Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 11 lutego 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych

Na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1936, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2007 r. w sprawie warunków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1440) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 2-4 otrzymują brzmienie:

"2. Badanie przeprowadza lekarz, który:

1) posiada specjalizację I stopnia lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie: medycyny morskiej i tropikalnej, medycyny transportu, medycyny pracy, medycyny przemysłowej lub medycyny lotniczej oraz

2) ukończył szkolenie w zakresie orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych w instytucie badawczym prowadzącym działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej albo uczelni medycznej prowadzącej działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej lub kurs w zakresie medycyny podwodnej prowadzony w ramach programu specjalizacji w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy.

3. Ukończenie szkolenia w zakresie orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych potwierdza instytut badawczy albo uczelnia medyczna, o których mowa w ust. 2 pkt 2, zaświadczeniem, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

4. Wojewódzki ośrodek medycyny pracy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lekarza na podstawie dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 2, wydaje lekarzowi, na jego wniosek, zaświadczenie o posiadaniu kwalifikacji do orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych, którego kopię przesyła do Urzędu Morskiego w Gdyni. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.";

2)
w § 4:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) elektrokardiogram (w 12 odprowadzeniach) spoczynkowy, a u osób po 45. roku życia - wysiłkowy;",

b)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) morfologiczne i biochemiczne badanie krwi, z uwzględnieniem poziomu glukozy, kreatyniny i lipidogramu;";

3)
w § 5:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) badanie radiologiczne płuc, które wykonuje się raz w roku;",

b)
pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5) badanie laryngologiczne wraz z badaniem audiometrycznym;

6) morfologiczne i biochemiczne badanie krwi, z uwzględnieniem poziomu glukozy, kreatyniny i lipidogramu;",

c)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) test ciśnieniowy, tylko w przypadku wskazania lekarza przeprowadzającego badanie. Sposób przeprowadzenia testu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.";

4)
w § 7 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Badania okresowe nurka wykonuje się nie rzadziej niż co 12 miesięcy, a po ukończeniu 45. roku życia nie rzadziej niż co 6 miesięcy, z zastrzeżeniem § 5 pkt 2 i 10, a także w przypadku:";

5)
w § 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W wyniku przeprowadzonych badań osoba poddana badaniu otrzymuje orzeczenie o braku lub istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania prac podwodnych.";

6)
w § 9 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Osoba poddana badaniu, która nie zgadza się z treścią orzeczenia, może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego badania do komisji lekarskiej działającej w jednostce, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, położonej najbliżej miejsca zamieszkania badanego.

2. Wniosek wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia za pośrednictwem lekarza, który je wydał.";

7)
w § 10:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W trakcie prowadzenia prac głębinowych i długotrwałych należy zapewnić, w miejscu ich przeprowadzania, obecność lekarza, który spełnia łącznie niżej wymienione wymagania:

1) posiada specjalizację I stopnia lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii, anestezjologii, anestezjologii i reanimacji bądź posiada kwalifikacje wymagane od lekarza systemu, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z późn. zm. 3 );

2) ma ukończony kurs z zakresu fizjopatologii nurkowania i terapii hiperbarycznej;

3) odbył 2-tygodniowy kurs w zakresie wiedzy teoretycznej oraz 2-tygodniowy staż w zakresie praktycznego zabezpieczania nurkowań w instytucie badawczym prowadzącym działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej albo uczelni medycznej prowadzącej działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej.",

b)
uchyla się ust. 3-5,
c)
ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6. Sposób postępowania w razie zdarzenia przy wykonywaniu prac podwodnych oraz komunikowania się z instytutem badawczym prowadzącym działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej albo uczelnią medyczną prowadzącą działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej musi być przekazany wszystkim nurkom w formie pisemnej, dostępnej w bazie prac podwodnych.

7. Jeżeli przy wykonywaniu prac podwodnych wymagana jest komora dekompresyjna, to komora ta powinna być dostępna dla nurka przez dwanaście godzin od momentu zakończenia nurkowania.",

d)
uchyla się ust. 8 i 9;
8)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
9)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia poz. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Test ciśnieniowy przeprowadza się pod nadzorem lekarza obecnego w komorze.";

10)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia w poz. 2 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) choroby śródmiąższowe.";

11)
załącznik nr 8 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
12)
dodaje się załącznik nr 9 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Badania wstępne rozpoczęte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przeprowadza się zgodnie z dotychczasowymi przepisami.
2. 
Badania okresowe, w stosunku do których skierowanie zostało wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przeprowadza się zgodnie z dotychczasowymi przepisami.
3. 
Wnioski o przeprowadzenie ponownego badania wstępnego albo okresowego są rozpatrywane zgodnie z dotychczasowymi przepisami, jeżeli odpowiednio badanie wstępne albo okresowe zostało przeprowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  3. 
Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w ośrodku medycyny hiperbarycznej wydane na drukach według dotychczasowego wzoru zachowują ważność.
§  4. 
Od wymagania określonego w § 10 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, zwolniony jest lekarz, który odbył 6-miesięczny staż w ośrodku medycyny hiperbarycznej, określony w dotychczasowych przepisach.
§  5. 
Przepis § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, dotyczący kursów w zakresie medycyny podwodnej stosuje się do lekarzy, którzy rozpoczęli specjalizację w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy w roku 2009 albo w latach następnych.
§  6. 
Wojewódzki ośrodek medycyny pracy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lekarza w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wyda lekarzowi na jego wniosek zaświadczenie o posiadaniu kwalifikacji do orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych, jeżeli spełnił wymagania kwalifikacyjne do orzekania o braku przeciwwskazań do wykonywania tych prac przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR
..............................................................
(pieczątka instytutu badawczego

prowadzącego działalność w dziedzinie

medycyny hiperbarycznej albo uczelni

medycznej prowadzącej działalność

w dziedzinie medycyny hiperbarycznej)

ZAŚWIADCZENIE Nr ......................../...

(numer z rejestru)/(rok)

Na podstawie § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2007 r. w sprawie warunków

zdrowotnych wykonywania prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1440, z późn. zm.)

stwierdza się, że:

Pan/Pani ....................................................................................................................................................................... ,

(imię i nazwisko)

numer PESEL*) ............................................................................................................................................................. ,

zam. ............................................................................................................................................................................. ,

(miejscowość, ulica, nr domu i nr mieszkania)

posiadający/a prawo wykonywania zawodu lekarza nr ................... wydane przez ......................................................

............................................ odbył/a szkolenie w zakresie orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych.

..................................... ..........................................................
(data/miejscowość) (podpis i pieczątka osoby upoważnionej)

*) W przypadku osoby, której nie nadano numeru PESEL, należy podać nazwę i numer dokumentu tożsamości.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WYKAZ MINIMALNEGO WYPOSAŻENIA MEDYCZNEGO BAZY PRAC PODWODNYCH

1. Zestaw do resuscytacji:

1) worek samorozprężalny z rezerwuarem z możliwością podłączenia tlenu i z maską twarzową;

2) zestaw rurek ustno-gardłowych;

3) maska do wentylacji "maska-usta";

4) ssak (co najmniej mechaniczny).

2. Zestaw do pierwszej pomocy tlenowej obejmujący co najmniej:

1) butle z tlenem o łącznej pojemności co najmniej 3000 dm3;

2) reduktor tlenowy, co najmniej z zaworem o stałym przepływie;

3) twarzowa maska tlenowa z zaworami jednokierunkowymi i z rezerwuarem umożliwiająca podaż tlenu

o stężeniu co najmniej 90%.

3. Sprzęt medyczny:

1) aparat do mierzenia ciśnienia tętniczego;

2) stetoskop;

3) termometr do pomiaru temperatury głębokiej w odbycie lub z błony bębenkowej.

4. Materiały opatrunkowe:

1) bandaże;

2) szyny usztywniające, stabilizujące złamania (zwichnięcia);

3) opatrunki gazowe;

4) plastry z opatrunkami i zwykłe;

5) skalpel i nożyczki;

6) koce i folie termiczne.

5. Akcesoria ochronne:

1) maska twarzowa chirurgiczna;

2) rękawiczki.

6. Środki do dezynfekcji skóry.

7. Środki do dezynfekcji rany.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR
........................................
(pieczątka wojewódzkiego

ośrodka medycyny pracy)

ZAŚWIADCZENIE Nr ..........

O POSIADANIU KWALIFIKACJI DO ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI

DO WYKONYWANIA PRAC PODWODNYCH

Zaświadcza się, że Pan(i)

......................................................................................................................................................................................,

(imię i nazwisko lekarza)

zamieszkały(a)

......................................................................................................................................................................................,

(miejscowość, ulica, nr domu i nr mieszkania)

numer PESEL*) .............................................................................................................................................................,

spełnia wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2007 r. w sprawie warun-

ków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1440, z późn. zm.) uprawniające do

orzekania o braku lub istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania prac podwodnych.

.................................. .....................................................
(data/miejscowość) (podpis i pieczątka kierownika ośrodka)

Do wiadomości:

Urząd Morski w Gdyni

*) W przypadku osoby, której nie nadano numeru PESEL, należy podać nazwę i numer dokumentu tożsamości.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, z 2007 r. Nr 64, poz. 428 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 122, poz. 1007, z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 219, poz. 1443 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024