Kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 17 czerwca 2013 r.
w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym

Na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe programy:
a)
kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b)
praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;
2)
wzory dokumentów związanych z przeprowadzaniem kursu i szkolenia, o których mowa w pkt 1;
3)
wysokość opłaty za kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
4)
wysokość opłaty za praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
§  2. 
1. 
Szczegółowy program kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "kursem", określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Szczegółowy program praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym, zwanego dalej "szkoleniem", określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Wzór rejestru osób uczestniczących w kursie określa załącznik nr3 do rozporządzenia.
2. 
Wzór rejestru osób uczestniczących w szkoleniu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wysokość opłaty za kurs wynosi 100 zł.
2. 
Wysokość opłaty za szkolenie wynosi 200 zł.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 stycznia 2016 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU DOKSZTAŁCAJĄCEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

1. 
Program kursu obejmuje następujący zakres zagadnień:
1)
czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym:
a)
rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
b)
charakterystykę czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
2)
problematykę wypadków drogowych, w tym:
a)
przyczyny wypadków drogowych,
b)
skutki wypadków drogowych,
c)
statystyki wypadków drogowych w Polsce;
3)
psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym czynniki mające wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem, w szczególności:
a)
alkohol lub środki działające podobnie do alkoholu,
b)
wahania stanu emocjonalnego: emocje pozytywne i negatywne,
c)
zmęczenie,
d)
zagrożenia występujące w ruchu drogowym.
2. 
Kurs obejmuje zajęcia realizowane na podstawie wyżej wymienionych zagadnień. Zajęcia prowadzi się metodą wykładu, pokazu, opowiadania, pogadanki, dyskusji lub innymi metodami, przy wykorzystaniu różnych środków dydaktycznych, w szczególności tablic do pisania, makiet lub programów komputerowych, umożliwiających symulowanie sytuacji na drodze, tablic poglądowych z zakresu szkolenia, programów komputerowych lub filmów wideo, dotyczących omawianych zagadnień, cyfrowego urządzenia zobrazowania wielkoformatowego oraz urządzenia komputerowego umożliwiającego współpracę z tym urządzeniem.
3. 
Godzina zajęć kursu wynosi 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

1. 
Program szkolenia obejmuje następujące zadania:
1)
jazdę w zakręcie z prędkością:
a)
50-60 km/h pojazdem bez systemu stabilizującego tor jazdy pojazdu, zwanego dalej "ESP",
b)
50-60 km/h pojazdem wyposażonym w ESP,
c)
30 km/h pojazdem bez ESP;
2)
hamowanie awaryjne na wprost:
a)
pojazdem bez systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania, zwanego dalej "ABS", podczas jazdy z prędkością:
50 km/h,
40 km/h,
b)
pojazdem wyposażonym w ABS podczas jazdy z prędkością:
50 km/h,
40 km/h;
3)
hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy z prędkością:
a)
60 km/h pojazdem wyposażonym w ABS,
b)
50 km/h pojazdem bez ABS,
c)
40 km/h pojazdem wyposażonym w ABS.
2. 
Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w utrzymaniu toru jazdy w zakręcie. Podczas jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernej prędkości jazdy w zakręcie, przecenienia umiejętności osoby szkolonej oraz możliwości pojazdu. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ESP oraz skutki, jakie powstają przy jej przekroczeniu.
3. 
Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest uświadomienie osobie szkolonej nieproporcjonalnego wzrostu drogi hamowania do przyrostu prędkości jazdy pojazdem i skutków, jakie to powoduje.
4. 
Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w panowaniu nad pojazdem przy hamowaniu w zakręcie. W trakcie jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z awaryjnego hamowania przy jeździe z nadmierną prędkością oraz niewłaściwego zachowania osoby szkolonej podczas hamowania pojazdem wyposażonym w ABS oraz podczas hamowania pojazdem niewyposażonym w ten system. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ABS oraz skutki, jakie powstają po jej przekroczeniu.
5. 
Zadania wykonuje się na płycie poślizgowej według wskazanej powyżej kolejności. Ich realizacja odbywa się na torze jazdy wytyczonym wcześniej pachołkami. Do czasu szkolenia nie wlicza się ewentualnego modyfikowania toru jazdy.
6. 
Podczas wykonywania zadań w pojeździe mogą się znajdować jedynie osoba szkolona oraz instruktor techniki jazdy. Instruktor techniki jazdy podczas wykonywania zadań może znajdować się poza pojazdem.
7. 
Godzina zajęć szkolenia wynosi 60 minut. Jeden instruktor techniki jazdy prowadzi szkolenia jednocześnie dla maksymalnie trzech osób szkolonych. Każda z osób szkolonych wykonuje wszystkie przewidziane programem zadania.
8. 
Z płyty poślizgowej wykorzystywanej podczas szkolenia mogą korzystać najwyżej trzy pojazdy - jeden pojazd wykorzystywany do zadań, jeden pojazd powracający z zadania i jeden pojazd oczekujący na zadanie.
9. 
Podczas wykonywania zadań zwraca się szczególną uwagę osób szkolonych na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz wskazuje na zagrożenia wynikające z przeceniania własnych umiejętności kierowania pojazdem w trakcie szkolenia i po jego ukończeniu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR REJESTRU OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W KURSIE DOKSZTAŁCAJĄCYM W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR REJESTRU OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W PRAKTYCZNYM SZKOLENIU W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU KURSU DOKSZTAŁCAJĄCEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

1 Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024