Warunki naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 26 listopada 2013 r.
w sprawie warunków naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe

Na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068 oraz z 2013 r. poz. 852) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Warunkiem rozpoczęcia naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe jest ogłoszenie przez właściwego dla danego rejonu pilotowego dyrektora urzędu morskiego, na stronie internetowej urzędu morskiego, informacji o naborze zawierającej:
1)
wymagania wobec kandydatów;
2)
sposób i miejsce składania wniosków o przyjęcie na szkolenie;
3)
termin składania wniosków o przyjęcie na szkolenie, nie krótszy niż 2 miesiące;
4)
wymagane dokumenty;
5)
liczbę miejsc.
2.
Warunkiem rozpoczęcia naboru kandydatów na szkolenia pilotów i praktyki pilotowe w pilotażu na morzu terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego, zwanym "pilotażem pełnomorskim", jest ogłoszenie przez dyrektora urzędu morskiego, na stronie internetowej urzędu morskiego, informacji o naborze, o której mowa w ust. 1.
3.
Ogłoszenia o naborze, o którym mowa w ust. 1 i 2, dyrektor urzędu morskiego dokonuje w porozumieniu z szefem stacji pilotowej działającej w określonym rejonie pilotowym i organizacją społeczno-zawodową pilotów morskich.
§  2.
1.
W celu przeprowadzenia naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe właściwy dyrektor urzędu morskiego powołuje każdorazowo 4-osobowy zespół do spraw przeprowadzenia naboru, zwany dalej "zespołem do spraw naboru".
2.
W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 1, wchodzi:
1)
dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym kapitan portu właściwy terytorialnie dla obszaru działania stacji pilotowej albo jego przedstawiciel posiadający dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;
2)
szef pilotów albo pilot wyznaczony przez szefa pilotów stacji pilotowej w rejonie pilotowym;
3)
przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.
3.
W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 2, wchodzi:
1)
dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym osoba posiadająca dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;
2)
pilot wyznaczony wspólnie przez szefów stacji pilotów w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku;
3)
przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.
4.
Zadaniem zespołów, o których mowa w ust. 2 i 3, jest w szczególności:
1)
weryfikacja wniosków kandydatów;
2)
sporządzenie listy kandydatów spełniających warunki, o których mowa w § 3 ust. 1;
3)
przyznanie kandydatom punktów zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;
4)
przekazanie właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego listy kandydatów z liczbą uzyskanych przez nich punktów.
§  3.
1.
Kandydat na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe powinien:
1)
posiadać dyplom na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i odpowiednią praktykę pływania, określoną w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych pilotów morskich;
2)
posiadać znajomość języka angielskiego, udokumentowaną certyfikatem TELC lub równoważnym na poziomie co najmniej B1;
3)
posiadać aktualne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach morskich wydane na podstawie przepisów w sprawie warunków zdrowotnych wymaganych od osób wykonujących pracę na morskich statkach handlowych.
2.
Kandydat na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe spełniający wymagania, o których mowa w ust. 1:
1)
poddawany jest ocenie, dokonywanej według systemu punktacji określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, obejmującego następujące kryteria:
a)
znajomość języka angielskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej B1,
b)
znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowaną certyfikatem, na poziomie co najmniej B1,
c)
praktykę pływania na stanowisku kapitana ponad wymagane minimum niezbędne do uzyskania dyplomu pilota morskiego,
d)
uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
e)
uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich, innych niż wymienione w lit. d, oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
f)
uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
g)
typy statków, którymi dowodził kandydat,
h)
uzyskane świadectwa przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych;
2)
uczestniczy w rozmowie kwalifikacyjnej, przeprowadzonej przez zespół do spraw naboru, obejmującej przygotowane każdorazowo przez ten zespół zagadnienia ujęte w 7 zestawach pytań, zatwierdzonych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego;
3)
zaliczył testy sprawnościowe przeprowadzone zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia; testy przeprowadzane są na koszt kandydata.
§  4.
1.
Wyniki naboru kandydatów na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe podaje dyrektor urzędu morskiego na stronie internetowej urzędu morskiego, ogłaszając listę kandydatów, którzy złożyli wnioski o przyjęcie na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe i uczestniczyli w rozmowie kwalifikacyjnej, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, wraz z liczbą uzyskanych przez nich punktów, w ciągu 7 dni od dnia zakończenia ostatniej rozmowy kwalifikacyjnej.
2.
Na liście, o której mowa w ust. 1, wskazuje się nazwiska osób, które zostały przyjęte na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe, zgodnie z określonym w ogłoszeniu o naborze limitem miejsc.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA PUNKTÓW PRZYZNAWANYCH KANDYDATOM NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE

Lp. kryterium wynik punkty uwagi
1 poziom znajomości języka angielskiego B1

B2

C1 lub powyżej

1 pkt

2 pkt

3 pkt

2 znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowana certyfikatem na poziomie co najmniej B1 język niemiecki

język rosyjski

język inny niż wymienione powyżej

2 pkt

2 pkt

1 pkt

przyznaje się nie więcej niż 2 punkty
3 każde zakończone 12 miesięcy pływania na stanowisku kapitana 1 x 12 miesięcy

2 x 12 miesięcy

3 x 12 miesięcy

4 x 12 miesięcy

5 lub więcej x 12 miesięcy

1 pkt

2 pkt

3 pkt

4 pkt

5 pkt

4 posiadane uprawnienia pilotowe w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście 1 uprawnienie 5 pkt przyznaje się nie więcej niż 10 punktów
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub

Szczecin i Świnoujście

1 zwolnienie

2 zwolnienia

3 zwolnienia

1 pkt

2 pkt

3 pkt

odnowienie zwolnienia lub uprawnienia 1 odnowienie 2 pkt
5 posiadane uprawnienia pilotowe w portach polskich innych niż wymienione

w lp. 4

1 uprawnienie 3 pkt przyznaje się nie więcej niż 6 punktów
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich innych niż wymienione w lp. 4 1 zwolnienie

2 zwolnienia

3 zwolnienia

1 pkt

2 pkt

3 pkt

odnowienie zwolnienia lub uprawnienia 1 odnowienie 1 pkt
6 uprawnienia pilotowe wydane przez administracje innych państw 1 uprawnienie 5 pkt przyznaje się nie więcej niż 10 punktów
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw 1 zwolnienie 1 pkt
odnowienie zwolnienia lub uprawienia 1 odnowienie 1 pkt
7 typy statków, którymi dowodził kandydat 1 typ statku 1 pkt przyznaje się nie więcej niż 3 pkt
8 świadectwo przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych 2 pkt
9 rozmowa kwalifikacyjna, uwzględniająca omówienie doświadczenia kandydata w zakresie pływania w różnych rejonach oraz pływania w warunkach lodowych 0-14 pkt każdy członek zespołu przyznaje 0-3,5 pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  2

OBOWIĄZKOWE TESTY SPRAWNOŚCIOWE DLA KANDYDATÓW NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE

PŁYWALNIA

1. Przepłynięcie dystansu 200 metrów dowolnym stylem w czasie krótszym niż 6 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.

2. Przepłynięcie dystansu 50 metrów w ubraniu i w pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich w czasie krótszym niż 10 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.

3. Utrzymanie ciała w wodzie w pozycji pionowej z głową i rękami na powierzchni wody w czasie dłuższym niż 2 minuty.

SALA GIMNASTYCZNA

Trzykrotne wejście i zejście po sztormtrapie na wysokość 9 metrów w ubraniu i pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich; próbę należy wykonywać z zabezpieczeniem w czasie krótszym niż 30 minut.

1 Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024