Klasyfikacja statków powietrznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 7 sierpnia 2013 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
klasyfikację statków powietrznych;
2)
szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.
§  2. 
1. 
Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.
2. 
Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.
3. 
Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.
4. 
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.
5. 
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.
§  3. 
Wpisy w dokumentach potwierdzających zdatność do lotu, wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub podmioty, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1993 oraz z 2018 r. poz. 1041), w zakresie klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych, dokonane przed dniem wejścia w życia niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1333 oraz z 2007 r. poz. 592).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Tabela nr 1. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych 1)
Klasa Kategoria Podkategoria Dodatkowa charakterystyka
A.

Samolot

K1. Podstawowa A1. Transportowy duży MTOM >8618 kg
A2. Transportu lokalnego MTOM ≤ 8618 kg
A3. Lekki A3.1. Normalna MTOM ≤ 5700 kg
A3.2. Użytkowa
A3.3. Akrobacyjna
A4. Bardzo lekki MTOM ≤ 750 kg
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
G.

Szybowiec

K1. Podstawowa G1. Użytkowa E0. Bez napędu

E1. Z napędem

E2. Z napędem pomocniczym

G2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
MG.

Motoszybowiec

K1. Podstawowa MG1. Użytkowa T. Turystyczny
MG2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
H.

Śmigłowiec

K1. Podstawowa H1. Duży MTOM >3175 kg
H2. Mały MTOM ≤ 3175 kg
H3. Bardzo lekki MTOM ≤ 600 kg
K2. Konwencyjna Nie dotyczy
K3. Specjalna
AG.

Wiatrakowiec

K1. Podstawowa Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
B.

Balon

K1. Podstawowa B1. Gazowy

B2. Na ogrzane powietrze

B3. Gazowy i na ogrzane powietrze

F. Wolny

C. Na uwięzi

K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
AS.

Sterowiec

K1. Podstawowa AS1. Gazowy

AS2. Na ogrzane powietrze

AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze

Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
M.

Hybryda

K1. Podstawowa Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
PR.

Spadochron ratowniczy

K1. Podstawowa Nie dotyczy Osobowy
UMW.

Statek powietrzny bezzałogowy ciężki

K1. Podstawowa Nie dotyczy MTOM >150 kg
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
UML.

Statek powietrzny bezzałogowy lekki

K3. Specjalna UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny MTOM >25 kg i ≤ 150 kg
K5. Niekwalifikowana UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny MTOM ≤ 25 kg
UL.

Urządzenie latające2)

K6. H. Historyczna UL-A. Samolot

UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2)

UL-MG. Motoszybowiec

UL-H. Śmigłowiec

UL-AG. Wiatrakowiec

UL-B. Balon

UL-AS. Sterowiec

UL-HG1. Lotnia bez napędu

UL-HG2. Lotnia z napędem

UL-PHG. Motolotnia

UL-PPGG. Motoparalotnia

UL-PG. Paralotnia bez napędu

UL-PPG. Paralotnia z napędem

UL-GG. Wiroszybowiec

UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter)

UL-HP. Mięśniolot

UL-M1. Hybryda bez napędu

UL-M2. Hybryda z napędem

UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)

UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy

UL-P3. Spadochron towarowy

UL-P1.:

- R. Ratowniczy

- J1. Główny

- J2. Zapasowy

K6. - MTOM ≤ 600 kg

K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3

A. Amatorska
R. Replika
E. Eksperymentalna
K4. Kwalifikowana
K5. Niekwalifikowana UL-P25. Spadochron towarowy MTOM ≤ 25 kg3)
UL-70. Jednoosobowe bez napędu Masa własna ≤ 70 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem Masa własna ≤ 115 kg

1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.

2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.

3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.

Tabela nr 2. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii

Oznaczenie kategorii Kategoria Masa Warunki włączenia do kategorii
K6H Historyczna MTOM ≤ 600 kg Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z:

1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub

2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub

3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej

K6A Amatorska MTOM ≤ 600 kg Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych
K6R Replika MTOM ≤ 600 kg Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego
K6E Eksperymentalna MTOM ≤ 600 kg Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu
K4 Kwalifikowana Określa tabela nr 3
K5 Niekwalifikowana Masa własna

≤ 70 kg

UL-70. Jednoosobowe bez napędu - używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,

- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115,

- niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym

Masa własna

≤ 115 kg

UL-115. Jednoosobowe z napędem

- pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l,

- nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS),

- obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota

i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2,

- masa startowa nie przekracza 200 kg

MTOM ≤ 25 kg UL-P25. Spadochrony towarowe - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25

Tabela nr 3. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii

OGRANICZENIA1) STATKI POWIETRZNE2)
UL-A. Samoloty

UL-H. Śmigłowce

UL-PHG. Motolotnie

UL-G.E1. Szybowce z napędem

UL-MG. Motoszybowce

UL-HG2. Lotnie z napędem

UL-M2. Hybrydy z napędem

UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery)

UL-AS. Sterowce

UL-B. Balony

UL-GG. Wiroszybowce

UL-HG1. Lotnie bez napędu

UL-PG. Paralotnie bez napędu

UL-G.E0. Szybowce bez napędu

UL-G.E2. Szybowce z napędem

pomocniczym

UL-150. Bezzałogowy statek powietrzny

(skreślona)

UL-AG. Wiatrakowce UL-PPG. Motoparalotnie

UL-PPG. Paralotnie z napędem

UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2)

UL-P3. Spadochrony towarowe

UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze

Liczba osób/miejsc lądowe amfibie lub wodne nie dotyczy 1 2 1 lub 2 1 lub 2 nie dotyczy
1 2 1 2
MTOM (kg)3) 300 450 330 495 704) 804) 1004) 560 nie dotyczy
MTOM (kg)5) 315 472,5 nie dotyczy nie dotyczy
Prędkość6) 65 km/h (35 węzłów)

1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.

2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).

3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.

4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.

5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.

6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.

1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.U.2018.101).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024