach
13 Odzysk poza instalacjami
14 Unieszkodliwianie w instalacjach
15 Unieszkodliwianie poza instalacjami
16 Odpady przekazane w celu ich wykorzystania osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędącym przedsiębiorcami na ich własne potrzeby
17 Przynajmniej jeden z procesów odzysku R, określony w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o odpadach"
18 Przynajmniej jeden z procesów unieszkodliwiania D, określony w załączniku nr 6 do ustawy o odpadach
19 Odpady poddane procesowi odzysku lub unieszkodliwienia
20 Odpady powstające podczas procesu odzysku lub unieszkodliwienia
21 Informacje o wytwórcy odpadów:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby,

- NIP, REGON

22 Informacje o posiadaczu odpadów:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby,

- NIP, REGON

23 Informacje o transportującym odpady:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby,

- NIP, REGON

24 Miejsce prowadzenia działalności:

- województwo,

- gmina,

- miejscowość,

- ulica, nr domu, nr lokalu

25 Data rozpoczęcia prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami (dd-mm-rrrr)
26 Data zakończenia prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami (dd-mm-rrrr)
27 Liczba obsługiwanych właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania odpadów komunalnych:

- gospodarstwa domowe,

- inne podmioty

28 PKD 2007
Komunalne osady ściekowe
29 Informacje o wytwórcy komunalnych osadów ściekowych (oczyszczalni ścieków):

- nazwa oczyszczalni ścieków,

- adres oczyszczalni ścieków

30 Miejsce stosowania komunalnych osadów ściekowych:

- województwo,

- powiat,

- gmina,

- numer obrębu geodezyjnego,

- numer działki

31 Cel stosowania komunalnych osadów ściekowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o odpadach
32 Powierzchnia zastosowania komunalnych osadów ściekowych
33 Skład i właściwości komunalnych osadów ściekowych, z podziałem na poszczególne parametry, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
34 Informacje o stosującym komunalne osady ściekowe:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby,

- NIP, REGON

35 Informacje o władającym nieruchomością gruntową, na której są stosowane komunalne osady ściekowe:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby

Instalacje lub urządzenia z wyłączeniem składowisk odpadów, obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz spalarni odpadów i współspalarni odpadów
36 Nazwa instalacji lub urządzenia
37 Rodzaj instalacji lub urządzenia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
38 Współrzędne geograficzne instalacji, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
39 Typ procesu przetwarzania, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
40 Roczna ilość odpadów dopuszczona do odzysku lub unieszkodliwiania określona w decyzji
41 Projektowana moc przerobowa instalacji lub urządzenia
Składowiska odpadów
42 Informacje o składowisku odpadów:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby

43 Informacje o zarządzającym składowiskiem odpadów:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby,

- NIP, REGON

44 Współrzędne geograficzne składowiska odpadów
45 Typ składowiska odpadów
46 Klasa składowiska odpadów
47 Dane, w tym techniczne, składowiska odpadów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
48 Decyzje, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
Obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
49 Informacje o obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby

50 Informacje o zarządzającym obiektem unieszkodliwiania odpadów wydobywczych:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby,

- NIP, REGON

51 Współrzędne geograficzne obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
52 Kategoria obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
53 Dane, w tym techniczne, obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
54 Decyzje, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
Spalarnie odpadów i współspalarnie odpadów
55 Informacje o spalarni odpadów lub współspalarni odpadów podlegających przepisom dotyczącym termicznego przekształcania odpadów:

- nazwa instalacji,

- adres instalacji

56 Informacje o zarządzającym spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów termicznie przekształcającą odpady określone w art. 49a ust. 1 ustawy o odpadach:

- nazwa instalacji,

- adres instalacji

57 Typ spalarni odpadów lub współspalarni odpadów
58 Dane, w tym techniczne, spalarni odpadów lub współspalarni odpadów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
59 Roczna ilość odpadów dopuszczona do odzysku lub unieszkodliwienia określona w decyzji
60 Planowana moc przerobowa spalarni odpadów lub współspalarni odpadów
61 Decyzje, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o odpadach
Stacje demontażu
62 Informacje o prowadzącym stację demontażu:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby,

- NIP, REGON

63 Miejsce prowadzenia działalności stacji demontażu:

- województwo,

- gmina,

- miejscowość,

- ulica, nr domu, nr lokalu

64 Współrzędne geograficzne stacji demontażu
65 Marka pojazdów wycofanych z eksploatacji
66 Rok produkcji pojazdów wycofanych z eksploatacji (rrrr)
67 Masa przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części
68 Osiągnięty poziom odzysku (%)
69 Osiągnięty poziom recyklingu (%)
70 Informacje o prowadzącym strzępiarkę:

- imię i nazwisko lub nazwa,

- adres zamieszkania lub siedziby

71 Data przeprowadzenia próby strzępienia (dd-mm-rrrr)
72 Miejsce przeprowadzenia próby strzępienia
73 Rodzaj frakcji materiałowych uzyskanych w wyniku próby strzępienia
74 Procentowy udział frakcji materiałowych uzyskanych w wyniku próby strzępienia
Plany gospodarki odpadami
75 Rodzaj planu gospodarki odpadami:

- wojewódzki,

- powiatowy,

- gminny

76 Okres, którego dotyczy plan gospodarki odpadami (rrrr-rrrr)
77 Okres, którego dotyczy sprawozdanie z planu gospodarki odpadami (rrrr-rrrr)
78 Rodzaj opinii dotyczącej planu gospodarki odpadami
Decyzje i rejestr
79 Rodzaj decyzji i wpisu do rejestrów:

- pozwolenie zintegrowane,

- pozwolenie na wytwarzanie odpadów,

- decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami,

- decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami niebezpiecznymi,

- zezwolenie na zbieranie odpadów,

- zezwolenie na odzysk odpadów,

- zezwolenie na unieszkodliwianie odpadów,

- zezwolenie na transport odpadów,

- wpis do rejestru

80 Rok wydania decyzji (rrrr)
81 Znak decyzji
82 Termin obowiązywania decyzji (od dd-mm-rrrr do dd-mm-rrrr)
83 Data wydania decyzji (dd-mm-rrrr)
84 Zmiana terminu ważności decyzji
85 Organ wydający decyzję lub dokonujący wpisu do rejestru
86 Status decyzji:

- obowiązująca,

- uchylona,

- cofnięta,

- straciła termin ważności

87 Numer wpisu do rejestru
88 Numer zestawienia nadawany indywidualnie przez urząd marszałkowski każdemu zbiorczemu zestawieniu danych, o którym mowa w art. 37 ustawy o odpadach, które zostało złożone w formie papierowej

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.257.1547

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Niezbędny zakres informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania oraz sposób prowadzenia centralnej i wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami.
Data aktu: 10/11/2011
Data ogłoszenia: 29/11/2011
Data wejścia w życie: 01/01/2012