Szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 marca 2013 r.
w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy 1  

Na podstawie art. 121 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, w tym:
1)
szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów oraz sposób ich wykorzystania i przetwarzania;
2)
zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
3)
wymagania, jakie należy spełnić przy ustalaniu celów środowiskowych;
4)
zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód;
5)
częstotliwość weryfikacji pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów.
§  2.
1.
Szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami obejmuje:
1)
ogólną charakterystykę obszaru dorzecza, w tym:
a)
dla wód powierzchniowych:
graficzne przedstawienie w obowiązującym państwowym systemie odniesień przestrzennych położenia i granic jednolitych części wód powierzchniowych, zwanych dalej "JCWP",
graficzne przedstawienie w obowiązującym państwowym systemie odniesień przestrzennych ekoregionów i typów JCWP,
b)
dla wód podziemnych - graficzne przedstawienie w obowiązującym państwowym systemie odniesień przestrzennych położenia i granic jednolitych części wód podziemnych, zwanych dalej "JCWPd";
2)
wyniki państwowego monitoringu środowiska, wraz z przedstawieniem ich na mapie, dla ustalenia:
a)
stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych oraz stanu wód powierzchniowych w obszarach chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, zwanej dalej "ustawą - Prawo wodne",
b)
stanu chemicznego i ilościowego wód podziemnych;
3)
dane o wartościach progowych elementów fizykochemicznych i ich zmianach dla oceny stanu chemicznego JCWPd, ustalonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy - Prawo wodne;
4)
informacje o sposobie oceny stanu chemicznego JCWPd, w której uwzględniono przekroczenia wartości progowych elementów fizykochemicznych w poszczególnych punktach pomiarowych;
5) 2
 dane o szacowanych poziomach ufności, niepewności i dokładności wyników badań w ramach monitoringu wód dla elementów fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych;
6)
dane o wodach śródlądowych powierzchniowych i podziemnych, z ich wstępną oceną przeprowadzoną przy uwzględnieniu kryterium wykorzystania w celu zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
7)
informacje o sposobie stwierdzenia, że dla JCWPd lub grup JCWPd występuje znaczący i utrzymujący się trend wzrostu stężenia wszelkiego typu zanieczyszczeń lub ma miejsce odwrócenie tego trendu, ustalone na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 155b ust. 1 ustawy - Prawo wodne;
8)
analizę trendów wykrytych zanieczyszczeń, przeprowadzoną dla JCWPd, na których obszarze znajdują się punktowe źródła zanieczyszczeń lub skażenia powierzchni terenu stanowiące zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych, dla ustalenia, że zanieczyszczenia ze skażonych miejsc:
a)
nie rozprzestrzeniają się,
b)
nie powodują pogarszania stanu chemicznego dla jednolitej części wód podziemnych lub grupy takich części,
c)
nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska,

ustaloną na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 155b ust. 1 ustawy - Prawo wodne;

9)
wyszczególnienie przyczyn wyznaczenia punktu początkowego dla identyfikacji znaczących i utrzymujących się trendów wzrostowych stężenia wszelkiego typu zanieczyszczeń JCWPd oraz odwrócenia tych trendów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 155b ust. 1 ustawy - Prawo wodne;
10)
podsumowanie działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju, o których mowa w art. 113b ustawy - Prawo wodne, oraz informacje o działaniach zastosowanych w celu niedopuszczenia do wzrostu zanieczyszczeń wód morskich;
11)
informacje dotyczące prognozowanych zmian klimatu z uwzględnieniem wpływu tych zmian na zasoby wodne;
12) 3
 informacje o planowanych i podjętych działaniach, które służą wdrożeniu zasady zwrotu kosztów usług wodnych, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód oraz kosztów środowiskowych i zasobowych, zawierające w szczególności informacje o wynikach tych działań oraz ich wpływie na stan wód;
13) 4
 podsumowanie działań podjętych dla realizacji:
a)
celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d-38f ustawy - Prawo wodne,
b)
wymagań wynikających z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 1250)

- dla jednolitych części wód, przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi;

14) 5
 informacje dotyczące charakterystyki i liczby pozwoleń wodnoprawnych udzielonych na:
a)
pobór wód,
b)
wprowadzanie ścieków do wód,
c)
regulację wód;
15) 6
 informacje o przypadkach, w których udzielono zezwolenia na wprowadzanie zanieczyszczeń bezpośrednio do wód podziemnych, rozumiane jako wprowadzanie w inny sposób niż przez przesiąkanie przez glebę i podglebie;
16) 7
 podsumowanie działań podjętych w celu eliminowania stężeń substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38l ust. 2 ustawy - Prawo wodne, dla których środowiskowe normy jakości zostały określone w faunie i florze oraz które wykazują tendencje do akumulowania się w osadach, zawierające w szczególności informacje o wynikach prowadzonych działań oraz ich wpływie na stan wód;
17) 8
 podsumowanie działań podjętych w celu zapobieżenia skutkom zanieczyszczeń niedających się przewidzieć lub łagodzenia tych skutków, zawierające w szczególności informacje o wynikach prowadzonych działań oraz ich wpływie na stan wód;
18) 9
 podsumowanie działań, o których mowa w art. 113c ustawy - Prawo wodne, zawierające w szczególności informacje o wynikach przeglądu pozwoleń wodnoprawnych oraz programów monitoringu wód;
19) 10
 informacje o sposobie prowadzenia działań polegających na utrzymywaniu wód uwzględniających cele środowiskowe określone w art. 38d-38f ustawy - Prawo wodne;
20) 11
 informacje o pozostałych działaniach, innych niż wskazane w pkt 12-19, które podjęto ze względu na konieczność osiągnięcia ustalonych celów środowiskowych;
21) 12
 tabelę dotyczącą jakości pomiarów i badań w monitoringu JCWP oraz JCWPd, uzyskiwanych metodykami referencyjnymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 155b ust. 1 ustawy - Prawo wodne, zawierającą granice oznaczalności tych metodyk referencyjnych oraz informacje na temat niepewności pomiaru w ramach tych metodyk referencyjnych;
22) 13
 uzasadnienie częstotliwości monitorowania substancji priorytetowych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38l ust. 2 ustawy - Prawo wodne, jeżeli odstępy czasowe między poszczególnymi działaniami monitorującymi są dłuższe niż jeden rok;
23) 14
 podsumowanie działań podjętych w celu zapobiegania chemicznemu zanieczyszczeniu wód powierzchniowych, zawierające w szczególności opis wpływu tych działań na JCWP.
2. 15
 Zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w odniesieniu do wartości progowych elementów fizykochemicznych dla oceny stanu chemicznego JCWPd jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1, wykorzystuje się i przetwarza zgodnie z odpowiednim w tym zakresie postępem naukowo-technicznym oraz gromadzi w sposób umożliwiający przesyłanie, przetwarzanie danych, przeprowadzanie analiz, sporządzanie raportów, a także graficzną prezentację w formie map poglądowych, przy użyciu systemów informacji geograficznej (GIS).
§  3.
1.
W celu opracowania ogólnej charakterystyki obszaru dorzecza, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a, zakresu identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych oraz oceny ich wpływu na stan JCWP stosuje się metodologię, która jest określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
W celu opracowania ogólnej charakterystyki obszaru dorzecza, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, zakresu identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych oraz oceny ich wpływu na stan JCWPd stosuje się metodologię, która jest określona w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  4.
Przy ustalaniu celów środowiskowych uwzględnia się wpływ na stan wód nowych zmian właściwości fizycznych oraz działań realizowanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, o których mowa w art. 38j ust. 1 ustawy - Prawo wodne, ustalonych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, zgodnie z art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.).
§  5.
1. 16
 Zakres analiz ekonomicznych, o których mowa w art. 113b ust. 6 ustawy - Prawo wodne, związanych z korzystaniem z wód obejmuje:
1)
analizę usług wodnych w obszarze dorzeczy i stopnia zwrotu ich kosztów, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód oraz kosztów środowiskowych i zasobowych;
2)
informacje związane z dokonaniem wyboru najefektywniejszych ekonomicznie kombinacji działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju w odniesieniu do sposobów korzystania z wód, opartego na oszacowaniach potencjalnych kosztów tych działań, przy uwzględnieniu wkładu wniesionego przez użytkowników wód.
2. 17
 W ramach analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się długoterminowe prognozy zapotrzebowania na wodę i zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz w miarę potrzeby:
1)
oszacowania dotyczące wielkości, cen i kosztów związanych z usługami wodnymi;
2)
ocenę inwestycji związanych z gospodarką wodną, z uwzględnieniem prognozy rozwoju tych inwestycji.
§  6.
Plany gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, opracowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, pozostają w mocy i będą dostosowane do przepisów niniejszego rozporządzenia nie później niż do dnia 22 grudnia 2015 r.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy (Dz. U. Nr 106, poz. 882).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  18  

ZAKRES INFORMACJI KONIECZNYCH DO SPORZĄDZANIA PLANÓW GOSPODAROWANIA WODAMI NA OBSZARACH DORZECZY W ODNIESIENIU DO WARTOŚCI PROGOWYCH ELEMENTÓW FIZYKOCHEMICZNYCH DLA OCENY STANU CHEMICZNEGO JCWPd

1. Zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w odniesieniu do wartości progowych elementów fizykochemicznych dla oceny stanu chemicznego JCWPd obejmuje:

1) sposób określenia wartości progowych dla zanieczyszczeń i wskaźników zanieczyszczenia;

2) informacje o każdej JCWPd lub grupach takich części wód uznanych za zagrożone nieosiągnięciem dobrego stanu chemicznego dla wód podziemnych, w tym o:

a) wielkości JCWPd,

b) każdej substancji zanieczyszczającej lub substancji wyrażonej jako wskaźnik, która powoduje, że JCWPd uznaje się za zagrożoną,

c) celach dotyczących jakości środowiska, z którymi związane jest zagrożenie, w tym aktualnych lub potencjalnych uzasadnionych sposobach wykorzystania wód podziemnych lub ich funkcjach,

d) związku między JCWPd a wodami powierzchniowymi pozostającymi w związku hydraulicznym oraz związku pomiędzy JCWPd a bezpośrednio od nich zależnymi ekosystemami lądowymi,

e) w przypadku naturalnie występujących substancji - naturalnych poziomach tła w JCWPd,

f) w przypadku gdy wartości progowe zostały przekroczone - zaistniałych przekroczeniach;

3) wartości progowe, niezależnie od tego, czy mają zastosowanie na poziomie kraju, obszaru dorzecza, części międzynarodowego dorzecza znajdującego się na terytorium danego państwa członkowskiego lub JCWPd, lub grupy takich części;

4) dane o współzależności między wartościami progowymi a każdym z poniższych elementów:

a) w przypadku naturalnie występujących substancji - poziomami tła,

b) wodami powierzchniowymi pozostającymi w związku hydraulicznym i ekosystemami lądowymi bezpośrednio zależnymi od wód podziemnych,

c) celami dotyczącymi jakości środowiska i innymi normami służącymi ochronie wód, obowiązującymi na poziomie krajowym, unijnym lub międzynarodowym,

d) wszelkimi istotnymi informacjami dotyczącymi substancji zanieczyszczających w zakresie ich własności toksycznych, ekotoksycznych, trwałości, potencjału bioakumulacji i zdolności do dyspersji;

5) metodykę ustalania poziomów tła;

6) wyniki oceny stanu chemicznego JCWPd, dokonanej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy - Prawo wodne.

2. Każdy przypadek braku wykorzystania w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy informacji, o których mowa w ust. 1, wymaga przedstawienia uzasadnienia w tych planach.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

METODOLOGIA OPRACOWANIA OGÓLNEJ CHARAKTERYSTYKI OBSZARU DORZECZA, ZAKRESU IDENTYFIKACJI ZNACZĄCYCH ODDZIAŁYWAŃ ANTROPOGENICZNYCH ORAZ OCENY ICH WPŁYWU NA STAN JCWP

CZĘŚĆ  A.

CHARAKTERYSTYKA TYPÓW JCWP

Położenie i granice oraz wstępna charaktery styka wszystkich JCWP jest wykonywana według następującej metodologii:
1.
W granicach obszaru dorzecza zalicza się do jednej z następujących kategorii wód powierzchniowych: rzeki, jeziora, wody przejściowe lub wody przybrzeżne, lub jako sztuczne lub silnie zmienione części wód.
2.
Dla każdej kategorii wód powierzchniowych odpowiednie JCWP obszaru dorzecza są różnicowane według typu. Typy te ustala się przy zastosowaniu systemu A lub systemu B, wyszczególnionych w części B załącznika.
3.
Stosując system A, JCWP w granicach obszaru dorzecza są różnicowane w pierwszej kolejności zgodnie z ekoregionami z części B załącznika. JCWP w ramach każdego ekoregionu są następnie różnicowane według typów JCWP zgodnie z parametrami podanymi dla systemu A.
4.
Stosując system B, należy uzyskać co najmniej taki sam stopień zróżnicowania, jaki zostałby osiągnięty przy użyciu systemu A. Zgodnie z tym JCWP w granicach obszaru dorzecza są różnicowane na typy przy użyciu wartości dla takich parametrów, które są wymagane do zapewnienia wiarygodnego określenia specyficznych biologicznych warunków referencyjnych dla danego typu.
5.
W przypadku sztucznych i silnie zmienionych JCWP dokonuje się różnicowania zgodnie z parametrami stosowanymi do takiej kategorii wód powierzchniowych, która przypomina najbardziej daną sztuczną lub silnie zmienioną JCWP.

CZĘŚĆ  B.

EKOREGIONY I TYPY JCWP

1.
Rzeki

SYSTEM A

Ustalona typologia Ekoregiony: Równiny Centralne, Równiny Wschodnie, Wyżyny Centralne, Karpaty
Typ Typologia wysokościowa (m n.p.m.)

górski: > 800 m

wyżynny: od 200 do 800 m

nizinny: < 200 m

Typologia wielkościowa oparta na obszarze zlewni

mały: od 10 do 100 km2

średni: od > 100 do 1000 km2

duży: od > 1000 do 10 000 km2

bardzo duży: > 10 000 km2

Geologia

wapienny

krzemionkowy

organiczny

SYSTEM B

Charakterystyka alternatywna Czynniki fizyczne i chemiczne, które określają charakterystykę rzeki lub odcinka rzeki oraz w konsekwencji strukturę populacji biologicznej i jej skład
Czynniki obowiązkowe wysokość n.p.m.

szerokość geograficzna

długość geograficzna

geologia

wielkość

Czynniki fakultatywne odległość od źródeł rzeki

energia przepływu (funkcja przepływu i spadku)

średnia szerokość wody

średnia głębokość wody

średni spadek koryta

forma i kształt koryta głównego rzeki

kategoria przepływu

kształt doliny

transport materiału stałego

zdolność neutralizacji kwasów

średni skład podłoża

chlorki

zakres temperatur powietrza

średnia temperatura powietrza

opady

2.
Jeziora

SYSTEM A

Ustalona typologia Parametry
Ekoregion Ekoregiony: Równiny Centralne, Równiny Wschodnie, Wyżyny Centralne, Karpaty
Typ Typologia wysokościowa (m n.p.m.)

górski: > 800 m

wyżynny: od 200 do 800 m

nizinny: < 200 m

Typologia głębokościowa oparta na średniej głębokości

< 3 m

od 3 do 15 m

>15 m

Typologia wielkościowa oparta na wielkości powierzchni

od 0,5 do 1 km2

od 1 do 10 km2

od 10 do 100 km2

> 100 km2

Geologia

wapienny

krzemionkowy

organiczny

SYSTEM B

Charakterystyka alternatywna Czynniki fizyczne i chemiczne, które określają charakterystykę jeziora oraz w konsekwencji strukturę populacji biologicznej i jej skład
Czynniki obowiązkowe wysokość n.p.m.

szerokość geograficzna

długość geograficzna

głębokość

geologia

wielkość

Czynniki fakultatywne średnia głębokość wody

kształt jeziora

czas retencji

średnia temperatura powietrza

zakres temperatur powietrza

charakterystyka typów mieszania wód (np. monomiktyczne, dimiktyczne, polimiktyczne)

zdolność neutralizacji kwasów

poziom tła substancji biogennych

średni skład podłoża

zmiany poziomu wody

3.
Wody przejściowe

SYSTEM A

Ustalona typologia Parametry
Ekoregion Morze Bałtyckie
Typ W oparciu o średnie roczne zasolenie

< 0,5‰: słodkie

od 0,5 do < 5‰: oligohaliczne

od 5 do < 18‰: mezohaliczne

od 18 do < 30‰: polihaliczne

od 30 do < 40‰: euhaliczne

W oparciu o średnią wielkość przypływu

< 2 m: mikroprzypływowe

od 2 do 4 m: mezoprzypływowe

> 4 m: makroprzypływowe

SYSTEM B

Charakterystyka alternatywna Czynniki fizyczne i chemiczne, które określają charakterystykę wód przejściowych oraz w konsekwencji strukturę populacji biologicznej i jej skład
Czynniki obowiązkowe szerokość geograficzna

długość geograficzna

wielkość przypływu

zasolenie

Czynniki fakultatywne głębokość

prędkość prądu

ekspozycja na fale

czas retencji

średnia temperatura wody

charakterystyka typów mieszania wód

mętność

średni skład podłoża

kształt

zakres temperatury wody

4.
Wody przybrzeżne

SYSTEM A

Ustalona typologia Parametry
Ekoregion Morze Bałtyckie
Typ W oparciu o średnie roczne zasolenie

< 0,5‰: słodkie

od 0,5 do < 5‰: oligohaliczne

od 5 do < 18‰: mezohaliczne

od 18 do < 30‰: polihaliczne

od 30 do < 40‰: euhaliczne

W oparciu o średnią głębokość

wody płytkie: < 30 m

średniogłębokie: (30-200 m)

głębokie: > 200 m

SYSTEM: B

Charakterystyka alternatywna Czynniki fizyczne i chemiczne, które określają charakterystykę wód przybrzeżnych i w konsekwencji strukturę populacji biologicznej i jej skład
Czynniki obowiązkowe szerokość geograficzna

długość geograficzna

wielkość przypływu

zasolenie

Czynniki fakultatywne aktualna prędkość

ekspozycja na fale

średnia temperatura wody

charakterystyka typów mieszania wód

mętność

czas retencji (zamkniętych zatok)

średni skład podłoża

zakres temperatury wody

CZĘŚĆ  C.

USTALENIE WARUNKÓW REFERENCYJNYCH SPECYFICZNYCH DLA DANEGO TYPU JCWP

1.
Dla każdego typu JCWP, określonego zgodnie z częścią A, ustala się hydromorfologiczne i fizykochemiczne warunki charakterystyczne, reprezentujące wartości elementów jakości hydromorfologicznej i fizykochemicznej dla danego typu JCWP przy bardzo dobrym stanie ekologicznym, jaki określono w przepisach wydanych na podstawie art. 38a ust. 2 ustawy - Prawo wodne. Ustala się biologiczne warunki referencyjne charakterystyczne dla danego typu, reprezentujące wartości elementów jakości biologicznej dla danego typu JCWP przy bardzo dobrym stanie ekologicznym, jaki określono w przepisach wydanych na podstawie art. 38a ust. 2 ustawy - Prawo wodne.
2.
W przypadku silnie zmienionych lub sztucznych JCWP odniesienia do bardzo dobrego stanu ekologicznego rozumiane są jako odniesienia do maksymalnego potencjału ekologicznego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 38a ust. 2 ustawy - Prawo wodne.
3.
Warunki charakterystyczne dla danego typu JCWP, do celów, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz biologiczne warunki referencyjne charakterystyczne dla danego typu JCWP mogą być zarówno oparte na bazie przestrzennej, jak i na modelowaniu, lub mogą wynikać z połączenia tych metod. Tam, gdzie zastosowanie tych metod nie jest możliwe, można wykorzystać opinię ekspertów dla ustalenia takich warunków. Przy ustalaniu bardzo dobrego stanu ekologicznego w odniesieniu do stężeń szczególnych syntetycznych substancji zanieczyszczających przyjmuje się takie granice wykrywalności, które mogą zostać osiągnięte przy zastosowaniu dostępnych technik w czasie ustalania warunków charakterystycznych dla danego typu JCWP.
4.
Dla opartych na bazie przestrzennej biologicznych warunków referencyjnych charakterystycznych dla danego typu JCWP opracowuje się sieć referencyjną osobno dla każdego typu JCWP. Sieć taka zawiera odpowiednią liczbę miejsc o bardzo dobrym stanie, wystarczającą do zapewnienia odpowiedniego poziomu zaufania dla poziomów wartości w ramach warunków referencyjnych, z uwzględnieniem zróżnicowania poziomów elementów jakości odnoszących się do bardzo dobrego stanu ekologicznego dla tego typu JCWP oraz technik modelowania, które są stosowane na podstawie ust. 5.
5.
Biologiczne warunki referencyjne charakterystyczne dla danego typu oparte na modelowaniu mogą być uzyskane zarówno przez zastosowanie metod prognostycznych, jak również metod opartych na badaniu przeszłości. W metodach tych są wykorzystywane dane historyczne, paleologiczne i inne dostępne dane, które powinny zapewniać dostateczny poziom zaufania dla poziomów wartości w ramach warunków referencyjnych w celu zapewnienia, że otrzymane w ten sposób warunki są zgodne i prawdziwe dla każdego typu JCWP.
6.
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie wiarygodnych warunków referencyjnych dla elementu jakości danego typu JCWP z uwagi na wysoki stopień naturalnej zmienności tego elementu, w odróżnieniu od zmienności sezonowej, element ten może zostać wyłączony z oceny stanu ekologicznego dla danego typu JCWP. W takich okolicznościach powody takiego wyłączenia podaje się w planie gospodarowania wodami w dorzeczu.

CZĘŚĆ  D.

IDENTYFIKACJA ODDZIAŁYWAŃ ANTROPOGENICZNYCH

Zbieraniu i przechowywaniu podlegają informacje o rodzajach i wielkościach znacznych oddziaływań antropogenicznych, na które narażone są JCWP w danym obszarze dorzecza, obejmujące:
1)
oszacowanie i identyfikację znaczących źródeł punktowej emisji zanieczyszczeń, w szczególności substancji wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy - Prawo wodne, z instalacji komunalnych, przemysłowych, rolniczych i innych instalacji i działalności;
2)
oszacowanie i identyfikację znaczących źródeł rozproszonych emisji zanieczyszczeń, w szczególności substancji wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy - Prawo wodne, z instalacji komunalnych, przemysłowych, rolniczych i innych instalacji oraz działalności;
3)
oszacowanie i identyfikację znacznego poboru wody do celów komunalnych, przemysłowych, rolniczych i innych, w tym sezonowej zmienności i łącznego rocznego zapotrzebowania oraz strat wody w systemach dystrybucji;
4)
oszacowanie i identyfikację wpływu znacznych regulacji przepływu wód, w tym przerzutów wody i zmian kierunków przepływu, na ogólną charakterystykę przepływu i bilansu wodnego;
5)
identyfikację znaczących morfologicznych zmian JCWP;
6)
oszacowanie i identyfikację innych znaczących oddziaływań antropogenicznych na stan wód powierzchniowych;
7)
oszacowanie sposobu użytkowania gruntów, w tym identyfikację głównych obszarów zabudowanych, przemysłowych i rolniczych oraz, gdy jest to stosowne - rybołówstwa oraz lasów.

CZĘŚĆ  E.

OCENA WPŁYWU

1.
Dokonuje się oceny podatności stanu JCWP na oddziaływania określone w części D załącznika.
2.
Wykorzystuje się zebrane informacje oraz wszelkie inne istotne informacje, w tym dane z państwowego monitoringu środowiska, dla dokonania oceny prawdopodobieństwa, że JCWP w ramach obszaru dorzecza nie spełnią celów środowiskowych, ustanowionych dla JCWP na podstawie art. 38b ustawy - Prawo wodne; można stosować techniki modelowania przy opracowywaniu takiej oceny.
3.
Dla JCWP, dla których stwierdzono zagrożenie niespełnienia celów środowiskowych, wykonuje się dalszą charakterystykę w celu lepszego dostosowania zarówno państwowego monitoringu środowiska, jak i programu wodno-środowiskowego kraju.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

METODOLOGIA OPRACOWANIA OGÓLNEJ CHARAKTERYSTYKI OBSZARU DORZECZA ORAZ ZAKRESU IDENTYFIKACJI ZNACZĄCYCH ODDZIAŁYWAŃ ANTROPOGENICZNYCH ORAZ OCENY ICH WPŁYWU NA STAN JCWPd

CZĘŚĆ  A.

CHARAKTERYSTYKA WSTĘPNA

Charakterystyka wstępna jest wykonywana w celu oceny wykorzystania i oceny stopnia ryzyka niespełnienia celów ustalonych dla każdej JCWPd na podstawie art. 38b ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo wodne. Można grupować JCWPd do celów charakterystyki wstępnej. Analiza taka może wykorzystywać istniejące dane z zakresu hydrologii, geologii, pedologii (gleboznawstwa), przeznaczenia gruntów, zrzutów, poboru wód i innych danych. Analiza ta powinna uwzględniać:
1)
położenie i granice JCWPd lub grupy części wód podziemnych;
2)
oddziaływania, na które podatna jest JCWPd, w tym:
a)
rozproszone źródła zanieczyszczeń,
b)
punktowe źródła zanieczyszczeń,
c)
wielkość poboru wód,
d)
sztuczne odnawianie zasobów,
e)
ogólną charakterystykę warstw, z których jest zasilana JCWPd, położonych na obszarze zlewni,
f)
JCWPd, dla których istnieją bezpośrednio od nich zależne ekosystemy wód powierzchniowych lub ekosystemy lądowe.

CZĘŚĆ  B.

DALSZA CHARAKTERYSTYKA

Po wykonaniu charakterystyki wstępnej wykonuje się dalszą charakterystykę JCWPd lub grup JCWPd, które wykazano jako zagrożone, w celu bardziej precyzyjnej oceny znaczenia tych zagrożeń i określenia wszelkich środków wymaganych na podstawie programu wodno-środowiskowego kraju. Charakterystyka powinna zawierać informacje na temat wpływu działalności człowieka oraz informacje obejmujące:
1)
charakterystykę geologiczną JCWPd, w tym zasięg i rodzaj jednostek geologicznych;
2)
charakterystykę hydrogeologiczną JCWPd, w tym przewodność hydrauliczną, porowatość i spoistość;
3)
charakterystykę osadów powierzchniowych, w tym miąższość, porowatość, przewodność hydrauliczną oraz własności absorpcyjne osadów i gleb w zlewni zasilającej JCWPd;
4)
charakterystykę warstwowości wód podziemnych w obrębie JCWPd;
5)
wykaz systemów powierzchniowych pozostających w dynamicznych relacjach z JCWPd, w tym ekosystemów lądowych i JCWP;
6)
oszacowanie kierunków, wielkości wymiany wód między JCWPd i powiązanymi systemami powierzchniowymi;
7)
informacje potrzebne do wyliczenia długoterminowej, średniorocznej wielkości ogólnego odnawiania zasobów wodnych;
8)
charakterystykę składu chemicznego wód podziemnych, obejmującą specyfikację wkładu działalności człowieka; można stosować typologie dla charakterystyki wód podziemnych przy ustanawianiu poziomów naturalnego tła dla JCWPd.

CZĘŚĆ  C.

PRZEGLĄD ODDZIAŁYWAŃ CZŁOWIEKA NA WODY PODZIEMNE

Dla każdej JCWPd, która przekracza granicę z innym państwem członkowskim Unii Europejskiej lub która została uznana, w ramach charakterystyki wstępnej wykonanej zgodnie z częścią A załącznika, za zagrożoną niespełnieniem celów określonych dla każdej JCWPd na podstawie art. 38b ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo wodne, zbiera się i przechowuje następujące informacje:
1)
dotyczące położenia punktów, w których z JCWPd jest pobierana woda, z wyłączeniem:
a)
punktów poboru wody w ilości mniejszej niż średnio 10 m3 na dobę lub
b)
punktów poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi zapewniających mniej niż średnio 10 m3 na dobę lub wodę dla mniej niż 50 osób;
2)
dotyczące średniorocznej wielkości poborów wody w punktach, o których mowa w pkt 1;
3)
o składzie chemicznym wody pobieranej z JCWPd;
4)
o położeniu punktów w JCWPd, w których bezpośrednio zrzuca się wodę;
5)
o wielkości zrzutów wody w punktach, o których mowa w pkt 4;
6)
o składzie chemicznym zrzutów do JCWPd oraz
7)
o przeznaczeniu gruntów w zlewni lub zlewniach z terenu, z którego odnawiane są zasoby JCWPd, w tym dopływy zanieczyszczeń i zmiany antropogeniczne w charakterystyce odnawialności zasobów, np. wody opadowe i zróżnicowanie odpływu powierzchniowego poprzez szczelne pokrycie gruntu, sztuczne zasilanie, tamowanie lub drenowanie.

CZĘŚĆ  D.

PRZEGLĄD ODDZIAŁYWAŃ ZMIAN POZIOMÓW WÓD PODZIEMNYCH

Wyznacza się JCWPd, dla których zostaną ustalone niższe cele środowiskowe, uwzględniając wpływ stanu jednolitych części wód na:
1)
wody powierzchniowe i powiązane ekosystemy lądowe;
2)
regulację wód, ochronę przeciwpowodziową i drenowanie terenu;
3)
rozwój społeczny.

CZĘŚĆ  E.

PRZEGLĄD ODDZIAŁYWAŃ ZANIECZYSZCZENIA NA JAKOŚĆ WÓD PODZIEMNYCH

Wyznacza się JCWPd, dla których na podstawie art. 114a ustawy - Prawo wodne zostaną określone niższe cele, jeżeli w wyniku wpływu działalności człowieka JCWPd jest tak zanieczyszczona, że osiągnięcie dobrego stanu chemicznego wód podziemnych jest niewykonalne lub rodziłoby nieproporcjonalnie wysokie koszty w stosunku do spodziewanych korzyści.
1 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275, z późn. zm.), dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz. UE L 372 z 27.12.2006, str. 19).
2 § 2 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
4 § 2 ust. 1 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
5 § 2 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
6 § 2 ust. 1 pkt 15 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
7 § 2 ust. 1 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
8 § 2 ust. 1 pkt 17 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
9 § 2 ust. 1 pkt 18 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
10 § 2 ust. 1 pkt 19 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
11 § 2 ust. 1 pkt 20 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
12 § 2 ust. 1 pkt 21 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
13 § 2 ust. 1 pkt 22 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
14 § 2 ust. 1 pkt 23 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
15 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
16 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
17 § 5 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
18 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 14 listopada 2016 r. (Dz.U.2016.1973) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024