Umowa określająca zasady współpracy między funduszem podstawowym a funduszem powiązanym oraz wewnętrzne zasady prowadzenia działalności w zakresie zarządzania funduszem podstawowym i funduszem powiązanym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 4 kwietnia 2013 r.
w sprawie umowy określającej zasady współpracy między funduszem podstawowym a funduszem powiązanym oraz wewnętrznych zasad prowadzenia działalności w zakresie zarządzania funduszem podstawowym i funduszem powiązanym2)

Na podstawie art. 169c ust. 8 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
niezbędny zakres treści umowy określającej zasady współpracy między funduszem podstawowym a funduszem powiązanym, zwanej dalej "umową";
2)
niezbędne elementy wewnętrznych zasad prowadzenia działalności, o których mowa w art. 169c ust. 7 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
statucie - rozumie się przez to statut funduszu inwestycyjnego otwartego, a w przypadku funduszu zagranicznego - regulamin tego funduszu, w rozumieniu art. 253 ust. 5 ustawy;
2)
sprawozdaniu finansowym - rozumie się przez to sprawozdanie finansowe funduszu oraz sprawozdanie jednostkowe subfunduszu.
§  3.
Postanowienia umowy dotyczące zasad wymiany informacji oraz ich zakresu określają co najmniej:
1)
sposób i termin udostępnienia przez fundusz podstawowy funduszowi powiązanemu statutu, prospektu informacyjnego i kluczowych informacji dla inwestorów oraz wszelkich zmian tych dokumentów;
2)
sposób i termin informowania funduszu powiązanego przez fundusz podstawowy o zleceniu zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu i powierzeniu funkcji zarządzania ryzykiem osobom trzecim, zgodnie z art. 45a ust. 1 ustawy;
3)
sposób i termin udostępnienia przez fundusz podstawowy funduszowi powiązanemu wewnętrznych dokumentów i procedur, w tym obowiązującego w towarzystwie zarządzającym funduszem podstawowym albo spółce zarządzającej, która zarządza funduszem podstawowym i prowadzi jego sprawy, regulaminu zarządzania ryzykiem w funduszu i raportu z funkcjonowania systemu nadzoru zgodności działalności z prawem;
4)
szczegółowe określenie zakresu informacji o naruszeniach przez fundusz podstawowy przepisów prawa, statutu lub umowy, które są udostępniane przez fundusz podstawowy funduszowi powiązanemu, oraz sposób i termin udostępnienia tych informacji;
5)
w przypadku gdy fundusz powiązany zawiera transakcje mające za przedmiot instrumenty pochodne do celów zabezpieczenia - sposób i termin udostępnienia przez fundusz podstawowy funduszowi powiązanemu informacji dotyczących ryzyka wynikającego z zawartych przez fundusz podstawowy transakcji mających za przedmiot instrumenty pochodne, tak aby umożliwić funduszowi powiązanemu wyznaczenie całkowitej ekspozycji;
6)
sposób i termin powiadamiania przez fundusz podstawowy o proponowanych i dokonanych zmianach jego statutu, prospektu informacyjnego i kluczowych informacji dla inwestorów, jeśli te sposoby i terminy różnią się od standardowych uzgodnień dotyczących powiadamiania uczestników określonych w statucie lub prospekcie informacyjnym funduszu podstawowego;
7)
sposób i termin powiadamiania przez fundusz podstawowy o planowanej lub proponowanej likwidacji, połączeniu lub podziale;
8)
sposób i termin powiadamiania przez dany fundusz o tym, że przestał lub przestanie spełniać warunki uprawniające go do posiadania statusu - odpowiednio - funduszu powiązanego lub funduszu podstawowego;
9)
sposób i termin powiadamiania przez towarzystwo albo spółkę zarządzającą, która zarządza funduszem i prowadzi jego sprawy, o zamiarze dokonania zmiany towarzystwa zarządzającego funduszem lub spółki zarządzającej, która zarządza funduszem i prowadzi jego sprawy, depozytariusza, podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych lub podmiotu, któremu zlecono zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub powierzono funkcję zarządzania ryzykiem w towarzystwie albo spółce zarządzającej, która zarządza funduszem i prowadzi jego sprawy;
10)
sposób i termin powiadamiania o innych zdarzeniach mających wpływ na współpracę pomiędzy funduszami, do których przekazywania zobowiązał się fundusz podstawowy.
§  4.
Postanowienia umowy dotyczące zasad lokowania aktywów funduszu, powiązanego w jednostki uczestnictwa lub tytuły uczestnictwa funduszu podstawowego określają co najmniej;
1)
kategorie jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszu podstawowego, w które mogą być lokowane aktywa funduszu powiązanego;
2)
opłaty i koszty, które ma ponosić fundusz powiązany, oraz szczegółowe informacje na temat obniżenia lub zwrotu opłat bądź kosztów funduszowi powiązanemu przez fundusz podstawowy;
3)
warunki nabywania, w zamian za wpłaty w formie innej niż pieniężna, jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa w funduszu podstawowym, o ile możliwość dokonywania takich wpłat wynika ze statutu funduszu podstawowego i umowy.
§  5.
Postanowienia umowy dotyczące sposobu prowadzenia przez fundusze działalności określają co najmniej:
1)
sposób i warunki przekazywania przez fundusz powiązany do realizacji zleceń nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa albo nabycia, odkupienia bądź umorzenia tytułów uczestnictwa funduszu podstawowego, w tym rolę agentów transferowych lub wszelkich innych podmiotów;
2)
w przypadku gdy tytuły uczestnictwa funduszu zagranicznego są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym - odpowiednie uzgodnienia wynikające z tego faktu;
3)
zasady przeliczania środków wpłaconych albo wypłaconych z tytułu nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa albo nabycia, odkupienia bądź umorzenia tytułów uczestnictwa, w przypadku gdy jednostki uczestnictwa lub tytuły uczestnictwa funduszu powiązanego i funduszu podstawowego są denominowane lub wyrażane w różnych walutach;
4)
zasady i terminy wpłacania i wypłacania kwot związanych z nabyciem lub odkupieniem jednostek uczestnictwa albo nabyciem, odkupieniem bądź umorzeniem tytułów uczestnictwa funduszu podstawowego, w tym - jeśli ustalą tak strony - warunki rozliczania przez fundusz podstawowy zleceń odkupienia jednostek uczestnictwa albo odkupienia lub umorzenia tytułów uczestnictwa funduszu podstawowego, w drodze przeniesienia na fundusz powiązany aktywów w formie innej niż pieniężna, w szczególności w przypadku likwidacji, połączenia lub podziału funduszu podstawowego;
5)
uzgodnienia zapewniające odpowiednie rozpatrywanie skarg i zapytań składanych przez uczestników funduszy;
6)
w przypadku gdy statut lub prospekt informacyjny funduszu podstawowego przyznają funduszowi podstawowemu pewne prawa w odniesieniu do jego uczestników, a fundusz podstawowy podejmie decyzję o ograniczeniu lub zaniechaniu wykonania tych praw w odniesieniu do funduszu powiązanego - warunki takiego ograniczenia lub zaniechania;
7)
sposób i termin powiadamiania przez fundusze o przejściowym zawieszeniu i wznowieniu zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa albo zbywania, odkupywania lub umarzania tytułów uczestnictwa funduszy.
§  6.
Postanowienia umowy dotyczące sprawozdań finansowych funduszy określają co najmniej:
1)
w przypadku gdy fundusz powiązany i fundusz podstawowy mają wskazane te same lata obrotowe - tryb i warunki współpracy przy sporządzaniu ich sprawozdań finansowych;
2)
w przypadku, gdy fundusz powiązany i fundusz podstawowy mają wskazane inne lata obrotowe - tryb i warunki udostępnienia przez fundusz podstawowy funduszowi powiązanemu wszelkich informacji niezbędnych do sporządzenia w terminie sprawozdania finansowego przez fundusz powiązany, oraz uzgodnienia umożliwiające podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych funduszu podstawowego sporządzanie i przekazywanie dodatkowego raportu i opinii z badania lub dodatkowego raportu z przeglądu sprawozdania finansowego funduszu podstawowego, w tym sposób i terminy ich przekazywania podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych funduszu powiązanego, umożliwiające uwzględnienie ich w opinii i raporcie z badania lub raporcie z przeglądu sprawozdania finansowego funduszu powiązanego.
§  7.
Postanowienia umowy dotyczące momentu dokonywania wyceny jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszu powiązanego i funduszu podstawowego oraz momentu ich publikacji określają co najmniej:
1)
odpowiednie środki w celu koordynowania terminu wycen aktywów funduszy oraz ogłaszania wartości aktywów netto funduszy, uniemożliwiające wykorzystanie praktyk polegających na dążeniu do wyprzedzania reakcji rynku w celach arbitrażowych;
2)
zasady zgłaszania błędów w wycenie aktywów dokonanej przez fundusz podstawowy oraz informowania o ich usunięciu.
§  8.
Wewnętrzne zasady prowadzenia działalności zawierają odpowiednie środki służące ograniczaniu konfliktów interesów, które mogą wystąpić między funduszem powiązanym a funduszem podstawowym bądź między funduszem powiązanym a innymi uczestnikami funduszu podstawowego, w zakresie, w którym nie zostały wystarczająco uwzględnione przez środki stosowane zgodnie z art. 48 ust. 2b pkt 2 ustawy.
§  9.
Wewnętrzne zasady prowadzenia działalności dotyczące podstaw dokonywania inwestycji określają co najmniej:
1)
kategorie jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa funduszu podstawowego, w które mogą być lokowane aktywa funduszu, powiązanego;
2)
opłaty i koszty, które ma ponosić fundusz powiązany, oraz szczegółowe informacje na temat obniżenia lub zwrotu opłat bądź kosztów funduszowi powiązanemu przez fundusz podstawowy;
3)
warunki nabywania, w zamian za wpłaty w formie innej niż pieniężna, jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa w funduszu podstawowym, o ile możliwość dokonywania takich wpłat wynika ze statutu funduszu podstawowego i wewnętrznych zasad prowadzenia działalności.
§  10.
Wewnętrzne zasady prowadzenia działalności dotyczące sposobu prowadzenia przez fundusze działalności określają co najmniej:
1)
odpowiednie środki w celu koordynowania terminu wycen aktywów funduszy oraz ogłaszania wartości aktywów netto funduszy, uniemożliwiające wykorzystanie praktyk polegających na dążeniu do wyprzedzania reakcji rynku w celach arbitrażowych;
2)
zasady zgłaszania błędów w wycenie aktywów dokonanej przez fundusz podstawowy oraz informowania o ich usunięciu;
3)
sposób i warunki przekazywania przez fundusz powiązany do realizacji zleceń nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa albo nabycia, odkupienia bądź umorzenia tytułów uczestnictwa funduszu, podstawowego, w tym rolę agentów transferowych lub wszelkich innych podmiotów;
4)
w przypadku gdy tytuły uczestnictwa funduszu zagranicznego są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym - odpowiednie uzgodnienia wynikające z tego faktu;
5)
zasady przeliczania środków wpłaconych albo wypłaconych z tytułu nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa albo nabycia, odkupienia bądź umorzenia tytułów uczestnictwa, w przypadku gdy jednostki uczestnictwa lub tytuły uczestnictwa funduszu powiązanego i funduszu podstawowego są denominowane lub wyrażane w różnych walutach;
6)
zasady i terminy wpłacania i wypłacania kwot związanych z nabyciem lub odkupieniem jednostek uczestnictwa albo nabyciem, odkupieniem bądź umorzeniem tytułów uczestnictwa funduszu podstawowego, w tym - jeśli ustalą tak strony - warunki rozliczania przez fundusz podstawowy zleceń odkupienia jednostek uczestnictwa albo odkupienia lub umorzenia tytułów uczestnictwa funduszu podstawowego, w drodze przeniesienia na fundusz powiązany aktywów w formie innej niż pieniężna, w szczególności w przypadku likwidacji, połączenia lub podziału funduszu podstawowego;
7)
w przypadku gdy statut lub prospekt informacyjny funduszu podstawowego przyznają funduszowi podstawowemu pewne prawa w odniesieniu do jego uczestników, a fundusz podstawowy podejmie decyzję o ograniczeniu lub zaniechaniu wykonania tych praw w odniesieniu do funduszu powiązanego - warunki takiego ograniczenia lub zaniechania;
8)
sposób i termin powiadamiania przez fundusze o przejściowym zawieszeniu i wznowieniu zbywania i odkupywania jednostek albo zbywania, odkupywania lub umarzania tytułów uczestnictwa funduszy.
§  11.
Wewnętrzne zasady prowadzenia działalności dotyczące sprawozdań finansowych funduszy określają co najmniej:
1)
w przypadku gdy fundusz powiązany i fundusz podstawowy mają wskazane te same lata obrotowe - tryb i warunki współpracy przy sporządzaniu ich sprawozdań finansowych;
2)
w przypadku gdy fundusz powiązany i fundusz podstawowy mają wskazane inne lata obrotowe - sposób i warunki udostępnienia przez fundusz podstawowy funduszowi powiązanemu wszelkich informacji niezbędnych do sporządzenia w terminie sprawozdania finansowego przez fundusz powiązany, oraz uzgodnienia umożliwiające podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych funduszu podstawowego sporządzanie i przekazywanie dodatkowego raportu i opinii z badań lub dodatkowego raportu z przeglądów sprawozdania finansowego funduszu podstawowego, w tym sposób i terminy ich przekazywania podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych funduszu powiązanego, umożliwiające uwzględnienie ich w opinii i raporcie z badania lub raporcie z przeglądu sprawozdania finansowego funduszu powiązanego.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Komisji 2010/44/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie niektórych przepisów dotyczących łączenia funduszy, modeli funduszy podstawowych i powiązanych oraz procedury powiadamiania (Dz. Urz. UE L 176 z 10.07.2010, str. 28, z późn. zm.).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 152, poz. 900 i Nr 234, poz. 1389 i 1391, z 2012 r. poz. 596, 1385 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 70 i 433.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.470

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Umowa określająca zasady współpracy między funduszem podstawowym a funduszem powiązanym oraz wewnętrzne zasady prowadzenia działalności w zakresie zarządzania funduszem podstawowym i funduszem powiązanym.
Data aktu: 04/04/2013
Data ogłoszenia: 18/04/2013
Data wejścia w życie: 03/05/2013