Wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2012 r.
w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych

Na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175 i Nr 291, poz. 1707) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat wnoszonych przez biura usług płatniczych na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych, zwanych dalej "kosztami nadzoru";
2)
sposób i terminy rozliczenia należności z tytułu wpłat, o których mowa w pkt 1.
§  2. 
Wysokość wpłat wnoszonych przez biura usług płatniczych na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy oblicza się według wzoru:

gdzie:

KWNB - oznacza kwotę wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy,

MKNB - oznacza maksymalną kwotę, jaka może być należna od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy, stanowiącą iloczyn całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego agentów, w danym roku kalendarzowym, i stawki 0,025%,

KNBB - oznacza wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym,

MKNBB - oznacza maksymalną kwotę należną od wszystkich biur usług płatniczych za dany rok kalendarzowy

-
przy czym, jeżeli kwota KWNB jest wyższa niż kwota MKNB, wysokość wpłaty wnoszonej przez dane biuro usług płatniczych na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy jest równa kwocie MKNB.
§  3. 
1. 
Biuro usług płatniczych ustala za każde półrocze danego roku kalendarzowego zaliczkę na poczet pokrycia kosztów nadzoru w wysokości 0,025% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych przez dane biuro w okresie 6 miesięcy poprzedzających półrocze, za które jest uiszczana zaliczka.
2. 
Zaliczkę, o której mowa w ust. 1, biuro usług płatniczych wpłaca za każde półrocze najpóźniej do końca czwartego miesiąca tego półrocza.
§  4. 
1. 
Biuro usług płatniczych podejmujące działalność pierwszą zaliczkę wpłaca za to półrocze, w którego pierwszym dniu prowadzi działalność, z uwzględnieniem okresu prowadzenia działalności w półroczu poprzednim. Wpłaty zaliczki biuro dokonuje w czwartym miesiącu tego półrocza.
2. 
Wysokość pierwszej zaliczki biuro usług płatniczych ustala w wysokości 0,05% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych w okresie trzech pierwszych miesięcy kalendarzowych półrocza, za które jest uiszczana zaliczka, powiększonych o 0,025% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych w okresie prowadzenia działalności w półroczu poprzednim.
§  5. 
1. 
Biuro usług płatniczych, wpłacając zaliczkę, o której mowa w § 3 albo w § 4, informuje Komisję Nadzoru Finansowego, zwaną dalej "KNF", o podstawie jej naliczenia, okresie, jakiego dotyczy, oraz jej wysokości, a w przypadku wpłaty zaliczki należnej za drugie półrocze, jeżeli nie jest to zaliczka, o której mowa w § 4, także o wysokości zaliczki wpłaconej za pierwsze półrocze.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, biuro przekazuje na formularzach. Wzór formularza dotyczącego:
1)
informacji o zaliczce wpłaconej za I półrocze danego roku kalendarzowego - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
informacji o zaliczce wpłaconej za II półrocze danego roku kalendarzowego - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
informacji o zaliczce, o której mowa w § 4 - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Wpłata zaliczki następuje przelewem na rachunek bankowy urzędu obsługującego KNF.
§  6. 
1. 
Wpłata zaliczek za drugie półrocze danego roku kalendarzowego ulega wstrzymaniu, w przypadku gdy kwota uiszczonych zaliczek po dokonaniu przez biura usług płatniczych wpłat za pierwsze półrocze danego roku kalendarzowego będzie wyższa niż prognoza dochodów na pokrycie zaplanowanych wydatków z tytułu kosztów nadzoru.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący KNF, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym KNF, informuje o wstrzymaniu wpłat zaliczek; komunikat ogłasza się nie później niż na 14 dni przed terminem wpłaty zaliczki za drugie półrocze danego roku kalendarzowego.
§  7. 
Do dnia 31 marca następnego roku kalendarzowego Przewodniczący KNF ustala i podaje do publicznej wiadomości, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym KNF:
1)
wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym;
2)
maksymalną kwotę należną od wszystkich biur usług płatniczych za dany rok kalendarzowy.
§  8. 
1. 
W terminie 30 dni od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w § 7, biuro usług płatniczych składa KNF deklarację, w której wykazuje kwotę wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od tego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy oraz kwotę ewentualnej nadpłaty albo niedopłaty.
2. 
Wzór deklaracji, o której mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Nadpłata, o której mowa w § 8 ust. 1, powstaje, w przypadku gdy kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy jest niższa niż kwota zaliczek wpłaconych przez dane biuro usług płatniczych.
2. 
Kwota nadpłaty jest zwracana na rachunek bankowy wskazany przez biuro usług płatniczych w terminie 30 dni od dnia złożenia deklaracji.
§  10. 
1. 
Niedopłata, o której mowa w § 8 ust. 1, powstaje, w przypadku gdy kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy jest wyższa niż kwota zaliczek wpłaconych przez dane biuro usług płatniczych.
2. 
W przypadku powstania niedopłaty biuro w terminie, o którym mowa w § 8 ust. 1, dokonuje wpłaty należności na rachunek urzędu obsługującego KNF.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

INFORMACJA BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

O ZALICZCE WPŁACONEJ NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

za I półrocze ......... roku

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

...........................................................................................

...........................................................................................

NIP: ..................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ......................................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w II półroczu roku poprzedniego

2 Zaliczka wpłacona na pokrycie kosztów nadzoru za I półrocze danego roku kalendarzowego

(0,025% kwoty z poz. 1 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

....................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 2

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

................................................ ................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

................................................ ................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

____________________________

1) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

INFORMACJA BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

O ZALICZCE WPŁACONEJ NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

za II półrocze ............ roku

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

................................................................................................

................................................................................................

NIP: .......................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ......................................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w I półroczu danego roku kalendarzowego

2 Zaliczka wpłacona na pokrycie kosztów nadzoru za II półrocze danego roku kalendarzowego

(0,025% kwoty z poz. 1 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

3 Zaliczka wpłacona na pokrycie kosztów nadzoru za I półrocze danego roku kalendarzowego
4 Suma wpłaconych zaliczek za I i II półrocze danego roku kalendarzowego

(suma kwot z poz. 2 i 3)

....................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 2

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

................................................ ................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

........................................... ................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

_____________________________

1) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

INFORMACJA BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

O PIERWSZEJ ZALICZCE WPŁACONEJ NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

za I półrocze/II półrocze* ............... roku

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

................................................................................................

................................................................................................

NIP: .......................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ......................................................

Data rozpoczęcia działalności: ..............................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w pierwszych trzech miesiącach półrocza, za które jest wpłacana zaliczka**

2 Zaliczka na pokrycie kosztów nadzoru za dane półrocze

(0,05% kwoty z poz. 1 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

3 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w okresie poprzedzającym półrocze, za które jest wpłacana zaliczka

4 Zaliczka na pokrycie kosztów nadzoru za okres prowadzenia działalności poprzedzający

półrocze, za które jest wpłacana zaliczka

(0,025% kwoty z poz. 3 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

5 Zaliczka wpłacona

(suma kwot z poz. 2 i 4)

* Niepotrzebne skreślić.

** Zaliczka jest wpłacana za to półrocze, w którego pierwszym dniu, odpowiednio 1 stycznia albo 1 lipca, biuro prowadziło działalność.

....................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 5

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

..................................................... .....................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

........................................... .....................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

________________________________

1) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

DEKLARACJA WPŁATY NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

NALEŻNEJ OD BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

za ............... rok

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

...........................................................................................

...........................................................................................

NIP: ..................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ........................................................

Data rozpoczęcia działalności: .......................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 MKNBB - maksymalna kwota należna od wszystkich biur usług płatniczych za dany rok

kalendarzowy*

2 MKNB - maksymalna kwota, jaka może być należna od danego biura usług płatniczych

za dany rok kalendarzowy, stanowiąca iloczyn całkowitej kwoty transakcji płatniczych

wykonanych przez biuro, w tym także przez jego agentów, w danym roku kalendarzowym, i stawki 0,025%

3 KNBB - wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym*
4 KWNB - kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług

płatniczych za dany rok kalendarzowy

(kwota obliczona zgodnie z wzorem: ; jeżeli kwota KWNB jest wyższa

MKNB niż kwota MKNB, należy wpisać kwotę MKNB)

5 Suma zaliczek wpłaconych przez dane biuro usług płatniczych za dany rok kalendarzowy
6 Niedopłata

(kwota z poz. 4 pomniejszona o kwotę z poz. 5; jeżeli różnica jest liczbą ujemną, należy wpisać "0")

7 Nadpłata

(kwota z poz. 5 pomniejszona o kwotę z poz. 4; jeżeli różnica jest liczbą ujemną, należy wpisać "0")

Zwrot na podany poniżej rachunek bankowy:

...........................................................

* Dane ogłaszane w formie komunikatu Przewodniczącego KNF w Dzienniku Urzędowym KNF.

...................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 6

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

................................................ .....................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej deklarację) osoby zatwierdzającej deklarację)

................................................ .....................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

________________

1) W przypadku składania deklaracji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania deklaracji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024