Inspektorzy dozoru jądrowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 2012 r.
w sprawie inspektorów dozoru jądrowego 1

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 264 i 908) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki odbywania praktyki przez kandydata na inspektora dozoru jądrowego, zwanego dalej "kandydatem";
2)
tryb stwierdzania odbycia praktyki, o której mowa w pkt 1;
3)
sposób i tryb przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko inspektora dozoru jądrowego, zwanego dalej "egzaminem";
4)
szczegółowe zadania komisji egzaminacyjnej;
5)
wysokość wynagrodzenia komisji egzaminacyjnej;
6)
wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu;
7)
dokumenty dołączane do wniosku o powołanie na stanowisko inspektora dozoru jądrowego.
§  2.
1.
Kandydat na stanowisko inspektora dozoru jądrowego I stopnia odbywa praktykę I stopnia i po jej zaliczeniu przystępuje do egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko inspektora dozoru jądrowego I stopnia.
2.
Praktyka I stopnia trwa 9 miesięcy, w tym:
1)
6 miesięcy w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", w jednostkach zagranicznych wykonujących podobną działalność lub w zagranicznych urzędach dozoru jądrowego,
2)
3 miesiące w Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej "Agencją", w komórce właściwej do spraw bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej
-
zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata.
3.
Kandydat na stanowisko inspektora dozoru jądrowego II stopnia, po uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w ust. 1, odbywa praktykę II stopnia i po jej zaliczeniu przystępuje do egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko inspektora dozoru jądrowego II stopnia.
4.
Praktyka II stopnia trwa 12 miesięcy, w tym:
1)
9 miesięcy:
a)
w jednostkach organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektów jądrowych lub budowie, eksploatacji, zamknięciu lub likwidacji składowisk odpadów promieniotwórczych lub
b)
w jednostkach zagranicznych wykonujących podobną działalność, lub
c)
w zagranicznych urzędach dozoru jądrowego,
2)
3 miesiące w Agencji, w komórce właściwej do spraw bezpieczeństwa jądrowego
-
zgodnie z programem praktyki opracowanym indywidualnie dla kandydata.
§  3.
1.
Praktykę, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 pkt 1, kandydat odbywa na podstawie umowy między Prezesem Agencji a jednostką organizacyjną, w której kandydat odbywa praktykę.
2.
W umowie, o której mowa w ust. 1, ustalane są szczegółowe warunki odbywania praktyki.
§  4. 2
Prezes Agencji, w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu praktyki, wyznacza kandydatowi opiekuna spośród inspektorów dozoru jądrowego.
§  5.
1.
Przebieg praktyki jest udokumentowany w dzienniku praktyki.
2.
Dziennik praktyki, prowadzony przez kandydata, zawiera następujące informacje:
1)
dane osobowe kandydata;
2)
termin rozpoczęcia i zakończenia praktyki;
3)
informacje o przebiegu praktyki i wykonywanych w jej trakcie czynnościach;
4)
opinie kierowników podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 pkt 1, w których kandydat odbywał praktykę;
5)
opinię sporządzoną przez opiekuna kandydata.
§  6. 3
Prezes Agencji opracowuje program praktyki oraz stwierdza odbycie praktyki poprzez dokonanie wpisu w dzienniku praktyki.
§  7.
Do zadań komisji egzaminacyjnej należy:
1)
przygotowanie pytań egzaminacyjnych;
2)
przeprowadzenie egzaminu;
3)
ocena egzaminu;
4)
sporządzenie protokołu egzaminu.
§  8.
Członkowi komisji egzaminacyjnej za uczestnictwo w składzie egzaminacyjnym przysługuje wynagrodzenie w wysokości 200 złotych za jedną osobę przystępującą do egzaminu.
§  9.
1.
Egzamin składa się z części pisemnej, obejmującej 3 tematy obliczeniowe dotyczące parametrów pracy obiektów lub urządzeń podlegających dozorowi jądrowemu z punktu widzenia ich oddziaływania na ludzi i środowisko, oraz z części ustnej, obejmującej 6 pytań wylosowanych przez kandydata z zestawu 100 pytań.
2.
Egzamin, o którym mowa w § 2 ust. 1, obejmuje sprawdzenie wiadomości z zakresu:
1)
fizycznych i biologicznych podstaw oddziaływania promieniowania jonizującego i ochrony radiologicznej;
2)
prawa atomowego oraz innych przepisów z zakresu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
konwencji międzynarodowych z dziedziny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, których Rzeczpospolita Polska jest stroną;
4)
postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego;
5)
ogólnych zasad stosowania promieniowania jonizującego, z uwzględnieniem systemów zapewnienia jakości, w szczególności w medycynie;
6)
urządzeń i technologii stosowanych w działalności przewidzianej do kontroli przez kandydata, zwłaszcza ich elementów istotnych pod względem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, a w przypadku urządzeń medycznych - również pod względem ochrony radiologicznej pacjenta;
7)
aparatury dozymetrycznej i metod kontroli stosowanych w ochronie radiologicznej;
8)
wydawania przez Prezesa Agencji zezwoleń na wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy;
9)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących analizy i oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kontrolowanej działalności, przeprowadzania kontroli i sporządzania protokołów, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń pokontrolnych.
3.
Egzamin, o którym mowa w § 2 ust. 3, obejmuje sprawdzenie wiadomości z zakresu:
1)
podstaw fizyki reaktorowej;
2)
podstaw wymiany ciepła w reaktorach;
3)
elementów dokumentacji technicznej i charakterystyk projektowo-eksploatacyjnych dozorowanych obiektów;
4)
systemów sterowania, zabezpieczeń i kontroli technologicznej oraz systemów awaryjnych dozorowanych obiektów;
5)
gospodarki paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi, w tym podstaw technologii stosowanych przy przerobie wypalonego paliwa jądrowego i przetwarzaniu odpadów promieniotwórczych;
6)
zagadnień bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w obiektach jądrowych;
7)
planów postępowania awaryjnego dla obiektów jądrowych, zakładów przerobu, przetwarzania, przechowywania lub składowania odpadów promieniotwórczych lub wypalonego paliwa jądrowego oraz dla transportu materiałów jądrowych;
8)
procedur dozorowych, w szczególności dotyczących analizy i oceny bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kontrolowanych obiektów oraz działalności, ochrony fizycznej obiektów jądrowych i materiałów jądrowych oraz ewidencji i rachunkowości materiałów jądrowych, przeprowadzania kontroli i sporządzania protokołów, a także wydawania nakazów i zakazów określonych działań oraz zaleceń pokontrolnych.
4. 4
Prezes Agencji ustala termin i miejsce egzaminu oraz co najmniej na miesiąc przed wyznaczonym terminem zawiadamia kandydata o terminie i miejscu egzaminu.
§  10.
1.
Część pisemna egzaminu trwa 90 minut.
2.
Za część pisemną egzaminu komisja egzaminacyjna przyznaje, za opracowanie każdego tematu obliczeniowego, punkty w skali od 0 do 10.
3.
Ocenę zadowalającą z części pisemnej egzaminu otrzymuje kandydat, który uzyskał co najmniej 20 pkt.
4.
Za część ustną egzaminu komisja egzaminacyjna przyznaje, za odpowiedź na każde pytanie, punkty w skali od 0 do 5.
5.
Ocenę zadowalającą z części ustnej egzaminu otrzymuje kandydat, który uzyskał co najmniej 20 pkt.
6.
Do części ustnej egzaminu kandydat przystępuje po otrzymaniu oceny zadowalającej z części pisemnej egzaminu.
7.
Pozytywny wynik egzaminu kandydat uzyskuje po otrzymaniu oceny zadowalającej z każdej z części egzaminu.
8.
Z egzaminu komisja sporządza protokół, który zawiera co najmniej:
1)
wskazanie odpowiedniej komisji egzaminacyjnej;
2)
numer protokołu i datę jego sporządzenia;
3)
nazwisko, imię, datę i miejsce urodzenia oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku kandydata nieposiadającego numeru PESEL - serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
4)
tematy i wyniki części pisemnej egzaminu z podaniem liczby uzyskanych punktów;
5)
treść pytań części ustnej egzaminu i liczbę punktów uzyskanych przez kandydata za odpowiedź na każde z pytań;
6)
ocenę z części pisemnej i ustnej egzaminu;
7)
informację, czy kandydat zdał egzamin, czy go nie zdał;
8)
imiona, nazwiska i podpisy przewodniczącego komisji egzaminacyjnej oraz pozostałych członków komisji egzaminacyjnej.
9. 5
Kandydat, który uzyskał negatywny wynik egzaminu, może ponownie do niego przystąpić nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od dnia egzaminu i nie później niż 12 miesięcy po stwierdzeniu przez Prezesa Agencji odbycia praktyki przez kandydata.
§  11. 6
1.
Kandydatowi, który uzyskał pozytywny wynik egzaminu, przewodniczący komisji egzaminacyjnej wydaje zaświadczenie o zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko inspektora dozoru jądrowego odpowiednio I albo II stopnia.
2.
Wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko inspektora dozoru jądrowego:
1)
I stopnia - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
II stopnia - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Do wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 7, dołącza się:
1)
dyplom ukończenia studiów magisterskich w zakresie fizyki, chemii, kierunków technicznych lub innych w specjalnościach przydatnych w dozorze jądrowym;
2)
informację o osobie kandydata z Krajowego Rejestru Karnego;
3)
orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy w warunkach narażenia;
4)
zaświadczenie, o którym mowa w § 11 ust. 1.
2. 7
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, kandydat przekazuje Prezesowi Agencji niezwłocznie po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 1.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 8

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 9

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE nr ...

Na podstawie § 11 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie inspektorów dozoru jądrowego (Dz. U. poz. 1014, z późn. zm.) zaświadcza się, że

Pan(i).............................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

urodzony(a) ..................................................., numer PESEL ....................................................,

(data i miejsce urodzenia)

a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - seria, numer i nazwa dokumentu

potwierdzającego tożsamość ........................................................................................................

w dniu .............................................. zdał(a) egzamin kwalifikacyjny na stanowisko inspektora

dozoru jądrowego I stopnia.

Podpis przewodniczącego

komisji egzaminacyjnej:

Warszawa, dnia ........................................

ZAŁĄCZNIK Nr  2 10

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE nr ...

Na podstawie § 11 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie inspektorów dozoru jądrowego (Dz. U. poz. 1014, z późn. zm.) zaświadcza się, że

Pan(i).............................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

urodzony(a) ..................................................., numer PESEL ....................................................,

(data i miejsce urodzenia)

a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - seria, numer i nazwa dokumentu

potwierdzającego tożsamość ........................................................................................................

w dniu .............................................. zdał(a) egzamin kwalifikacyjny na stanowisko inspektora

dozoru jądrowego II stopnia.

Podpis przewodniczącego

komisji egzaminacyjnej:

Warszawa, dnia ........................................

1 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40).
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.
4 § 9 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.
5 § 10 ust. 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.
6 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.
7 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.
8 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie inspektorów dozoru jądrowego (Dz. U. Nr 137, poz. 1154), które na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 132, poz. 766) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
9 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.
10 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U.2016.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 stycznia 2016 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024