Szczegółowe warunki przeprowadzenia przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 27 sierpnia 2010 r.
w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzenia przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne

Na podstawie art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zawiadomienie o przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry, zwanej dalej "koncesją", lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne, zwanego dalej "zezwoleniem", ogłasza się na tablicy ogłoszeń urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych i w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej tego ministra.
2.
Zawiadomienie o przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji lub zezwolenia, zwanym dalej "przetargiem", powinno określać:
1)
datę jego ogłoszenia;
2)
przedmiot przetargu;
3)
wymaganą treść ofert;
4)
kryteria i sposób oceny ofert określone w § 2;
5)
miejsce i terminy:
a)
składania ofert,
b)
otwarcia ofert,
c)
rozpoczęcia przetargu,
d)
rozstrzygnięcia przetargu,
e)
ogłoszenia wyników przetargu.
§  2.
1.
Ustala się następujące kryteria oceny ofert:
1)
atrakcyjność proponowanej lokalizacji kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne, przy czym:
a)
za preferowaną uznaje się lokalizację budynku:
w centrum miasta,
przy ruchliwym ciągu komunikacyjnym,
w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie centrum rozrywki,
b)
za preferowany uznaje się następujący standard budynku:
hotel kategorii trzy, cztery albo pięć gwiazdek,
budynek zabytkowy albo budynek nowy;
2)
planowany termin rozpoczęcia działalności kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne;
3)
planowane godziny otwarcia kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne;
3a)
deklarowana podstawa opodatkowania podatkiem od gier, jaką podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia planuje osiągnąć w działalności prowadzonej na podstawie koncesji lub zezwolenia w kasynie gry lub salonie gry bingo pieniężne, którego dotyczy złożona oferta;
3b)
wielkość powierzchni kasyna gry przeznaczonej bezpośrednio na prowadzenie gier hazardowych;
4)
terminowość rozpoczynania dotychczasowej działalności po uzyskaniu koncesji lub zezwolenia w wyniku przetargu, przy czym bierze się pod uwagę koncesje i zezwolenia uzyskane w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;
5)
zgodność wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od gier uprzednio deklarowanej przez podmiot, który uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, z realnie uzyskaną w działalności prowadzonej na podstawie takiej koncesji lub zezwolenia, przy czym bierze się pod uwagę koncesje i zezwolenia uzyskane w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;
6)
przypadki:
a)
cofnięcia koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub
b)
wezwania przez organ udzielający koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych do usunięcia stwierdzonych uchybień

- w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;

7)
uchybienia w dotychczas prowadzonej działalności w zakresie gier hazardowych, potwierdzone przez organ udzielający koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub organ właściwy w sprawach kontroli w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;
8)
rentowność, rozumianą jako wynik netto, ustalony w "Rachunku zysków i strat" zgodnie z przepisami o rachunkowości, w każdym z ostatnich trzech lat działalności;
9)
doświadczenie na rynku gier hazardowych, rozumiane jako wcześniejsze prowadzenie przez okres co najmniej roku, przez podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia, jego akcjonariuszy (wspólników), członków zarządu lub członków rady nadzorczej, działalności w zakresie gier hazardowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
10)
stwierdzone przez organ udzielający koncesji lub zezwolenia lub organ właściwy w sprawach kontroli niedotrzymanie warunków deklarowanych w ofercie przez podmiot, który uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, w okresie trzech lat od uzyskania koncesji lub zezwolenia, przy czym stwierdzone niedotrzymanie warunków deklarowanych w ofercie bierze się pod uwagę w przetargach ogłoszonych w okresie sześciu lat od uzyskania koncesji lub zezwolenia.
2.
Przez użyte w ust. 1 pkt 1, 3b i 10 określenia:
1)
bezpośrednie sąsiedztwo - należy rozumieć sąsiedztwo dwóch budynków (ściana do ściany) lub działek gruntowych, na których znajdują się te budynki, także w przypadku gdy działki są rozdzielone wyłącznie ciągiem komunikacyjnym, przy którym nie są zlokalizowane żadne inne budowle i budynki;
2)
centrum rozrywki - należy rozumieć wyodrębniony budynek, na terenie którego znajdują się miejsca służące rozrywce i rekreacji, takie jak klub bilardowy, kawiarnia, dyskoteka, kręgielnia, klub nocny;
3)
budynek zabytkowy - należy rozumieć budynek znajdujący się w ewidencji zabytków;
4)
budynek nowy - należy rozumieć budynek oddany do użytkowania nie wcześniej niż dwa lata przed dniem ogłoszenia zawiadomienia o przetargu;
5)
powierzchnia kasyna gry przeznaczona bezpośrednio na prowadzenie gier hazardowych - należy rozumieć powierzchnię pomieszczeń, w których znajdują się automaty lub urządzenia do gier lub stoły do gier i w których prowadzone są gry;
6)
niedotrzymanie warunków deklarowanych w ofercie - należy rozumieć zmianę warunków wykonywania działalności w stosunku do deklarowanych w ofercie w zakresie kryteriów oceny ofert, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 3b, oznaczającą odpowiednio:
a)
obniżenie atrakcyjności lokalizacji kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne w związku ze zmianą lokalizacji na inną, która w ramach kryteriów oceny ofert otrzymałaby mniejszą liczbę punktów w dniu dokonywania tej oceny,
b)
skrócenie godzin otwarcia kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne, które w ramach kryteriów oceny ofert wpłynęłoby na otrzymanie mniejszej liczby punktów w dniu dokonywania tej oceny, albo
c)
zmniejszenie powierzchni kasyna gry przeznaczonej bezpośrednio na prowadzenie gier hazardowych, które w ramach kryteriów oceny ofert wpłynęłoby na otrzymanie mniejszej liczby punktów w dniu dokonywania tej oceny.
2a.
Podstawę opodatkowania podatkiem od gier, o której mowa w ust. 1 pkt 3a i 5, wskazuje się dla każdego roku prowadzenia działalności na podstawie koncesji lub zezwolenia, począwszy od dnia rozpoczęcia tej działalności.
3.
Punktację w ramach każdego z kryteriów oceny ofert, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
4.
Punkty przyznane za każdy element wymieniony w ust. 1 pkt 1, w ramach kryterium atrakcyjności lokalizacji, sumuje się.
5.
(uchylony).
§  3.
Podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia składają w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych ofertę w formie pisemnej, w zalakowanych lub zaplombowanych kopertach.
§  4.
1.
Okres między dniem ogłoszenia zawiadomienia o przetargu a dniem, w którym upływa termin wyznaczony na składanie ofert, nie może być dłuższy niż 40 dni.
2.
Okres między dniem, w którym upływa termin wyznaczony na składanie ofert, a dniem zakończenia postępowania przetargowego nie może być dłuższy niż 4 miesiące.
§  5.
Przetarg jest przeprowadzany w formie pisemnej.
§  6.
1.
Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.
2.
W części jawnej przetargu komisja przetargowa:
1)
odrzuca oferty złożone po upływie wyznaczonego terminu;
2)
otwiera pozostałe koperty z ofertami; podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia mogą być obecne przy otwarciu kopert z ofertami.
3.
W części niejawnej przetargu komisja przetargowa:
1)
odrzuca oferty niespełniające wymagań:
a)
określonych w przepisach ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych,
b)
dotyczących treści ofert, określonych w zawiadomieniu o przetargu;
2)
dokonuje oceny ofert i ich uszeregowania, umieszczając na pierwszym miejscu ofertę, która uzyskała największą liczbę punktów.
§  7.
1.
Z przebiegu części jawnej i niejawnej przetargu komisja przetargowa sporządza protokół, który zawiera:
1)
oznaczenie miejsca i czasu trwania przetargu;
2)
imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji przetargowej;
3)
liczbę złożonych ofert;
4)
wskazanie ofert, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, wraz z podaniem przyczyn odrzucenia ofert;
5)
ustalenia komisji przetargowej zgodnie z § 6 ust. 3 pkt 2;
6)
podpisy osób wchodzących w skład komisji przetargowej.
2.
Komisja przetargowa przekazuje protokół ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
3.
Przekazanie protokołu ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kończy postępowanie przetargowe.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK 

PUNKTACJA W RAMACH KRYTERIÓW OCENY OFERT PRZETARGOWYCH

1.
Atrakcyjność proponowanej lokalizacji kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne:

1) lokalizacja budynku:

a) 1 pkt - w centrum miasta,

b) 1 pkt - przy ruchliwym ciągu komunikacyjnym,

c) 1 pkt - w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie centrum rozrywki;

2) standard budynku:

a) 5 pkt - hotel kategorii cztery albo pięć gwiazdek,

b) 4 pkt - budynek zabytkowy,

c) 3 pkt - budynek nowy,

d) 3 pkt - hotel kategorii trzy gwiazdki.

2.
Planowany termin rozpoczęcia działalności kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne:

1) 3 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności nieprzekraczającego 3 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia;

2) 2 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności wynoszącego ponad 3 miesiące i nieprzekraczającego 6 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia;

3) 1 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności wynoszącego ponad 6 miesięcy i nieprzekraczającego 12 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia;

4) 0 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności wynoszącego ponad 12 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia.

3.
Planowane godziny otwarcia kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne:

1) 1 pkt - w przypadku gdy obiekt będzie otwarty dłużej niż 12 godzin na dobę;

2) 0,5 pkt - w przypadku gdy obiekt będzie otwarty od 8 do 12 godzin na dobę;

3) 0 pkt - w przypadku gdy obiekt będzie otwarty krócej niż 8 godzin na dobę.

3a.
Deklarowana podstawa opodatkowania podatkiem od gier, jaką podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia planuje osiągnąć w działalności prowadzonej na podstawie koncesji lub zezwolenia w kasynie gry lub salonie gry bingo pieniężne, którego dotyczy złożona oferta:

1) 3 pkt - w przypadku zadeklarowania najwyższej podstawy opodatkowania podatkiem od gier przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia;

2) 2 pkt - w przypadku zadeklarowania drugiej pod względem wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od gier przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia;

3) 1 pkt - w przypadku zadeklarowania trzeciej i kolejnej pod względem wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od gier przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia.

3b.
Wielkość powierzchni kasyna gry przeznaczonej bezpośrednio na prowadzenie gier hazardowych:

1) 3 pkt - w przypadku zadeklarowania największej powierzchni przeznaczonej bezpośrednio na prowadzenie gier hazardowych przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji;

2) 2 pkt - w przypadku zadeklarowania drugiej pod względem wielkości powierzchni przeznaczonej bezpośrednio na prowadzenie gier hazardowych przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji;

3) 1 pkt - w przypadku zadeklarowania trzeciej i kolejnej pod względem wielkości powierzchni przeznaczonej bezpośrednio na prowadzenie gier hazardowych przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji.

4.
Terminowość rozpoczynania dotychczasowej działalności po uzyskaniu koncesji lub zezwolenia w wyniku przetargu w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:

1) 3 pkt - w przypadku gdy podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia uzyskał w tym okresie koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu i rozpoczął działalność w terminie zadeklarowanym w ofercie, z zastrzeżeniem, że w przypadku podmiotu, który w tym okresie uzyskał więcej niż jedną koncesję lub zezwolenie, liczba punktów mieści się w przedziale od 0 do 3, odpowiednio:

a) 3 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie od 100% do 75% ośrodków,

b) 2 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie poniżej 75% do 50% ośrodków,

c) 1 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie poniżej 50% do 25% ośrodków,

d) 0 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie poniżej 25% ośrodków;

2) 2 pkt - w przypadku podmiotu ubiegającego się o udzielenie koncesji lub zezwolenia, który:

a) dotychczas nie uzyskał koncesji lub zezwolenia w wyniku przetargu, w tym dotychczas nie przystępował do przetargu,

b) uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu w innym okresie,

c) nie może być poddany ocenie ze względu na fakt, że deklarowany termin rozpoczęcia działalności jeszcze nie upłynął;

3) 0 pkt - w przypadku gdy podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia uzyskał w tym okresie koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, lecz nie rozpoczął działalności w zadeklarowanym w ofercie terminie.

5.
Zgodność wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od gier uprzednio deklarowanej przez podmiot, który uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, z realnie uzyskaną w działalności prowadzonej na podstawie takiej koncesji lub zezwolenia, biorąc pod uwagę koncesje i zezwolenia uzyskane w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:

1) 4 pkt - w przypadku gdy zgodność pomiędzy deklarowaną a realnie uzyskaną podstawą opodatkowania występuje w przedziale powyżej 75% do 100%,

2) 2 pkt - w przypadku gdy zgodność pomiędzy deklarowaną a realnie uzyskaną podstawą opodatkowania występuje w przedziale od 50% do 75%,

3) 2 pkt - w przypadku podmiotów, które dotychczas nie przystępowały do przetargu lub uzyskały koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu w innym okresie, lub w stosunku do których nie jest możliwe zweryfikowanie deklarowanej wysokości podstawy opodatkowania ze względu na zbyt krótki okres sprawozdawczości,

4) 0 pkt - w przypadku gdy zgodność pomiędzy deklarowaną a realnie uzyskaną podstawą opodatkowania podatkiem od gier wynosi poniżej 50%

- przy czym w przypadku podmiotu, który w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu, uzyskał więcej niż jedną koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, bierze się pod uwagę średnią kwot podstawy opodatkowania deklarowanych i uzyskanych.

6.
Przypadki cofnięcia koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub wezwania przez organ udzielający takiej koncesji lub zezwoleń do usunięcia stwierdzonych uchybień w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:

1) 2 pkt - w przypadku podmiotu:

a) któremu w tym okresie nie cofnięto koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych ani do którego nie skierowano w tym okresie wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień,

b) który nie prowadził w tym okresie działalności w zakresie gier hazardowych;

2) 0 pkt - w przypadku podmiotu, do którego w tym okresie skierowano wezwanie do usunięcia stwierdzonych uchybień bądź któremu cofnięto koncesję, zezwolenie lub inne zezwolenie w zakresie gier hazardowych.

7.
Uchybienia w dotychczas prowadzonej działalności w zakresie gier hazardowych, potwierdzone przez organ udzielający koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub organ właściwy w sprawach kontroli w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:

1) 1 pkt - w przypadku gdy nie stwierdzono uchybień, które w tym okresie zostały potwierdzone, oraz w przypadku podmiotów, które w tym okresie nie prowadziły działalności w zakresie gier hazardowych;

2) 0 pkt - w przypadku gdy stwierdzono uchybienia, które w tym okresie zostały potwierdzone.

8.
Rentowność (wynik netto w każdym z ostatnich trzech lat działalności):

1) 2 pkt - w przypadku wyniku dodatniego;

2) 1 pkt - w przypadku podmiotów, co do których nie można ustalić wyniku netto w trzech ostatnich latach działalności;

3) 0 pkt - w przypadku wyniku ujemnego.

9.
Doświadczenie na rynku gier hazardowych:

1) 1 pkt - w przypadku gdy podmiot posiada doświadczenie na rynku gier hazardowych;

2) 0 pkt - w przypadku gdy podmiot nie posiada doświadczenia na rynku gier hazardowych.

10.
Stwierdzone przez organ udzielający koncesji lub zezwolenia lub organ właściwy w sprawach kontroli niedotrzymanie warunków deklarowanych w ofercie przez podmiot, który uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, w okresie trzech lat od uzyskania koncesji lub zezwolenia, przy czym stwierdzone niedotrzymanie warunków deklarowanych w ofercie bierze się pod uwagę w przetargach ogłoszonych w okresie sześciu lat od uzyskania koncesji lub zezwolenia:

1) 2 pkt - w przypadku gdy nie stwierdzono niedotrzymania warunków deklarowanych w ofercie przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia;

2) 1 pkt - w przypadku podmiotów, które dotychczas nie uzyskały koncesji lub zezwolenia w wyniku przetargu, w tym dotychczas nie przystępowały do przetargu, lub uzyskały koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu w innym okresie;

3) 0 pkt - w przypadku gdy stwierdzono co najmniej jeden przypadek niedotrzymania warunków deklarowanych w ofercie przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia.

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz.U.11.248.1481).
2 Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem był poprzednio uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 i Nr 217, poz. 2133, z 2004 r. Nr 272, poz. 2691, z 2005 r. Nr 266, poz. 2233, z 2006 r. Nr 246, poz. 1801, z 2007 r. Nr 247, poz. 1827, z 2008 r. Nr 182, poz. 1123 i Nr 235, poz. 1592 oraz z 2009 r. Nr 124, poz. 1027 i Nr 181, poz. 1414), które utraciło moc z dniem 2 lipca 2010 r. zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.1156 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki przeprowadzenia przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne.
Data aktu: 27/08/2010
Data ogłoszenia: 01/10/2013
Data wejścia w życie: 01/09/2010