Szczegółowy zakres raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 19 października 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich2)

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068) zarządza się, co następuje:
§  1.
Szczegółowy zakres sporządzanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich raportu:
1)
końcowego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
tymczasowego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
uproszczonego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 27 października 2012 r.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kiereje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/18/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. ustanawiającej podstawowe zasady regulujące dochodzenia w sprawach wypadków w sektorze transportu morskiego i zmieniającej dyrektywę Rady 1999/35/WE oraz dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 114).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU KOŃCOWEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub

incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku, lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) właściciel*);

4) armator*);

5) operator*);

6) instytucja klasyfikacyjna;

7) typ statku;

8) sygnał rozpoznawczy;

9) nr identyfikacyjny IMO;

10) pojemność brutto (GT);

11) rok budowy;

12) moc maszyn;

13) szerokość;

14) długość całkowita;

15) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

16) minimalna obsada załogowa;

17) typ rejestratora VDR (S-VDR).

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim:

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

4. Informacje o zaangażowanych podmiotach z lądu i działaniach ratowniczych:

1) podmioty zaangażowane;

2) użyte środki;

3) szybkość reakcji działania służb ratowniczych;

4) podjęte działania;

5) osiągnięte wyniki.

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez chronologiczny opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Opis wyników przeprowadzonego badania, w tym identyfikacja kwestii dotyczących bezpieczeństwa i wniosków wynikających z badania

Podsumowanie czynników mających wpływ na wypadek lub incydent morski, ustalonych w wyniku badania, oraz ocena środków zaradczych zastosowanych przed wypadkiem, które okazały się niewystarczające lub których nie podjęto.

F.

 Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa**)

G.

 Załączniki:

1) zdjęcia, filmy, nagrania głosu, mapy, rysunki, zapisy elektroniczne;

2) normy i normatywy mające zastosowanie i użyte w trakcie badania;

3) wykaz stosowanych terminów technicznych oraz skrótów;

4) specjalne opracowania na temat bezpieczeństwa;

5) inne informacje.

H.

 Uczestnictwo państw istotnie zainteresowanych

1. Liczba i nazwy państw istotnie zainteresowanych.

2. Powody, dla których państwa wystąpiły z wnioskiem o udział w badaniu wypadku lub incydentu morskiego.

I.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

**) Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich formułuje zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w przypadkach, gdy jest to uzasadnione.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU TYMCZASOWEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) armator*);

4) typ statku;

5) sygnał rozpoznawczy;

6) nr identyfikacyjny IMO;

7) pojemność brutto (GT);

8) rok budowy;

9) moc maszyn;

10) szerokość;

11) długość całkowita;

12) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

13) minimalna obsada załogowa.

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) następny port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze w trakcie podróży (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim:

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja ustalonych okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Wstępna analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego, z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Uczestnictwo państw istotnie zainteresowanych

1. Liczba i nazwy państw istotnie zainteresowanych.

2. Powody, dla których państwa zgłosiły wniosek o uczestnictwo w badaniu wypadku lub incydentu morskiego.

F.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

G.

 Przewidywany termin opublikowania raportu końcowego

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU UPROSZCZONEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) właściciel*);

4) armator*);

5) operator*);

6) instytucja klasyfikacyjna;

7) typ statku;

8) sygnał rozpoznawczy;

9) nr identyfikacyjny IMO;

10) pojemność brutto (GT);

11) rok budowy;

12) moc maszyn;

13) szerokość;

14) długość całkowita;

15) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

16) minimalna obsada załogowa;

17) typ rejestratora VDR (S-VDR).

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) następny port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze w trakcie podróży (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

4. Informacje o zaangażowanych podmiotach z lądu i działaniach ratowniczych:

1) podmioty zaangażowane;

2) użyte środki;

3) szybkość reakcji działania służb ratowniczych;

4) podjęte działania;

5) osiągnięte wyniki.

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez chronologiczny opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego, z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Opis wyników przeprowadzonego badania, w tym identyfikacja kwestii dotyczących bezpieczeństwa i wniosków wynikających z badania

Podsumowanie czynników mających wpływ na wypadek lub incydent morski, ustalonych w wyniku badania, oraz ocena środków zaradczych zastosowanych przed wypadkiem, które okazały się niewystarczające lub których nie podjęto.

F.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024