Wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 28 sierpnia 2013 r.
w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji

Na podstawie art. 59a ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk użytku publicznego podlegających obowiązkowi certyfikacji, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
nawierzchni sztucznej - należy przez to rozumieć nawierzchnię wykonaną z betonu cementowego lub betonu asfaltowego;
2)
NOTAM - (Notice To Airmen) - należy przez to rozumieć wiadomość rozpowszechnianą za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierającą informacje o ustanowieniu, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych, służbach, procedurach, a także o niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi;
3)
Załączniku 14 tom I - należy przez to rozumieć Załącznik 14 tom I - "Projektowanie i eksploatacja lotnisk" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszony w załączniku do obwieszczenia nr 4 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 lutego 2011 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 14, tomu I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC z 2011 r. Nr 4, poz. 4);
4)
Załączniku 14 tom II - należy przez to rozumieć Załącznik 14 tom II "Lotniska dla śmigłowców" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszony w załączniku do obwieszczenia nr 31 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2010 r. w sprawie ogłoszenia sprostowanego tłumaczenia tekstu Załącznika 14, tomu II do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC z 2010 r. Nr 25, poz. 100).
§  3.
W stosunku do lotnisk dla samolotów wymagania techniczne i eksploatacyjne określają normy i zalecane metody postępowania oraz wskazówki merytoryczne niezbędne do ich stosowania, zawarte w Załączniku 14 tom I, w zakresie określonym w rozporządzeniu.
§  4.
W stosunku do lotnisk dla śmigłowców wymagania techniczne i eksploatacyjne określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 14 tom II, w zakresie określonym w rozporządzeniu.

Rozdział  2

Lotniska dla samolotów

§  5.
Dla lotnisk dla samolotów, o których mowa w § 3, z zastrzeżeniem § 6-12, wymagania techniczne i eksploatacyjne określają:
1)
normy i zalecane metody postępowania określone w Załączniku 14 tom I w:
a)
rozdziale 1 "Informacje ogólne", z wyłączeniem pkt 1.2, 1.4 i 1.5,
b)
rozdziale 2 "Dane dotyczące lotniska", z wyłączeniem pkt 2.9.10,
c)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne", z wyłączeniem pkt 3.1.12 i 3.7.5,
d)
rozdziale 5 "Wzrokowe pomoce nawigacyjne", z wyłączeniem pkt 5.2.2.2, 5.2.4.3, 5.3.1.2, 5.3.5.2 lit. a, 5.3.7, 5.3.12.2, 5.3.12.4, 5.5.2 i 5.5.6,
e)
rozdziale 7 "Pomoce wzrokowe do oznakowania stref o ograniczonym użytkowaniu",
f)
rozdziale 8 "Systemy elektryczne", z wyłączeniem pkt 8.3.4,
g)
rozdziale 9 "Lotniskowe służby operacyjne, wyposażenie i instalacje", z wyłączeniem pkt 9.1-9.7 i 9.8.8,
h)
rozdziale 10 "Utrzymanie lotniska";
2)
normy i zalecane metody postępowania określone w Załączniku 14 tom I w:
a)
dodatku 1 "Kolory naziemnych świateł lotniczych, oznakowania poziomego, znaków oraz tablic",
b)
dodatku 2 "Charakterystyki naziemnych świateł lotniczych",
c)
dodatku 3 "Oznakowanie poziome nakazu i informacyjne",
d)
dodatku 4 "Wymagania dotyczące projektowania znaków pionowych",
e)
dodatku 5 "Wymagania dotyczące jakości danych lotniczych";
3)
wskazówki merytoryczne określone w załączniku A do Załączniku 14 tom I w:
a)
sekcji 1 "Ilość, usytuowanie oraz kierunki dróg startowych",
b)
sekcji 2 "Zabezpieczenia wydłużonego oraz przerwanego startu",
c)
sekcji 3 "Obliczanie długości deklarowanych",
d)
sekcji 4 "Nachylenia drogi startowej",
e)
sekcji 5 "Równość nawierzchni drogi startowej",
f)
sekcji 6 "Określanie oraz wyrażanie charakterystyk tarcia zaśnieżonych lub pokrytych lodem nawierzchni sztucznych",
g)
sekcji 7 "Określanie charakterystyk tarcia mokrej nawierzchni sztucznej drogi startowej",
h)
sekcji 8 "Pasy dróg startowych",
i)
sekcji 9 "Zabezpieczenia końców drogi startowej",
j)
sekcji 10 "Usytuowanie progu",
k)
sekcji 11 "Świetlne systemy podejścia",
l)
sekcji 12 "Priorytet instalacji systemów wzrokowych wskaźników ścieżki podejścia",
m)
sekcji 13 "Oznakowanie świetlne stref wyłączonych z użytkowania",
n)
sekcji 14 "Światła wskazania drogi kołowania szybkiego zjazdu",
o)
sekcji 15 "Regulacja intensywności świateł podejścia oraz drogi startowej",
p)
sekcji 16 "Pole sygnałowe",
q)
sekcji 19 "Metoda ACN-PCN określania nośności nawierzchni".
§  6.
1.
Zarządzający lotniskiem może zezwolić na wykonywanie operacji lotniczych przez statki powietrzne, których liczba klasyfikacyjna statku powietrznego ACN jest większa od liczby klasyfikacyjnej nawierzchni PCN ustalonej dla danej nawierzchni, pod warunkiem że w instrukcji operacyjnej lotniska zostaną określone procedury i kryteria, o których mowa w rozdziale 2 pkt 2.6.7 Załącznika 14 tom I, pozwalające na kontrolę użytkowania nawierzchni dla danego typu operacji.
2.
Procedury i kryteria, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać wskazówki merytoryczne określone w sekcji 19 załącznika A do Załączniku 14 tom I.
3.
Zarządzający lotniskiem dokumentuje wszelkie wyniki badań i pomiarów nośności nawierzchni sztucznych pola ruchu naziemnego, wykonywanych prac remontowych i konserwacyjnych oraz okresowych kontroli stanu nawierzchni.
§  7.
1.
Minimalny poziom tarcia, o którym mowa w rozdziale 2 pkt 2.9.6 i 2.9.7 Załącznika 14 tom I, poniżej którego należy opublikować NOTAM, że droga startowa jest uznana za śliską w stanie mokrym, określa kolumna 7 tabeli A-1 w sekcji 8 załącznika A do Załącznika 14 tom I.
2.
Minimalny poziom tarcia dla nowo wybudowanej lub wyremontowanej nawierzchni drogi startowej, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 3.1.23 i pkt 3.1.24 Załącznika 14 tom I, określa kolumna 5 tabeli A-1 w sekcji 8 załącznika A do Załącznika 14 tom I.
3.
Minimalny poziom tarcia, o którym mowa w rozdziale 10 pkt 10.2.4 i 10.2.5 Załącznika 14 tom I, poniżej którego należy rozpocząć czynności naprawcze, określa kolumna 6 tabeli A-1 w sekcji 8 załącznika A do Załącznika 14 tom I.
§  8.
Wymagania określone w rozdziale 5 pkt 5.1.4, 5.3.3 i 5.4.5 Załącznika 14 tom I stosuje się wyłącznie do lotnisk, na których nie jest zapewniana służba kontroli ruchu lotniczego lub lotniskowa służba informacji powietrznej.
§  9.
1.
Wymagania określone w rozdziale 5 pkt 5.3.16.2 Załącznika 14 tom I dotyczące świateł osi drogi kołowania mają zastosowanie do lotnisk o średnim i dużym poziomie natężenia ruchu, na których wykonywane są operacje lotnicze przy widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m.
2.
Wymagania określone w rozdziale 5 pkt 5.3.22.2 lit. b Załącznika 14 tom I dotyczące świateł ochronnych drogi startowej mają zastosowanie do lotnisk o dużym poziomie natężenia ruchu.
§  10.
1.
Wymagania określone w rozdziale 8 pkt 8.3.1 Załącznika 14 tom I dotyczące systemu monitorowania sprawności systemów świetlnych mają zastosowanie do lotnisk, na których wykonywane są operacje lotnicze przy widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m.
2.
Minimalne poziomy niezawodności systemów świetlnych, o których mowa w rozdziale 8 pkt 8.3.5 Załącznika 14 tom I, dla poszczególnych elementów tych systemów określone są w pkt 10.4.7-10.4.11 rozdziału 10 Załącznika 14 tom I.
§  11.
1.
Ogrodzenie lotniska, o którym mowa w rozdziale 9 pkt 9.10 Załącznika 14 tom I, powinno spełniać następujące wymagania techniczne:
1)
być wykonane z metalowych paneli drucianych, paneli siatkowych lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej, o grubości drutu nie mniejszej niż 2,5 mm, którego minimalna wysokość powinna być nie mniejsza niż 1,8 m, nie wliczając w to umieszczonej nad nim zwyżki wykonanej z minimum trzech rzędów drutu kolczastego lub drutu ostrzowego, zamocowanego na stelażach w kształcie litery "V", lub uformowanego w walec wykonany z minimum jednego drutu kolczastego lub drutu ostrzowego; elementy ogrodzenia mogą być również wykonane z tworzywa, którego odporność na przecinanie, zginanie, rozrywanie i łamanie jest co najmniej taka sama jak ich metalowych odpowiedników;
2)
całkowita wysokość ogrodzenia liczona od powierzchni gruntu powinna wynosić w każdym jego punkcie minimum 2,44 m, włącznie ze zwyżkami z drutu kolczastego lub drutu ostrzowego;
3)
odległość pomiędzy górną krawędzią metalowego panelu drucianego, panelu siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej oraz dolną krawędzią zwyżki z drutu kolczastego lub drutu ostrzowego powinna wynosić maksymalnie 200 mm;
4)
dolna krawędź metalowego panelu drucianego, panelu siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej powinna być trwale zamocowana w podłożu, poprzez jej zabetonowanie lub inne trwałe osadzenie w gruncie, lub osadzona w podmurówce;
5)
całkowita wysokość i konstrukcja bram wjazdowych i furt osobowych powinna spełniać wymagania określone w pkt 1-3, z uwzględnieniem zapewnienia ich funkcjonalności;
6)
przebieg ogrodzenia, w celu zapewnienia jego optymalnego monitorowania i maksymalnego ograniczenia obszarów niemożliwych do obserwowania podczas patrolowania ogrodzenia, powinien być wytyczony w miarę możliwości po liniach prostych;
7)
wokół ogrodzenia, w celu zapewnienia możliwości jego skutecznego obserwowania i patrolowania, powinna być zapewniona całkowicie wolna przestrzeń o szerokości minimum 3 m po jego obu stronach;
8)
wokół ogrodzenia powinny być umieszczone w odstępach nie większych niż 100 m prostokątne tablice informacyjne, o wymiarach 300 na 600 mm, koloru białego z czerwoną obwolutą, wykonane z tworzywa sztucznego lub aluminium, zawierające napis o treści: "TEREN LOTNISKA - WSTĘP SUROWO WZBRONIONY!"; grubość liter, wysokość i odstępy pomiędzy wierszami powinny wynosić odpowiednio: 8 mm, 60 mm i 40 mm; nie naruszając powyższych postanowień dopuszcza się zamieszczenie na tych tablicach angielskiego tłumaczenia wyżej wymienionego tekstu, o treści: "AERODROME AREA - ACCESS STRICTLY FORBIDDEN", z możliwością odpowiedniego powiększenia wielkości tablicy informacyjnej;
9)
wokół ogrodzenia, po jego wewnętrznej stronie, powinna być poprowadzona droga patrolowa, pozwalająca na systematyczne dokonywanie jego oglądu z pojazdu samochodowego.
2.
W przypadku gdy ukształtowanie terenu lub obiekty budowlane nie pozwalają na zastosowanie ogrodzenia odpowiadającego wymaganiom określonym w ust. 1, zarządzający lotniskiem w programie ochrony lotniska określa sposób zabezpieczenia lotniska.
§  12.
Jeżeli w uwagach do norm albo zalecanych metod postępowania określonych w przepisach wskazanych w niniejszym rozdziale istnieje odwołanie do dokumentów (Doc) opublikowanych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), o których mowa w Załączniku 14 tom I, uwag tych nie stosuje się.

Rozdział  3

Lotniska dla śmigłowców

§  13.
1.
Dla lotnisk dla śmigłowców, o których mowa w § 4, wymagania techniczne i eksploatacyjne określają normy i zalecane metody postępowania określone w Załączniku 14 tom II w:
1)
rozdziale 1 "Informacje ogólne", z wyłączeniem pkt 1.2;
2)
rozdziale 2 "Dane lotniska dla śmigłowców";
3)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne", z wyłączeniem pkt 3.1.4, 3.2.5 i 3.3.4;
4)
rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe", z wyłączeniem pkt 5.3.5.22-5.3.5.26;
5)
dodatku 1 "Wymagania dotyczące jakości danych lotniczych".
2.
Jeżeli w uwagach do norm albo zalecanych metod postępowania, określonych w przepisach wskazanych w ust. 1, istnieje odwołanie do dokumentów (Doc) opublikowanych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), o których mowa w Załączniku 14 tom II, uwag tych nie stosuje się.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe

§  14.
1.
Wymagania techniczne i eksploatacyjne zawarte w normach i zalecanych metodach postępowania określonych w Załączniku 14 tom I w:
1)
rozdziale 3 pkt 3.1.13-3.1.20, 3.2.4, 3.3, 3.4.12-3.4.15, 3.5.9, 3.5.10, 3.9.9-3.9.13, 3.11.5, 3.11.6, 3.13.5, 3.14.2 i 3.15.1,
2)
rozdziale 5 pkt 5.2.1.7 i 5.3.22.2 lit. b,
3)
rozdziale 8 pkt 8.1.8-8.1.10

- stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

2.
Porty lotnicze posiadające w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ogrodzenie lotniska osadzone nad podmurówką, w którym całkowita wysokość prześwitu pomiędzy gruntem lub podmurówką i dolną krawędzią metalowego panelu drucianego, panelu siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej wynosi 20 cm, dostosują się do wymogu określonego w § 11 ust. 1 pkt 4 w terminie do dnia 1 stycznia 2018 r.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024