Zakres informacji zawartych w dokumencie informacyjnym funduszu inwestycyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 2 kwietnia 2013 r.
w sprawie zakresu informacji zawartych w dokumencie informacyjnym funduszu inwestycyjnego2)

Na podstawie art. 204 ust. 4 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, które powinny być zawarte w dokumencie informacyjnym funduszu przejmującego oraz dokumencie informacyjnym funduszu przejmowanego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
2)
funduszu - rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, subfundusz wydzielony w funduszu inwestycyjnym otwartym z wydzielonymi subfunduszami lub specjalistycznym funduszu inwestycyjnym otwartym z wydzielonymi subfunduszami, które biorą udział w połączeniu.
§  3.
1.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera przedstawione zwięźle, bez sformułowań specjalistycznych:
1)
opis etapów połączenia oraz jego ewentualnego wpływu na fundusz przejmowany i jego uczestników;
2)
opis cech, formy i zasad funkcjonowania funduszu przejmującego, w szczególności w zakresie, w jakim różnią się one od stosowanych przez fundusz przejmowany;
3)
informację o załączeniu kopii kluczowych informacji dla inwestorów funduszu przejmującego, w tym podkreślenie potrzeby zapoznania się z jego treścią przez uczestników funduszu przejmowanego;
4)
opis różnic pomiędzy prawami przysługującymi uczestnikom funduszu przejmowanego przed połączeniem i po połączeniu;
5)
informacje o:
a)
planowanym terminie połączenia,
b)
możliwości pogorszenia wyników inwestycyjnych funduszu oraz wystąpienia innych ryzyk związanych z połączeniem, które mogą mieć wpływ na wartość aktywów funduszu,
c)
istotnych różnicach pomiędzy funduszem przejmowanym i przejmującym,
d)
szczególnych prawach przysługujących uczestnikom w związku z połączeniem;
6)
jeżeli w kluczowych informacjach dla inwestorów funduszu przejmowanego i funduszu przejmującego wykazano wskaźniki zysku do ryzyka w różnej wartości lub określono inne rodzaje ryzyka związanego z inwestycjami - porównanie tych różnic;
7)
porównanie wszystkich opłat i kosztów w funduszu przejmującym i przejmowanym na podstawie danych określonych w kluczowych informacjach dla inwestorów funduszy;
8)
jeżeli fundusz przejmowany wypłaca wynagrodzenie za zarządzanie uzależnione od jego wyników inwestycyjnych - opis sposobu pobierania tego wynagrodzenia przed połączeniem i po połączeniu funduszy;
9)
określenie, czy towarzystwo zarządzające funduszem przejmowanym albo spółka zarządzająca, która zarządza funduszem przejmowanym i prowadzi jego sprawy, zamierza przed połączeniem dostosować strukturę portfela inwestycyjnego funduszu do polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmujący, o ile dostosowanie takie jest możliwe w ramach polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmowany;
10)
opis postępowania z dochodami funduszu przejmowanego;
11)
opis procedury, w ramach której uczestnicy funduszu przejmowanego będą uprawnieni do wyrażenia zgody na proponowane połączenie, oraz wskazanie sposobu ich powiadomienia o treści podjętej przez zgromadzenie uczestników funduszu uchwały w sprawie połączenia;
12)
jeżeli w związku z połączeniem planowane jest zawieszenie zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu przejmowanego w celu sprawnego przeprowadzenia połączenia - opis procesu zawieszenia zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa oraz wznowienia zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. c, dotyczą co najmniej wskazania różnic w zakresie:
1)
polityki i strategii inwestycyjnej;
2)
sprawozdawczości okresowej;
3)
kosztów obciążających fundusze.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. d, dotyczą co najmniej wskazania:
1)
prawa do otrzymania dodatkowych informacji o połączeniu funduszy;
2)
prawa do otrzymania na żądanie kopii opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 208u ustawy, w tym informacji o sposobie jej uzyskania;
3)
prawa do odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez pobierania opłat manipulacyjnych, zgodnie z art. 208p ust. 2 ustawy.
4.
Na początku dokumentu informacyjnego funduszu przejmowanego może znajdować się streszczenie głównych elementów planu połączenia. W takim przypadku streszczenie to powinno zawierać odesłania do części dokumentu informacyjnego, w których znajduje się szczegółowy opis tych elementów.
5.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera wyraźne ostrzeżenie uczestników funduszu o możliwości zmiany stosowanego do nich opodatkowania w następstwie połączenia, w tym informację o spodziewanym wpływie połączenia na sposób opodatkowania dochodów z inwestycji.
6.
W przypadku połączenia transgranicznego, jeżeli warunki, na jakich dokonywane będzie połączenie, przewidują dopłatę w środkach pieniężnych, o której mowa w art. 208ze ust. 2 ustawy, dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera szczegółowe informacje o tej dopłacie, w tym termin i sposób wypłaty środków pieniężnych na rzecz uczestników funduszu przejmowanego.
7.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego może zawierać rekomendację towarzystwa zarządzającego funduszem przejmowanym lub spółki zarządzającej, która zarządza funduszem przejmowanym i prowadzi jego sprawy, dotyczące sposobu postępowania uczestników w związku z koniecznością uzyskania zgody zgromadzenia uczestników na połączenie funduszy.
§  4.
1.
Dokument informacyjny funduszu przejmującego zawiera przedstawione zwięźle, bez sformułowań z języka specjalistycznego:
1)
opis etapów połączenia oraz jego ewentualnego wpływu na fundusz przejmujący i jego uczestników;
2)
określenie, czy towarzystwo zarządzające funduszem przejmującym albo spółka zarządzająca, która zarządza funduszem przejmującym i prowadzi jego sprawy, zamierza przed połączeniem dostosować strukturę portfela inwestycyjnego funduszu do polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmowany, o ile dostosowanie takie jest możliwe w ramach polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmujący;
3)
informacje o:
a)
planowanym terminie połączenia,
b)
możliwości pogorszenia wyników inwestycyjnych funduszu oraz wystąpienia innych ryzyk związanych z połączeniem, które mogą mieć wpływ na wartość aktywów funduszu;
4)
opis postępowania z dochodami funduszu przejmującego;
5)
informacje o szczególnych prawach przysługujących uczestnikom funduszu w związku z połączeniem, w szczególności o:
a)
prawie do otrzymania dodatkowych informacji o połączeniu,
b)
prawie do otrzymania na żądanie kopii opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 208u ustawy, w tym informację o sposobie jej uzyskania,
c)
prawie do odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez pobierania opłat manipulacyjnych, zgodnie z art. 208p ust. 2 ustawy.
2.
Jeżeli na początku dokumentu informacyjnego funduszu przejmującego znajduje się streszczenie głównych elementów planu połączenia, streszczenie to powinno zawierać odesłania do części dokumentu informacyjnego, w których znajduje się szczegółowy opis tych elementów.
§  5.
Jeżeli w połączeniu bierze udział subfundusz wydzielony w funduszu z wydzielonymi subfunduszami, informacje objęte dokumentem informacyjnym zamieszcza się odpowiednio w odniesieniu do takiego subfunduszu.
§  6.
W przypadku połączenia transgranicznego fundusz przejmowany i fundusz przejmujący przedstawiają w swoich dokumentach informacyjnych zwięzłe informacje o cechach, formach i zasadach funkcjonowania funduszu przejmującego albo funduszu przejmowanego, biorącego udział w połączeniu, różniących się od obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywy:

1) Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. Urz. UE L 302 z 17.11.2009, str. 32, z późn. zm.);

2) Komisji 2010/44/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie niektórych przepisów dotyczących łączenia funduszy, modeli funduszy podstawowych i powiązanych oraz procedury powiadamiania (Dz. Urz. UE L 176 z 10.07.2010, str. 28, z późn. zm.).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 152, poz. 900 i Nr 234, poz. 1389 i 1391, z 2012 r. poz. 596, 1385 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 70.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024