Sprawozdanie dotyczące kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 25 kwietnia 2012 r.
w sprawie sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych2)

Na podstawie art. 106 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się wzór sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych określony w załączniku do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy Rady 95/50/WE z dnia 6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L 249 z 17.10.1995, str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 282).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR SPRAWOZDANIA DOTYCZĄCEGO KONTROLI DROGOWEGO PRZEWOZU TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

Państwo: RZECZPOSPOLITA POLSKA Rok: ..........................

Kontrole przewozu drogowego towarów niebezpiecznych

Miejsce rejestracji pojazdu1) Łączna

liczba

Rzeczpospolita Polska inne państwo

członkowskie UE

państwo trzecie
Liczba pojazdów skontrolowanych pod

względem zawartości ładunku

(i przestrzegania ADR)

Liczba pojazdów

nieprzestrzegających ADR

Liczba unieruchomionych pojazdów
Liczba stwierdzonych

naruszeń według kategorii ryzyka2)

I
II
III
Liczba nałożonych kar według typu kary ostrzeżenia
kary
inne
SZACUNKOWA CAŁKOWITA MASA TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PRZEWOŻONYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM3) ................................... t ............................ tkm

Uwagi:

1) Za miejsce rejestracji uważa się państwo rejestracji pojazdu.

2) W przypadku popełnienia kilku naruszeń przez kierującego pojazdem w sprawozdaniu uwzględnia się tylko najpoważniejszą kategorię

ryzyka spośród poniższych:

a) I kategoria ryzyka - naruszenia ADR powodujące wysokie ryzyko śmierci, poważnych obrażeń ciała lub znacznej szkody dla środo-

wiska i z reguły wymaga natychmiastowego podjęcia środków naprawczych, takich jak unieruchomienie pojazdu

Naruszenia ADR w tej kategorii obejmują:

1) przewóz niebezpiecznych towarów niedopuszczonych do transportu;

2) dopuszczenie do ubytku niebezpiecznych substancji podczas transportu;

3) przewóz w zakazany sposób lub niewłaściwym środkiem transportu;

4) przewóz luzem w kontenerze, który nie nadaje się do użytku ze względów konstrukcyjnych;

5) przewóz pojazdem bez odpowiedniego świadectwa homologacji;

6) przewóz pojazdem, który nie spełnia standardów homologacji i stwarza bezpośrednie zagrożenie (w przeciwnym razie kwalifi-

kuje się do II kategorii ryzyka);

7) korzystanie z niedopuszczonych opakowań;

8) użycie opakowania niezgodnego z obowiązującymi instrukcjami dotyczącymi pakowania;

9) nieprzestrzeganie szczególnych przepisów dotyczących pakowania mieszanego;

10) nieprzestrzeganie przepisów dotyczących zabezpieczenia i rozmieszczenia ładunku;

11) nieprzestrzeganie przepisów dotyczących mieszanego załadunku opakowań;

12) nieprzestrzeganie dopuszczalnych stopni napełnienia zbiorników i opakowań;

13) nieprzestrzeganie postanowień ograniczających ilości przewożonych w jednej jednostce transportowej;

14) przewóz niebezpiecznych towarów bez wskazania ich obecności (w tym dokumentów, oznakowania i oznaczenia na opakowa-

niach, umieszczenia tablic i oznakowania pojazdu);

15) przewóz bez tablic i oznakowania pojazdu;

16) brak odpowiedniej informacji o przewożonej substancji pozwalającej na określenie rodzaju wykroczenia w I kategorii ryzyka

(w tym brak numeru UN, właściwej nazwy ładunku, grupy pakowania);

17) kierowanie pojazdem bez ważnego świadectwa przeszkolenia zawodowego;

18) korzystanie z ognia lub niezabezpieczonego źródła światła;

19) nieprzestrzeganie zakazu palenia.

b) II kategoria ryzyka - naruszenia ADR powodujące ryzyko obrażeń ciała lub szkody dla środowiska i z reguły wymaga natychmiasto-

wego podjęcia środków naprawczych takich jak wyjaśnienie na miejscu kontroli, jeżeli to możliwe i wskazane, lecz nie później niż

przed zakończeniem bieżącego transportu

Naruszenia ADR w tej kategorii obejmują:

1) przewóz jednostką transportową, która składa się z więcej niż jednej przyczepy lub naczepy;

2) przewóz pojazdem, który nie spełnia standardów homologacji, ale nie stwarza bezpośredniego zagrożenia;

3) przewóz pojazdem, w którego wyposażeniu brak nadających się do użycia gaśnic; gaśnica uważana jest za wciąż nadającą się do

użycia, jeżeli brakuje jedynie wymaganej plomby lub daty ważności, nie ma to jednak zastosowania, jeżeli gaśnica w widoczny

sposób nie nadaje się do użycia, w tym ciśnieniomierz wskazuje wartość 0;

4) przewóz pojazdem, który nie ma wyposażenia wymaganego przez ADR i pisemnych instrukcji dla załogi pojazdu zgodnych

z ADR;

5) nieprzestrzeganie terminów testów i kontroli oraz okresów użytkowania opakowań, kontenerów IBC i dużych opakowań;

6) przewóz zepsutych opakowań, kontenerów IBC lub dużych opakowań lub opakowań zepsutych, nieczystych i pustych;

7) przewóz zapakowanych towarów w kontenerze, który nie nadaje się do użytku ze względów konstrukcyjnych;

8) przewóz w zbiornikach lub zbiornikach kontenerowych (włączając zbiorniki puste i nieoczyszczone), które nie są odpowiednio

zamknięte;

9) przewóz opakowań mieszanych z opakowaniem zewnętrznym, które nie jest odpowiednio zamknięte;

10) przewóz pojazdem niewłaściwie oznaczonym, oznakowanym lub z niewłaściwie umieszczonymi tablicami;

11) przewóz pojazdem bez pisemnych instrukcji dla załogi pojazdu zgodnych z ADR lub z pisemnymi instrukcjami dla załogi pojaz-

du niedotyczącymi przewożonych towarów;

12) niewłaściwe nadzorowanie lub zaparkowanie pojazdu.

c) III kategoria ryzyka - naruszenie ADR powoduje niskie ryzyko obrażeń ciała lub szkody dla środowiska i nie wymaga podejmowa-

nia środków naprawczych na drodze i pozwala na podjęcie kroków w późniejszym terminie na terenie przedsiębiorstwa

Naruszenia ADR w tej kategorii obejmują:

1) przewóz pojazdem, w którym rozmiar tablic lub oznaczeń lub wielkość liter, cyfr lub symboli na tablicach lub oznaczeniach nie

odpowiada przepisom;

2) brak innych informacji w dokumentacji transportowej oprócz tych wymienionych w pkt 16 I kategorii ryzyka;

3) brak w pojeździe świadectwa przeszkolenia, ale istnieją dowody, że kierowca jest w jego posiadaniu.

3) Podaje się w tonach lub w tonokilometrach.

Sposób wypełniania sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecz-

nych

1. Objaśnienia

Liczba pojazdów skontrolowanych pod względem zawartości ładunku (i przestrzegania ADR)

W tym wierszu należy podać liczbę pojazdów poddanych kontroli ze względów bezpieczeństwa w związku z przewo-

zem towarów niebezpiecznych.

Liczba pojazdów nieprzestrzegających ADR

W tym wierszu każdy pojazd, w którym stwierdzono jedno naruszenie lub większą ich liczbę, jest liczony tylko raz.

Liczba podana w komórce danej kolumny nie może być większa niż podana w poprzedniej komórce tej kolumny. Liczba ta

może być równa liczbie podanej w poprzedniej komórce wyłącznie w sytuacji, gdy żaden ze skontrolowanych pojazdów

pochodzących z danego państwa nie odpowiadał przepisom.

Wyrażenie "pojazd nieprzestrzegający ADR" nie oznacza wyłącznie, że pojazd jako taki nie odpowiada właściwym

przepisom dotyczącym budowy pojazdu i homologacji, w tym kontekście należy przyjąć, że każde naruszenie postanowień

Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej

w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 110, poz. 641) oznacza nieprzestrzeganie ADR.

Liczba unieruchomionych pojazdów

W tym wierszu należy podać liczbę pojazdów unieruchomionych w wyniku kontroli. Liczba podana w komórce danej

kolumny nie może być większa niż liczba podana w poprzedniej komórce tej kolumny.

Informacje na temat unieruchomionych pojazdów należy podawać wyłącznie w tym wierszu i nie należy ich uwzględ-

niać w wierszu "Liczba nałożonych kar według typu kary".

Unieruchomienie oznacza zatrzymanie pojazdu w miejscu kontroli lub w wyznaczonym miejscu do czasu podjęcia dzia-

łań naprawczych mających na celu doprowadzenie pojazdu do stanu odpowiadającego właściwym przepisom, bez względu

na czas trwania takiego zatrzymania.

Liczba stwierdzonych naruszeń według kategorii ryzyka

W tym wierszu, w przypadku stwierdzenia w pojeździe więcej niż jednego naruszenia, uwzględnia się wyłącznie najpo-

ważniejszą kategorię ryzyka.

Zgłoszeniu podlega tylko jedno popełnienie naruszenia przez kierującego pojazdem, zatem suma stwierdzonych naru-

szeń według kategorii ryzyka musi być równa liczbie pojazdów nieprzestrzegających ADR.

Liczba nałożonych kar według typu kary

Liczba i typ zgłoszonych kar muszą odpowiadać liczbie decyzji wojewódzkiego inspektora transportu drogowego wy-

danych w trakcie kontroli drogowej, bez względu na dalsze postępowanie w zakresie tej kary. Typ kary "inne" obejmuje

wszelkie dodatkowe działania podjęte w związku z wykrytym naruszeniem, w szczególności przekazanie sprawy do innego

organu.

Możliwe jest nałożenie więcej niż jednej kary na skontrolowany pojazd. W takim przypadku wszystkie nałożone kary

należy ewidencjonować oraz uwzględniać w sprawozdaniu.

Szacunkowa całkowita masa towarów niebezpiecznych przewożonych w transporcie drogowym

Informacja podawana w tym wierszu ma charakter fakultatywny.

W tym wierszu podaje się szacunkowe określenie całkowitej masy towarów niebezpiecznych przewożonych w trans-

porcie drogowym w okresie sprawozdawczym.

Jeżeli nie jest możliwe podanie wymaganych informacji, należy to zaznaczyć, wpisując "b.d." - "brak danych", aby

umożliwić poprawną analizę statystyk; nie należy wpisywać zera ani pozostawiać pustej komórki.

Jeżeli nie jest możliwe sporządzenie sprawozdania zgodnie z niniejszym objaśnieniem, należy wyjaśnić powody roz-

bieżności.

2. Wzory dotyczące sprawozdania

W tabeli poniżej przedstawiono przykład prawidłowo wypełnionego sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego

przewozu towarów niebezpiecznych. W komórkach wykorzystano podstawowe wzory, które należy stosować w celu po-

prawnego sporządzenia sprawozdania.

W odniesieniu do naruszeń należy stosować następujące wzory:

– RI1 + RII1 + RIII1= T,

– RI2 + RII2 + RIII2= U,

– RI3 + RII3 + RIII3= W,

gdzie:

– RI1 – liczba naruszeń I kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej,

– RII1 – liczba naruszeń II kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej,

– RIII1 – liczba naruszeń III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej,

– RI2 – liczba naruszeń I kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

innych państw członkowskich UE,

– RII2 – liczba naruszeń II kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

innych państw członkowskich UE,

– RIII2 – liczba naruszeń III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

innych państw członkowskich UE,

– RI3 – liczba naruszeń I kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

państw trzecich,

– RII3 – liczba naruszeń II kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

państw trzecich,

– RIII3 – liczba naruszeń III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na terytorium

państw trzecich,

– T – suma liczby naruszeń I, II i III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów na terytorium Rzeczy-

pospolitej Polskiej,

– U – suma liczby naruszeń I, II i III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na

terytorium innych państw członkowskich UE,

– W – suma liczby naruszeń I, II i III kategorii ryzyka stwierdzonych w trakcie kontroli pojazdów zarejestrowanych na

terytorium państw trzecich.

Przykład prawidłowo wypełnionego sprawozdania dotyczącego kontroli drogowego przewozu towarów niebezpiecznych

Państwo: RZECZPOSPOLITA POLSKA Rok: ..........................

Kontrole przewozu drogowego towarów niebezpiecznych

Miejsce rejestracji pojazdu1) Łączna

liczba

Rzeczpospolita Polska inne państwo

członkowskie UE

państwo trzecie
Liczba pojazdów skontrolowanych pod

względem zawartości ładunku

(i przestrzegania ADR)

A B C A+B+C
Liczba pojazdów

nieprzestrzegających ADR

D(A) E(B) F(C) D+E+F
Liczba unieruchomionych pojazdów G(D) H(E) I(F) G+H+I
Liczba stwierdzonych

naruszeń według kategorii ryzyka2)

I RI1 RI2 RI3 RI1+RI2+

RI3

II RII1 RII2 RII3 RII1+RII2+

RII3

III RIII1 RIII2 RIII3 RIII1+RIII2+

RIII3

Liczba nałożonych kar według typu kary ostrzeżenia J K L J+K+L
kary M N O M+N+O
inne P Q R P+Q+R
SZACUNKOWA CAŁKOWITA MASA TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH PRZEWOŻONYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM3) ................................... t ............................ tkm

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024