Wysokość kar pieniężnych za naruszenia przepisów o organizacji rynku rybnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 12 lipca 2013 r.
w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia przepisów o organizacji rynku rybnego

Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 168, z 2012 r. poz. 789 oraz z 2013 r. poz. 621) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość kar pieniężnych za naruszenia, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Wysokość kar pieniężnych za naruszenia, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy, wynosi dla tego, kto:
1) 2
skupuje produkty rybne, o których mowa w art. 13 ust. 1 lub 2 ustawy, nie będąc wpisanym do rejestru skupujących, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy, przy skupie:
łososia albo troci z połowów w Morzu Bałtyckim - 75 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
dorsza z połowów w Morzu Bałtyckim - 30 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
śledzia z połowów w Morzu Bałtyckim - 10 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
szprota z połowów w Morzu Bałtyckim - 5 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
pozostałych gatunków ryb - 20 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
b)
kolejny, przy skupie:
łososia albo troci z połowów w Morzu Bałtyckim - 150 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
dorsza z połowów w Morzu Bałtyckim - 60 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
śledzia z połowów w Morzu Bałtyckim - 20 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
szprota z połowów w Morzu Bałtyckim - 10 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
pozostałych gatunków ryb - 40 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę);
2)
posługuje się zaświadczeniem o wpisie do rejestru przedsiębiorców skupujących produkty rybne, zwanego dalej "rejestrem skupujących", zawierającym dane niezgodne ze stanem faktycznym, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy - równowartość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", zwanego dalej "wynagrodzeniem",
b)
kolejny - dziesięciokrotność wynagrodzenia;
3)
będąc do tego obowiązanym jako przedsiębiorca wpisany do rejestru skupujących, nie dokonuje zgłoszenia, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy - równowartość wynagrodzenia,
b)
kolejny - dziesięciokrotność wynagrodzenia;
4)
sprzedaje produkty rybne podmiotom niewpisanym do rejestru skupujących w ilości przekraczającej dopuszczoną do sprzedaży bezpośredniej, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy - równowartość wynagrodzenia,
b)
kolejny - dziesięciokrotność wynagrodzenia;
5)
wbrew obowiązkowi określonemu w art. 18 ust. 1 i 5 ustawy nie wystawia dokumentu sprzedaży, o którym mowa w art. 62 ust. 1 lub art. 63 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343 z 22.12.2009, str. 1), zwanego dalej "dokumentem sprzedaży", lub deklaracji przejęcia, o której mowa w art. 66 ust. 1 tego rozporządzenia, zwanej dalej "deklaracją przejęcia", w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy, przy sprzedaży lub przejęciu:
łososia albo troci z połowów w Morzu Bałtyckim - 75 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
dorsza z połowów w Morzu Bałtyckim - 30 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
śledzia z połowów w Morzu Bałtyckim - 10 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
szprota z połowów w Morzu Bałtyckim - 5 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
pozostałych gatunków ryb - 20 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
b)
kolejny, przy sprzedaży lub przejęciu:
łososia albo troci z połowów w Morzu Bałtyckim - 150 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
dorsza z połowów w Morzu Bałtyckim - 60 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
śledzia z połowów w Morzu Bałtyckim - 20 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
szprota z połowów w Morzu Bałtyckim - 10 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
pozostałych gatunków ryb - 40 zł za każdy kilogram skupionych ryb w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę);
6) 3
wystawia i przekazuje dokument sprzedaży lub deklarację przejęcia z naruszeniem art. 62-64, art. 66 lub art. 67 rozporządzenia wymienionego w pkt 5, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy - równowartość wynagrodzenia,
b)
kolejny - dziesięciokrotność wynagrodzenia;
7)
dokonuje sprzedaży w sposób niezgodny z art. 23 ustawy, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy za sprzedaż:
łososia z połowów w Morzu Bałtyckim - 75 zł za każdy sprzedany kilogram w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
dorsza z połowów w Morzu Bałtyckim - 30 zł za każdy sprzedany kilogram w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
b)
kolejny za sprzedaż:
łososia z połowów w Morzu Bałtyckim - 150 zł za każdy sprzedany kilogram w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę),
dorsza z połowów w Morzu Bałtyckim - 60 zł za każdy sprzedany kilogram w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę);
8) 4
(uchylony);
9) 5
(uchylony);
10)
wprowadza do obrotu produkty rybne niezaopatrzone w dokument potwierdzający ich pochodzenie wbrew zakazowi, o którym mowa w art. 62 ust. 5 ustawy, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy za wprowadzenie:
do 50 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - równowartość wynagrodzenia,
powyżej 50 kg do 100 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - pięciokrotność wynagrodzenia,
powyżej 100 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - dziesięciokrotność wynagrodzenia,
b)
kolejny za wprowadzenie:
do 50 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - pięciokrotność wynagrodzenia,
powyżej 50 do 100 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - dziesięciokrotność wynagrodzenia,
powyżej 100 kg w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - dwudziestokrotność wynagrodzenia;
11)
będąc do tego obowiązanym, nie posiada dokumentacji połowów dla Dissostichus spp. w rozumieniu art. 3 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1035/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego system dokumentacji połowów dla Dissostichus spp. (Dz. Urz. WE L 145 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 11, t. 37, str. 299, z późn. zm.), w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy - dwukrotność wynagrodzenia,
b)
kolejny - dziesięciokrotność wynagrodzenia;
12)
będąc do tego obowiązanym, nienależycie wypełnia dokumentację połowów dla Dissostichus spp. w rozumieniu art. 3 lit. b rozporządzenia wymienionego w pkt 11, w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy - równowartość wynagrodzenia,
b)
kolejny - pięciokrotność wynagrodzenia;
13) 6
wprowadza do obrotu produkty rybołówstwa o wymiarach mniejszych od minimalnych wielkości określonych dla poszczególnych gatunków tych produktów w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2406/96 z dnia 26 listopada 1996 r. ustanawiającym wspólne normy handlowe w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 334 z 23.12.1996, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 2, str. 331), w przypadku nakładania kary po raz:
a)
pierwszy za wprowadzenie:
do 50 kg tych produktów w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - równowartość wynagrodzenia,
powyżej 50 kg do 100 kg tych produktów w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - pięciokrotność wynagrodzenia,
powyżej 100 kg tych produktów w przeliczeniu na masę w relacji pełnej (żywą wagę) - dziesięciokrotność wynagrodzenia,
b)
kolejny za wprowadzenie tych produktów - dziesięciokrotność wynagrodzenia.
§  3.
Wysokość kary pieniężnej nie może przekroczyć:
1)
dziesięciokrotności wynagrodzenia - w przypadkach określonych w § 2 pkt 1 lit. a, pkt 5 lit. a oraz pkt 7 lit. a;
2)
dwudziestokrotności wynagrodzenia - w przypadkach określonych w § 2 pkt 1 lit. b, pkt 5 lit. b oraz pkt 7 lit. b.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2 § 2 pkt 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.2016.726) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 2016 r.
3 § 2 pkt 6 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.2016.726) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 2016 r.
4 § 2 pkt 8 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.2016.726) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 2016 r.
5 § 2 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.2016.726) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 2016 r.
6 § 2 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 12 maja 2016 r. (Dz.U.2016.726) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 2016 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024