Dodatkowe ograniczenia w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 2014 r.
w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne

Na podstawie art. 155 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989, 1289 i 1717) zarządza się, co następuje:
§  1.
Obligacje i inne dłużne papiery wartościowe, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 21-24 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zwanej dalej "ustawą", powinny być zabezpieczone co najmniej w jeden z następujących sposobów:
1)
ustanowienie zastawu rejestrowego albo hipoteki na nieruchomości, pod warunkiem że fundusz na zasadzie pierwszeństwa będzie miał prawo zaspokajania swoich roszczeń z zastawu rejestrowego lub hipoteki przed innymi wierzycielami, zgodnie z art. 1025 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101);
2)
udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez bank, zakład ubezpieczeń, instytucję kredytową lub międzynarodową instytucję finansową, mające siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, państwie będącym członkiem Unii Europejskiej lub stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, posiadające kapitał własny w wysokości nie niższej niż równowartość 50.000.000 euro;
3)
udzielenie gwarancji lub poręczenia przez Skarb Państwa lub rząd państwa będącego członkiem Unii Europejskiej lub stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub członkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju - w przypadku lokat aktywów dobrowolnego funduszu emerytalnego oraz pracowniczego funduszu emerytalnego;
4)
udzielenie gwarancji lub poręczenia przez jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, albo właściwe regionalne lub lokalne władze publiczne;
5)
udzielenie nieodwołalnej gwarancji lub poręczenia przez podmiot inny niż podmiot związany z emitentem zabezpieczanego papieru wartościowego i posiadający na dzień ustalenia gwarancji lub poręczenia i w okresie ich trwania ocenę na poziomie inwestycyjnym, nadaną przez wyspecjalizowaną agencję ratingową, uznaną na międzynarodowym rynku kapitałowym oraz posiadający kapitał własny w wysokości nie niższej niż równowartość 50.000.000 euro; poręczenie lub gwarancja powinna zostać udzielona na kwotę odpowiadającą co najmniej pełnej wartości nominalnej i ewentualnemu oprocentowaniu.
§  2.
1.
W przypadku lokat aktywów funduszu w akcjach, prawach do akcji, prawach poboru i kwitach depozytowych, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 7-10 oraz pkt 31 i 32 ustawy, lokaty funduszu nie mogą stanowić więcej niż 20% jednej emisji, a gdy udział papierów wartościowych spółki w aktywach funduszu przekracza 2%, lokaty funduszu nie mogą stanowić więcej niż 10% jednej emisji.
2.
Łączna wartość aktywów funduszu ulokowanych w kategoriach lokat, o których mowa w ust. 1, i w których lokaty funduszu stanowią więcej niż 10% jednej emisji, nie może stanowić więcej niż 10% wartości aktywów tego funduszu.
3.
W przypadku lokat aktywów funduszu w certyfikatach inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte oraz tytułach uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania typu zamkniętego, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy, lokaty funduszu nie mogą stanowić więcej niż 35% jednej emisji.
4.
Jeżeli pomiędzy papierami wartościowymi różnych emisji, ale tego samego emitenta, nie występują żadne różnice w zakresie uprawnień przysługujących ich posiadaczom, ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się łącznie do tych wszystkich emisji.
5.
Koszty zakupu akcji nowej emisji, do których uprawniają prawa poboru, są uwzględniane przy stosowaniu ograniczeń lokat aktywów funduszu w kategoriach lokat, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 7-10 ustawy.
§  3.
Lokaty aktywów otwartego funduszu w będących przedmiotem oferty publicznej akcjach, prawach poboru i prawach do akcji, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy, oraz w kategoriach lokat, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11-14 oraz pkt 31 i 32 ustawy, mogą stanowić łącznie nie więcej niż 20% wartości aktywów funduszu.
§  4.
1.
Łączna wartość lokat aktywów funduszu ulokowanych w niepublicznych certyfikatach inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 ustawy, oraz w niepublicznych tytułach uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania typu zamkniętego, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 12 ustawy, może stanowić łącznie nie więcej niż 5% wartości aktywów funduszu, przy czym nie więcej niż 1% wartości aktywów funduszu może być ulokowane w niepublicznych certyfikatach inwestycyjnych wyemitowanych przez jeden fundusz inwestycyjny zamknięty oraz w niepublicznych tytułach uczestnictwa emitowanych przez jedną instytucję wspólnego inwestowania typu zamkniętego.
2.
Fundusz nie może nabywać niepublicznych certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez fundusz inwestycyjny zamknięty, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 ustawy, oraz niepublicznych tytułów uczestnictwa emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania typu zamkniętego, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 12 ustawy, których dokumenty założycielskie stanowią, że certyfikat inwestycyjny lub tytuł uczestnictwa może być wydany uczestnikowi funduszu, który nie opłacił w całości jego ceny emisyjnej.
§  5.
1.
Aktywa funduszu nie mogą być lokowane w banku oraz instytucji kredytowej, które są:
1)
akcjonariuszem towarzystwa zarządzającego funduszem;
2)
podmiotem związanym w stosunku do towarzystwa zarządzającego funduszem;
3)
podmiotem związanym w stosunku do akcjonariuszy towarzystwa zarządzającego funduszem.
2.
Z podmiotami, o których mowa w ust. 1, fundusz nie może zawierać umów lub dokonywać innych czynności prawnych związanych z lokowaniem aktywów funduszu.
3.
Ograniczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie dotyczą lokat w depozytach w bankach lub w instytucjach kredytowych o terminie zapadalności nie dłuższym niż 14 dni, o łącznej wartości nie większej niż 2% wartości aktywów funduszu.
4.
Ograniczenie, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy świadczenia usług w ramach działalności maklerskiej w rozumieniu przepisów państwa, w którym znajduje się siedziba banku lub instytucji kredytowej.
5.
Fundusz nie może nabywać instrumentów, o których mowa w art. 141 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy, zarządzanych przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych lub instytucję wspólnego inwestowania, którego akcjonariuszami są akcjonariusze towarzystwa zarządzającego funduszem lub podmioty z nimi związane.
§  6.
Aktywa funduszu nie mogą być lokowane w instrumenty finansowe, których wartość w istotnym stopniu zależy od wartości instrumentów finansowych objętych zakazem nabywania przez fundusz.
§  7.
W celu obliczenia maksymalnej części aktywów funduszu w poszczególnych kategoriach lokat, dla celów ustalenia zgodności z obowiązującymi ograniczeniami, do wartości dłużnych papierów wartościowych zalicza, się wartość naliczonych odsetek na dzień wyceny.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2014 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2011 r. w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne (Dz. U. Nr 90, poz. 517), które traci moc z dniem 1 lutego 2014 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (Dz. U. poz. 1717).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024