Sprawozdania z realizacji zadań przewidzianych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 21 grudnia 2011 r.
w sprawie sprawozdań z realizacji zadań przewidzianych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

Na podstawie art. 31 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór sprawozdania i sposób sporządzania sprawozdań z realizacji zadań przewidzianych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zwanej dalej "ustawą", oraz terminy i sposób ich przedstawiania.
§  2. 
1. 
Organy właściwe dłużnika oraz organ właściwy wierzyciela składają wojewodzie, w postaci elektronicznej, sprawozdanie kwartalne z realizacji zadań przewidzianych w ustawie, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po upływie każdego kwartału.
2. 
Wojewoda przekazuje zbiorcze sprawozdanie kwartalne z realizacji zadań przewidzianych w ustawie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w postaci elektronicznej, w terminie do 5. dnia drugiego miesiąca następującego po upływie każdego kwartału.
3. 
Wzór sprawozdania z realizacji zadań przewidzianych w ustawie, o których mowa w ust. 1 i 2, określa załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
Do sporządzania sprawozdań za III i IV kwartał 2011 r. mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 września 2008 r. w sprawie sprawozdań z realizacji zadań przewidzianych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. Nr 173, poz. 1075).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

Dane

organu sporządzającego sprawozdanie

(nazwa i adres)

Wojewoda/Organ właściwy wierzyciela/Organ właściwy dłużnika1)

SPRAWOZDANIE/SPRAWOZDANIE ZBIORCZE1)

Z REALIZACJI ZADAŃ PRZEWIDZIANYCH W USTAWIE Z DNIA 7 WRZEŚNIA 2007 R. O POMOCY OSOBOM

UPRAWNIONYM DO ALIMENTÓW (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm.)

za ................. 2 .... r.

(kwartał)

A. Wydatki na świadczenia z funduszu alimentacyjnego poniesione ze środków budżetu państwa, liczba wypłaconych świadczeń oraz

informacje na temat prowadzonych postępowań egzekucyjnych

Lp. Wyszczególnienie Kwoty narastająco od początku roku w złotych Liczba wypłaconych świadczeń narastająco od początku

roku

pierwszy

miesiąc kwartału

dwa

miesiące

kwartału

trzy

miesiące

kwartału

pierwszy

miesiąc kwartału

dwa

miesiące

kwartału

trzy

miesiące

kwartału

1 2 3 4 5 6 7 8
1. Wypłacone świadczenia z funduszu

alimentacyjnego, z tego na osobę uprawnioną w

wieku:

1.1. 0-17 lat
1.2. 18-24 lat
1.3. 25 lat i więcej
2. Kwoty zwrócone przez dłużników

alimentacyjnych z tytułu wypłaconych świadczeń

z funduszu alimentacyjnego,

z tego:

2.1. - przekazane na dochody budżetu

państwa

2.2. - przekazane na dochody własne gminy

wierzyciela

2.3. - przekazane na dochody własne gminy

dłużnika

3. Dochody własne gmin z tytułu świadczeń

z funduszu alimentacyjnego zwróconych przez

dłużników alimentacyjnych, z tego:

3.1. - przekazane przez gminę na dochody

własne

3.2. - przekazane przez inne gminy
4. Stan należności z tytułu wypłaconych świadczeń z

funduszu alimentacyjnego2)

5. Umorzone należności od dłużników

alimentacyjnych, z tego należności,

o których mowa w:

5.1. - art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września

2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do

alimentów, zwanej dalej "ustawą"

5.2. - art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy
5.3. - art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy
6. Wygaszone należności z tytuł świadczeń

wypłaconych w zastępstwie alimentów,

z tego:

6.1. - należności, które wygasły zgodnie z art. 23 ust. 9

ustawy

6.2. - należności, które wygasły zgodnie z art. 28 ust.

3 ustawy

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Zasada narastania nie dotyczy wiersza 4.

B. Informacje na temat należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego

Lp. Wyszczególnienie Kwoty narastająco od początku roku w złotych1)
pierwszy miesiąc

kwartału

dwa miesiące kwartału trzy miesiące

kwartału

1 2 3 4 5
1. Stan należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego na ostatni dzień

miesiąca

2. Kwota umorzonych nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego
3. Kwota nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, w stosunku do których w danym

miesiącu podjęto decyzję o rozłożeniu na raty

4. Kwota nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, potrącona w danym miesiącu

z bieżąco wypłacanych świadczeń

1) Zasada narastania nie dotyczy wiersza 1.

C. Informacje na temat zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz niepodjętych świadczeń

Lp. Wyszczególnienie Kwoty narastająco od początku roku w złotych
pierwszy miesiąc

kwartału

dwa miesiące kwartału trzy miesiące

kwartału

1 2 3 4 5
1. Kwota odzyskanych nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego
1.1. - w tym podlegających zwrotowi do budżetu państwa
2 Kwota niepodjętych świadczeń z funduszu alimentacyjnego
2.1. - w tym podlegających zwrotowi do budżetu państwa

D. Informacje na temat kosztów obsługi

Lp. Wyszczególnienie Kwoty narastająco od początku roku w złotych1)
pierwszy

miesiąc

kwartału

dwa

miesiące

kwartału

trzy

miesiące

kwartału

1 2 3 4 5
1. Wysokość planowanych w danym roku wydatków budżetu państwa w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej 2)

(wg stanu na ostatni dzień miesiąca)

2. Otrzymana z budżetu państwa w danym miesiącu dotacja w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej2)
3. Dotacja z budżetu państwa na koszty obsługi
4. Wydatki na obsługę wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, w tym:
4.1. - wydatki na wynagrodzenia
4.2. - wydatki inwestycyjne
5. Wydatki na podejmowane działania wobec dłużników alimentacyjnych, w tym:
5.1. - wydatki na wynagrodzenia
5.2. - wydatki inwestycyjne
6. Pokryte z dotacji z budżetu państwa w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej2) wydatki na:
6.1. - obsługę wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego
6.2. - podejmowane działania wobec dłużników alimentacyjnych
7. Pokryte z dochodów własnych gminy, o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy wydatki na:
7.1. - podejmowane działania wobec dłużników alimentacyjnych
7.2. - obsługę wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego
8. Liczba osób zajmujących się realizacją ustawy, w tym:
8.1. - zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełne etaty)
8.2. - zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej
8.3. - innych

1) Zasada narastania nie dotyczy wierszy 1., 8., 8.1., 8.2. i 8.3.

2) Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia

społecznego.

E. Informacja na temat prowadzonych postępowań w sprawie przyznania świadczeń z funduszu alimentacyjnego

Lp. Wyszczególnienie Wykonanie miesięczne
pierwszy miesiąc kwartału drugi miesiąc kwartału trzeci miesiąc kwartału
1 2 3 4 5
1. Liczba decyzji wydanych w sprawach dotyczących świadczeń z funduszu alimentacyjnego przez organ

właściwy wierzyciela

1.1. - w tym stwierdzających nienależnie pobrane świadczenia
2. Liczba spraw, w których rozłożono na raty należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń

z funduszu alimentacyjnego

3. Liczba decyzji w sprawie umorzenia należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu

alimentacyjnego

4. Liczba decyzji umarzających należności od dłużników alimentacyjnych, w tym na podstawie:
4.1. - art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy
4.2. - art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy
4.3. - art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy
4.4. - art. 30 ust. 2 ustawy
5. Liczba spraw, w których wygaszono należności, z tego:
5.1. - z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie

art. 23 ust. 9 ustawy

5.2. - od dłużników alimentacyjnych na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy
6. Liczba decyzji ostatecznych dotyczących funduszu alimentacyjnego wydanych przez Samorządowe

Kolegia Odwoławcze, w tym:

6.1. - pozostawiających w mocy decyzję organu właściwego
6.2. - zmieniających decyzję organu właściwego
6.3. - uchylających decyzję organu właściwego i przekazujących sprawę do ponownego rozpatrzenia

F. Informacje na temat osób korzystających ze świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz dłużników alimentacyjnych

Lp. Wyszczególnienie Wykonanie miesięczne
pierwszy miesiąc

kwartału

drugi miesiąc

kwartału

trzeci miesiąc

kwartału

1 2 3 4 5
1. Liczba rodzin pobierających świadczenie z funduszu alimentacyjnego, z tego o dochodzie rodziny w przeliczeniu

na osobę:

1.1. - bez dochodu
1.2. - od 0,01 do 100 złotych
1.3. - od 100,01 do 252 złotych
1.4. - od 252,01 do 362,50 złotych
1.5. - od 362,51 do 504 złotych
1.6. - od 504,01 do 583 złotych
1.7. - od 583,01 do 725 złotych
2. Liczba rodzin, w których pobierane są świadczenia z funduszu alimentacyjnego, z tego:
2.1. - z 1 osobą uprawnioną
2.2. - z 2 osobami uprawnionymi
2.3. - z 3 osobami uprawnionymi
2.4. - z 4 i więcej osobami uprawnionymi
3. Liczba osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego wychowywanych przez osobę pozostającą

w związku małżeńskim z osobą zobowiązaną do alimentacji wobec osoby uprawnionej

4. Liczba osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego wychowywanych przez osobę pozostającą

w związku małżeńskim z osobą niezobowiązaną_do alimentacji wobec osoby uprawnionej

5. Liczba osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego wychowywanych przez rodzica

niepozostającego w związku małżeńskim

6. Liczba osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego wychowywanych przez rodziców

niepozostających w związku małżeńskim

7. Liczba osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego pobierających świadczenie z funduszu

alimentacyjnego na siebie

8. Liczba osób uprawnionych otrzymujących świadczenia z funduszu alimentacyjnego, z tego w wysokości:
8.1. - do 100 złotych
8.2. - od 100,01 do 200 złotych
8.3. - od 200,01 do 300 złotych
8.4. - od 300,01 do 400 złotych
8.5. - od 400,01 do 500 złotych
9. Liczba osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, w stosunku do których zasądzone zostało

świadczenie alimentacyjne, z tego w wysokości:

9.1. - do 100 złotych
9.2. - od 100,01 do 200 złotych
9.3. - od 200,01 do 300 złotych
9.4. - od 300,01 do 400 złotych
9.5. - od 400,01 do 500 złotych
9.6. - od 500,01 do 700 złotych
9.7. - od 700,01 do 900 złotych
9.8. - ponad 900,01 złotych
10. Liczba świadczeń z funduszu alimentacyjnego pobieranych w związku z zamieszkiwaniem dłużnika

alimentacyjnego poza granicami Polski, w tym:

10.1. - w związku z niemożnością wszczęcia lub prowadzenia egzekucji alimentów
11. Liczba dłużników alimentacyjnych w gminie

G. Informacja na temat podejmowanych działań wobec dłużników alimentacyjnych

Lp. Wyszczególnienie Liczba podjętych działań

(wykonanie miesięczne)

Liczba podjętych działań, które

w kwartale doprowadziły do wzrostu

ściągalności należności

wymienionych

w art. 28 ust. 1 pkt 1-4 ustawy

pierwszy

miesiąc

kwartału

drugi miesiąc

kwartału

trzeci

miesiąc

kwartału

1 2 3 4 5 6
1. Przekazanie komornikowi sądowemu informacji mających wpływ na egzekucję

zasądzonych świadczeń alimentacyjnych, pochodzących z wywiadu alimentacyjnego

oraz oświadczenia majątkowego

2. Przekazanie komornikowi sądowemu informacji mających wpływ na egzekucję zasądzonych świadczeń alimentacyjnych, pochodzących z rodzinnego wywiadu środowiskowego
3. Zobowiązanie dłużnika alimentacyjnego do zarejestrowania się

w urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy

4. Poinformowanie powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej

dłużnika alimentacyjnego

5. Informacje od starosty o odmowie dokonania przez dłużnika alimentacyjnego

czynności, o których mowa art. 5 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy

x
6. Wszczęcie postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego

za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

7. Wydanie decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się

od zobowiązań alimentacyjnych

8. Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania dotyczącego uznania dłużnika

alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, w tym:

x
8.1. - na podstawie art. 5 ust. 3a ustawy x
9. Złożenie wniosku o ściganie za przestępstwa określone w art. 209 § 1 Kodeksu

karnego

10. Skierowanie wniosku o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego
11. Skierowanie wniosku o zwrot zatrzymanego prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego x
12. Wystąpienie z powództwem o ustalenie alimentów od innych osób
13. Informacje przekazywane do sądu o bezczynności lub opieszałości komornika

sądowego (art. 3 ust. 8 ustawy)

14. Przekazanie informacji gospodarczej do biura informacji gospodarczej o

zobowiązaniu lub zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających

z tytułów, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy w przypadku powstania

zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy

Osoba sporządzająca sprawozdanie:

imię i nazwisko ...............................

telefon .............................................

e-mail ..............................................

podpis .............................................

data .................................................

SPOSÓB SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA (OBJAŚNIENIA)

1. W częściach A, B, C, D sprawozdania liczbę świadczeń oraz wydatki ujmuje się

narastająco od początku roku (np. informacja za listopad ujęta w sprawozdaniu za IV

kwartał w częściach A, B, C, D w kol. 4. i 7. obejmuje dane za okres styczeń-listopad).

2. W częściach E, F i G sprawozdania dane podaje się w ujęciu miesięcznym

(nienarastająco).

3. Wartości w sprawozdaniu ujmuje się z dokładnością do 1 zł, z wyjątkiem części A

wierszy 2., 2.1., 2.2. i 2.3. oraz części D wiersza 8.1. sprawozdania, gdzie wartości

wykazuje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

4. Sprawozdanie sporządza się metodą kasową - ujmuje się wydatki faktycznie poniesione

i liczbę rzeczywiście wypłaconych świadczeń. W przypadku gdy świadczenie wypłacane

jest w ratach, w części A w wierszach 1., 1.1., 1.2., 1.3. kol. 6.-8. sprawozdania

świadczenie ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono pierwszą ratę, zaś kwoty

wykazuje się według faktycznej wypłaty. W przypadku wypłaty wyrównania należnych

świadczeń z funduszu alimentacyjnego w związku z podwyższeniem przez sąd do nowej,

wyższej wysokości alimentów - kwot takich nie należy traktować jako wypłat nowych

świadczeń. W takiej sytuacji, w części A w wierszach 1., 1.1., 1.2.,1.3. kol. 6.-8.

sprawozdania świadczenie ujmuje się w miesiącu, w którym wypłacono świadczenie w

pierwotnie obowiązującej wysokości, zaś kwoty wykazuje się według faktycznej wypłaty

wyrównań w związku z podwyższeniem przez sąd wysokości alimentów.

5. Kwoty i liczby wypłacanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego wykazane

w części A w wierszach 1., 1.1., 1.2., 1.3. sprawozdania nie są pomniejszane o zwroty

świadczeń nienależnie pobranych. Kwoty odzyskanych nienależnie pobranych świadczeń

wykazywane są w części C sprawozdania. W przypadku, gdy ze świadczeń z funduszu

alimentacyjnego potrącane są w danym miesiącu świadczenia nienależnie pobrane,

należy w części A wykazać kwotę i liczbę świadczeń z funduszu alimentacyjnego bez

potrącenia o odzyskane świadczenia nienależnie pobrane, zaś w części C wykazać kwotę

odzyskanych nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

6. W części A w wierszach 1.1., 1.2., 1.3. kwoty i liczby wypłacanych świadczeń

z funduszu alimentacyjnego, w przypadku uzależnienia prawa do nich od legitymowania

się przez osobę uprawnioną orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności,

wykazuje się według odpowiedniej grupy wiekowej osoby uprawnionej.

7. Kwoty w części A w wierszach 2., 2.1., 2.2. i 2.3. należy wykazywać w tym miesiącu,

w którym nastąpiło przekazanie środków na dochody budżetu państwa.

8. Kwoty w części A w wierszach 3., 3.1., 3.2. należy wykazywać w tym miesiącu,

w którym nastąpiło faktyczne przekazanie środków na dochody własne.

9. Wartości w części A sprawozdania wykazuje się bez odsetek, z tym że w przypadku

wartości dotyczących zaliczek alimentacyjnych wykazuje się łącznie kwotę powiększenia

o 5%.

10. Wartości w części B sprawozdania wykazuje się bez odsetek.

11. Odzyskane świadczenia nienależnie pobrane wykazuje się w części C sprawozdania bez

pobranych odsetek. Wiersz 1.1. w części C sprawozdania dotyczy świadczeń

z funduszu alimentacyjnego wypłaconych w latach ubiegłych.

12. W części C w wierszu 2. sprawozdania ujmuje się niepodjęte świadczenia z funduszu

alimentacyjnego. W części A wykazuje się świadczenia faktycznie wypłacone (jeżeli

osoba nie zgłasza się po świadczenia, to w części A nie wykazuje się wydatków). Jeżeli

świadczenie nie zostało wykazane jako świadczenie pobrane w części A, to nie wykazuje

się tego świadczenia w części C. Istnieje wyjątek od powyższej zasady - jeżeli organ

przekazał do wypłaty świadczenie, a do momentu złożenia sprawozdania za dany kwartał

roku do organu nie wpłynęła informacja o niepobraniu świadczenia (np. 3-miesięczna

umowa z pocztą) albo jeżeli organ przekazał do wypłaty świadczenie i istnieją przesłanki

do uznania, że osoba uprawniona lub jej przedstawiciel ustawowy nie zgłosi się po nie

do końca okresu świadczeniowego to świadczenie to wykazuje się w części A (brak

uwzględnienia w części C). Świadczenia niepodjęte, wykazane wcześniej w części A,

wykazuje się w części C w miesiącu, w którym prawo do świadczeń wygasło

(wygaśnięcie nie skutkuje koniecznością uwzględnienia tego faktu w powyższym

miesiącu w części A). W sytuacji gdy niepodjęte świadczenia przekazane były

do wypłaty w roku poprzednim, należy wykazać te świadczenia również w wierszu 2.1.

w części C sprawozdania.

13. W części D w wierszu 3. sprawozdania wykazuje się 3% miesięcznej transzy określonej

w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej.

14. W części D w wierszu 4. sprawozdania ujmuje się całość wydatków na obsługę

świadczeń z funduszu alimentacyjnego sfinansowanych z dotacji celowej z budżetu

państwa ujętej w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej oraz z innych źródeł, w tym

również wydatki wykazane w wierszu 7.2. tej części sprawozdania. Natomiast

w części D w wierszu 5. ujmuje się całość wydatków na działania podejmowane wobec

dłużników alimentacyjnych sfinansowanych z dotacji celowej z budżetu państwa ujętej

w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej oraz z innych źródeł, w tym również wydatki

wykazane w wierszu 7.1. tej części sprawozdania.

15. W części D w wierszu 8. sprawozdania wykazuje się liczbę osób realizujących ustawę -

np. jeżeli świadczenia realizują dwie osoby zatrudnione na 0,5 etatu, w wierszu 8.

wykazana będzie liczba 2, natomiast w wierszu 8.1. liczba 1. W przypadku zatrudnienia

osoby na podstawie różnych umów wykazuje się osobę w odpowiednich wierszach

sprawozdania odnoszących się do danego rodzaju zatrudnienia (np. jeżeli osoba jest

zatrudniona jednocześnie na 0,5 etatu oraz umowę zlecenie w wierszu 8.1. wykazuje się

0,5, w wierszu 8.2. wykazuje się 1, a w wierszu 8. wykazuje się 1).

16. W części D w wierszach 8.1. i 8.2. sprawozdania wykazuje się liczbę osób, za które

pracodawca ponosi pełne koszty zatrudnienia.

17. W części D w wierszu 8.3. sprawozdania wykazuje się również liczbę osób, za które

pracodawca nie ponosi pełnych kosztów zatrudnienia.

18. W części E w wierszu 1. wykazuje się wszystkie decyzje wydane przez organ właściwy

wierzyciela w sprawach dotyczących świadczeń z funduszu alimentacyjnego, w tym

również te, o których mowa w art. 27 ust. 2 ustawy.

19. Wartości w części F sprawozdania, z wyjątkiem wiersza 11., wykazuje się w miesiącu

wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego. W przypadku, gdy w danym miesiącu

nie wypłacono świadczenia z funduszu alimentacyjnego i nie wykazano go w części A

w wierszu 1. sprawozdania, stosownych wartości nie należy również wykazywać w części

F sprawozdania. Natomiast wypłata wyrównań kwot świadczeń w pełnej wysokości

w danym miesiącu za poprzednie miesiące nie powinna skutkować wielokrotnym

wykazywaniem liczby rodzin i liczby osób uprawnionych w części F sprawozdania.

W części F sprawozdania, zarówno w liczbie rodzin, jak i liczbie osób uprawnionych, nie

należy także wykazywać wartości w przypadku wypłaty kolejnej raty świadczenia

z funduszu alimentacyjnego oraz przypadku wypłaty wyrównania należnych świadczeń

z funduszu alimentacyjnego w związku z podwyższeniem przez sąd do nowej, wyższej

wysokości alimentów.

20. Osoba uprawniona pobierająca świadczenie z funduszu alimentacyjnego na siebie

wykazywana w części F sprawozdania, w szczególności w wierszu 7., jest to osoba, którą

w świetle ustawowej definicji rodziny (art. 2 pkt 12 ustawy) wykazuje się jako jedyną we

wniosku o ustalenie prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego (np. osoba

uprawniona, która ma zasądzone alimenty od obojga rodziców i ich egzekucja jest

bezskuteczna albo osoba, która ma zasądzone alimenty od jednego z rodziców i ich

egzekucja jest bezskuteczna, gdy drugi z rodziców nie żyje albo ojciec dziecka jest

nieznany). Nie jest osobą uprawnioną pobierającą świadczenie z funduszu

alimentacyjnego na siebie pełnoletnia osoba uprawniona, która sama złożyła wniosek

o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, jednakże w świetle

ustawowej definicji rodziny w skład tej rodziny wchodzą inni jej członkowie (i są oni

wykazani we wniosku). W przypadku wierszy 2.-2.4 dotyczących liczby rodzin,

w których pobierane są świadczenia z funduszu alimentacyjnego w zależności od liczby

osób uprawnionych w rodzinie, osobę pobierającą świadczenie z funduszu

alimentacyjnego na siebie wykazuje się wyłącznie w wierszu 2. tej części sprawozdania.

21. W części F sprawozdania wartość wiersza 7. nie zawiera się w wierszach 3.-6.

22. W części F w wierszu 11. sprawozdania wykazuje się dłużników alimentacyjnych,

dla których gmina jest organem właściwym dłużnika w rozumieniu ustawy.

23. W części G w wierszu 7. wykazuje się wyłącznie te decyzje o uznaniu dłużnika

alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych, które stały się

ostateczne.

24. Ocena podjętych w kwartale działań, które doprowadziły do wzrostu ściągalności

należności wymienionych w art. 28 ust. 1 pkt 1-4 ustawy, wykazywanych w części G

w kolumnie 6. sprawozdania należy do organu właściwego dłużnika (wiersze 1.-13.) oraz

organu właściwego wierzyciela (wiersze 12. i 14.) i dotyczy nie tylko efektów działań

podjętych w bieżącym kwartale sprawozdawczym, lecz również działań wykazanych

w sprawozdaniach za poprzednie kwartały.

25. Użyte w sprawozdaniu sformułowanie "w tym" oznacza sumę niezupełną, natomiast

"z tego" oznacza sumę zupełną.

1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 800 i Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 81, poz. 530 i Nr 229, poz. 1504 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 129, poz. 735, Nr 149, poz. 887, Nr 171, poz. 1016 i Nr 205, poz. 1212.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024