Algorytm ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 sierpnia 2014 r.
w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie

Na podstawie art. 109 ust. 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
algorytm, o którym mowa w art. 109 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej "ustawą";
2)
sposób ustalania kwot środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji samorządu województwa z przeznaczeniem na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
3)
wysokość i przeznaczenie rezerwy będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy, zwanego dalej "ministrem".
§  2.
1.
Kwoty środków Funduszu Pracy, jakie mogą być wydatkowane w danym roku budżetowym na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy powiatów, w zakresie nieprzewidzianym do realizacji i finansowania przez ministra, samorządy województw, wojewodów i Ochotnicze Hufce Pracy, ustala się dla następujących zadań określonych w art. 108:
1)
ust. 1 pkt 1, 9-14, 16-22, 22b, 22c, 22f-22i, 24a, 25, 41, 48, 51 i 52 ustawy - dotyczących finansowania programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej;
2)
ust. 1 pkt 2, 4b, 6, 27, 30, 31-34, 36-38, 43, 49, 50 i 58 ustawy - dotyczących finansowania innych fakultatywnych zadań;
3)
ust. 1 pkt 22j ustawy - dotyczącym finansowania kosztów zadań realizowanych w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego, o których mowa w art. 69a ustawy;
4)
ust. 1g-1i ustawy - dotyczących finansowania wynagrodzeń, nagród, nagród specjalnych i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowych urzędów pracy.
2.
Kwoty środków Funduszu Pracy, jakie mogą być wydatkowane w danym roku budżetowym na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy województw, ustala się dla następujących zadań określonych w art. 108 ust. 1:
1)
pkt 2, 6, 27, 30, 31, 31a, 33-36a, 38, 43, 49 i 50 ustawy - w zakresie nieprzewidzianym do realizacji i finansowania przez ministra, wojewodów, samorządy powiatów i Ochotnicze Hufce Pracy;
2)
pkt 4 ustawy - do wysokości określonej w umowie, o której mowa w art. 109 ust. 7a ustawy;
3)
pkt 22d ustawy - dotyczącym finansowania kosztów zlecania działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 66d ustawy;
4)
pkt 22j ustawy - dotyczącym finansowania kosztów zadań realizowanych w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego, o których mowa w art. 69a ustawy, w zakresie nieprzewidzianym do realizacji i finansowania przez ministra i samorządy powiatów.
§  3.
1.
W kwocie środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1 ustala się kwotę środków będących w dyspozycji samorządu województwa z przeznaczeniem na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości wynikającej z umowy, o której mowa w art. 109 ust. 7 ustawy.
2.
Jeżeli łączna wysokość kwot środków Funduszu Pracy z przeznaczeniem na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, ustalonych zgodnie z ust. 1, różni się od kwoty środków Funduszu Pracy określonej na ten cel w ustawie budżetowej na dany rok, minister w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego odpowiednio zmieni wysokość tych kwot tak, aby ich łączna wysokość odpowiadała kwocie określonej w ustawie budżetowej na dany rok.
3.
Kwota środków będących w dyspozycji samorządu województwa z przeznaczeniem na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego pomniejsza kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie w województwie zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, która jest dzielona pomiędzy samorządy powiatów na zasadach określonych w art. 109 ust. 8 ustawy.
4.
Kwota środków Funduszu Pracy określona w ust. 2, będąca w dyspozycji samorządu województwa z przeznaczeniem na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, jest dzielona pomiędzy samorządy powiatów w okresie 1 miesiąca od dnia uzyskania od ministra zawiadomienia na piśmie o jej wysokości.
§  4.
Kwotę środków Funduszu Pracy, jaka może być wydatkowana w roku budżetowym na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, realizowanych przez samorządy powiatów, ustala się według następującego wzoru algorytmu:

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Apn - kwota środków Funduszu Pracy, jaka może być wydatkowana na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1,

Pa - określona w planie Funduszu Pracy łączna kwota środków na realizację w danym roku budżetowym zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, pomniejszona o kwotę ustaloną na realizację tych zadań przez ministra, samorządy województw i Ochotnicze Hufce Pracy oraz rezerwę ministra,

Bn - średnia miesięczna liczba bezrobotnych, według stanu na koniec miesiąca, zarejestrowanych w danym województwie w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedzającego rok, dla którego jest ustalana wysokość środków Funduszu Pracy, zwanego dalej "rokiem poprzednim",

Kn - współczynnik korygujący wynoszący 1,0 dla województwa o najniższej średniej stopie bezrobocia z okresu 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego i zwiększony dla pozostałych województw o 0,002 za każdą 0,1 punktu procentowego stopy bezrobocia w województwie ponad stopę bezrobocia w województwie o najniższej stopie bezrobocia,

Sn - średnia miesięczna liczba osób wyłączonych z ewidencji bezrobotnych w województwie pomniejszona o średniomiesięczną liczbę osób rejestrujących się w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego po zastosowaniu działań aktywizacyjnych powiązanych z subsydiowaniem kosztów zatrudnienia, w tym wyposażenia stanowisk pracy i finansowania kosztów podjęcia działalności gospodarczej,

En - średnia miesięczna liczba osób wyłączonych z ewidencji bezrobotnych pomniejszona o średniomiesięczną liczbę osób rejestrujących się po zastosowaniu działań aktywizacyjnych o charakterze edukacyjnym (szkolenie, staż oraz przygotowanie zawodowe dorosłych) w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego,

Nn - średnia miesięczna liczba osób wyłączonych z ewidencji bezrobotnych w związku z podjęciem pracy niesubsydiowanej w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego po zastosowaniu działań urzędów pracy niemających charakteru edukacyjnego oraz niezwiązanych z subsydiowaniem zatrudnienia,

n - dane województwo.

§  5.
Kwotę środków Funduszu Pracy, jaka może być wydatkowana w roku budżetowym na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2, realizowanych przez samorządy powiatów, ustala się według następującego wzoru algorytmu:

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Ppn - kwota środków Funduszu Pracy, jaka może być wydatkowana w danym roku budżetowym na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2,

Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2, pomniejszona o kwotę środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań wykonywanych przez ministra, samorządy województw, wojewodów oraz Ochotnicze Hufce Pracy,

Bwn - średnia miesięczna liczba bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy województwa, w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego, liczona ze stanów na koniec każdego miesiąca,

B - średnia miesięczna liczba bezrobotnych zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy ogółem w kraju, w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień 1 września roku poprzedniego, liczona ze stanów na koniec każdego miesiąca,

n - dane województwo.

§  6.
Kwotę środków Funduszu Pracy, jaka może być wydatkowana w roku budżetowym na finansowanie w województwie zadań wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1, realizowanych przez samorząd województwa, ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kwn = 0,95 x Pb x Lun

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Kwn - kwota środków Funduszu Pracy, jaka może być wydatkowana na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1, realizowanych przez samorząd województwa,

Pb - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy województw,

Lun - udział liczby powiatowych urzędów pracy w województwie do liczby powiatowych urzędów pracy na terenie kraju, według stanu na dzień 31 sierpnia roku poprzedniego,

n - dane województwo.

§  7.
Ustalenie według algorytmu kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1 jest dokonywane na podstawie zatwierdzonego przez ministra planu Funduszu Pracy określającego kwoty środków na finansowanie zadań przez samorządy województw, samorządy powiatów, Ochotnicze Hufce Pracy, wojewodów oraz ministra.
§  8.
Marszałek województwa, w terminie 7 dni od dnia dokonania podziału, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiadamia na piśmie ministra o wysokości kwot środków Funduszu Pracy ustalonych na finansowanie zadań realizowanych przez samorządy powiatów.
§  9.
1.
Rezerwę ministra stanowi:
1)
10% kwoty środków określonej w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, pomniejszonej o kwotę ustaloną na realizację tych zadań przez ministra i Ochotnicze Hufce Pracy;
2)
5% kwoty środków określonej w planie Funduszu Pracy na finansowanie zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1.
2.
Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa, przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy w szczególności dla samorządów powiatów na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej.
3.
Minister może, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
4.
Minister może przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na realizację:
1)
programów specjalnych oraz Programu Aktywizacji i Integracji, na wniosek starosty (prezydenta miasta);
2)
projektów pilotażowych, na wniosek marszałka województwa lub starosty (prezydenta miasta).
5.
Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa, przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zlecania działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 66d ustawy.
6.
Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa lub starosty (prezydenta miasta) zaopiniowany przez marszałka województwa, przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie innych fakultatywnych zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 oraz zadań wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 2.
7.
Minister może, z własnej inicjatywy lub na wniosek wojewody lub Komendanta Głównego Ochotniczych Hufców Pracy, przyznać z rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 2, dodatkowe kwoty środków Funduszu Pracy na realizację przez te organy zadań określonych w ustawie. Kwota zwiększenia nie może być wyższa niż 5% kwoty rezerwy, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
§  10.
Niewykorzystana kwota środków Funduszu Pracy przeznaczonych na bezpośrednie finansowanie, realizowanych przez samorządy województw i powiatów, wojewodów oraz Komendanta Głównego Ochotniczych Hufców Pracy, zadań określonych w ustawie oraz przewidzianych w planie, o którym mowa w § 7, zwiększa rezerwę, o której mowa w § 9 ust. 1, w zakresie, w jakim kwota ta nie została przyznana przez ministra na dodatkowe finansowanie przez te organy realizacji zadań określonych w ustawie.
§  11.
W przypadku zmniejszenia przez ministra, na wniosek marszałka województwa lub starosty (prezydenta miasta) złożony do dnia 31 października danego roku budżetowego, kwoty środków Funduszu Pracy ustalonej dla samorządu województwa lub powiatu na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, ze względu na brak możliwości ich wykorzystania lub jeżeli ich wykorzystanie byłoby nieefektywne, kwota, o którą zmniejszono środki, zwiększa rezerwę, o której mowa w § 9 ust. 1, w przypadku braku możliwości jej przyznania, na wniosek marszałka województwa, innemu samorządowi powiatu.
§  12.
W przypadku zmniejszenia przez ministra, na wniosek marszałka województwa, kwoty środków Funduszu Pracy, ustalonej na podstawie art. 109 ust. 2b ustawy dla samorządu województwa z przeznaczeniem na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3, kwota, o którą zmniejszono środki dla samorządu województwa ze względu na brak możliwości ich wykorzystania w danym roku budżetowym, zwiększa rezerwę, o której mowa w § 9 ust. 1.
§  13.
1.
W przypadku przekazania w trakcie roku budżetowego na rachunek dysponenta Funduszu Pracy środków, które nie były przewidziane w planowanych przychodach tego Funduszu, lub gdy faktyczne przychody są większe od planowanych, środki te zwiększają kwotę rezerwy, o której mowa w § 9 ust. 1.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, mogą zostać wydatkowane na zasadach określonych w § 9 ust. 2-6 po spełnieniu wymogów określonych w art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
§  14.
Kwota środków, o którą zwiększono, w trakcie roku budżetowego, po spełnieniu wymogów określonych w art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wydatki Funduszu Pracy na zadania określone w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 2 pkt 1, zwiększa kwotę rezerwy, o której mowa w § 9 ust. 1.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 3 ust. 1 i 2 oraz § 4-6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2009 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie (Dz. U. z 2014 r. poz. 352), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 30 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 598).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024