Wykonywanie kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 21 stycznia 2011 r.
w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów

Na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1799 i 1948) 2  zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa warunki wykonywania kontroli:
1)
przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi;
2)
przystosowania zakładów produkcyjnych do rejestrowania i stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej ustanowionej zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. poz. 1611 oraz z 2004 r. poz. 386 i 890);
3)
stosowania receptur, o których mowa w pkt 2, oraz prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z refundacją wywozową;
4)
działalności zakładów produkcyjnych i przetwórczych w zakresie prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z wnioskiem o refundację wywozową;
5)
prawidłowości wypłaty refundacji wywozowych przyznawanych w przypadku wywozu produktów rolnych do państw trzecich, realizowanych w ramach finansowania wspólnej polityki rolnej, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549 i 865, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", i na zasadach określonych w tytule V w rozdziale III tego rozporządzenia;
6)
wywozu i przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej towarów podlegających ograniczeniom lub zakazom.
§  2. 
Kontrola autentyczności dokumentów polega w szczególności na:
1)
ocenie cech zewnętrznych i treści dokumentów;
2)
oględzinach znaków zabezpieczających, w szczególności hologramów lub kodów, jeżeli dokument został w ten sposób zabezpieczony;
3)
uzyskaniu od organów lub osób, które wystawiły dokumenty, potwierdzenia ich autentyczności;
4)
dokonaniu przez organ celny lub inny organ albo instytucję ekspertyzy laboratoryjnej dokumentów;
5)
ustaleniu autentyczności podpisów, pieczęci i innych znaków urzędowych lub firmowych;
6)
porównaniu dokumentów z ich kopiami lub uwierzytelnionymi fotokopiami, które są w posiadaniu organów celnych lub zostały bezpośrednio przekazane organom celnym przez organy lub osoby, które wystawiły te dokumenty.
§  3. 
Rewizję przeprowadza się na podstawie analizy ryzyka lub wyników kontroli dokumentów, wyników oględzin oraz wyników kontroli wykonywanej z użyciem urządzeń technicznych lub psów służbowych.
§  4. 
Kontrole określone w niniejszym rozporządzeniu przeprowadza się w warunkach niezagrażających bezpieczeństwu osób i mienia.

Rozdział  2

Wykonywanie kontroli w urzędzie celnym 3  albo miejscu wyznaczonym lub uznanym przez organ celny

§  5. 
Przystępując do kontroli funkcjonariusz celny 4  , zwany dalej "funkcjonariuszem", okazuje kontrolowanemu, na jego wniosek, numer znaku identyfikacji osobistej, a także podaje podstawę prawną podjęcia kontroli.
§  6. 
1. 
Kontrolę towarów zgłoszonych wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzanych z tego obszaru wykonuje się w szczególności przez podjęcie czynności określonych w przepisach tytułu V w rozdziale 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.).
2. 
Kontrola towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej przed objęciem towaru procedurą celną jest wykonywana w szczególności przez weryfikację:
1)
dokumentów wymaganych na podstawie przepisów prawa;
2)
komunikatów przesyłanych w Systemie Kontroli Importu - ICS.
§  7. 
1. 
Kontroli poza kolejnością dokonuje się w przypadku:
1)
wyposażenia i środków pomocy przewożonych przez członków grup ratowniczych;
2)
towarów przewożonych przez członków załóg pojazdów straży pożarnej, sanitarnych oraz towarów przewożonych przez osoby uczestniczące w akcjach ratowniczych;
3)
autobusów w komunikacji międzynarodowej dokonujących regularnych przewozów osób;
4)
środków transportu przewożących żywe zwierzęta, towary łatwo psujące się, niebezpieczne lub pomoc humanitarną;
5)
towarów przewożonych przez upoważnionych przedsiębiorców posiadających pozwolenie AEO.
2. 
Kontroli poza kolejnością można dokonać także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
§  8. 
1. 
W przypadku przywozu lub wywozu towarów, których posiadanie, obrót lub rozpowszechnianie przepisy prawa uzależniają od spełnienia określonych wymogów, kontrola jest wykonywana:
1)
po dokonaniu zgłoszenia celnego;
2)
przed objęciem towaru procedurą celną w przypadku, gdy objęcie towaru tą procedurą nie wymaga dokonania zgłoszenia celnego.
2. 
Jeżeli przepisy prawa uzależniają przywóz lub wywóz towaru od posiadania pozwolenia, funkcjonariusz w momencie przyjęcia zgłoszenia celnego jest obowiązany, w szczególności:
1)
dokonać, na oryginale pozwolenia, adnotacji:
a)
o ilości lub wartości przywożonego lub wywożonego towaru,
b)
o całkowitym wykorzystaniu pozwolenia, jeżeli towar objęty pozwoleniem został w całości przywieziony lub wywieziony,
2)
zwrócić oryginał pozwolenia zgłaszającemu

- chyba że przepisy odrębne określają inny sposób postępowania.

§  9. 
1. 
Kontrola wyrobów akcyzowych podlegających oznaczaniu znakami akcyzy, na podstawie przepisów o podatku akcyzowym, jest wykonywana przez sprawdzenie prawidłowości naniesienia znaków akcyzy na wyrób akcyzowy oraz sprawdzeniu, czy znaki akcyzy:
1)
są autentyczne i odpowiednie;
2)
nie są zniszczone lub uszkodzone.
2. 
W przypadku przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyrobów akcyzowych, na które polskie znaki akcyzy nałożono za granicą, kontrola jest wykonywana również przez sprawdzenie, czy znaki te zostały wywiezione z kraju zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz sprawdzenie, czy został spełniony obowiązek określony w art. 136 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43, 60 i 937).
§  10. 
Kontrola towarów przemieszczanych transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna, jest wykonywana przez porównanie danych zawartych w zgłoszeniu celnym z dokumentami stanowiącymi podstawę do ustalenia ilości lub masy tych towarów, określonymi w akcie wykonawczym wydanym na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1880 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 379 i 1086). W trakcie kontroli funkcjonariusz kontroluje również stan zamknięć urzędowych.
§  11. 
1. 
Kontrola prowadzenia magazynu czasowego składowania jest wykonywana przez sprawdzenie zgodności jego prowadzenia z przepisami prawa celnego i udzielonym pozwoleniem na prowadzenie magazynu czasowego składowania, w tym ustalenie, czy:
1)
stan miejsca, w którym prowadzony jest magazyn czasowego składowania, oraz jego wyposażenie zapewniają odpowiednie warunki składowania towarów, umożliwiają prowadzenie kontroli i gwarantują pozostawanie towarów pod dozorem celnym;
2)
formalności celne związane z wprowadzaniem towarów do magazynu czasowego składowania i wyprowadzaniem ich z niego są dokonywane zgodnie z przepisami prawa celnego;
3)
tożsamość oraz stan towarów złożonych w magazynie są zgodne z dokumentami dotyczącymi tych towarów;
4)
ewidencja towarów składowanych w magazynie czasowego składowania jest prowadzona zgodnie z przepisami prawa celnego oraz zawiera informacje, których zakres został zatwierdzony przez organ Służby Celnej 5 ;
5)
ilość towarów znajdujących się w magazynie czasowego składowania jest zgodna z ilością wykazaną w ewidencji towarów składowanych w magazynie czasowego składowania oraz innych dokumentach dotyczących towaru.
2. 
W przypadkach uzasadnionych rezultatami analizy ryzyka, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej 6  , kontrola, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana również przez wprowadzanie towarów do magazynu czasowego składowania w obecności funkcjonariusza celnego 7 .

Rozdział  3

Wykonywanie kontroli w siedzibie, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejscu zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli

§  12. 
1. 
Kontrola uproszczeń, których sposób weryfikacji nie został określony w przepisach prawa celnego, wykonywana jest przez ustalenie, czy posiadacz pozwolenia nie naruszył:
1)
przepisów dotyczących uproszczeń;
2)
przepisów związanych z przywozem, przewozem lub wywozem towarów;
3)
warunków określonych w pozwoleniu;
4)
warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację prowadzonej przez podmiot podlegający kontroli dokumentacji lub przez porównanie stanu towaru z dokumentacją.
§  13. 
W trakcie kontroli funkcjonariusz zabezpiecza zgromadzone dowody przez:
1)
przechowanie ich u podmiotu podlegającego kontroli w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu, na które zostały nałożone zamknięcia urzędowe;
2)
nałożenie zamknięć urzędowych i oddanie za pokwitowaniem na przechowanie podmiotowi podlegającemu kontroli;
3)
odebranie ich za pokwitowaniem.

Rozdział  4

Wykonywanie kontroli w miejscach innych niż urząd celny albo miejsce wyznaczone lub uznane przez organ celny oraz innych niż siedziba, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejsce zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli

§  14. 
1. 
Przystępując do kontroli, funkcjonariusz podaje podmiotowi podlegającemu kontroli stopień służbowy, imię i nazwisko oraz informuje o celu kontroli.
2. 
Legitymację służbową, w przypadkach o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej 8 , zwanej dalej "ustawą", okazuje się w sposób umożliwiający odczytanie i odnotowanie danych funkcjonariusza, w szczególności jego stopnia, imienia i nazwiska oraz nazwy organu, który wydał ten dokument.
3. 
W przypadku gdy w wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych nie stwierdzono nieprawidłowości, funkcjonariusz poucza podmiot podlegający kontroli o prawie złożenia wniosku o sporządzenie protokołu z wykonanych czynności.
§  15. 
W ramach kontroli określonych w niniejszym rozdziale czynności kontrolne są wykonywane w miejscach, w których są zapewnione warunki do przeprowadzenia kontroli.

Rozdział  5

Wykonywanie kontroli stosowania procedur celnych

§  16. 
1. 
Kontrola stosowania procedury dopuszczenia do obrotu jest wykonywana przez sprawdzenie przestrzegania obowiązujących w tym zakresie warunków określonych przepisami prawa celnego.
2. 
Kontrole przeprowadza się w szczególności w przypadku, gdy towar został zwolniony z należności celnych przywozowych ze względu na przeznaczenie lub cel przywozu albo pod warunkiem nieodstępowania towaru, a także gdy zostały zastosowane obniżone lub preferencyjne stawki celne albo inne środki taryfowe.
3. 
(uchylony).
§  16a. 
Kontrola stosowania procedury końcowego przeznaczenia jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w szczególności przez sprawdzenie, czy:
1)
towary nie zostały usunięte spod dozoru celnego przed otrzymaniem określonego w pozwoleniu końcowego przeznaczenia;
2)
towary zostały wykorzystane w celu przewidzianym do zastosowania zwolnienia z cła lub obniżonej stawki celnej;
3)
przestrzegane są terminy, w których towary objęte procedurą końcowego przeznaczenia powinny otrzymać określone dla nich końcowe przeznaczenie;
4)
rozliczenie zamknięcia procedury jest składane zgodnie z warunkami pozwolenia;
5)
przestrzegane są warunki, na jakich dozwolone zostało przeniesienie praw i obowiązków osoby uprawnionej do korzystania z procedury końcowego przeznaczenia;
6)
przestrzegane są przepisy dotyczące przemieszczenia towarów;
7)
przestrzegane są warunki niezbędne do udzielenia pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.
§  17. 
Kontrola stosowania procedury tranzytu jest wykonywana w szczególności przez sprawdzenie:
1)
dokumentów wymaganych na podstawie przepisów prawa;
2)
zamknięć urzędowych;
3)
przestrzegania terminu dostarczenia towarów i dokumentów do urzędu przeznaczenia;
4)
komunikatów przesyłanych w Nowym Skomputeryzowanym Systemie Tranzytowym (NCTS), w tym terminów ich przesyłania;
5)
zgodności stanu faktycznego przewożonego towaru z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym oraz w dołączonych dokumentach.
§  18. 
(uchylony).
§  19. 
1. 
Kontrola stosowania procedury uszlachetniania czynnego jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w szczególności przez sprawdzenie, czy:
1)
ewidencja prowadzona jest zgodnie z przepisami prawa celnego oraz warunkami określonymi przez organ Służby Celnej 9 ;
2)
przestrzegane są warunki, na jakich dozwolone zostało przeniesienie praw i obowiązków osoby uprawnionej do korzystania z procedury;
3)
przestrzegane są przepisy dotyczące przemieszczenia towarów;
4)
proces przetwarzania jest realizowany zgodnie z przepisami prawa i warunkami określonymi w pozwoleniu;
5)
towary są poddawane procesom przetwarzania zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
6)
zamknięcie procedury następuje zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
7)
rozliczenie zamknięcia procedury jest składane zgodnie z warunkami pozwolenia;
8)
przestrzegane są warunki dotyczące uznawania i wykorzystywania towarów ekwiwalentnych;
9)
przestrzegane są warunki niezbędne do udzielenia pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana w szczególności przez weryfikację dokumentacji posiadanej przez podmiot podlegający kontroli, wykonywanie oględzin towaru lub miejsca, w którym są wykonywane czynności w ramach procedury uszlachetniania czynnego, lub przez podjęcie czynności, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy 10 .
§  20. 
(uchylony).
§  21. 
1. 
Kontrola stosowania procedury odprawy czasowej jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w tym czy:
1)
wykorzystuje towar objęty procedurą odprawy czasowej zgodnie z przepisami prawa celnego;
2)
przestrzega wyznaczonych terminów, w tym terminu, w którym towary przywożone powinny zostać powrotnie wywiezione lub objęte kolejną procedurą celną;
3)
przestrzega warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia oraz warunków określonych w pozwoleniu.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację posiadanej przez podmiot kontrolowany dokumentacji oraz może być wykonywana przez oględziny towaru, jak również miejsc, w których jest on wykorzystywany.
§  22. 
1. 
Kontrola stosowania procedury uszlachetniania biernego jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w szczególności przez sprawdzenie, czy:
1)
ewidencja prowadzona jest zgodnie z przepisami prawa celnego oraz warunkami określonymi przez organ Służby Celnej 11 ;
2)
przestrzegane są warunki, na jakich dozwolone zostało przeniesienie praw i obowiązków osoby uprawnionej do korzystania z procedury;
3)
przestrzegane są przepisy dotyczące przemieszczenia towarów;
4)
prawidłowo zastosowane są przepisy dotyczące obliczenia kwoty należności celnych przywozowych w odniesieniu do produktów przetworzonych lub produktów zamiennych;
5)
zamknięcie procedury następuje zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;
6)
przestrzegane są warunki dotyczące uznawania i wykorzystywania towarów ekwiwalentnych;
7)
przestrzegane są warunki dotyczące uznawania i wykorzystywania produktów zamiennych;
8)
przestrzegane są warunki niezbędne do udzielenia pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana w szczególności przez weryfikację dokumentacji posiadanej przez podmiot podlegający kontroli oraz wykonywanie oględzin i rewizji towaru.
§  23. 
1. 
Kontrola stosowania procedury wywozu jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli przestrzega określonych przepisami prawa warunków stosowania tej procedury.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację:
1)
komunikatów przesyłanych w Systemie Kontroli Eksportu (ECS), w tym terminów ich przesyłania;
2)
zgodności stanu faktycznie wywożonego towaru z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym oraz w dokumentach stanowiących załączniki do zgłoszenia celnego.

Rozdział  6

Wykonywanie kontroli działalności składów celnych i działalności wolnego obszaru celnego 

§  24. 
1. 
Kontrola działalności składu celnego, w tym stosowania procedury składowania celnego, jest wykonywana przez sprawdzenie zgodności prowadzenia tej działalności z przepisami prawa celnego i udzielonym pozwoleniem, w szczególności przez sprawdzenie, czy:
1)
stan i wyposażenie miejsca przeznaczonego do składowania celnego umożliwiają prowadzenie kontroli i gwarantują pozostawanie towarów pod dozorem celnym;
2)
towary są składowane zgodnie z ustalonymi warunkami;
3)
ewidencja jest prowadzona zgodnie z przepisami prawa celnego oraz warunkami określonymi przez organ Służby Celnej 12 ;
4)
operacje dotyczące:
a)
składowania towarów unijnych nieobjętych procedurą składowania celnego,
b)
przetwarzania towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego lub procedurą końcowego przeznaczenia w składzie celnym

- nie ograniczają możliwości sprawowania dozoru celnego;

5)
ilość i tożsamość towarów znajdujących się w składzie celnym jest zgodna z zapisami w ewidencji oraz w dokumentach celnych;
6)
prawidłowo są wypełniane obowiązki wynikające ze składowania towarów.
2. 
W uzasadnionych przypadkach organ Służby Celnej 13  może zakazać wprowadzania towarów do składu celnego lub wyprowadzania towarów ze składu celnego na okres niezbędny do przeprowadzenia czynności kontrolnych w składzie celnym.
§  25. 
Kontrola działalności wolnego obszaru celnego jest wykonywana przez sprawdzenie zgodności prowadzenia tej działalności odpowiednio z prawem celnym i decyzją organu Służby Celnej 14 , w szczególności przez sprawdzenie, czy:
1)
granice wolnego obszaru celnego są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne;
2)
granice oraz miejsca wejścia do i wyjścia z wolnego obszaru celnego zapewniają możliwość skutecznego sprawowania dozoru celnego i zapobiegają nieprawidłowemu wyprowadzaniu towarów z tego obszaru;
3)
spełnione są wymogi, od których przepisy prawa celnego uzależniają ustanowienie wolnego obszaru celnego;
4)
prace budowlane i modernizacyjne na terenie wolnego obszaru celnego są realizowane zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa celnego;
5)
działalność gospodarcza w wolnym obszarze celnym jest prowadzona zgodnie z zakresem i warunkami ustalonymi w decyzji wydanej przez organ Służby Celnej 15 ;
6)
ilość i tożsamość towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym jest zgodna z dokumentami celnymi oraz zapisami w ewidencji;
7)
ewidencja jest prowadzona zgodnie z zasadami określonymi przez organ Służby Celnej 16 ;
8)
spełnione są wymogi, od których przepisy prawa celnego uzależniają udzielenie zgody na prowadzenie działalności gospodarczej w wolnym obszarze celnym;
9)
przestrzegane są terminy pozostawania towarów w wolnym obszarze celnym, jeżeli terminy takie zostały wyznaczone.
§  26. 
(uchylony).

Rozdział  7

Wykonywanie kontroli wynikających ze Wspólnej Polityki Rolnej

§  27. 
1. 
Kontrola przystosowania zakładów produkcyjnych do rejestrowania i stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej, ustanowionej zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, jest wykonywana przez przeprowadzenie czynności kontrolnych, które pozwolą na ustalenie, czy:
1)
zakład prowadzi działalność w zakresie produkcji produktów przetworzonych;
2)
surowce wykorzystywane do wytwarzania produktów przetworzonych i wywożonych w celu uzyskania refundacji wywozowej są przechowywane oddzielnie od innych surowców lub zapewnione są warunki do prawidłowego lokalizowania i identyfikowania surowców na podstawie dokumentacji handlowej, produkcyjnej lub magazynowej;
3)
producent posiada warunki do prowadzenia w zakładzie produkcyjnym stałej ewidencji surowców, z wyszczególnieniem ich pochodzenia, używanych półproduktów, produktów ubocznych, strat oraz gotowych produktów lub produktów przetworzonych, jak również dokumentacji handlowej dotyczącej wszystkich zgłoszonych i zarejestrowanych receptur;
4)
producent posiada warunki do archiwizowania dokumentacji produkcyjnej, handlowej i magazynowej w porządku chronologicznym.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana na wniosek agencji płatniczej.
3. 
Dokumentacja handlowa oznacza dokumenty określone w art. 79 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1306/2013.
§  28. 
1. 
Kontrola stosowania receptur, o których mowa w § 27 ust. 1, oraz kontrola prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z refundacją wywozową jest wykonywana przez ustalenie, czy:
1)
spełnione są warunki, o których mowa w § 27 ust. 1;
2)
receptura stosowana przez producenta jest zgodna z recepturą zarejestrowaną przez agencję płatniczą.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana na wniosek agencji płatniczej oraz w szczególnie uzasadnionych przypadkach z urzędu.
§  29. 
1. 
Kontrola działalności zakładów produkcyjnych i przetwórczych w zakresie prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z wnioskiem o refundację wywozową jest wykonywana przez ustalenie, czy zużycie produktów rolnych w celu wytworzenia towarów wywożonych z wnioskiem o refundację jest zgodne z deklaracją eksportera.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana na wniosek agencji płatniczej oraz w szczególnie uzasadnionych przypadkach również z urzędu.
§  30. 
Kontrola stosowania procedury planowej jest wykonywana przez ustalenie, czy podmiot podlegający kontroli spełnia warunki określone przepisami prawa i określone w pozwoleniu, w tym czy:
1)
stan faktycznego wywożonego towaru jest zgodny z danymi zawartymi w dokumentach, na podstawie których następuje jego dostawa;
2)
dane zawarte w zgłoszeniu celnym i wniosku o refundację wywozową są zgodne z danymi zawartymi w rejestrze oraz dokumentacji i ewidencjach księgowych.
§  31. 
Kontrola magazynów żywnościowych jest wykonywana w szczególności przez ustalenie, czy:
1)
są przestrzegane warunki określone w pozwoleniu;
2)
towar wprowadzony do magazynu nie został usunięty spod dozoru celnego;
3)
ilość, wartość, tożsamość oraz stan towaru złożonego w magazynie są zgodne z odpowiednią dokumentacją;
4)
rejestry magazynowe są prowadzone prawidłowo;
5)
towar wyprowadzany z magazynu dostarczany jest zgodnie z przeznaczeniem do miejsc wskazanych w art. 37 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 612/2009 z dnia 7 lipca 2009 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych (Dz. Urz. UE L 186 z 17.07.2009, str. 1, z późn. zm.);
6)
przestrzegane są terminy przechowywania towarów w magazynie.
§  32. 
Kontrola podmiotu wnioskującego o udzielenie pozwolenia na prowadzenie składu celnego, w którym składowane będą towary na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1741/2006 z dnia 24 listopada 2006 r. ustanawiającego warunki przyznawania specjalnych refundacji wywozowych do wołowiny bez kości z dorosłego bydła płci męskiej, objętej procedurą składu celnego przed wywozem (Dz. Urz. UE L 329 z 25.11.2006, str. 7, z późn. zm.), jest wykonywana przez ustalenie, czy wnioskodawca spełnia określone przepisami prawa warunki do udzielenia pozwolenia oraz warunki związane z prowadzeniem przez wnioskodawcę komputerowej bazy danych produktów objętych procedurą składowania celnego.
§  33. 
1. 
Do kontroli składu celnego, w którym składowana jest przed wywozem, wołowina bez kości z dorosłego bydła płci męskiej, § 24 stosuje się odpowiednio.
2. 
Organ Służby Celnej 17  przeprowadza rocznie co najmniej dwie kontrole dotyczące stosowania procedury składowania. Obejmują one co najmniej 5% ogólnych ilości produktów składowanych w dniu rozpoczęcia kontroli.
3. 
Funkcjonariusz sprawdza w szczególności stan rzeczywisty z danymi zawartymi w komputerowej bazie danych.
§  34. 
Kontrola miejsca przeznaczonego do wykorzystania cielęciny i wołowiny do produkcji konserw kwalifikujących się do refundacji na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1731/2006 z dnia 23 listopada 2006 r. w sprawie szczególnych zasad stosowania refundacji wywozowych w odniesieniu do niektórych konserw z wołowiny i cielęciny (Dz. Urz. UE L 325 z 24.11.2006, str. 12, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1731/2006", jest wykonywana przez ustalenie, czy:
1)
osoba, która dokonuje przetwarzania, prowadzi działalność zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisach prawa celnego;
2)
mięso przeznaczone do produkcji konserw jest przechowywane w oddzielnych pomieszczeniach w sposób wskazany w art. 3 ust. 1 akapit 3 rozporządzenia nr 1731/2006 i nie zostało usunięte spod dozoru celnego;
3)
kwalifikujące się do refundacji konserwy produkowane są z mięsa objętego deklaracją objęcia kontrolą celną, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 1731/2006;
4)
kwalifikujące się do refundacji konserwy produkowane są z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 3 ust. 6 oraz art. 4 rozporządzenia nr 1731/2006 i nie zostały usunięte spod dozoru celnego;
5)
prowadzony jest oddzielny rejestr przyjmowanej wołowiny i cielęciny przeznaczonej do produkcji konserw, który jest aktualizowany w odniesieniu do każdej partii produkcyjnej.
§  35. 
1. 
Kontrola prawidłowości wypłaty refundacji wywozowych przyznawanych w przypadku wywozu produktów rolnych do państw trzecich, realizowanych w ramach finansowania wspólnej polityki rolnej, ma na celu ustalenie, czy transakcje stanowiące część systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji rzeczywiście zostały przeprowadzone i wykonane prawidłowo.
2. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na kontroli dokumentów handlowych przedsiębiorców otrzymujących płatności, odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG).
3. 
Kontrola, o której mowa w ust. 1, może polegać na sprawdzeniu warunków dotyczących:
1)
cech produktu w odniesieniu do nomenklatury taryfowej CN;
2)
cech produktu w odniesieniu do nomenklatury eksportowej ERN;
3)
pochodzenia produktu;
4)
jakości handlowej produktu;
5)
ilości produktu;
6)
dokonania formalności celnych wywozowych;
7)
statusu celnego produktu;
8)
dokonania formalności przywozowych w kraju przeznaczenia w przypadku zróżnicowanych stawek refundacji eksportowych;
9)
składu produktu w przypadku towarów przetworzonych;
10)
terminowego wywozu w stanie niezmienionym;
11)
innych szczególnych kryteriów wynikających z przepisów prawa.

Rozdział  8

Przepisy końcowe

§  36. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 18
1 Obecnie działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Rozwoju i Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz.U.2016.1595).
2 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 159 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.; zgodnie z art. 256 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U.2016.1799) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
3 Zniesiony na podstawie art. 160 ust. 8ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. -Przepisy wprowadzające ustawęo Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948), któraweszła w życie z dniem 1 marca 2017 r. Obecnie: urzędzie celno-skarbowym, na podstawie art. 163 pkt 2ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. -Przepisy wprowadzające ustawęo Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948).
4 Obecnie: funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, na podstawie art. 165 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948).
5 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
6 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 159 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.; zgodnie z art. 256 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U.2016.1799) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
7 Obecnie: funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, na podstawie art. 165 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948).
8 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 159 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.; zgodnie z art. 256 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U.2016.1799) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
9 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
10 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 159 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1948), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.; zgodnie z art. 256 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U.2016.1799) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, oraz mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
11 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
12 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
13 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
14 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
15 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
16 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
17 Obecnie: organ Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.2016.1947), która weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
18 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2004 r. w sprawie warunków wykonywania czynności kontroli celnej (Dz.U.2004.255.2559).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024