Maroko-Polska. Umowa o przekazywaniu osób skazanych. Rabat.2008.06.30.

Umowa
między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Marokańskim o przekazywaniu osób skazanych
podpisana w Rabacie dnia 30 czerwca 2008 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

Dnia 30 czerwca 2008 r. w Rabacie została podpisana Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Marokańskim o przekazywaniu osób skazanych, w następującym brzmieniu:

UMOWA

MIĘDZY

RZECZĄPOSPOLITĄ POLSKĄ

A KRÓLESTWEM MAROKAŃSKIM

O PRZEKAZYWANIU OSÓB SKAZANYCH

Rzeczpospolita Polska i Królestwo Marokańskie, zwane dalej "Stronami",

dążąc do umocnienia i rozwoju przyjacielskich stosunków oraz współpracy między obydwoma państwami, a w szczególności do umocnienia ich współpracy prawnej, oraz

pragnąc umożliwić osobom skazanym odbywanie pozostałej kary pozbawienia wolności we własnym państwie w celu ułatwienia ich resocjalizacji,

uzgodniły co następuje:

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

DEFINICJE

W rozumieniu niniejszej Umowy

1.
"Państwo skazania" oznacza państwo, w którym skazano osobę, która może być lub została przekazana,
2.
"Państwo wykonania" oznacza państwo, do którego skazany może być lub został przekazany w celu odbycia kary,
3.
"orzeczenie" oznacza jakąkolwiek decyzję sądową o skazaniu,
4.
"skazanie" oznacza jakąkolwiek karę lub środek polegający na pozbawieniu wolności orzeczone przez organ sądowy na czas określony lub nieokreślony za popełnienie przestępstwa,
5.
"skazany" oznacza osobę skazaną prawomocnie na terytorium jednej ze Stron.
Artykuł  2

ZASADY

1.
Skazany na terytorium jednej ze Stron może być, zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy, przekazany na terytorium drogiej Strony w celu odbycia w tym państwie orzeczonej kary.
2.
Państwo skazania powinno poinformować skazanego, w odniesieniu do którego może mieć zastosowanie niniejsza Umowa, o wynikającej z tej Umowy możliwości przekazania do własnego państwa w celu odbycia kary.
Artykuł  3

WARUNKI PRZEKAZANIA

Niniejsza Umowa ma zastosowanie, jeżeli spełnione są następujące warunki:

1.
działanie lub zaniechanie stanowiące podstawę skazania stanowi przestępstwo w rozumieniu prawa Państwa wykonania lub stanowiłoby przestępstwo, w wypadku popełnienia na jego terytorium,
2.
skazany jest obywatelem Państwa wykonania,
3.
orzeczenie jest prawomocne i wykonalne,
4.
skazany dobrowolnie i z pełną świadomością skutków prawnych wyraża zgodę na przekazanie; jeżeli skazany nie jest zdolny ze względu na wiek lub stan fizyczny lub psychiczny do wyrażenia zgody, wyraża ją jego przedstawiciel prawny,
5.
w chwili otrzymania wniosku o przekazanie okres kary pozostałej do odbycia wynosi co najmniej 9 miesięcy. W wyjątkowych wypadkach Strony mogą uzgodnić przekazanie również wtedy, gdy okres kary pozostałej do odbycia jest krótszy niż 9 miesięcy,
6.
Państwo skazania i Państwo wykonania wyrażają zgodę na przekazanie.
Artykuł  4

PRZYCZYNY ODMOWY

1.
Przekazanie skazanego nie nastąpi, jeżeli:
a.
Strona wezwana uzna, że przekazanie naruszałoby jej porządek publiczny, suwerenność lub bezpieczeństwo,
b.
nastąpiło przedawnienie według prawa Państwa wykonania.
2.
Przekazanie skazanego może nie nastąpić, jeżeli:
a.
skazany nie wywiązał się z obowiązku zapłaty grzywien, kar pieniężnych, odszkodowań, kosztów sądowych lub innych należności związanych ze skazaniem,
b.
wniosek dotyczy skazania za czyny prawomocnie osądzone w Państwie wykonania,
c.
skazany jest również obywatelem Państwa skazania,
d.
czyny będące podstawą skazania są ścigane w Państwie wykonania,
e.
właściwy organ Państwa wykonania podejmie prawomocną decyzję o odstąpieniu od ścigania lub prawomocną decyzję o umorzeniu postępowania za te same czyny.

Rozdział  II

POSTĘPOWANIE

Artykuł  5

TRYB POROZUMIEWANIA SIĘ

1.
Wnioski kieruje się przez ministra sprawiedliwości Strony wzywającej do ministra sprawiedliwości Strony wezwanej. Odpowiedzi powinny być przekazywane jak najszybciej w tym samym trybie.
2.
Strona wezwana powinna niezwłocznie zawiadomić Stronę wzywającą o wyrażeniu zgody na przekazanie lub jej odmowie.
3.
Odmowa przekazania wymaga uzasadnienia.
Artykuł  6

WNIOSKI O PRZEKAZANIE

1.
Wniosek o przekazanie może złożyć Państwo skazania lub Państwo wykonania.
2.
Wniosek sporządza się na piśmie. Zawiera on określenie tożsamości skazanego, jego obywatelstwa, miejsca zamieszkania oraz pobytu.
3.
Skazany lub jego przedstawiciel prawny może wystąpić z prośbą do jednej ze Stron o złożenie wniosku.
Artykuł  7

ZAŁĄCZANE DOKUMENTY

1.
Państwo wykonania, na poparcie swego wniosku lub w odpowiedzi na wniosek Państwa skazania, powinno mu przekazać następujące dokumenty:
a.
dokument lub oświadczenie stwierdzające, że skazany jest obywatelem tego państwa,
b.
treść przepisów prawnych Państwa wykonania, z których wynika, że działanie lub zaniechanie, stanowiące podstawę skazania w Państwie skazania stanowią przestępstwo w rozumieniu prawa Państwa wykonania lub stanowiłyby takie przestępstwo w wypadku popełnienia na jego terytorium,
c.
treść przepisów prawnych Państwa wykonania dotyczących warunków wykonania kary.
2.
Państwo skazania, na poparcie swego wniosku lub w odpowiedzi na wniosek Państwa wykonania, powinno mu przekazać następujące dokumenty:
a.
uwierzytelniony odpis orzeczenia wraz ze stwierdzeniem prawomocności i wykonalności oraz tekst przepisów prawnych, które zastosowano,
b.
informację określającą okres kary, datę rozpoczęcia jej wykonywania z uwzględnieniem ewentualnego aresztu tymczasowego i o wszelkich innych okolicznościach dotyczących wykonywania kary,
c.
oświadczenie odebrane przez właściwy organ zawierające zgodę skazanego lub jego przedstawiciela prawnego,
d.
wszelkie przydatne informacje o warunkach wykonywania kary w Państwie skazania.
3.
Zarówno Państwo skazania jak i Państwo wykonania mogą żądać nadesłania dokumentów lub przydatnych informacji przed wystąpieniem z wnioskiem o przekazanie lub przed podjęciem decyzji o wyrażeniu zgody lub odmowie.
4.
Skazany powinien zostać poinformowany o przebiegu jego sprawy oraz o wszelkich decyzjach podjętych przez którąkolwiek ze Stron w zakresie wniosku o przekazanie.
Artykuł  8

INFORMACJE O WYKONYWANIU

Państwo wykonania informuje Państwo skazania o wykonywaniu kary:

1.
gdy uzna karę za wykonaną,
2.
gdy skazany zbiegł przed wykonaniem kary, lub
3.
gdy Państwo skazania zażąda specjalnego sprawozdania.
Artykuł  9

ZWOLNIENIE OD LEGALIZACJI

Dokumenty przekazywane w trybie niniejszej Umowy są zwolnione od legalizacji.

Artykuł  10

JĘZYKI

Wnioski oraz inne dokumenty przesyłane na podstawie niniejszej Umowy wymagają tłumaczenia na język francuski.

Artykuł  11

KONWÓJ I KOSZTY

1.
Państwo wykonania zapewnia konwój skazanego.
2.
Koszty przekazania, w tym konwoju, ponosi Państwo wykonania, chyba, że obie Strony uzgodnią inaczej.
3.
Koszty powstałe wyłącznie na terytorium Państwa skazania ponosi to państwo.
4.
Państwo wykonania może jednak podjąć działania mające na celu odzyskanie od skazanego wszystkich lub części kosztów związanych z jego przekazaniem.

Rozdział  III

SKUTKI PRZEKAZANIA

Artykuł  12

SKUTKI DLA PAŃSTWA SKAZANIA

1.
Przejęcie skazanego przez organy Państwa wykonania powoduje zaprzestanie wykonywania kary w Państwie skazania. Jeżeli skazany po przekazaniu uchyla się od odbycia kary i opuszcza terytorium Państwa wykonania, Państwo skazania odzyskuje prawo do wykonania tej części kary, którą powinien on odbyć w Państwie wykonania.
2.
Państwo skazania nie może wykonać kary, jeżeli Państwo wykonania uzna ją za odbytą.
Artykuł  13

SKUTKI DLA PAŃSTWA WYKONANIA

1.
Z zastrzeżeniem ustępu 2, Państwo wykonania jest związane ustaleniami stanu faktycznego oraz rodzajem i wymiarem kary, zawartymi w orzeczeniu skazującym.
2.
Jeżeli wymiar kary jest niezgodny z ustawodawstwem Państwa wykonania, Państwo wykonania może dostosować karę do kary lub środka przewidzianego przez jego prawo za przestępstwo tego samego rodzaju. Kara lub środek powinny możliwie najbardziej odpowiadać swoim rodzajem karze wymierzonej w orzeczeniu do wykonania. Nie może ono zaostrzać kary wymierzonej w Państwie skazania, ze względu na rodzaj lub wymiar, ani przekraczać górnej granicy zagrożenia przewidzianej przez prawo Państwa wykonania.
3.
Z zastrzeżeniem artykułów 16 i 17 niniejszej Umowy do wykonania kary w Państwie wykonania stosuje się prawo tego państwa. Jedynie to państwo jest właściwe do podejmowania decyzji dotyczących warunków wykonywania kary. Państwo wykonania uwzględnia na poczet kary całkowity okres pozbawienia wolności skazanego w Państwie skazania.
Artykuł  14

SKUTKI PRZEKAZANIA DLA SKAZANEGO

Skazany, który został przekazany zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy nie może być ponownie ścigany lub aresztowany w Państwie wykonania za przestępstwo, za które orzeczono karę w Państwie skazania, stanowiące podstawę przekazania.

Artykuł  15

ZAKOŃCZENIE WYKONYWANIA KARY

1.
Państwo skazania niezwłocznie zawiadamia Państwo wykonania o wszelkich decyzjach lub środkach podjętych na jego terytorium i kończących wykonywanie kary.
2.
Państwo wykonania powinno zaprzestać wykonywania kary niezwłocznie po zawiadomieniu go przez Państwo skazania o wydaniu orzeczenia pozbawiającego karę wykonalności.
Artykuł  16

UŁASKAWIENIE, AMNESTIA I ZAMIANA KAMY

Każda ze Stron może zastosować ułaskawienie, amnestię lub zamienić karę na inną, zgodnie ze swoją konstytucją lub innymi przepisami.

Artykuł  17

ZMIANA ORZECZENIA

Państwo skazania jest wyłącznie właściwe w przedmiocie dopuszczalności postępowania zmierzającego do zmiany orzeczenia.

ROZDZIAŁ  IV

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  18

ZAKRES CZASOWY

Niniejsza Umowa ma zastosowanie do wykonywania orzeczeń wydanych zarówno przed jak i po jej wejściu w życie.

Artykuł  19

WYMIANA POGLĄDÓW, KONSULTACJE I ROZTRZYGANIE SPORÓW

1.
Jeżeli obie Strony uznają to za celowe mogą dokonać wymiany poglądów dotyczących stosowania niniejszej Umowy. Mogą one również wnosić o przeprowadzenie spotkania ekspertów reprezentujących ministerstwa sprawiedliwości obu Stron.
2.
Spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane w drodze rokowań między obydwoma Stronami.
Artykuł  20

STOSOWANIE TYMCZASOWE I WEJŚCIE W ŻYCIE

1.
Niniejsza Umowa będzie stosowana tymczasowo od chwili jej podpisania.
2.
Niniejsza Umowa wejdzie w życie w chwili otrzymania ostatniej notyfikacji o zakończeniu procedury przewidzianej przez konstytucję każdej ze Stron.
3.
Niniejsza Umowa zawarta jest na czas nieokreślony.
Artykuł  21

WYPOWIEDZENIE

1.
Każda ze Stron może w każdej chwili wypowiedzieć niniejszą Umowę w drodze notyfikacji drogiej Stronie.
2.
Wypowiedzenie wywołuje skutki po upływie trzech miesięcy od daty otrzymania notyfikacji.
3.
Jednakże niniejsza Umowa będzie nadal stosowana do wykonywania kar osób przekazanych zgodnie z tą Umową zanim wypowiedzenie wywoła skutki.

Na dowód czego pełnomocnicy obu Stron, właściwie do tego upoważnieni, podpisali niniejszą Umowę.

Sporządzono w Rabacie dnia 30.06.2008 w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, arabskim i francuskim, przy czym każdy tekst jest jednakowo autentyczny.

W razie rozbieżności przy ich interpretacji tekst francuski uważany będzie za rozstrzygający.

Po zaznajomieniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

-
została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
-
jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
-
będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 7 kwietnia 2009 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024