Program "Index Plus".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 12 grudnia 2011 r.
w sprawie programu "Index Plus"

Na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustanawia się program "Index Plus", zwany dalej "programem".
2.
W ramach programu finansuje się realizację projektów mających na celu nadanie czasopismom naukowym wydawanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej międzynarodowego charakteru lub podniesienie ich międzynarodowej pozycji przez:
1)
stworzenie anglojęzycznych wersji wydawanych czasopism, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - także wersji wydawanych w językach niemieckim, francuskim, hiszpańskim lub rosyjskim;
2)
zapewnienie czasopismom międzynarodowych rad naukowych i redakcji oraz zagranicznych recenzji artykułów zamieszczanych w tych czasopismach;
3)
digitalizację czasopism oraz poprawienie jakości ich wydawania;
4)
elektroniczne upowszechnianie czasopism, w szczególności za pośrednictwem sieci Internet.
§  2.
O przyznanie środków finansowych w ramach programu, zwanych dalej "środkami finansowymi", mogą ubiegać się:
1)
jednostki naukowe,
2)
podmioty działające na rzecz nauki

- wydające czasopisma naukowe oraz będące przedsiębiorcami w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3).

§  3.
Środki finansowe nie mogą być przyznane na realizację projektów obejmujących zadania, które w dniu złożenia wniosku o przyznanie środków finansowych, zwanego dalej "wnioskiem", są wykonywane przez wnioskodawcę i finansowane ze środków finansowych na naukę.
§  4.
1.
Środki finansowe stanowią pomoc de minimis, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5, z późn. zm.).
2.
Pomoc de minimis w ramach programu może być udzielona przedsiębiorcom we wszystkich sektorach, z wyjątkiem sektorów i przypadków wskazanych w art. 1 ust. 1 lit. a-g rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis.
3.
Pomoc de minimis w ramach programu nie może być udzielona przedsiębiorcy spełniającemu kryteria przedsiębiorcy zagrożonego w rozumieniu pkt 9-11 komunikatu Komisji - Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).
4.
Pomocy de minimis nie łączy się z pomocą publiczną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, w przypadku gdy taka kumulacja skutkuje osiągnięciem wyższego poziomu intensywności pomocy niż ustalony dla danego przypadku w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych) lub decyzji przyjętej przez Komisję Europejską.
5.
Za dzień udzielenia pomocy de minimis przyjmuje się dzień wydania decyzji o przyznaniu środków finansowych.
§  5.
1.
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą de minimis w ramach programu są:
1)
koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób zatrudnionych przy realizacji projektu w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z realizacją programu;
2)
koszty usług wykonanych na podstawie umowy, wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby realizacji projektu;
3)
dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją projektu;
4)
pozostałe koszty operacyjne, w tym koszty nabycia i zużycia materiałów, środków eksploatacyjnych i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją projektu.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się w wysokości do 30% całkowitych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą de minimis w ramach programu.
3.
Intensywność pomocy de minimis, liczona jako stosunek kwoty środków finansowych brutto przyznanych w ramach programu do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą de minimis w ramach programu, o których mowa w ust. 1 i 2, może wynosić do 100%.
§  6.
1.
Środki finansowe są przyznawane w drodze konkursu ogłaszanego przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "Ministrem".
2.
Ogłoszenie o konkursie jest zamieszczane na stronie podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej.
3.
Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:
1)
przedmiot konkursu;
2)
termin i miejsce składania wniosków;
3)
warunki udziału w konkursie.
§  7.
1.
Zakres informacji zamieszczanych we wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Do wniosku dołącza się:
1)
oświadczenie o wpisie do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub do innego właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub do innego właściwego rejestru, wydane w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku;
2)
informacje dotyczące prowadzonych prac w zakresie upowszechniania, promocji i popularyzacji nauki;
3)
oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
4)
oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
5)
dokumenty i informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 i w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585, z 2010 r. Nr 18, poz. 99 oraz z 2011 r. Nr 233, poz. 1381);
6)
umowę albo statut spółki albo kopię jednego z tych dokumentów poświadczoną za zgodność z oryginałem - w przypadku spółki handlowej, w tym z udziałem kapitału zagranicznego.
3.
Wniosek podpisany przez osoby reprezentujące wnioskodawcę składa się do Ministra w dwóch egzemplarzach.
4.
Wniosek niespełniający wymagań formalnych zwraca się wnioskodawcy z informacją o przyczynach zwrotu oraz o możliwości uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji.
§  8.
1.
Wnioski są oceniane przez zespół interdyscyplinarny powołany przez Ministra na podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, zwany dalej "zespołem".
2.
Przy ocenie wniosków zespół bierze pod uwagę następujące kryteria:
1)
wartość merytoryczną projektu;
2)
zasadność planowanych kosztów projektu w stosunku do zakresu planowanych zadań;
3)
możliwość wykonania projektu;
4)
możliwy zasięg oddziaływania efektów realizacji projektu;
5)
nowatorstwo rozwiązań w zakresie technik upowszechniania, promocji i popularyzacji nauki;
6)
prawidłowość wykorzystania przez wnioskodawcę wcześniej przyznanych środków finansowych na naukę na zadania mające na celu nadanie czasopismom naukowym wydawanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej międzynarodowego charakteru lub podniesienie ich międzynarodowej pozycji oraz stopień osiągnięcia założonych celów tych zadań i jakość wyników osiągniętych przy ich realizacji.
3.
Na podstawie oceny zespół sporządza listę rankingową projektów rekomendowanych do przyznania środków finansowych i przedstawia ją Ministrowi.
4.
Na podstawie listy rankingowej Minister wydaje decyzje o przyznaniu albo o odmowie przyznania środków finansowych.
5.
Wysokość przyznanych środków finansowych nie może przekraczać wysokości określonej we wniosku.
§  9.
1.
Środki finansowe są przekazywane wnioskodawcy, zwanemu dalej "wykonawcą projektu", na podstawie umowy określającej warunki realizacji i finansowania projektu oraz rozliczania umowy.
2.
Projekt umowy podpisany przez kierownika i głównego księgowego wykonawcy projektu składa się w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o przyznaniu środków finansowych stała się ostateczna. Niedotrzymanie terminu złożenia umowy jest równoznaczne z rezygnacją z jej zawarcia.
3.
Środki finansowe są przekazywane w ratach. Przekazanie kolejnych rat może zostać uzależnione od pozytywnej oceny sprawozdania rocznego, o którym mowa w § 10 ust. 2.
4.
Wykonawca projektu jest obowiązany do wydatkowania środków zgodnie z umową.
5.
W uzasadnionych przypadkach, spowodowanych wystąpieniem okoliczności niemożliwych do przewidzenia na etapie zawierania umowy, okres realizacji projektu może być przedłużony, nie dłużej jednak niż o 6 miesięcy.
6.
Wykonawca może złożyć wniosek o zmianę warunków określonych w umowie w każdym czasie, nie później niż na miesiąc przed upływem terminu zakończenia realizacji projektu określonego w umowie.
§  10.
1.
Wykonawca projektu składa sprawozdania roczne oraz sprawozdanie końcowe z realizacji projektu, podpisane przez kierownika i głównego księgowego.
2.
Sprawozdania roczne składa się narastająco za poprzednie lata kalendarzowe w dwóch egzemplarzach w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
3.
Sprawozdanie końcowe składa się w dwóch egzemplarzach nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji projektu określonego w umowie.
4.
Zakres informacji zamieszczanych w sprawozdaniu rocznym i w sprawozdaniu końcowym określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  11.
W przypadku niezłożenia w terminie sprawozdania rocznego lub sprawozdania końcowego Minister może odstąpić od umowy oraz żądać zwrotu przekazanych środków finansowych wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych dla dotacji udzielanych z budżetu państwa.
§  12.
1.
Zespół ocenia sprawozdanie roczne i sprawozdanie końcowe pod względem zgodności z umową zakresu merytorycznego wykonanych prac oraz prawidłowości wydatkowania środków finansowych przekazanych na realizację projektu.
2.
Na podstawie negatywnej oceny sprawozdania rocznego Minister może wydać decyzję o:
1)
wstrzymaniu dalszego finansowania realizacji projektu do czasu złożenia przez wykonawcę projektu wyjaśnień co do zastrzeżeń zgłoszonych przez zespół oraz dokonania ponownej oceny przez zespół;
2)
odstąpieniu od umowy z żądaniem zwrotu przekazanych środków finansowych wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych dla dotacji udzielanych z budżetu państwa.
§  13.
1.
W ocenie sprawozdania końcowego z realizacji projektu zespół zamieszcza wnioski o uznaniu umowy za:
1)
wykonaną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z umową oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłaty kar umownych;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z umową oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłaty kar umownych.
2.
Na podstawie oceny sprawozdania końcowego Minister rozlicza umowę.
§  14.
Środki finansowe niewykorzystane lub wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego Ministra wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych dla dotacji udzielanych z budżetu państwa.
§  15.
1.
Minister może kontrolować przebieg realizacji projektu i prawidłowość wydatkowania przyznanych środków finansowych.
2.
W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, że przekazane sprawozdanie końcowe nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, Minister może zarządzić ponowne przeprowadzenie jego oceny z uwzględnieniem wyników kontroli.
§  16.
1.
Wnioski o przyznanie środków finansowych mogą być składane do dnia 31 grudnia 2013 r.
2.
Minister wydaje decyzje o przyznaniu środków finansowych do dnia 30 czerwca 2014 r.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH WE WNIOSKU O PRZYZNANIE ŚRODKÓW FINANSOWYCH W RAMACH PROGRAMU "INDEX PLUS"

I. Dane wnioskodawcy

1. Nazwa i adres.

2. Imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail kierownika.

3. Numer: NIP, REGON.

II. Informacje ogólne

1. Tytuł projektu.

2. Planowany okres realizacji projektu (w miesiącach) nie dłuższy niż 24 miesiące.

3. Planowane nakłady ogółem (w zł), w tym:

1) ze środków finansowych na naukę;

2) przewidziane do poniesienia w pierwszym roku realizacji projektu.

4. Opis planowanych do realizacji zadań, charakterystyka efektów końcowych, ze szczególnym uwzględnieniem możliwego zasięgu oddziaływania efektów realizacji projektu.

5. Planowana objętość w arkuszach wydawniczych, w tym w arkuszach wydawniczych tekstu naukowego (bez w szczególności reklam, artykułów sponsorowanych, ogłoszeń).

6. Planowany nakład (liczba egzemplarzy).

7. Informacje o wydawanym czasopiśmie naukowym:

1) częstotliwość ukazywania się;

2) nr ISSN;

3) czy wydawane czasopismo:

a) zawiera oryginalne i niepublikowane wcześniej wyniki naukowe,

b) służy wtórnemu upowszechnianiu istniejącej wiedzy;

4) orientacyjne proporcje między artykułami zawierającymi oryginalne i niepublikowane wcześniej wyniki naukowe a służącymi wtórnemu upowszechnianiu istniejącej wiedzy;

5) czy publikowane artykuły były wcześniej recenzowane, a jeżeli tak, to jaki procent nadsyłanych artykułów był:

a) odrzucany,

b) poprawiany po recenzjach i publikowany;

6) język artykułów zamieszczanych w czasopiśmie naukowym;

7) czy artykuły polskojęzyczne zawierają streszczenia w języku angielskim lub językach niemieckim, francuskim, hiszpańskim lub rosyjskim;

8) przeciętna objętość wydawanego czasopisma naukowego w arkuszach wydawniczych, w tym w arkuszach wydawniczych tekstu naukowego (bez w szczególności reklam, artykułów sponsorowanych, ogłoszeń);

9) inne ważne informacje, np. czy czasopismo jest indeksowane w Current Contents (CC), Science Citation Index Expanded (SCI-Ex) lub Reference Index for the Humanities (ERIH), Arts and Humanities Citation Index, jaki ma impact factor wg Journal Citation Reports (JCR).

III. Harmonogram wykonania projektu

1. Nazwa zadania.

2. Przewidywane koszty realizacji zadania (w zł).

3. Planowany okres realizacji zadania (w miesiącach).

IV. Kosztorys projektu

1. Pozycje kosztorysu w cenach bieżących (w zł) w poszczególnych latach realizacji projektu:

1) koszty bezpośrednie, w tym:

a) wynagrodzenia wraz z pochodnymi,

b) inne koszty bezpośrednie, w tym koszty usług obcych;

2) koszty pośrednie;

3) koszty ogółem.

2. Kalkulacja poszczególnych pozycji kosztorysu:

1) wynagrodzenia wraz z pochodnymi (w tym liczba osób przewidzianych do udziału w realizacji projektu);

2) uzasadnienie wysokości planowanych innych kosztów realizacji projektu (rodzaj i wysokość kosztów oraz ich powiązanie z harmonogramem).

3. Informacje o osobie odpowiedzialnej za sporządzenie wniosku:

1) imię i nazwisko;

2) numer telefonu, adres e-mail.

V. Oświadczenie, że zadania objęte wnioskiem nie są finansowane i nie planuje się ich finansowania ze środków finansowych na naukę oraz że wniosek nie narusza praw osób trzecich.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH W SPRAWOZDANIU ROCZNYM LUB SPRAWOZDANIU KOŃCOWYM Z REALIZACJI PROJEKTU W RAMACH PROGRAMU "INDEX PLUS"

I. Dane wykonawcy projektu

1. Nazwa i adres.

2. Imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail kierownika.

II. Informacje o projekcie

1. Numer decyzji o przyznaniu środków finansowych.

2. Numer umowy.

3. Tytuł projektu.

4. Termin rozpoczęcia realizacji projektu.

5. Termin zakończenia realizacji projektu.

III. Opis uzyskanych wyników

1. Omówienie stanu wykonania zadań i ich zgodności z harmonogramem umowy:

1) nazwa zadania;

2) koszty zadania - planowane i poniesione (w zł);

3) okres realizacji zadania (w miesiącach).

2. Opis wykonanych prac, osiągniętych celów i uzyskanych efektów.

IV. Zestawienie kosztów planowanych i poniesionych w poszczególnych latach realizacji projektu w pozycjach kosztorysu

1. Koszty bezpośrednie, w tym:

1) wynagrodzenia wraz z pochodnymi;

2) inne koszty bezpośrednie, w tym koszty usług obcych.

2. Koszty pośrednie.

3. Koszty ogółem.

V. Ocena realizacji projektu przez wykonawcę projektu

1. Czy projekt jest realizowany/został zrealizowany zgodnie z umową (z harmonogramem i kosztorysem).

2. Informacja o zmianach w realizacji projektu wraz z uzasadnieniem.

VI. Informacje o osobie odpowiedzialnej za przygotowanie sprawozdania

1. Imię i nazwisko.

2. Numer telefonu, adres e-mail.

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024