Udzielanie pomocy de minimis przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 26 listopada 2013 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy de minimis na tworzenie korzystnych warunków do rozwoju obszarów miejskich przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych, zwanej dalej "pomocą".
§  2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pożyczki udzielanej przedsiębiorcy, oprocentowanej według stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską 2 lub stopy wyższej;
2)
poręczenia spłaty kredytu lub innego zobowiązania finansowego udzielanego przedsiębiorcy, który nie ma problemów finansowych zgodnie z kryteriami określonymi przez Komisję Europejską 3 , jeżeli:
a)
koszt poręczenia odpowiada cenie rynkowej ustalonej zgodnie ze sposobem określonym przez Komisję Europejską 4 lub cenie wyższej, a przy poręczeniu udzielonym mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy stosuje się bezpieczną stawkę roczną określoną przez Komisję Europejską 5 lub stawkę wyższą,
b)
poręczenie jest terminowe i udzielane do kwoty z góry oznaczonej,
c)
poręczenie nie obejmuje więcej niż 80% niespłaconego kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
funduszu rozwoju obszarów miejskich - należy przez to rozumieć fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich, o którym mowa w art. 44 zdanie pierwsze lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.) 6 , którego celem jest tworzenie korzystnych warunków do rozwoju obszarów miejskich przez udzielanie pożyczek lub poręczeń;
2)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.);
3)
mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu;
4)
jednym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć jedno przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1407/2013".
§  4.
Pomoc może być udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 43 ust. 1 w zakresie, o którym mowa w lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1, z późn. zm.), realizowane przez przedsiębiorców, zwane dalej "inwestycjami".
§  5.
Pomoc jest udzielana jako pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 1407/2013.
§  6.
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom w formie pożyczki albo poręczenia na inwestycje realizowane na obszarze województwa objętego danym regionalnym programem operacyjnym.
§  7.
1.
Wartość pomocy udzielanej w formie pożyczki wyraża się za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto, zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. b i c rozporządzenia nr 1407/2013.
2.
Wartość pomocy udzielanej w formie poręczenia wyraża się za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto, zgodnie z art. 4 ust. 6 lit. b-d rozporządzenia nr 1407/2013.
§  8.
(uchylony).
§  9.
1.
Do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą zalicza się wydatki bezpośrednio związane z inwestycją i niezbędne do jej realizacji, poniesione z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług, z wyjątkiem gdy zgodnie z odrębnymi przepisami przedsiębiorcy nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku.
2.
Pomoc może być udzielana na pokrycie do 100% wydatków, o których mowa w ust. 1, przy czym pomoc w formie poręczenia nie może obejmować więcej niż 80% kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
§  10.
Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy określa się na podstawie art. 3 ust. 2-9 rozporządzenia nr 1407/2013.
§  11.
Prace związane z realizacją inwestycji w zakresie objętym pomocą mogą rozpocząć się przed złożeniem przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie pomocy, zwanego dalej "wnioskiem", jednak nie mogą być rozpoczęte wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2007 r.
§  12.
1.
Pomoc podlega kumulacji zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr 1407/2013.
2.
Wartość zsumowanej pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć maksymalnych intensywności pomocy określonych dla danego przeznaczenia pomocy w przepisach Unii Europejskiej.
§  13.
1.
Przedsiębiorca składa wniosek do funduszu rozwoju obszarów miejskich.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
nazwę i miejsce realizacji inwestycji;
3)
cel realizacji inwestycji;
4)
opis inwestycji;
5)
opis rezultatów inwestycji;
6)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
7)
wartość inwestycji;
8)
wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą;
9)
wnioskowaną kwotę pożyczki albo poręczenia;
10)
źródła finansowania inwestycji;
11)
inne informacje, wskazane przez fundusz rozwoju obszarów miejskich, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
3.
Do wniosku przedsiębiorca załącza:
1)
zaświadczenia albo oświadczenia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. poz. 404, z 2008 r. poz. 585, z 2010 r. poz. 99, z 2011 r. poz. 1381 oraz z 2015 r. poz. 1830), dotyczące bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzednich lat podatkowych;
2)
informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
4.
Fundusz rozwoju obszarów miejskich przeprowadza ocenę wniosku w oparciu o warunki odnoszące się do:
1)
zakresu inwestycji wynikającego z § 4 i § 6;
2)
wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w § 9;
3)
kumulacji i maksymalnych intensywności pomocy, o których mowa w § 12.
5.
Pomoc może zostać udzielona, na podstawie umowy, przedsiębiorcy, którego wniosek spełnia warunki, o których mowa w ust. 4.
§  14.
Pomoc jest udzielana do dnia 31 marca 2017 r.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rozwój regionalny kieruje Minister Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz.U.2015.1895).
2 Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
3 Kryteria te są określone w pkt 3.2 lit. a obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
4 Sposób ten jest określony w pkt 3.2 lit. d obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
5 Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
6 Uchylone przez art. 153 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2014 r.; odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jak odesłania do rozporządzenia uchylającego, zgodnie z tabelą korelacji określoną w załączniku XIV do tego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024