Prowadzenie przez operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów usług powszechnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI1)
z dnia 6 maja 2013 r.
w sprawie prowadzenia przez operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów usług powszechnych2)

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przypisania przychodów i kosztów operatora wyznaczonego do poszczególnych usług powszechnych oraz do usług wchodzących w zakres usług powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, także do czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych;
2)
szczegółowe zasady kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych;
3)
tryb i termin uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej "Prezesem UKE", przedłożonych przez operatora wyznaczonego projektów instrukcji rachunkowości regulacyjnej oraz opisu kalkulacji kosztów;
4)
zakres i termin przekazywania Prezesowi UKE rocznego sprawozdania z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, przyjmując, że dane zawarte w sprawozdaniu są sprawdzalne w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330), zawierającego w szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ostatnim zakończonym roku obrotowym - rozumie się przez to rok obrotowy, w którym operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE do uzgodnienia i zatwierdzenia projekt instrukcji rachunkowości regulacyjnej oraz projekt opisu kalkulacji kosztów;
2)
pozostałej działalności gospodarczej - rozumie się przez to działalność wykonywaną przez operatora wyznaczonego inną niż działalność w zakresie świadczenia usług powszechnych, usług wchodzących w zakres usług powszechnych oraz pozostałych usług pocztowych;
3)
fazie realizacji usługi pocztowej - rozumie się przez to czynności przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych;
4)
transferze wewnętrznym - rozumie się przez to przychody rozliczane wewnętrznie na bazie kosztów operacyjnych ponoszonych w ramach poszczególnych faz realizacji usługi pocztowej;
5)
zdarzeniu jednorazowym - rozumie się przez to zdarzenie o charakterze niepowtarzalnym, powodujące istotne zmiany w wyniku finansowym, niewynikające bezpośrednio z regularnej działalności przedsiębiorstwa, które nie występowało w istotnej kwocie w przeszłości i nie oczekuje się, że wystąpi w istotnej kwocie w przyszłości.

Rozdział  2

Sposób przypisania przychodów i kosztów

§  3.
1.
Przychody i koszty przypisuje się zgodnie z:
1)
przyczyną powstawania przychodów i kosztów w ramach poszczególnych usług powszechnych oraz w ramach usług wchodzących w zakres usług powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej, a także poszczególnych faz realizacji usług pocztowych;
2)
zasadą spójności pomiędzy ujęciem przychodów i kosztów, wynikającą z faktu, że odzwierciedlają one różne aspekty tych samych zdarzeń;
3)
zasadą przejrzystości, mówiącą, że koszty i przychody przypisane do usług powszechnych, usług wchodzących w zakres usług powszechnych, pozostałych usług pocztowych oraz pozostałej działalności gospodarczej, a także do poszczególnych faz realizacji usług pocztowych powinny być wyraźnie wyodrębnione.
2.
Przypisywanie przychodów i kosztów powinno być obiektywne.
3.
Przychody i koszty:
1)
związane wyłącznie z jedną usługą, grupą usług albo pozostałą działalnością gospodarczą przypisuje się bezpośrednio do tej usługi, grupy usług albo pozostałej działalności gospodarczej na podstawie zapisów księgowych;
2)
związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych lub pozostałą działalnością gospodarczą przypisuje się pośrednio do każdej z tych usług, faz realizacji usług pocztowych lub pozostałej działalności gospodarczej w następujący sposób:
a)
jeżeli jest to możliwe, przychody i koszty związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych i pozostałą działalnością gospodarczą przypisuje się na podstawie analizy wartości czynników powodujących powstanie przychodów i kosztów w ramach określonej usługi, fazy realizacji usługi pocztowej oraz pozostałej działalności gospodarczej,
b)
jeżeli niemożliwe jest ustalenie wartości czynników, o których mowa w lit. a, przychody i koszty związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych i pozostałą działalnością gospodarczą przypisuje się poprzez ustalenie ich związku przyczynowego z tymi przychodami i kosztami, które mogą zostać przypisane w sposób bezpośredni, o którym mowa w pkt 1, albo w sposób pośredni, o którym mowa w lit. a,
c)
jeżeli niemożliwe jest zastosowanie sposobów przypisania, o których mowa w lit. a i b, pozostałe przychody i koszty związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych lub pozostałą działalnością gospodarczą przypisuje się na podstawie ogólnego wskaźnika obliczonego jako stosunek kosztów bezpośrednich i pośrednich przypisanych do danej usługi, fazy realizacji usług pocztowych lub pozostałej działalności gospodarczej do łącznych kosztów bezpośrednich i pośrednich przypisanych do wszystkich usług, faz realizacji usług pocztowych lub pozostałej działalności gospodarczej.
4.
Wartości czynników, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. a, ustala się na podstawie danych z ksiąg rachunkowych, a także innych dokumentów i zbiorów informacyjnych operatora wyznaczonego, w tym również danych statystycznych pochodzących z badań wyrywkowych oraz algorytmów opartych na tych danych.
5.
Przychody i koszty, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. c, powinny być wyraźnie zidentyfikowane przez operatora wyznaczonego w sprawozdaniu z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej.
6.
Jeżeli poziom przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. c, przekroczy 10% łącznej wartości przychodów i kosztów przypisanych do danej usługi lub pozostałej działalności gospodarczej, operator wyznaczony dołącza do wyników kalkulacji kosztów szczegółowe wyjaśnienie powodów przekroczenia tego poziomu.

Rozdział  3

Szczegółowe zasady kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych

§  4.
Operator wyznaczony prowadzi kalkulację kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych w oparciu o:
1)
w pełni alokowany koszt,
2)
zorientowany przyszłościowo w pełni alokowany koszt

- umożliwiając w szczególności identyfikację kosztów poszczególnych faz realizacji usługi pocztowej.

§  5.
W pełni alokowany koszt stanowi koszt świadczenia określonej usługi powszechnej, obejmujący koszty przypisane zgodnie z przepisami § 3, kalkulowany za ostatni zakończony rok obrotowy.
§  6.
1.
Zorientowany przyszłościowo w pełni alokowany koszt stanowi uzasadniony koszt świadczenia określonej usługi powszechnej, przypisany zgodnie z przepisami § 3, przy czym koszt ten jest kalkulowany jako koszt przewidywany na rok obrotowy następujący po roku obrotowym, za który operator przekazuje Prezesowi UKE sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, przyjmując jako dane bazowe do kalkulacji dane z ostatniego zakończonego roku obrotowego.
2.
W ramach kalkulacji kosztu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się korekty z tytułu nieefektywności operatora wyznaczonego rozumianej jako nieefektywne wykorzystanie zasobów i struktury tych zasobów w zakresie realizacji obowiązku świadczenia usług powszechnych.
§  7.
W kalkulacji kosztów, o których mowa w § 4, operator wyznaczony uwzględnia koszt zaangażowanego kapitału, rozumiany jako iloczyn wartości średniorocznego zaangażowanego kapitału oraz wskaźnika zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału, ustalonego w trybie określonym w art. 100 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, zwanej dalej "ustawą", przypisany zgodnie z § 3.

Rozdział  4

Tryb i termin uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa UKE projektów instrukcji rachunkowości regulacyjnej oraz opisu kalkulacji kosztów usług powszechnych

§  8.
Operator wyznaczony przedkłada corocznie Prezesowi UKE projekt instrukcji rachunkowości regulacyjnej oraz projekt opisu kalkulacji kosztów, zwane dalej "projektami", nie później niż 4 miesiące po rozpoczęciu roku obrotowego poprzedzającego rok, za który będzie przedstawiane sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej.
§  9.
1.
Prezes UKE uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożone projekty w terminie 5 miesięcy od dnia ich otrzymania.
2.
Uzgadnianie odbywa się pisemnie lub w trybie spotkań roboczych przedstawicieli Prezesa UKE lub ekspertów, o których mowa w art. 98 ust. 2 ustawy, oraz upoważnionych do dokonywania uzgodnień przedstawicieli operatora wyznaczonego.
3.
Z przebiegu każdego spotkania roboczego Prezes UKE sporządza pisemny protokół, w którym zamieszcza w szczególności prezentowane stanowiska oraz dokonane uzgodnienia.
4.
Prezes UKE może wezwać operatora wyznaczonego do dokonania zmian w projektach, uzupełnienia informacji zawartych w projektach lub do przedłożenia wyjaśnień.
5.
Operator wyznaczony dokonuje zmian, uzupełnień lub przedkłada wyjaśnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
6.
W przypadku nieuzgodnienia projektów w terminie, o którym mowa w ust. 1, zakończenie uzgodnień następuje z upływem tego terminu.
§  10.
1.
Operator wyznaczony w terminie 14 dni od dnia zakończenia uzgodnień, o których mowa w § 9, przedkłada projekty Prezesowi UKE do zatwierdzenia.
2.
Do zatwierdzenia projektów stosuje się odpowiednio przepisy § 9 ust. 2-4.
3.
Prezes UKE zatwierdza instrukcję rachunkowości regulacyjnej oraz opis kalkulacji kosztów usług powszechnych w terminie 7 miesięcy od dnia otrzymania ich projektów, o którym mowa w § 8.
4.
Do odmowy zatwierdzenia instrukcji rachunkowości regulacyjnej oraz opisu kalkulacji kosztów usług powszechnych stosuje się art. 98 ust. 5 ustawy.

Rozdział  5

Zakres i termin przekazywania Prezesowi UKE rocznego sprawozdania z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej

§  11.
1.
Sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, zawierające w szczególności wyniki kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych, operator wyznaczony sporządza na dzień kończący ostatni zakończony rok obrotowy.
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w języku polskim i w walucie polskiej. Dane liczbowe umieszczone w sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 1, można wykazywać w zaokrągleniu do tysięcy złotych, jeżeli nie zniekształca to obrazu zawartego w sprawozdaniu.
§  12.
1.
Z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej sporządza się sprawozdanie, którego części dotyczą:
1)
osiągniętego wyniku:
a)
odrębnie w odniesieniu do poszczególnych usług powszechnych,
b)
zbiorczo w odniesieniu do usług wchodzących w zakres usług powszechnych,
c)
zbiorczo w odniesieniu do pozostałych usług pocztowych,
d)
zbiorczo w odniesieniu do pozostałej działalności gospodarczej

- umożliwiające identyfikację kosztów i przychodów przypisanych do poszczególnych faz realizacji usługi pocztowej, z wyłączeniem pozostałej działalności gospodarczej;

2)
porównania zbiorczego sprawozdania z wyników dotyczących usług powszechnych, usług wchodzących w zakres usług powszechnych, pozostałych usług pocztowych i pozostałej działalności gospodarczej z odpowiednimi pozycjami rachunku zysków i strat, sporządzonego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, wraz z wyjaśnieniem ewentualnych rozbieżności;
3)
porównania wyników dotyczących poszczególnych faz realizacji usługi pocztowej;
4)
przepływów transferów wewnętrznych pomiędzy poszczególnymi fazami realizacji usług pocztowych a usługami pocztowymi, zawierające informacje na temat stawek jednostkowych, jednostek rozliczeniowych, wykorzystania jednostek rozliczeniowych w ramach tych transferów oraz wartości transferów wewnętrznych;
5)
sposobu określania wartości transferów wewnętrznych pomiędzy poszczególnymi fazami realizacji usługi pocztowej a usługami pocztowymi, określające w szczególności:
a)
średni koszt poszczególnych faz realizacji usług pocztowych i procesów zaangażowanych w świadczenie poszczególnych usług pocztowych,
b)
wskaźnik udziału faz realizacji usług pocztowych i procesów zaangażowanych w świadczenie poszczególnych usług pocztowych,
c)
jednostkowy koszt świadczenia poszczególnych usług pocztowych;
6)
kalkulacji kosztów jednostkowych poszczególnych usług powszechnych przeprowadzonej w oparciu o w pełni alokowany koszt oraz zorientowany przyszłościowo w pełni alokowany koszt, zawierające informacje określone w załączniku do rozporządzenia.
2.
Części sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, zawierają informacje o:
1)
przychodach z wyszczególnieniem:
a)
przychodów ze sprzedaży usług pocztowych,
b)
przychodów uzyskanych w ramach transferów wewnętrznych w podziale na poszczególne usługi powszechne, usługi wchodzące w zakres usług powszechnych, pozostałe usługi pocztowe oraz fazy realizacji usługi pocztowej,
c)
pozostałych przychodów operacyjnych;
2)
kosztach z wyszczególnieniem:
a)
kosztów usług w ramach transferów wewnętrznych, w podziale na poszczególne usługi powszechne, usługi wchodzące w zakres usług powszechnych, pozostałe usługi pocztowe oraz fazy realizacji usługi pocztowej,
b)
kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
c)
kosztów wynagrodzeń z narzutami,
d)
kosztów usług obcych,
e)
pozostałych kosztów operacyjnych;
3)
zyskach lub stratach nadzwyczajnych;
4)
wyniku z usług pocztowych lub z faz realizacji usługi pocztowej;
5)
wyniku z pozostałej działalności gospodarczej;
6)
średniorocznym kapitale zaangażowanym;
7)
zwrocie z zaangażowanego kapitału.
3.
W częściach sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, wyodrębnia się i opisuje wartości przychodów i kosztów związanych ze zdarzeniami jednorazowymi.
4.
W celu zapewnienia porównywalności informacji ze sprawozdań z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej operator wyznaczony w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, zamieszcza również dane na dzień kończący rok poprzedzający ostatni zakończony rok obrotowy.
§  13.
1.
Operator wyznaczony sporządza sprawozdanie, o którym mowa w § 11, w sposób umożliwiający w odniesieniu do:
1)
poszczególnych rodzajów faz realizacji usługi pocztowej - przypisanie przychodów i kosztów odrębnie do każdej z tych faz;
2)
działalności w zakresie usług pocztowych - przypisanie przychodów i kosztów odrębnie do poszczególnych usług powszechnych oraz usług wchodzących w zakres usług powszechnych i pozostałych usług pocztowych;
3)
pozostałej działalności gospodarczej - przypisanie przychodów i kosztów.
2.
Sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej sporządza się, stosując sposoby przypisania przychodów i kosztów operatora wyznaczonego, o których mowa w § 3, oraz sposoby prowadzenia rachunkowości regulacyjnej zatwierdzone przez Prezesa UKE w instrukcji.
3.
W przypadku istotnej zmiany sposobów prowadzenia rachunkowości regulacyjnej w sprawozdaniu z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej dane za rok poprzedzający ostatni zakończony rok obrotowy przedstawia się według zmienionych sposobów.
§  14.
W częściach sprawozdania, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 i 2, do wyniku działalności nie zalicza się:
1)
wyniku z działalności finansowej;
2)
wartości zdarzeń jednorazowych;
3)
podatku dochodowego i pozostałych zmniejszeń zysku lub zwiększeń strat.
§  15.
Operator wyznaczony przekazuje Prezesowi UKE sprawozdanie z prowadzonej rachunkowości regulacyjnej, wraz z opinią z badania, o którym mowa w art. 101 ust. 3 ustawy, w terminie 30 dni od dnia wydania tej opinii.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe

§  16.
W roku 2013 operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekty, o których mowa w § 8, na rok 2013 i rok 2014.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (Dz. Urz. WE L 15 z 21.01.1998. str. 14, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 3, str. 71, z późn. zm.).

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH W WYNIKACH KALKULACJI KOSZTÓW

1.
Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 5 rozporządzenia, dotyczące każdej fazy realizacji każdej z usług powszechnych przedstawia się w podziale na pozycje:

A. Koszty operacyjne, w tym:

a. związane wyłącznie z jedną usługą, grupą usług albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia,

b. związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia,

c. związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. c rozporządzenia.

B. Koszt zaangażowanego kapitału.

C. Suma kosztów, o których mowa w poz. A i B.

D. Liczba usług.

E. Średni koszt jednostkowy usługi pocztowej lub fazy jej realizacji, będący ilorazem wartości, o której mowa w poz. C, i wartości, o której mowa w poz. D.

2.
Wzór układu opisanego w pkt 1 przedstawia tabela 1.
3.
Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 5 rozporządzenia, przenosi się z poz. C i D tabeli 1 do układu, którego wzór przedstawia tabela 2.
4.
Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 6 rozporządzenia, dotyczące każdej fazy realizacji każdej z usług powszechnych przedstawia się w podziale na pozycje:

A. Koszty operacyjne, w tym:

a. związane wyłącznie z jedną usługą, grupą usług albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia,

b. związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia,

c. związane z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. c rozporządzenia.

B. Korekty z tytułu nieefektywności, o których mowa w § 6 ust. 2 rozporządzenia, jako:

a) wartość procentowa,

b) wartość nominalna będąca iloczynem wartości, o których mowa w poz. A i B.a.

C. Koszt zaangażowanego kapitału.

D. Suma kosztów, o których mowa w poz. A i C:

a. przed korektą z tytułu nieefektywności,

b. po korekcie z tytułu nieefektywności (poz. B.b).

E. Liczba usług.

F. Średni koszt jednostkowy fazy lub usługi:

a. przed korektą z tytułu nieefektywności, będący ilorazem wartości, o której mowa w poz. D.a, i wartości, o której mowa w poz. E,

b. po korekcie z tytułu nieefektywności, będący ilorazem wartości, o której mowa w poz. D.b, i wartości, o której mowa w poz. E.

5.
Wzór układu opisanego w pkt 4 przedstawia tabela 3.
6.
Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 6 rozporządzenia, przenosi się z poz. E i F.a tabeli 3 do układu, którego wzór przedstawia tabela 4, natomiast wyniki z poz. E i F.b do układu, którego wzór przedstawia tabela 5.

Tabela 1. Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 5 rozporządzenia

Powszechne usługi pocztowe w podziale na poszczególne fazy procesu wykonania usługi Koszty operacyjne (PLN) Koszt zaangażowanego kapitału (PLN) Suma kosztów (PLN) Liczba usług (szt.) Średni koszt jednostkowy fazy lub usługi (PLN)
związane wyłącznie z jedną usługą, grupą usług albo działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia związane bezpośrednio z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia związane bezpośrednio z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. c rozporządzenia Suma kosztów operacyjnych
A.a A.b A.c A B C D E
Przyjmowanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Sortowanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Przemieszczanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Doręczanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Inne czynności
usługa 1
usługa 2
...
usługa n

Tabela 2. Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 5 rozporządzenia

Powszechne usługi pocztowe Koszt faz

(PLN)

Suma kosztów (PLN) Liczba

usług (szt.)

Średni koszt jednostkowy usługi (PLN)
przyjmowanie sortowanie przemieszczanie doręczanie inne czynności
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
RAZEM

Tabela 3. Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 6 rozporządzenia

Powszechne usługi pocztowe w podziale na poszczególne fazy procesu wykonania usługi Koszty operacyjne

(PLN)

Korekty z tytułu

nieefektywności

Koszt zaangażowanego kapitału (PLN) Suma kosztów Liczba usług (szt.) Średni koszt jednostkowy fazy lub usługi (PLN) "
związane wyłącznie z jedną usługą, grupą usług albo działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia związane bezpośrednio z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia związane bezpośrednio z kilkoma usługami, kilkoma fazami realizacji usług pocztowych albo pozostałą działalnością gospodarczą, przypisane zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 2 lit. c rozporządzenia Suma kosztów operacyjnych (%) (PLN) przed korektą z tytułu nieefektywności (PLN) po korekcie z tytułu nieefektywności (PLN) bez korekty z tytułu nieefektywności z korektą z tytułu nieefektywności z korektą z tytułu nieefektywności bez kosztu zaangażowanego kapitału
A.a A.b A.c A. B.a B.b C D.a D.b E F.a F.b F.c
Przyjmowanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Sortowanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Przemieszczanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Doręczanie
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
Inne czynności
usługa 1
usługa 2
...
usługa n

Tabela 4. Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 6 rozporządzenia

Powszechne usługi pocztowe Koszt faz

(PLN)

Suma kosztów (PLN) Liczba usług (szt.) Średni koszt jednostkowy usługi bez korekty z tytułu nieefektywności (PLN)
przyjmowanie sortowanie przemieszczanie doręczanie inne czynności
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
RAZEM

Tabela 5. Wyniki kalkulacji kosztów, o których mowa w § 6 rozporządzenia

Powszechne usługi pocztowe Koszt faz (PLN) Suma kosztów z korektą z tytułu nieefektywności (PLN) Liczba usług (szt.) Średni koszt jednostkowy usługi z korektą z tytułu nieefektywności (PLN)
przyjmowanie sortowanie przemieszczanie doręczanie inne czynności
usługa 1
usługa 2
...
usługa n
RAZEM

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024